Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fietsers-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Yip, succes ! Ter info, mijn Scalpel weegt nu 11,3 kg (vorig jaar wat gewicht gewonnen via Crossmax SLR en Cranckbrothers Eggbeaters pedalen = belangrijk om gewicht te besparen op de draaiende onderdelen !!)

    Een Taurine krijg je dus blijkbaar "makkelijk" onder 10 kg. Ik ga er eens eentje testen via Moving Store, hopelijk hebben ze zo eentje klaarstaan...

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
      53, je hebt fullies en hardtails. En daartussen hangen de softtails. Vanwege de beperkte veerweg achteraan, valt de Scalpel onder de softtails.
      Hardtail wordt meestal ingezet op de iets vlakkere parcours, niet zo zwaar en door racers, omdat die met het gewicht meest inzitten.
      Nu kan een racer ook al wel eens gebruik maken van een fullie of softtail, voornamelijk wanneer het terrein erg ruw ligt of de afstanden groter worden. Inderdaad, zo'n vering achteraan brengt altijd wat extra gewicht met zich mee, maar dat wordt door het extra comfort en grip in zware omstandigheden ruim gecompenseerd. Bovendien kosten heel lichte fullies zowieso een stuk meer dan een vergelijkbare hardtail.
      Zwaarder en duurder, maar voor de lange afstand is comfort erg belangrijk. Hoe minder schokken je krijgt, hoe minder je lijf en benen moeten compenseren om die op te vangen. Da's dus extra energie om die iets zwaardere fiets voort te bewegen, en op lange afstand haalt de fully het dan ook van de hardtail.
      Met een goeie fully, die dus beschikt over een goeie demper, rebound en druk juist ingesteld, gaat je fiets erg weinig bewegen onder invloed van je pedaalbeweging. Ook hier moet je een compromis zoeken tussen rendement en comfort. Een heel zacht opgepompte demper zal meer veren, maar ook meer bewegen door je pedaalbeweging en vice versa natuurlijk.
      Met een softtail zit je er ergens tussenin. Die zijn iets lichter dan een fullie, kortere veerweg, minder comfort, maar dat is allemaal persoonlijke smaak. Ik heb zelf ook een fullie, maar die fungeert meer als softtail omdat de demper redelijk hard staat... Je ziet, veel keuzes.
      bedankt voor de heldere uitleg! spijtig dat zo'n dingen zoveel kosten, want het ziet er me allemaal erg leuk speelgoed uit!!

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten
        bedankt voor de heldere uitleg! spijtig dat zo'n dingen zoveel kosten, want het ziet er me allemaal erg leuk speelgoed uit!!

        Testen en eventueel tweedehands kopen. Je kan ook een fullyframe in huis halen van een onbekend merk. Een maat van me heeft een No Saint in huis gehaald en die volledig met XTR (de top van Shimano) afgemonteerd. Het frame kostte hem nieuw 250 €, geloof ik. Zijn vorige fully's waren GT I-Drives (één van de twee was een Team die hij eindereeks op de kop kon tikken; nieuw kostte die destijds bijna 7000 €). En blijkbaar is hij nog tevreden van die No Saint ook.
        120d Hatch Edition Sport

        Comment




        • is dit wat? giant xtc composite zero. niet dat ik vanzin ben er eentje aan te schaffen, maar rondkijken en dromen mag toch hé?
          is die fiets z'n prijs waard? of kan je voor dat geld andere dingen kopen die een pak beter zijn? waar bevind giant zich ergens in de markt? (een vergelijking met automerken mag , redelijk belachelijk, maar werkt wel vaak )

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten


            is dit wat? giant xtc composite zero. niet dat ik vanzin ben er eentje aan te schaffen, maar rondkijken en dromen mag toch hé?
            is die fiets z'n prijs waard? of kan je voor dat geld andere dingen kopen die een pak beter zijn? waar bevind giant zich ergens in de markt? (een vergelijking met automerken mag , redelijk belachelijk, maar werkt wel vaak )

            Een Giant,mmm, vergelijk dat met een VW. Niks superbijzonders, maar degelijk goed spul. Je zal er geen klagen van hebben. Maar ga liever naar iets specifiekers op zoek. Een scott voor het racy, een trek voor het comfort, een Cannondale voor beide en laag gewicht(iet of wat duurder/exclusiever)...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
              Yip, succes ! Ter info, mijn Scalpel weegt nu 11,3 kg (vorig jaar wat gewicht gewonnen via Crossmax SLR en Cranckbrothers Eggbeaters pedalen = belangrijk om gewicht te besparen op de draaiende onderdelen !!)

              Een Taurine krijg je dus blijkbaar "makkelijk" onder 10 kg. Ik ga er eens eentje testen via Moving Store, hopelijk hebben ze zo eentje klaarstaan...
              Afhankelijk van de maat zelfs onder de 9 kilo, met een XL bijna niet doenbaar. Hoewel, ik zit nu op 9,3 kilo.
              Eventueel kan ik nog wat op de schijfremmen besparen, nog lichtere banden(maar niet meer mtb waardig) en lichtere pedalen. Dat moet dan juist op de 9 kilo uitkomen. Zadel kan ook nog 100 gram af, maar dan rijd ik er geen tocht mee van 100+ km zonder extreme zadelpijn. Neem je echter een M of een S, dan zit je sowieso al een paar honderd gram lichter. Maar ik ben nu eenmaal 1m96 en dan zijn die kadertjes ietsje te klein ;-)

              Comment


              • Mijn CAAD2 wordt in oktober 10 jaar en mag op pensioen : ik kan de Taurine 2007 frameset met de lichtste Lefty nu kopen voor 2075 euro (=20% korting op de catalogusprijs). 2008 model is technisch ongewijzigd.

                Dat lijkt me de beste keuze aangezien ik al 2 wielsets heb voor Lefty (op mijn Scalpel met name) en nog wat zaken kan overzetten van mijn ouwe hardtail (achterderailleur, shifters en zadel). Blijft dus zadelpen, stuur+pen, remmen, cranckstel, voorderailleur.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten

                  Jakkel, ik zit ergens rond de 9 kilo(qua fiets), moet ik mij bedreigd voelen ;-)
                  Voel je je aangesproken?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten


                    is dit wat? giant xtc composite zero. niet dat ik vanzin ben er eentje aan te schaffen, maar rondkijken en dromen mag toch hé?
                    is die fiets z'n prijs waard? of kan je voor dat geld andere dingen kopen die een pak beter zijn? waar bevind giant zich ergens in de markt? (een vergelijking met automerken mag , redelijk belachelijk, maar werkt wel vaak )
                    Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                    Een Giant,mmm, vergelijk dat met een VW. Niks superbijzonders, maar degelijk goed spul. Je zal er geen klagen van hebben. Maar ga liever naar iets specifiekers op zoek. Een scott voor het racy, een trek voor het comfort, een Cannondale voor beide en laag gewicht(iet of wat duurder/exclusiever)...
                    Kvond een adviesprijs van 4499 € voor die giant, hoeveel duurder is een gemiddelde cannondale dan nog? en hoeveel lichter?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten
                      Kvond een adviesprijs van 4499 € voor die giant, hoeveel duurder is een gemiddelde cannondale dan nog? en hoeveel lichter?
                      De duurste hardtail Cannondale van 2007 kost 5749 €.
                      Ik zou de afmontage eens vergelijken, maar ik moet net weg.
                      Cannondale is wel degelijk duurder dan Giant, maar Giant is ook niet bepaald exclusief. Ik bedoel daarmee dat je Cannondale alleen ziet onder liefhebbers. Giant maakt fietsen voor iedereen, dus ook zeer goedkope modellen.
                      Niets mis met Giant, maar het heeft me nooit iets gedaan. Vergelijk het met JVC op vlak van hifi. Goeie prijs/kwaliteit dus, ook al zijn er vooral de laatste jaren een aantal merken bij gekomen die nog iets beter doen op dat vlak, en die imo ook mooiere fietsen maken.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                        ... ook al zijn er vooral de laatste jaren een aantal merken bij gekomen die nog iets beter doen op dat vlak, en die imo ook mooiere fietsen maken.
                        MOOIER ??? dit ding is toch mooiheid² ???






                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Voel je je aangesproken?
                          Nope, vermits ik je mijn kalender had gegeven en je niet hebt afgesproken...:-)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                            Mijn CAAD2 wordt in oktober 10 jaar en mag op pensioen : ik kan de Taurine 2007 frameset met de lichtste Lefty nu kopen voor 2075 euro (=20% korting op de catalogusprijs). 2008 model is technisch ongewijzigd.

                            Dat lijkt me de beste keuze aangezien ik al 2 wielsets heb voor Lefty (op mijn Scalpel met name) en nog wat zaken kan overzetten van mijn ouwe hardtail (achterderailleur, shifters en zadel). Blijft dus zadelpen, stuur+pen, remmen, cranckstel, voorderailleur.
                            Euh, 2075 is geen 20 % korting hoor, adviesprijs voor die frameset + lefty is 2099.
                            Bij 20 % korting is dit 1660 euro...

                            Comment


                            • Oei ? Ik heb het nochtans zelf afgelezen van hun prijslijst... 2599 ---> 2075

                              Enige verwijzing voor de prijs die je aanhaalt ?

                              Comment





                              • Ik ben dus vandaag zo'n 420 km ver gereden (voorbij Keulen ergens) om naar deze mountainbike te gaan zien :



                                'k Was dus op zoek naar 'n nieuwe fiets, en zelf had ik toch aanvankelijk iets comfy in gedachten, waar ik rechter op zat dan op m'n vroegere Cannondale XC hardtail racebeest.

                                Maar ik wist eigenlijk echt niet wat gekozen, en dan had ik m'n zinnen dus op die wit/blauwe Scalpel 2000 (MY06) gezet.

                                'k Ben dus vandaag naar Ebener Zweiradsport geweest, om 'm te gaan bekijken. 'k Had 't geld mee, want 'k was niet van plan om eerst 'es te gaan zien en later nog 'es zover te rijden om 'm te gaan halen.



                                Daar aangekomen, prachtige fietszaak in 'n klein typische Duits proper heuveldorpje. De fiets stond al klaar op me te wachten buiten in 't rek voor de shop. M'n eerste indrukken waren niet zo positief, 'ie zag er al goed gebruikt uit. De achterband was zo goed als op, de remblokjes waren zo goed als op, 't crankstel vertoonde enorm veel krassen van de schoenen, de kettingbladen waren al redelijk goed "aangetast", de ketting zag er niet zo mooi meer uit, de afdichtrubbertjes die de carbon achtervork moeten beschermen, waren ofwel los, ofwel stuk, ofwel afwezig, veel chainsuck-schade, wat crash-schade op 't kader, enzovoort.

                                'k Voelde me slecht, verdomme toch, al die kilometers voor niks. Pas op, de fiets was nog altijd mooi, prachtig zelfs, en zal wel nog altijd goed rijden ... maar 'k had voor 2.500 EUR wel iets "properders" in gedachten.

                                'k Heb de fiets dan voor 'n testritje van een 20-tal minuten meegenomen. Beviel me wel, maar ik voelde onmiddellijk dat de zitpositie me te sportief was. Rug zat erg gekromd, 'k vreesde 't ergste als ik 'es 2 tot 4 uur op de fiets zou zitten in ruige omstandigheden.

                                Hmm, oké, niet doen dus. Dat was na de testrit definitief beslist.

                                ...

                                Maar 'k was daar dan toch, en ze hadden van elk Cannondale-model zeker 'n exemplaar of 4-5 (zelfs alle team-modellen stonden daar gewoon in stock, soms zelfs in verschillende maten), dus 'k wou wel 'es de andere modellen testen. Op de Rush Carbon had ik al 'n kort stukkie gereden vorige week (fiets van 'n vriend), en beviel me wel. Dus opnieuw de Rush meegenomen. Na 'n kwartiertje was ik ervan overtuigd dat me dat toch 'n stuk beter lag.

                                Maar wélke Rush kiezen? Alle 2007-modellen die "over" bleven, waren de duurdere (geen Rush Carbon 3), en de korting van 15% vond ik maar zozo. Krijg je hier ook, of meer zelfs, dus dan zou 'k 'm daar niet kopen.

                                Oké, om nog 'es alles goed te kunnen overdenken, dan maar 'es een Taurine mee op stap genomen. Zot. Wat 'n zalige fiets zeg... ik vond 'm zéér comfortabel voor 'n hardtail te zijn, retesnel en zéér reactief ('t was een Taurine 1 SL), maar wederom : de hypersportieve zitpositie. Later, misschién, als ik weer wat conditie heb opgebouwd, ja ... maar nu? Neen.

                                Ja, en dat was het dan, zeker.

                                Tot ...

                                ... ik daar een beetje verder in de showroom de Prophets zag staan. Zeker een 10-tal verschillende modellen, en er sprong er ééntje bovenuit. Een wit/blauwe, zelfde kleurencombo als de Scalpel van de link hierboven. Effe kijken, toch knappe fiets. Tweede meevaller: 't is een SL ! (12cm veerweg achteraan, maar blokkeerbaar of toch quasi, en een Lefty 110 Speed, dus ook blokkeerbaar). Niet slecht. En dan zag ik 't prijskaartje, en dat viel REUZE mee! Zeer mooie korting erop, miljaar, toch ook aantrekkelijk.

                                Stond er met platte banden (waarschijnlijk al lang in de showroom), en effe gevraagd of ze 'm wilden klaarzetten voor een testrit. En dat hebben ze gedaan: pedalen erop, andere voorbouw (was 'n 6 of 7 cm 0° voorbouw die erop stond, en ik wou minstens 12 cm met 20° ofzo), ... en toen bleek er een probleempje met de cartouche van de Lefty, was niet blokeerbaar (het draaihendeltje draaide door). Bon, die gasten dus niet getalmd, gewoon een spiksplinternieuwe Lefty Speed 110 uit 't magazijn gehaald, en daar de cartouche uit gehaald en in de Prophet SL gestoken. Alles getest, en 't werkte. Remhendels naar m'n handmaat gezet, zadel op de goeie hoogte, de correcte druk op de dempers, en klaar voor 'n testrit.

                                En ik was verkocht. Zeer comfy zithouding, 'k voelde me "gemakkelijk" op die fiets, 't was geen houding van "allez geef 'es gas of 't is ni fun", maar een "of je nu gewoon wat rondpeddelt of plankgas geeft, 't is allemaal goed" houding. I loved it.
                                Rond de shop lagen enkele grindpaden, een offroad heuvelpad met enkele ferme steenbrokken in de aarde, en ook verharde weg. Alles getest: omhoog, omlaag, recht op de trappers, op "koppel" trappend in 't zadel, achterdemper geblokkeerd, pro-pedal en los, Lefty geblokkeerd en los, ... en 't beviel me allemaal.

                                Oké, niet meer getwijfeld dus. Ik vond die bike magnifiek, zowel qua frame-stijl, zéker qua kleuren (wit op 'n mountainbike = ), ook qua afmontage (X9, Mavic X819 UST, Juicy 7, ...) enzovoort. En ook de prijs, 'k vond 'm best OK.

                                Niet getalmd, nog kort gediscussieerd en nog twee sets pedalen bijgekregen (de gewone die ze erop hadden gezet om te testen, en 'n setje mtb klikpedalen van shimano, waarschijnlijk basismodelletje but i don't care), nog 'n hogedrukpomp erbij gekregen (demper, lefty), betaald en ingeladen.



                                Er staat hier dus in de living 'n spiksplinternieuwe (overjaarse) Prophet 1000 SL in wit/blauw te pronken. I'm in love.

                                Comment


                                • Jaja, ik weet het. This thread is worthless without pics.





                                  Twee broertjes. De tweedehands MY06 Scalpel 2000 en de nieuwe MY06 Prophet 1000 SL.



                                  en nog 'es







                                  En, na de 4 testritten (20 minuten Scalpel, 15 minuten Rush, 10 minuten Taurine en 15 minuten Prophet SL) was 't dus beslist. En dat resulteerde in dit :

                                  Last edited by ; 10/06/2008, 18:51.

                                  Comment


                                  • En daar is 'ie dan, thuis.





                                    Last edited by ; 10/06/2008, 18:51.

                                    Comment


                                    • En nog 'n paar.



                                      Last edited by ; 10/06/2008, 18:51.

                                      Comment


                                      • Fak wat een fiets


                                        0-100?

                                        Koppel?

                                        Comment


                                        • Misschien 'es een eerste indruk posten, in vergelijking met de Rush Carbon 1, de Taurine 1 SL en de Scalpel 2000.

                                          Zitpositie is 't grootste verschil. Zeker met de langere 20° voorbouw zit ik comfortabel en toch nog sportief genoeg om goed te kunnen duwen/trekken. De Taurine en de Scalpel zitten 'n pak meer voorover, wat ik (met mijn hernia-rug) minder comfortabel vond. Ik ondervond geen pijn, maar zat wel met 'n gespannen gevoel en in m'n hoofd spookte de "uh-oh, de eerste klap op de achterbouw en ik heb 't zitten" gedachte. Niet leuk, 't houdt je in, zoiets. Op de Rush zat ik ook 'n stuk "beter", al zat die nog wel 'n tikkie meer gestrekt (langer frame + 0° voorbouw).

                                          In vergelijking met de rush ondervond ik weinig verschil qua rijden. Heb ze natuurlijk niet uitgebreid kunnen testen. Alhoewel de Prophet SL de zwaarste van de 4 was, ondervond ik eigenlijk geen nadeel van z'n extra gewicht. Met de demper "geblokkeerd" en met ongeveer 180 PSI erin (= hard) geeft 'ie als ik op de trappers sta zo goed als niks mee, misschien een paar centimeter veert 'ie in, that's it. Goed zo, 'k wou geen freeride die altijd 5 à 8 cm inveert als je 'es gas geeft. De Rush was nog iets beter te blokkeren, maar "rockhard" zoals de Scalpel te maken is met z'n demper locked, kon je'm ook niet. De drie Leftys waren eigenlijk van binnenwerk dezelfde, met dat verschil dat mijn Prophet 'n alu versie heeft, en de Rush en de Scalpel hadden 'n carbon versie. Nauwelijks verschil in werking (ik voelde geen verschil), enkel qua gewicht. En aangezien ik zelf 'n dikzak(je) ben, zal die kleine halve kilo extra niks uitmaken, lijkt me. De Fatty van de Taurine voelde wel anders aan, strakker en precies wendbaarder (kan ook aan de fiets liggen). Ik heb 't wel voor de Fatty, eigenlijk. Zalige vork.
                                          De 11cm veerweg vooraan valt dus bij de 3 Lefty-modellen te blokkeren, en ook mijn Prophet SL valt dus volledig star te maken met 'n kwartslag draai aan de hendel. Perfect. 'k Ga nog wat moeten experimenteren met de luchtdruk vooraan, er zat voor de testrit een 175 PSI op ongeveer, en 'k vond die een tik te hard. 'k Ga 'm 'es op 160 zetten, lijkt me beter te zijn dan.

                                          Als je zo'n Prophet SL dus blokkeert voor en achter, valt 'ie echt goed strak te rijden, b.v. op verharde weg. Nauwelijks inveren achteraan, en 'ie ligt goed strak op de weg. Had me bijna mispakt aan de grip van de bandjes op beton, 'k wou 'es een speedy bocht nemen en 't was *bijna* een Audi geworden (onderstuur en *bats* ). Die Prophet SL stuurt ook easily, 't is geen nerveuze fiets die je bij wat mindere concentratie meteen een meter zijdelings zwiept over rotsachtige paden, maar 'ie klieft gewoon door die rotsen heen, zalig. En in omgekeerde richting, bergop, aan een maximaal "niet zo denderende conditie" tempo, reageerde 'ie verrassend goed op de pedalen. 'k Heb ooit op 'n Super V gereden (testbike van Moving Store toen m'n hardtail in onderhoud was), en dat was wel eventjes anders.

                                          Het enige dat ik nog niet heb getest, is de achterbrug in "freeride"-stand (de demper heeft twee bevestigingsposities, eentje waardoor je een 69° balhoofdshoek hebt (= XC), eentje waardoor je 67,5° balhoofdshoek hebt (= FR). In die laatste positie moet 'ie nog stabieler rechtuit lopen, waardoor een afdalinkje 'n stuk makkelijker en vooral meer ontspannen moet gaan dan met (om dan de vergelijking te maken) mijn vroegere hardtail (die 'n ramp was downhill).

                                          Ik zat meteen goed, écht goed, op die fiets. Testrit is dus inderdaad zeer belangrijk. 'k Ben blij dat ik niet "blindelings" een Scalpel of Taurine besteld heb, want 'k ging nooit 't zalige gevoel van deze Prophet SL hebben gekend, dan. Die fiets is mij, en mijn conditie, en de geplande inzet (touren, marathon aan sportief maar zeker geen race-tempo, wat fietstochtjes met m'n vriendin mee) eigenlijk op 't lijf geschreven. Wat ben je met een 6.000 EUR teambike die superlicht is en weet ik wat allemaal, als de motor te zwak is om ervan wérkelijk voordeel te hebben? En de kleuren i love it. Blauw metaalkleur en uni wit, gescheiden door 'n rood lijntje. 't Doet ook denken aan de BMW Motorsport livery, en dat vind ik (persoonlijk) zeker geen nadeel.

                                          Geplande "mods" :
                                          • voorbouw in 't zelfde rood als de lijntjes op het kader
                                          • fietscomputer
                                          Done. En dan ervan genieten.



                                          Thanks voor al 't advies e.d.!!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X