Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wielen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wielen

    Heren rustig (dit kwam te laat, de discussie was weer eens gesloten - en ik kan de mods begrijpen - leren jullie het dan nooit ?)

    Om al mijn werk niet verloren te laten gaan, dit nieuwe topic:


    Misschien moeten we allemaal eens naar onze wielen gaan kijken en er de nodige foto's van maken.. liefst van recht erboven genomen zodat we goed de kruising zien.. dat zal ons even bezig houden en dan zien we wel verder.

    Hier een paar van de mijne, snel met een kleine Sony Dp-9 geschoten :

    Shimano XTR achterwiel : spaken raken NIET aan eerste kruising


    XMax SL : spaken raken NIET aan eerste kruising


    handgemaakte CK/Sapim CX Ray : spaken RAKEN aan eerste kruising

    en van mijn handgemaakte DT240S/DT Aerolites had ik nog een oude foto, ze RAKEN ook aan de eerste kruising.


    dus : mijn systeemwielen (XTR/SL) raken niet, handgemaakte wielen raken wel.

    mijn excuses trouwens voor de niet al te duidelijke fotos en de vuiligheid, moet dringend eens eea kuisen.

  • #2
    Ik begrijp die heisa niet goed.
    Onze vriend kamikaze wil bewust of onbewust hetgene ik al tot vervelens toe geprobeerd heb duidelijk te maken niet snappen... en dan sluiten ze de boel maar!

    En dan heb ik het nog gedaan ook!!!

    Comment


    • #3
      Sorry Adri, maar ik zie nergens duidelijk op je foto's dat de eerste kruising wel degelijk raakt.

      Comment


      • #4
        Zijn dat trouwens conventioneel gespaakte wielen? Kruis over drie gespaakt bedoel ik dan.

        Comment


        • #5
          De foto's zijn snel gemaakt in een donkere kelder. Je zal me op m'n woord moeten geloven Jakkel.. ik hoop dat dat wat waard is.

          Ik kan anders morgen met studiomateriaal eea perfect uitlichten en fotograferen maar dat is me te veel heisa.

          Het viel me op dat bvb bij mijn SL's de afstand tussen de platte spaken zeker een paar mm groot is, bij de XTRs is het minder, maar ze raken ook niet.

          Daarentegen de 2 laatste foto's , de handgemaakte wielen, daar zitten de spaken gewoon tegen mekaar aan.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Zijn dat trouwens conventioneel gespaakte wielen? Kruis over drie gespaakt bedoel ik dan.
            ik dacht het wel, maar tel ze HIER en HIER , er zal wel ergens een foto tussenstaan waar het duidelijk is .

            Comment


            • #7
              Wat ik met conventioneel gespaakt bedoel is wielen die simpelweg gespaakt worden volgens het kruis over drie principe, met gewone spaken en de alom gekende traditionele naven. Nu, ik heb al lang gemerkt dat jij allerlei speciale wielen en dergelijke hebt, het kan dus perfect zijn dat er wel ergens setjes zijn bij u waarvan de spaken elkaar raken bij de eerste kruising, ook al hebben ze de 'gewone' diameter. Ik ga dat zeker niet ontkennen.

              Enfin, het ging er initieel over dat als spaken elkaar niet raken op de eerste kruising, dat dat de draagkracht van het wiel niet ten goede zou komen. Da's het enige waar ik wat problemen mee had, en dat ik hier tot vervelens toe al heb proberen te weerleggen met allerlei voorbeelden.
              En dat mag zelfs blijkbaar niet...

              Comment


              • #8
                Ja, mijn zelfgespaakte wielen zijn met zogenaamde aero spaken ( zowel de cx ray als dt aerolites zijn plat , dus niet rond zoals conventionele spaken)
                Misschien speelt dat mee? Vast staat dat ze plat op elkaar liggen. Zou eea naast het spaakpatroon ook niet aan de vorm van de naaf liggen, bvb de hoek waarin de spaken vertrekken?
                Crossmax zijn hier wel zeer speciaal, met hun naven.

                Comment


                • #9
                  Wat de draagkracht van het wiel betreft, doet het er - volgens mij - verwaarloosbaar weining of niets toe of spaken elkaar raken of niet. Ik denk dat de spaakspanning en het vlechtpatroon hierin belangrijk zijn. Ik wil dat wel eens navragen aan de man die mijn wielen spaakt. Ik denk niet dat die daar trouwens als bij stilgestaan heeft.

                  Comment


                  • #10
                    Bij een wiel gemaakt op een losse naaf, niet specifiek gemaakt op een bepaalde spaak, kan je bijna niet anders dan aanraken, ook bij de eerste kruising niet...Bijgevolg zie je amper anders dan dat ze op mekaar liggen...
                    Als je ene spaak dan wat extra trekkracht te verwerken krijgt, gaat dat deels over op de spaak die op de eerste kruising in een andere richting ligt. In plaats van dus rechtstreeks op de naaf te trekken, wordt die kracht wat gedragen door de kruisende spaak.
                    Zo kan je nippels en spaakgaten wat minder onder druk zetten.

                    Als een fabrikant er voor kiest dat systeem niet toe te passen, moeten je spaakgaten op de naven, de nippels en spaakgaten van de velg en de spaken dikker worden uitgevoerd. Wat je dus ook ziet bij bv Industry Nine...
                    Last edited by ; 11/11/2008, 00:31.

                    Comment


                    • #11
                      Jakkel, je vroeg mij in het MTB-topic iets over wanneer spaken elkaar niet kunnen raken bij handgespaakte wielen. Hier ga ik daar gewoon een antwoord op geven.
                      Je weet dat er een kromming in de spaken zit, ter hoogte van de naafflens. Wel, als de spaken die daar buiten de naafflens uit komen niet achter de spaken worden getrokken die langs binnen uit de flens komen, dan komen ze (geloof ik) nergens tegen elkaar.
                      Ik hoop dat je het een beetje snapt, want zonder tekening of foto is het mss een beetje moeilijk.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb dit gevonden. Ze spreken er over rakende spaken, maar niet in onze context denk ik.

                        Comment


                        • #13
                          Ik ga er niet over blijven doordrammen zenne... met die zever.

                          Dat onze vriend kami beweert dat ik de draagstructuur van m'n wiel naar de kloten geholpen zou hebben door aan de spaken te vijlen waardoor de spaken mekaar niet meer raken aan de eerste kruising is dikke zever. Da's simpelweg een feit. Bewijs: de nieuwe SLR's waar de spaken elkaar niet meer raken door dunnere spaken te gebruiken. Ik denk niet dat Mavic bewust zijn wielen naar de kloten gaat helpen hoor. Een ander bewijs zijn de talloze andere wielen waarvan de spaken elkaar niet raken aan de eerste kruising. Dat zijn ongetwijfeld geen slappe of slechte wielen.

                          Dat onze vriend kami beweert dat de kracht van de spaken verdeelt wordt over de spaken die aangeraakt worden bij de kruising, is een verzinsel van zijn kant.
                          Zo simpel is dat... en blijkbaar mag ik die redeneringen niet weerleggen.

                          Comment


                          • #14
                            Er moet toch een reden voor zijn dat bij veel wielen de buitenste spaken achter de binnenste worden "gehaakt". OK, Mavic zal dat niet nodig gevonden hebben (ze waren trouwens ook de eersten om wielen van weinig spaken te voorzien), maar spaken afvijlen, zou ik persoonlijk nooit doen. Als deze werden afgevijld op een punt dat onder relatief veel stress staat, kan het tot spaakbreuk leiden. Nu ja, je vervangt de spaken zelf bij breuk, zei je. Bij wielen als de jouwe, zou ik het laten doen (kwestie van zeker te zijn dat de spanning op de nieuwe spaak gelijk is aan die op de andere spaken), maar ieder zijn ding natuurlijk.
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                              Er moet toch een reden voor zijn dat bij veel wielen de buitenste spaken achter de binnenste worden "gehaakt".
                              Ik weet het niet waarom ze dat doen.
                              Er zijn zoveel verschillende manieren van spaken, zoveel soorten van spaken, verschillende aantallen van spaken,...
                              Ik denk ook dat er veel geëxperimenteerd wordt op het gebied van 'manier van spaken'.






                              Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                              OK, Mavic zal dat niet nodig gevonden hebben (ze waren trouwens ook de eersten om wielen van weinig spaken te voorzien), maar spaken afvijlen, zou ik persoonlijk nooit doen. Als deze werden afgevijld op een punt dat onder relatief veel stress staat, kan het tot spaakbreuk leiden. Nu ja, je vervangt de spaken zelf bij breuk, zei je. Bij wielen als de jouwe, zou ik het laten doen (kwestie van zeker te zijn dat de spanning op de nieuwe spaak gelijk is aan die op de andere spaken), maar ieder zijn ding natuurlijk.
                              Ik geef toe dat de methode vrij onorthodox is. Maar het resultaat kan wel eens hetzelfde zijn als wat Mavic nu toegepast heeft, namelijk smallere spaken gebruiken die elkander niet meer raken aan die bewuste eerste kruising.
                              En inderdaad, ik vervang spaken zelf, doe ik altijd, bij al m'n wielen. En deze heb ik links ook allemaal gedemonteerd gehad en terug gemonteerd. Het wiel is perfect rond, en er zit geen slag in. De spaken zijn op het gevoel onder gelijke spanning gezet. Ik hou er gewoon van om dingen zelf op te lossen, da's met alles zo waar ik mee bezig ben. En hier was ik ook wel een beetje verplicht het zelf te doen omdat ik de wielen online gekocht heb.

                              Enfin, ondertussen heb ik toch al een 250 tal km's afgelegd met de wielen in allerlei terrein, en wees gerust, ik heb ze al enkele keren serieus op de proef gesteld de afgelopen weken, en ze doen het perfect.
                              Dus, geen reden tot klagen hé... en ik gelukkig.

                              Comment


                              • #16
                                Jakkel, als je wielen, die bij levering perféct gespaakt waren, uit elkaar haalt en zelf terug monteert, waarom heb je dan destijd sniet geopteerd voor een handgespaakt setje? Immers, het grote voordeel van Mavic-wielen heb je deels teniet gedaan.
                                Echt, ik zou dan nog eerder voor een setje met DT 240s- of Chris King-naven gaan. Vooral die laatste zijn veel exclusiever én cooler. Rode naven, zwarte spaken, rode nippels en zwarte velgen. Zoiets bijvoorbeeld.
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                  Jakkel, als je wielen, die bij levering perféct gespaakt waren, uit elkaar haalt en zelf terug monteert, waarom heb je dan destijd sniet geopteerd voor een handgespaakt setje? Immers, het grote voordeel van Mavic-wielen heb je deels teniet gedaan.
                                  Omdat ik dat mooie wielen vind, heb ik al héél dikwijls gezegd.
                                  Ik denk nu ook niet direct dat mijn wielen nu oh zo veel slechter gaan zijn omdat ik ze zelf onder spanning gezet heb hoor. Ik zeg het nog eens: ik merk niks, noppes, nadda verschil tegenover voordien hoor, dus geen probleem hé.



                                  Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                  Echt, ik zou dan nog eerder voor een setje met DT 240s- of Chris King-naven gaan. Vooral die laatste zijn veel exclusiever én cooler. Rode naven, zwarte spaken, rode nippels en zwarte velgen. Zoiets bijvoorbeeld.
                                  Tsja, ieder zijn goesting hé Beta.
                                  Ik vind persoonlijk zo'n saai uitziende DT 240S naven met van die gewone ronde smalle spaakjes en met van die bijhorende eenvoudige velgen maar niks... puur esthetisch bekeken natuurlijk. Dat ze kwalitatief echt wel goed zijn betwist ik niet.
                                  Maar ik vind die SLR's gewoon super qua look en ze rijden nog goed ook vind ik. De nieuwe SLR's zijn trouwens ook weer uniek qua design, nu met die uitgefreesde zijkanten, njammie!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Anders eens zoeken naar een paar tweedehandse Spinergy Rev-X-wielen.
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                      Anders eens zoeken naar een paar tweedehandse Spinergy Rev-X-wielen.
                                      Ik denk dat SLR's toch nog net iets beter presteren op MTB vlak.
                                      Nee nee, ik ben nog steeds heel tevreden over de SLR's, zowel op het vlak van looks als prestaties.
                                      Dus... ik ben een tevreden man!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Wie aan zijn spaken zit te vijlen, moet zich aan commentaar verwachten... en ooit aan een spaakbreuk (anders had Mavic ze wel wat dunner gemaakt).

                                        Comment

                                        Working...
                                        X