Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wielen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
    Wie aan zijn spaken zit te vijlen, moet zich aan commentaar verwachten... en ooit aan een spaakbreuk (anders had Mavic ze wel wat dunner gemaakt).
    Euhm... Tuurke, 'k wil niet vervelend doen ze man. Maar Mavic heeft ze nu dunner gemaakt, is hier misschien al een keer of tien gezegd geweest.

    Btw, heb je uw linkse SLR achterspaken al eens op hun diameter gemeten beste vriend?
    Die van mij hebben een diameter van 3,2 mm en raakten mekaar dus. Die van u raken niet, heb jij toch gezegd hé, niet? Dus ik vermoed dat ze dunner zijn, zou dat eventueel misschien mogelijk kunnen zijn? ...Dat ze dunner zijn dus? Je kan toch nog volgen hé? Zo niet, zeg het maar!

    Mvg Jakkel

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Euhm... Tuurke, 'k wil niet vervelend doen ze man. Maar Mavic heeft ze nu dunner gemaakt, is hier misschien al een keer of tien gezegd geweest.

      Btw, heb je uw linkse SLR achterspaken al eens op hun diameter gemeten beste vriend?
      Die van mij hebben een diameter van 3,2 mm en raakten mekaar dus. Die van u raken niet, heb jij toch gezegd hé, niet? Dus ik vermoed dat ze dunner zijn, zou dat eventueel misschien mogelijk kunnen zijn? ...Dat ze dunner zijn dus? Je kan toch nog volgen hé? Zo niet, zeg het maar!

      Mvg Jakkel
      Mss een andere legering ook.
      Ik geloof persoonlijk ook niet dat je na het afvijlen van de spaken per sé binnen de twee maand spaakbreuk zal lijden, maar de kans wordt er gewoon een tikkeltje groter op.
      120d Hatch Edition Sport

      Comment


      • #23
        Er zal wel een reden zijn waarom ze nu dunner zijn, bvb ander (sterker) materiaal, andere bevestiging of zo, of kweetnietwatvoorreden.

        Je gaat bvb toch ook niet aan je frame beginnen vijlen omdat je er geen 2.3 achterband tussen krijgt ? Bij die spaken zal er een bepaalde tolerantie zijn, maar die grens heb je nu toch dichter bij KRAK gelegd, dat kan je moeilijk ontkennen. Als je het toch doet, waar leg je dan de grens waarop het dan wél een verschil in stevigheid zou maken ?

        Wat mijn wielen betreft, kheb nog eens gekeken en idd, op de plaats die jij aanduidt, raken ze wel bij de eerste kruising, dus vlak bij de naaf. Bij het voorwiel raken ze nergens. Mijn vergissing dus...

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          Mss een andere legering ook.
          Volgens de site van Mavic zijn ze nog steeds van Zicral (legering van zink, chromoly en aluminium).



          Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          Ik geloof persoonlijk ook niet dat je na het afvijlen van de spaken per sé binnen de twee maand spaakbreuk zal lijden
          Dat denk ik ook niet, ik heb zeker niet meer dan twee tienden van een mm eraf gevijld. Dus dat is van 3,2 mm diameter naar minimum 3 mm. Als je 'r rekening mee houdt dat ik ongeveer een 75 kilo weeg (wat niet heel zwaar is) en ik in de verste verte niet de power in m'n benen heb van pakweg een Roel Paulissen. Dan ben ik er vrij gerust in dat die spaken het gaan uithouden.



          Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          maar de kans wordt er gewoon een tikkeltje groter op.
          Zo is dat!

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
            Er zal wel een reden zijn waarom ze nu dunner zijn, bvb ander (sterker) materiaal, andere bevestiging of zo, of kweetnietwatvoorreden.
            Nee hoor, zelfde legering, zelfde bevestiging.
            Nu, ik heb wel gezegd dat ze dunner zijn, maar ik denk dat ik me daarin vergist heb. De vorm is zeker anders. De overgang van rond naar plat in de spaak begint eerder. Doordat het eerder is raken de spaken elkaar niet meer bij de eerste kruising. De vorm van de voorste spaken lijkt achteraan gewoonweg overgenomen te zijn. Bij de oude SLR’s is er een verschil in vorm tussen voorste en achterste spaken. Bij de nieuwe lijkt de vorm voor- en achteraan hetzelfde te zijn (de vorm van de oude voorste spaken dus). Moet ik nog eens bekijken om zeker te zijn. Maar ik denk dat ik het bij het rechte eind heb.




            Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
            Je gaat bvb toch ook niet aan je frame beginnen vijlen omdat je er geen 2.3 achterband tussen krijgt ? Bij die spaken zal er een bepaalde tolerantie zijn, maar die grens heb je nu toch dichter bij KRAK gelegd, dat kan je moeilijk ontkennen. Als je het toch doet, waar leg je dan de grens waarop het dan wél een verschil in stevigheid zou maken ?
            Aan een frame vijlen is wel heel wat anders hé.
            Onlangs is hier nog gezegd geweest hoe dik de buizen van de alu frames van Cannondale bijvoorbeeld zijn. Dat was ergens van een 0,9 mm op bepaalde plaatsen, als je daar aan gaat vijlen ben je echt wel verkeerd bezig hoor. De diameter van die spaken zitten nu op ongeveer 95% van hun originele dikte. Vijl je twee tienden van een framebuis af dan reduceer je de dikte al snel met 20% en meer. Voorts verzwak je door te vijlen aan je frame het frame specifiek op die plaats waar je gevijld hebt en is de kans op een breuk echt wel groot op die specifieke plaats.
            Nee sorry, dat vind ik een héél slechte vergelijking.
            Enfin, bij zulke dingen moet je gewoon wat gezond verstand aan de dag leggen. Inderdaad, puur theoretisch bekeken ga ik sneller kans op een spaakbreuk hebben, dat ga ik zeker niet ontkennen, heb ik ook nooit ontkend. Maar praktisch bekeken, door de ingecalculeerde toleranties die ze bij Mavic zeker gehanteerd hebbe(wielen worden ook door zwaargewichten en competitierijders gebruikt) denk ik echt niet dat ik enorme risico’s heb genomen.

            En zoals ik van begin af aan al heb gezegd. Het tikken is weg, da’s prima. En moesten er in het slechtste geval spaken gaan breken, dan ga ik er simpelweg andere halen hé. Maar nu ben ik alleszins zonder een euro uit te geven geholpen. Dat is toch allemaal prachtig, niet?




            Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
            Wat mijn wielen betreft, kheb nog eens gekeken en idd, op de plaats die jij aanduidt, raken ze wel bij de eerste kruising, dus vlak bij de naaf. Bij het voorwiel raken ze nergens. Mijn vergissing dus...
            Dan zal je negen op de tien vroeg of laat ook eens prijs hebben wat dat tikken betreft denk ik. Hoeveel km's hebben ze ongeveer gebold?
            Enfin, geen probleem hé. Stuur ze gewoon op naar 'hobbyist' Jakkel, die lost dat wel op.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
              Jakkel, als je wielen, die bij levering perféct gespaakt waren, uit elkaar haalt en zelf terug monteert, waarom heb je dan destijd sniet geopteerd voor een handgespaakt setje? Immers, het grote voordeel van Mavic-wielen heb je deels teniet gedaan.
              Echt, ik zou dan nog eerder voor een setje met DT 240s- of Chris King-naven gaan. Vooral die laatste zijn veel exclusiever én cooler. Rode naven, zwarte spaken, rode nippels en zwarte velgen. Zoiets bijvoorbeeld.
              Chris King naven zijn zeker cooler, maar ook een smak duurder. Ik weet niet wat een setje SLRs kost maar 2 Chris King naven komen op zo'n 650 a 700 €..
              Zo zit je al snel aan de 1000€ voor een setje disc wielen.

              Wat dat tikken betreft indien de spaken raken bij Mavic , dat zal wel aan de door Mavic gebruikte metaallegering van de spaken liggen (zicral dus) want bij mijn "rakende" setjes tikt er niets hoor. Ik vraag me trouwens af of bij een wiel dat onder spanning staat (als je dus op je fiets zit ) , de afstand tussen de spaken niet groter wordt doordat het geheel een beetje open gaat.
              Last edited by ; 12/11/2008, 20:29.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                Chris King naven zijn zeker cooler, maar ook een smak duurder. Ik weet niet wat een setje SLRs kost maar 2 Chris King naven komen op zo'n 650 a 700 €..
                Zo zit je al snel aan de 1000€ voor een setje disc wielen.
                Ik heb ze 605 euro betaald. Maar de normale gangbare prijs ligt tussen de 650 en 750 euro. Bij Math Salden kosten ze bijvoorbeeld 699 en bij Van Eyck dacht ik ook ergens rond die prijs. Dus ik mag al serieus wat spaakskes kapot rijden hé.



                Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                Wat dat tikken betreft indien de spaken raken bij Mavic , dat zal wel aan de door Mavic gebruikte metaallegering van de spaken liggen (zicral dus) want bij mijn "rakende" setjes tikt er niets hoor. Ik vraag me trouwens af of bij een wiel dat onder spanning staat (als je dus op je fiets zit ) , de afstand tussen de spaken niet groter wordt doordat het geheel een beetje open gaat.
                Tsja, niet alleen aan de materiaalsoort denk ik. Ook de manier van raken, de diameter van de spaken, de spanning op de spaken, ... kortweg, een samenloop van omstandigheden denk ik.



                Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                Ik vraag me trouwens af of bij een wiel dat onder spanning staat (als je dus op je fiets zit ) , de afstand tussen de spaken niet groter wordt doordat het geheel een beetje open gaat
                Dat denk ik wel. Dat tikken was bijvoorbeeld ook alleen als ik erop zat. De spaken bewegen ten opzichte van elkaar omdat ze belast worden uiteraard, en dat licht wrijven veroorzaakt die geluiden dan.
                Wat ik wel heel raar vind, is dat dat tikken pas na enkele duizend km's bollen opgedoken is. Zomaar opeens, van de ene op de andere dag. Misschien dat het verflaagje op de spaken volledig weggesleten was en dat het blote op mekaar wrijvende metaal het geluid veroorzaakte, wie zal 't zeggen?

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Ik heb ze 605 euro betaald. Maar de normale gangbare prijs ligt tussen de 650 en 750 euro. Bij Math Salden kosten ze bijvoorbeeld 699 en bij Van Eyck dacht ik ook ergens rond die prijs. Dus ik mag al serieus wat spaakskes kapot rijden hé.

                  554 euro inclusief transport

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                  Dat denk ik wel. Dat tikken was bijvoorbeeld ook alleen als ik erop zat. De spaken bewegen ten opzichte van elkaar omdat ze belast worden uiteraard, en dat licht wrijven veroorzaakt die geluiden dan.
                  Wat ik wel heel raar vind, is dat dat tikken pas na enkele duizend km's bollen opgedoken is. Zomaar opeens, van de ene op de andere dag. Misschien dat het verflaagje op de spaken volledig weggesleten was en dat het blote op mekaar wrijvende metaal het geluid veroorzaakte, wie zal 't zeggen?
                  Een fietsenmaker met ervaring die al wat SLR's heeft bollen, zal hier zeker een oplossing voor hebben.
                  Spaakspanning, speling op de naaf, een hoop factoren die dit kunnen veroorzaken. Effe een vakman om raad vragen, was hier de betere oplossing geweest, zonder je garantie om zeep te helpen.

                  Benieuwd of Tuur Bo op termijn hetzelfde probleem krijgt, al wens ik hem dat niet toe.

                  Crossmax XL die tikken :http://forum.mountainbike.be/viewtop...hlight=tikkend
                  Bij deze persoon heeft de fietsenboer het wiel herspaakt, en het was opgelost. Misschien was het afvijlen dan niet nodig geweest, gezien jij ook het achterwiel deels herspaakt hebt ?
                  Het is dan wel niet hetzelfde type wiel, het principe is gelijkaardig.
                  Last edited by ; 13/11/2008, 00:29. Reden: typo

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                    Chris King naven zijn zeker cooler, maar ook een smak duurder. Ik weet niet wat een setje SLRs kost maar 2 Chris King naven komen op zo'n 650 a 700 €..
                    Zo zit je al snel aan de 1000€ voor een setje disc wielen.

                    Zijn dat adviesprijzen? Anders gewoon kopen in Germany.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                      Zijn dat adviesprijzen? Anders gewoon kopen in Germany.
                      Dat zijn de prijzen in Germany. Hier mag je daar nog een paar tientallen roro's bijtellen.

                      Comment


                      • #31
                        Dergelijke grote of dure onderdelen koop ik ook steeds in Duitsland. Mijn eerste set DTswiss naven kwam van Zwitserland, maar gezien die geen deel uitmaken van de EU, heb ik toen nog een som mogen betalen aan de douane. Zelfs met die som erbij waren de naven nog stukken goedkoper dan hier in de winkel.

                        Mijn fietsenmaker kent de situatie en maakt zich daar al lang niet meer druk om. Hij heeft er ook geen probleem mee om bijvoorbeeld een 'duitse' naaf te verwerken in een wiel wat ik bij hem laat maken.
                        Voor de Taurine heb ik wel alles bij hem besteld, kwestie van het makkelijk te maken. En gezien de service die ik daar jarenlang heb gekregen, was dat geen punt om iets meer te betalen.
                        Ik zou er ook nu niet mee inzitten om bijna 100km te rijden en de fiets terug daar binnen te brengen voor het specifieke C'Dale onderhoud, bijvoorbeeld crankstel of Lefty.

                        Comment


                        • #32
                          Wat de nieuwe SLR's betreft, op deze fiets vind ik ze persoonlijk wel mooi staan.
                          De SID in zwart/grijs is ook mooi

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                            Wat de nieuwe SLR's betreft, op deze fiets vind ik ze persoonlijk wel mooi staan.
                            De SID in zwart/grijs is ook mooi
                            http://www.engine-lab.com/ngn-100-v10.html
                            Of op de nieuwe Team Replica Taurine.
                            Trouwens, ze hebben nu twee rode spaakjes per wiel, nice!!

                            Comment


                            • #34
                              Ja, ze hebben wel wat.. die Furious Fred banden zou ik van wegblijven, die schrikken zich al lek als ze naast een spijker rijden

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                Ja, ze hebben wel wat.. die Furious Fred banden zou ik van wegblijven, die schrikken zich al lek als ze naast een spijker rijden
                                Ik vind het nog steeds de mooiste wielen die er zijn. Die mooi gefreesde rode naaf, die rode spaakjes en nu die blanke uitgefreesde stukken bij de 2009 versie... komt echt wel lekker agressief en flashy over! Uniek design gewoonweg, maar dat zijn we gewoon van Mavic!

                                Comment


                                • #36
                                  Wanneer gaat het MTB topic terug open, ik ben benieuwd naar Beta's nieuwe Taurine.

                                  Of wacht es effe

                                  Beta, die wielen op uwe Taurine zoude daar es nen foto van kunnen maken? En dan nog nen overzichtsfoto van in verschillende standpunten maar met de wielen als hoofddoel aja want tis hier een tpic over wielen

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door GTX Bekijk Berichten
                                    Wanneer gaat het MTB topic terug open, ik ben benieuwd naar Beta's nieuwe Taurine.
                                    't Is wel niet die van Beta, maar zo eentje heeft 'ie gekocht.





                                    Comment


                                    • #38
                                      Merci
                                      Verdoeme, da blijft toch een knap machien

                                      Oja, als uw remmen precies geen grip meer hebben op uw remschijf omdat je vaak kort na mekaar hebt geremt bij het mountainbiken, is dat dan omdat ze versleten zijn of omdat ze gewoon niet bestand zijn tegen het vele remmen?

                                      De Scott pakte vanvoor niet meer, na een paar minuten stilstaan terug maar om nu te zeggen dat ik vaak heb geremd Twas vooral rechtdoor dusja

                                      Comment


                                      • #39
                                        Fading zal je maar hebben na HEEL veel en langdurig remmen, met andere woorden : enkel in het hooggebergte. Er zal dus wel iets anders mis zijn, misschien niet genoeg olie in de remleidingen, fiets eens omgekeerd waardoor er lucht in de leidingen is geraakt...

                                        Met vriendelijke groeten
                                        Tuur Bo

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                          Fading zal je maar hebben na HEEL veel en langdurig remmen, met andere woorden : enkel in het hooggebergte. Er zal dus wel iets anders mis zijn, misschien niet genoeg olie in de remleidingen, fiets eens omgekeerd waardoor er lucht in de leidingen is geraakt...

                                          Met vriendelijke groeten
                                          Tuur Bo
                                          Yup, ne keer ontluchten..
                                          Blokjes en schijven goed vetvrij houden.
                                          Schijfremmen vragen wat onderhoud om de goede werking te blijven houden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X