Oorspronkelijk geplaatst door gTa
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Fietsers-topic
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenUnd jetzt : moet je zo'n schijfremmen "inremmen"? Zo ja, hoe? Nog niet hard moeten remmen, maar die achteraan huilt wel verschrikkelijk, en die vooraan heeft (nog?) quasi geen dosering...
Wat het huilen betreft, dat kan meerdere oorzaken hebben:
- kettingsmeerstof die op de schijf terechtgekomen is. Wees dus voorzichtig als je je ketting smeert. Indien het kwaad toch geschied is dan was mijn oplossing de volgende. Schijf wassen met een beetje dreft (dat is immers lekker ontvettend), blokjes eruit, een beetje schuren met gewoon schuurpapier en dan terug inremmen. Dat heeft vaak geholpen.
- lichte speling op as, caliper,... kan natuurlijk ook. Zien dat het vast komt te zitten is hier de boodschap.
- Soms heb je gewoon slechte remblokken gekocht. Weet dat het setje dat je af-fabriek meekrijgt vaak veel zachter is en enkel uit organisch materiaal is opgebouwd.(je bent beter af met remblokjes waar wat metaal is in verwerkt, te merken aan de grote glinsterende stukken) Bij de tweede TT in het slijk kan je die dus vaak wegsmijten. Zo was het in ieder geval met mijn blokjes. Ik rijd nu rond met schimano XT 2005 (denk ik ) en ik heb al verschillende remblokjes van diezelfde fabrikant geprobeerd. Nooit ben ik daar echt tevreden van geweest, weinig remkracht, weinig remgevoel and last but not least: huilen. Ik heb hele goede ervaringen met BBB op het gebied van remblokjes. Telkens als ik die erin steek en inrem denk ik: "veel meer remkracht dan dit kan een fiets toch niet bieden". Immers, het achterwiel van grond heffen door met twee vingers even een snok te zetten aan de voorem is een makkie. Een ander merk dat héél goed schijnt te zijn is swisstop ofzo. Ik heb dat ook maar van horen zeggen dus daar kan ik geen uitsluitsel over geven. Die blokjes zijn ook wel niet zo goedkoop dacht ik. Maarja op een fietsje uit die klasse moet dat al eens kunnen natuurlijk. BBB raad ik in ieder geval aan.
"Zijn die blokjes dan niet nefast voor mijn schijven?"
Goh, ik heb met BBB toch al een 4000-5000 km gereden en ik voel nu dat het stuk van de rotor waar de blokken nooit komen iets dikker is dan waar de blokken aangrijpen ja. Mijn schijf vreet dus langzaam maar zeker weg. Maar dan kon evengoed het geval geweest zijn met andere blokken. En zeg nu zelf, om de 5000 km 150 euro aan remschijven, dat is niets vergeleken met het geld dat je in je transmissie moet pompen. Een ketting is er al na 1000 km aan. Zeker bij mij, ik ben er niet lief mee. (Lees: ik schakel héél vaak terwijl ik volgas aan het geven ben en de boel onder het slijk hangt)
zo
Comment
-
gTa : proficiat, een verstandige keuze voor jou !!
Ben ook tevreden van je indrukken van de Taurine, lijkt me inderdaad een fiets voor mij. Mijn scalpel geeft me namelijk dikwijls de indruk van iets te sloom te zijn voor onze Vlaamse wegen. Nu ik aan zee woon raak ik ook minder richting Ardennen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenMountainbike Gids 2007
Los daarvan, 2075 euro voor zo'n topframe + vork is redelijk te noemen (ik heb voor mijn Cervélo R3 ook 2500 euro betaald...)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenHeeft 'm misschien met opzet gedaan om een rechtere zitpositie te krijgen? Met z'n probleemrug e.d.
De juiste houding op een fiets primeert nog altijd op de looks hé.
Daar was ik ook al achter. Ik zei dus dat ik een lagere stuurpen zou nemen i.c.m. met een riser bar, wat qua hoogte en lengte dus op exact hetzelfde zou neerkomen. Alleen de hoek van het stuur zelf zou mss een beetje schelen (afhankelijk van het stuur uiteraard) en het stuur zou wat breder zijn.
M.a.w. ik doelde enkel en alleen op de looks, niet op de houding.
Je snapte het weer niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenWaarom? Is dat beter/slechter? Ik heb 'm eerst (voor ze 't patroon van de voorvork wisselden) eventjes kort gereden met 'n kortere 0° stem ... en 'k vond dit beter zitten.
Ik overweeg wel om later *misschien* een instelbare voorbouw te plaatsen (Syntace VRO o.i.d.). We zien wel.
Nee hoor, even goed. Alleen de looks zouden er anders uitzien. Ik zou nu ook niet achteraf gaan investeren in een ander stuur en een andere stuurpen, althans, nog niet direct, maar aangezien ze in de winkel toch bezig waren met het wijzigen van de stuurpen en het stuur ... En vermoedelijk zat er standaard een riser bar op?
OK, met een stuurpen die langer is dan de originele nog met een riser bar werken, zou ertoe leiden dat je rem- en derailleurkabels te kort zouden zijn. Immers, door een recht stuur te monteren, heeft de monteur de langere stuurpen deels gecompenseerd.
Ach, zoals ik zei: ik was aan het mierenneuken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk BerichtenDaar was ik ook al achter. Ik zei dus dat ik een lagere stuurpen zou nemen i.c.m. met een riser bar, wat qua hoogte en lengte dus op exact hetzelfde zou neerkomen. Alleen de hoek van het stuur zelf zou mss een beetje schelen (afhankelijk van het stuur uiteraard) en het stuur zou wat breder zijn.
M.a.w. ik doelde enkel en alleen op de looks, niet op de houding.
Je snapte het weer niet.
Enfin, iets anders nu. Deze morgen heb ik mijn zeemvelbroekske aangedaan en mij op m'n asfaltjanettenfiets gezet, en ik heb er iets op gepresteerd waar ik enigszins eens graag mee uitpak. Ik heb een trainingparcours dat ik veel doe van zo'n dikke 100 km. Af en toe (als ik me lekker voel) doe ik op dat parcours eens een gooi naar m'n eigen 100 km duurrecord. Vier jaar geleden had ik precies 100 km afgelegd in 2u58m30sec. Vandaag heb ik dat verbeterd, precies 100km in 2u54m48sec of een gemiddelde van 34,32 km/h (en ja, mijn tellertje staat volledig juist ingesteld, ik bedrieg mezelf niet graag). Het parcours bestaat voor zo'n 60% uit wegen langs kanalen (jaagpad = rechtdoor) en 40% uit gewone secundaire wegen (met bochten, kruispunten, enz...). Ik ben er eigenlijk wel fier op, temeer omdat ik al stilaan een oudje aan 't worden ben (voor ne coureur toch). Het verbaasde me ook dat het net vandaag zou lukken omdat ik woensdag nog een doorgedreven training van een 70-tal km in het bos met de MTB achter de rug heb.
Enfin, dit verhaal interesseert waarschijnlijk niemand, maar 'k wilde dit toch even kwijt.
Comment
-
Toch wel, puik gereden hoor ! Mijn recent beste fietsprestatie was een gemiddelde van 43,5 km/u in een tijdrit van 18km (vlak + rechtdoor en 3 180°-bochten) en op een tijdritfiets.
Jakkel, heb jij een idee waarom er zo'n verschil zit tussen de catalogusprijs van de Taurineframeset (2599) en de door kamikaze aangehaalde 2099 "adviesprijs" ??
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk BerichtenDaar was ik ook al achter. Ik zei dus dat ik een lagere stuurpen zou nemen i.c.m. met een riser bar, wat qua hoogte en lengte dus op exact hetzelfde zou neerkomen. Alleen de hoek van het stuur zelf zou mss een beetje schelen (afhankelijk van het stuur uiteraard) en het stuur zou wat breder zijn.
M.a.w. ik doelde enkel en alleen op de looks, niet op de houding.
Je snapte het weer niet.Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk BerichtenNee hoor, even goed. Alleen de looks zouden er anders uitzien. Ik zou nu ook niet achteraf gaan investeren in een ander stuur en een andere stuurpen, althans, nog niet direct, maar aangezien ze in de winkel toch bezig waren met het wijzigen van de stuurpen en het stuur ... En vermoedelijk zat er standaard een riser bar op?
OK, met een stuurpen die langer is dan de originele nog met een riser bar werken, zou ertoe leiden dat je rem- en derailleurkabels te kort zouden zijn. Immers, door een recht stuur te monteren, heeft de monteur de langere stuurpen deels gecompenseerd.
Ach, zoals ik zei: ik was aan het mierenneuken.
Heb de lange 20° gekozen, omdat ik dan 't stuur niet moest laten wisselen, en omdat dat 't beste zat. Kan zijn dat ik me over zoveel tijd een korte rechte stem bijkoop, om helemaal tussen XC en AM te kunnen kiezen. Maar da's pas voor (veel) later.
Comment
-
Jakkel, proper gereden hoor. Ik doe mijn wegtrainingen meestal 's avonds vanwege te donker om in het bos te rijden, en spijtig genoeg doet dat het gemiddelde geen goed. Dan wel met MTB banden en puur straatparcours, geen jaagpaden of dergelijke, kom ik aan een gemiddelde van een dikke 32.
Op MTB parcours is natuurlijk iets heel anders, dat heeft mijn koersjanet bikecopain zwaar mogen ondervinden in Diest afgelopen zondag. Met zijn gewoonlijke 100 km+ koersbenen, was het licht al zo goed als uit op 65km...
MTB gaat em eerder over weerstand dan over souplesse. Op en af is een stuk zwaarder dan constant over straat sjeezen. Waarmee ik geen afbraak wil doen aan je fietsprestatie.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenOK kamikaze, jij bent de beste.
Tsja... zulke reactie had ik wel verwacht, zeker van onze vriend kamikaze.
Enfin, 't zal ne sterke beer zijn hé, dat kan. Ik hou er wel van om met sterke beren te rijden, ik probeer dan zo lang mogelijk aan te klampen om uiteindelijk te moeten lossen, dat is een goede training.
Dus kamikaze, als ge u geroepen voelt om mij op uw terrein (het MTB'en) eens in de vernieling te rijden, laat maar een seintje. Oh ja, ik denk plots aan iets, als je zin hebt, zondag om 9.00u aan de kruisberg in Herentals, 't Bloso parcours aldaar zal voor u waarschijnlijk een watjesparcours zijn, maar voor zo'n asfaltjanet als mij is dat daar al meer dan zwaar genoeg, en a.u.b, heb een beetje medelijden met me hé, wil je?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenEr zat een kortere, rechte stem op, en een recht stuur (allez, bijna, 't is geen shotgun), geen riser. Ik heb zelf voor m'n tweede rit, toen ik eigenlijk al had gezegd dat ik 'm zou nemen, een langere en 20° stem laten monteren, ik kon ook een lange platte of een korte 20° nemen, ze hadden alles in voorraad. Ze hadden ook de Syntace VRO aanpasbare voorbouw voor de Headshok/Lefty hangen, dus ik kon kiezen wat ik wou.
Heb de lange 20° gekozen, omdat ik dan 't stuur niet moest laten wisselen, en omdat dat 't beste zat. Kan zijn dat ik me over zoveel tijd een korte rechte stem bijkoop, om helemaal tussen XC en AM te kunnen kiezen. Maar da's pas voor (veel) later.
Ah, toch een recht stuur standaard. Geen problemen met de kabels gehad dan?
Ik heb voor mijn Super V een EA 70 riser-stuur klaar liggen, maar ik monteer het pas als ik eens nieuwe kabels nodig heb. Immers, ik had al eens gekeken voor ik aan een eventuele montage wou beginnen, en het werd me al snel duidelijk dat als ik het gewoon zo monteer, mijn kabels veel te kort zullen zijn.
@ Jakkel:
Proficiat met die prestatie!
En hoeveel keer moet ik nog zeggen dat ik al jaren geen catalogusfreak meer ben? Dit jaar heb ik nog redelijk wat liggen (enfin, naar mijn normen van de laatste jaren toch), zijnde een Cannondale-catalogus van 2007, de ProCycling Rennrad-Teilemarkt 2007 en Bike Workshop 2007. De jaren daarvoor had ik zelfs geen catalogussen.
Vraag me bv. niet wat tegenwoordig de beste schijfremmen zijn, want echt, ik zou het niet weten. Ik zou alleen kunnen gokken op de goeie reputatie van Magura (tot voor een paar jaar toch steeds zeer goeie remmen).
Comment
-
Wat mijn fietsprestaties betreft: ik kan moeilijk vergelijken met jullie prestaties, want ik woon in de Vlaamse Ardennen op een hoogte van 100 m boven de zeespiegel. Welke kant ik ook op fiets, het gaat steeds bergaf (in één richting kan ik 10 km bijna vlak rijden, but that's it). De gemiddelde snelheid ligt hier dus sowieso wat lager.
Anyway, ik maak me niet echt illusies hoor, zo goed ben ik ook niet. Normaal rijd ik 's zondags mee met een groep die op een heuvelachtig parcours 30 - 32 km/h gemiddeld rijdt (incl. stoppen waar het hoort volgens de verkeersregels enz.), maar als ze echt snel rijden, moet ik wel op de tanden bijten, want de meesten daar trainen minstens vier keer per week.
Momenteel zal de conditie wel echt slecht zijn, want de problemen met de knie zijn nog helemaal niet over. Meer zelfs, vorige zondag fietste ik langs de Schelde en ik voelde ineens in mijn rechterknie (de goeie dus) ook een stekende pijn. Ik hoop eigenlijk al niet meer om dit jaar nog weer gewoon te kunnen fietsen.
Enfin, moést het iemand interesseren, het hele verhaal vind je hier.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Pirre Bekijk Berichten@ gTa, is zo'n lefty geen enorm gekloot om je voorwiel eruit te halen?
Ik had meer last met 't verwijderen van m'n voorwiel op m'n racer, vroeger. Die had HS-33 remmetjes, en dat was nog 'n tikkie meer gefoefel om 't wiel eruit te krijgen.
Comment
Comment