Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fietsers-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten
    trouwens, al bij al vindk dat een doordeweekse coureur er ook maar vrij belachelijk en nichterig uitziet hoor, zo een lotto-truitje en zeemvel-broekje vindk niet bepaald zo stoer staan
    Geen probleem hoor, ik krijg ook dikwijls die opmerkingen.
    Eigenaardig genoeg meestal van corpulente gastjes met de conditie van een negentigjarige. Ik denk dat die opmerkingen meestal een bepaalde vorm van jaloezie zijn, denk je niet?

    Comment


    • Hey, kettingvetkoppen !!! CUT IT OUT !!!! Jongens toch.

      Den enen is dik, den anderen is dun, den enen rijdt snel, den anderen rijdt traag, den enen rijdt in de modder, den anderen enkel op de baan. Voilà. Ge zijt toch allemaal één bende wielerterroristen samen.

      Comment


      • En met een beetje geluk maak ik daar morgen weer deel van uit.

        *popel*

        Heb nu anderhalve maand bezig geweest met 't overwegen van de aankoop, en drie weken intensief gezocht, gevraagd en vergeleken ... en ik denk dat ik (als die fiets goed is) echt wel m'n quasi-droomfiets in huis haal.

        Snel en precies, licht, toch geveerd achteraan, en ook goed om langere "easy" tochten mee te doen (grindpaden, gewoon afstanden afleggen). En z'n kleuren samen met al dat carbon (stuur, voor"vork", achtervork, zadelpen, ...)

        Comment


        • Look at it.








          Ik ga Jakkel wel enkele pinten verschuldigd zijn, want ik zou graag z'n stuurpen-mod ook op die fiets doorvoeren.

          Jakkel, dus 't ding eraf halen, licht ruw zetten, ontvetten, in enkele dunne laagjes in de Motip autoverf zetten, goed laten droeg, en klaar, right?

          Comment


          • Die is toch mooier in een maatje kleiner hoor:





            BTW, laat weten wat je van de demper vindt, als je hem koopt. Volgens de reviews die ik er al van gelezen heb, is de RP3 van 2006 niet bijster betrouwbaar.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • Hmmm, wat denkt ge hiervan? De fiets is dus wel al op 'n naam ingeschreven geweest bij Cannondale, en de levenslange garantie geldt dus niet meer voor mij. Nu, de dealer zegt wel dat 'ie mij die garantie wel nog geeft.



              Gaat dat zomaar? Of is dat 'n verkoopspraatje?

              (graag eerlijk zijn, ik wil geen kat in 'n zak kopen ... of toch op z'n minst weten hoe de vork in de steel zit)

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                Die is toch mooier in een maatje kleiner hoor
                Ja, da's altijd. Kijk naar Jakkel z'n Caffeine : zalig met die aflopende bovenbuis. Maar ik ga niet op 'n te kleine fiets rijden enkel maar om wille van de looks, eh.

                Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                BTW, laat weten wat je van de demper vindt, als je hem koopt. Volgens de reviews die ik er al van gelezen heb, is de RP3 van 2006 niet bijster betrouwbaar.
                Ieuw, wat zeg je me nou? Kan je dat niet eerder zeggen? Wat bedoel je met "niet betrouwbaar"? Lekken? Blokkeren? Breuk? Ontregelen? ... ?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Geen probleem hoor, ik krijg ook dikwijls die opmerkingen.
                  Eigenaardig genoeg meestal van corpulente gastjes met de conditie van een negentigjarige. Ik denk dat die opmerkingen meestal een bepaalde vorm van jaloezie zijn, denk je niet?

                  eerlijk? neen, ik denk dat niet eigenlijk. khoop dat je niet teveel aanstoot neemt aan die post van me, en dat doe je blijkbaar ook niet

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                    Hmmm, wat denkt ge hiervan? De fiets is dus wel al op 'n naam ingeschreven geweest bij Cannondale, en de levenslange garantie geldt dus niet meer voor mij. Nu, de dealer zegt wel dat 'ie mij die garantie wel nog geeft.



                    Gaat dat zomaar? Of is dat 'n verkoopspraatje?

                    (graag eerlijk zijn, ik wil geen kat in 'n zak kopen ... of toch op z'n minst weten hoe de vork in de steel zit)

                    De levenslange garantie bij Cannondale, geldt enkel voor de eerste koper. Tuurlijk, als die eerste koper nog te bereiken valt, en hij wil bij een garantiegeval zelf met de fiets naar de winkel, dan is er geen probleem. Doch, om er dan mee naar Duitsland te moeten?
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      Ja, da's altijd. Kijk naar Jakkel z'n Caffeine : zalig met die aflopende bovenbuis. Maar ik ga niet op 'n te kleine fiets rijden enkel maar om wille van de looks, eh.
                      I was just fooling you.


                      Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      Ieuw, wat zeg je me nou? Kan je dat niet eerder zeggen? Wat bedoel je met "niet betrouwbaar"? Lekken? Blokkeren? Breuk? Ontregelen? ... ?
                      Google -> "Fox RP3 06 review" -> mtbr, geloof ik.

                      Ik had het hier onlangs nog gemeld hoor. In feite peilde ik naar eventuele ervaringen hier met die demper. Over diezelfde demper van 2005 zijn de reviews positiever. Over die van het jaar erop zeggen velen dat hij goed werkt ... ALS hij werkt ...

                      Ik wou eerst een nieuwe RP3 van 2006 kopen met veel korting, maar de reviews duwen mij toch meer naar de nieuwe RP23 van 2008. Enfin, ik wacht wel nog even met kopen tot mijn knie beter is, maar als er geen nieuwe fiets in huis komt, moét er gewoon een andere demper komen, that's clear.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • @ gTa: kvind die cannondale die je gaat halen écht knap, en ook supermegacool eigenlijk, kzou zo'n ding gewoon al willen hebben voor z'n looks en omdat knappe techniek me wel iets doet.

                        maar wat is het nut van zo'n fiets eigenlijk? hoe gebruik je die? (t'is geen retorische vraag waarmee ik zou willen stellen dat zo'n ding overkill is, t'is écht een vraag) ik ken daar zelf de ballen van, maar is dat niet ongeveer het soort fiets waarmee ik op eurosport onder de titel "extreme downhill" gasten met motocross-look helmen de mount-death-before-you-start zie afdonderen?

                        en heel die vering-dinges, waarvoor is dat nodig? tlijkt me wel aangenaam minder schokken met je lichaam op te vangen, maar weegt dat niet allemaal verschrikkelijk veel, zodat je dat dure carbon tenietdoet ?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                          Ik ga Jakkel wel enkele pinten verschuldigd zijn, want ik zou graag z'n stuurpen-mod ook op die fiets doorvoeren.
                          Dit ga ik onthouden!



                          Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                          Jakkel, dus 't ding eraf halen, licht ruw zetten, ontvetten, in enkele dunne laagjes in de Motip autoverf zetten, goed laten droeg, en klaar, right?
                          Zo moet het helemaal. Let er wel op dat er geen stofdeeltjes achterblijven als je aan het spuitwerk begint.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten
                            @ gTa: kvind die cannondale die je gaat halen écht knap, en ook supermegacool eigenlijk, kzou zo'n ding gewoon al willen hebben voor z'n looks en omdat knappe techniek me wel iets doet.

                            maar wat is het nut van zo'n fiets eigenlijk? hoe gebruik je die? (t'is geen retorische vraag waarmee ik zou willen stellen dat zo'n ding overkill is, t'is écht een vraag) ik ken daar zelf de ballen van, maar is dat niet ongeveer het soort fiets waarmee ik op eurosport onder de titel "extreme downhill" gasten met motocross-look helmen de mount-death-before-you-start zie afdonderen?

                            en heel die vering-dinges, waarvoor is dat nodig? tlijkt me wel aangenaam minder schokken met je lichaam op te vangen, maar weegt dat niet allemaal verschrikkelijk veel, zodat je dat dure carbon tenietdoet ?

                            In Down Hill worden fietsen met veerwegen van rond de 20 cm gebruikt. Die Scalpel heeft achteraan slechts 6,7 cm veerweg en vooraal 10. OK, 10 cm is niet weinig voor een crosscountry-fiets, maar goed.
                            Een Scalpel weegt ook niet zo veel. Temeer omdat er achteraan geen draaipunt is voorzien voor de vering. Het is gewoon de liggende carbonvork die plooit. Ik vraag me wel af of je nog mee bent.
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              En wat met de Lefty en de demper? Hoe bespeur ik eventuele slijtage of schade?
                              Demper kan je volledig aflaten en terug op druk brengen.
                              Lefty eventueel schokjes in de neergaande demping, vragen om even onder de beschermende rubber te kijken.

                              Jakkel, ik zit ergens rond de 9 kilo(qua fiets), moet ik mij bedreigd voelen ;-)
                              Voor die Lefty kan je ook de nieuwe XC3 SI stem aanschaffen, die is lichter, en kan je ook in allerlei lengtes en hellingshoeken vinden.
                              Ik ben nu nog aan de slag met de gewone stem, maar eens de goeie afstand en helling gevonden, stap ik over naar de XC3 Si stem..

                              En ja, it's all in the nickname...toch wat mij betreft.
                              Last edited by ; 05/09/2007, 22:42.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                                In Down Hill worden fietsen met veerwegen van rond de 20 cm gebruikt. Die Scalpel heeft achteraan slechts 6,7 cm veerweg en vooraal 10. OK, 10 cm is niet weinig voor een crosscountry-fiets, maar goed.
                                Een Scalpel weegt ook niet zo veel. Temeer omdat er achteraan geen draaipunt is voorzien voor de vering. Het is gewoon de liggende carbonvork die plooit. Ik vraag me wel af of je nog mee bent.
                                wat denk je nu zelf?

                                je post is trouwens ook totaal geen antwoord op de vragen die ik stelde

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten
                                  wat denk je nu zelf?

                                  je post is trouwens ook totaal geen antwoord op de vragen die ik stelde
                                  Euh, ik stelde dat dat niet verschrikkelijk veel weegt doordat het draaipunt is losgelaten. En je voelt dat je met schokdempers op weg bent. En nee, bij een Scalpel slorpt die vering geen energie op.
                                  Meer zeg ik niet, anders snap je het niet meer.
                                  120d Hatch Edition Sport

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                                    Euh, ik stelde dat dat niet verschrikkelijk veel weegt doordat het draaipunt is losgelaten. En je voelt dat je met schokdempers op weg bent. En nee, bij een Scalpel slorpt die vering geen energie op.
                                    Meer zeg ik niet, anders snap je het niet meer.
                                    en waarvoor is zo'n ding eigenlijk gemaakt? heeft dat enkel nut bij zwaar werk, of rijdt zo'n ding ook beter bij een normaal tochtje met wat kiezelwegjes?

                                    is zo'n volledig afgeveerde fiets sowieso altijd beter dan eentje zonder achtervering? (blijkbaar "hardtail" zo las ik elders) weegt die achtervering niet relatief veel in verhouding tot een carbon frame en overige onderdelen?

                                    ...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten
                                      en waarvoor is zo'n ding eigenlijk gemaakt? heeft dat enkel nut bij zwaar werk, of rijdt zo'n ding ook beter bij een normaal tochtje met wat kiezelwegjes?

                                      is zo'n volledig afgeveerde fiets sowieso altijd beter dan eentje zonder achtervering? (blijkbaar "hardtail" zo las ik elders) weegt die achtervering niet relatief veel in verhouding tot een carbon frame en overige onderdelen?

                                      ...
                                      Een Scalpel is toch wel een zeer lichte fiets met voor- en achtervering. Op kiezeltjes heb je dat uiteraard niet nodig, maar duik er eens een bos mee in. Ook bij het afrijden van trappen, merk je duidelijk dat het met vering sneller gaat (om maar een vb. te geven).
                                      Veel andere full-suspensions wegen meer en zijn trager bergop, door hun gewicht, maar soms ook als de vering niet te blokkeren valt. De dempers slorpen dan energie op.
                                      120d Hatch Edition Sport

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten
                                        en waarvoor is zo'n ding eigenlijk gemaakt? heeft dat enkel nut bij zwaar werk, of rijdt zo'n ding ook beter bij een normaal tochtje met wat kiezelwegjes?

                                        is zo'n volledig afgeveerde fiets sowieso altijd beter dan eentje zonder achtervering? (blijkbaar "hardtail" zo las ik elders) weegt die achtervering niet relatief veel in verhouding tot een carbon frame en overige onderdelen?

                                        ...
                                        53, je hebt fullies en hardtails. En daartussen hangen de softtails. Vanwege de beperkte veerweg achteraan, valt de Scalpel onder de softtails.
                                        Hardtail wordt meestal ingezet op de iets vlakkere parcours, niet zo zwaar en door racers, omdat die met het gewicht meest inzitten.
                                        Nu kan een racer ook al wel eens gebruik maken van een fullie of softtail, voornamelijk wanneer het terrein erg ruw ligt of de afstanden groter worden. Inderdaad, zo'n vering achteraan brengt altijd wat extra gewicht met zich mee, maar dat wordt door het extra comfort en grip in zware omstandigheden ruim gecompenseerd. Bovendien kosten heel lichte fullies zowieso een stuk meer dan een vergelijkbare hardtail.
                                        Zwaarder en duurder, maar voor de lange afstand is comfort erg belangrijk. Hoe minder schokken je krijgt, hoe minder je lijf en benen moeten compenseren om die op te vangen. Da's dus extra energie om die iets zwaardere fiets voort te bewegen, en op lange afstand haalt de fully het dan ook van de hardtail.
                                        Met een goeie fully, die dus beschikt over een goeie demper, rebound en druk juist ingesteld, gaat je fiets erg weinig bewegen onder invloed van je pedaalbeweging. Ook hier moet je een compromis zoeken tussen rendement en comfort. Een heel zacht opgepompte demper zal meer veren, maar ook meer bewegen door je pedaalbeweging en vice versa natuurlijk.
                                        Met een softtail zit je er ergens tussenin. Die zijn iets lichter dan een fullie, kortere veerweg, minder comfort, maar dat is allemaal persoonlijke smaak. Ik heb zelf ook een fullie, maar die fungeert meer als softtail omdat de demper redelijk hard staat... Je ziet, veel keuzes.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                          Demper kan je volledig aflaten en terug op druk brengen.
                                          Lefty eventueel schokjes in de neergaande demping, vragen om even onder de beschermende rubber te kijken.
                                          Check.

                                          Dus:
                                          • achterdemper volledig aflaten en weer op correcte druk brengen (voor mijn gewicht) ; heb de Cannondale tabel bij me hoeveel er in de Lefty en de demper moet
                                          • vooraan hetzelfde? lefty volledig aflaten en weer op druk brengen?
                                          • lefty z'n sok 'es afdoen (tie-wraps doorknippen) om te checken op lekken en staat dichtingsringen, ...?
                                          • chainsuck-schade op carbon achtervork
                                          • staat cogs en kettingbladen
                                          • evt. speling op trapas
                                          • testdrive
                                          • goed op- en neerschakelen, ook opschakelen onder pedaalkracht
                                          • ...
                                          Zal wel OK zijn, vermoed ik, dit?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X