Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
En ivm met het gegeven dat fietsen duur zou zijn. Ik vind dat dus helemaal niet. Oké, de aankoop, maar dat maak je ook maar zo duur als je wilt. Je hebt al echt goede koersfietsen en MTB's vanaf zo'n 1.000 euro. En als je dat goed onderhoudt, dan heb je daar jaren plezier van zonder al teveel gedoe. Een cassette en een ketting elk jaar, een paar bandjes en enkele remblokjes, dat is het zowat.[/QUOTE]
Is dat zo ? Ik ken dus totaal niets van fietsen (4 jaar geleden in een gekke bui een mtb gekocht en er amper mee gereden) en dacht altijd dat je voor een deftige startersfiets algauw 1500 a 2000 € kwijt was (als je de prijzen hoort die wielertoeristen voor hun bike betalen) . Of doelt u hier op een tweedehandsfiets ?
Wat zou u als kenner dan aanraden voor zo'n 1000 € ?
Is dat zo ? Ik ken dus totaal niets van fietsen (4 jaar geleden in een gekke bui een mtb gekocht en er amper mee gereden) en dacht altijd dat je voor een deftige startersfiets algauw 1500 a 2000 € kwijt was (als je de prijzen hoort die wielertoeristen voor hun bike betalen) . Of doelt u hier op een tweedehandsfiets ?
Wat zou u als kenner dan aanraden voor zo'n 1000 € ?
1. Ik ben geen kenner.
2. Veel wielertoeristen/recreant MTB'ers zijn snobs en posers (ik incluis) met dikke buiken (...ik niet). Ik rij een MTB en koersfiets van 4.000 euro 't stuk. Rijdt dat beter dan eentje van 1.000 euro? Tuurlijk rijdt dat wat plezanter en beter. Een lichtere MTB heeft z'n voordelen bij echt MTB gebruik. Een lichtere koersfiets vooral in 't hooggebergte. Feit is dat twee voornoemde dingen, door vele Vlaamse krijgers op de door spierkracht aangedreven tweewielers, zelden tot nooit bedreven worden.
3. Genoeg merken die heel goede prijs/kwaliteit fietsen aanbieden. Zo heb je bijvoorbeeld de Canyon Endurace AL 6.0 voor 999,- euro, met een degelijke Shimano 105 groep. Of bij de MTB's de Canyon Grand Canyon AL SL 6.9 met een mix van Shimano Deore/SLX/XT groep, Mavic wielen en Rockshox veervork, ook voor 999,- euro.
4000 of 1800 (zoals de mijne), uiteindelijk is het toch het ventje dat moet stampen.
Ene van 4000€ zal zeker beter rijden, maar op mijn niveau gaat dan geen verschil geven.
Dit + het feit dat ik te weinig zorg draag voor mijn materiaal maken dat ik niet te veel wil geven.
Ik hou er stiekem wel van als ik die posers voorbij kan rijden op mijn amateurfietske.
Winterritjes. Waar zie en voel jij de winter?
Ik heb daarnet nog samen met moeder de vrouw een tochtje van 50 km gereden. Een koekje en een drankje op een bankje met de zon op de snoeten.
Dun gekleed, zonder handschoenen en zonder neopreen schoenovertrekken. Ik heb het nog nooit meegemaakt einde december in die meer dan 30 jaar dat ik regelmatig fiets.
Ik rijd altijd met handschoenen, valprotectie. Je zal altijd je handen zetten om je lichaam te stoppen, en zonder handschoenen kan je flink wat vel van je handen kwijt geraken. In de zomer (en nu ook) exemplaren zonder vingers.
En ivm met het gegeven dat fietsen duur zou zijn. Ik vind dat dus helemaal niet. Oké, de aankoop, maar dat maak je ook maar zo duur als je wilt. Je hebt al echt goede koersfietsen en MTB's vanaf zo'n 1.000 euro. En als je dat goed onderhoudt, dan heb je daar jaren plezier van zonder al teveel gedoe. Een cassette en een ketting elk jaar, een paar bandjes en enkele remblokjes, dat is het zowat.
Absoluut mee eens. Mijn koersfiets kostte 5 jaar geleden 999 EUR. Aluframe (Trek) volledig Ultegra afgemonteerd. En de jaarlijkse kosten blijven hier ook vrij beperkt (ik slijt wel aardig wat buitenbanden), heb nu wel net mijn velgen moeten vervangen (afgesleten van 't remmen).
2. Veel wielertoeristen/recreant MTB'ers zijn snobs en posers (ik incluis) met dikke buiken (...ik niet). Ik rij een MTB en koersfiets van 4.000 euro 't stuk. Rijdt dat beter dan eentje van 1.000 euro? Tuurlijk rijdt dat wat plezanter en beter. Een lichtere MTB heeft z'n voordelen bij echt MTB gebruik. Een lichtere koersfiets vooral in 't hooggebergte. Feit is dat twee voornoemde dingen, door vele Vlaamse krijgers op de door spierkracht aangedreven tweewielers, zelden tot nooit bedreven worden.
3. Genoeg merken die heel goede prijs/kwaliteit fietsen aanbieden. Zo heb je bijvoorbeeld de Canyon Endurace AL 6.0 voor 999,- euro, met een degelijke Shimano 105 groep. Of bij de MTB's de Canyon Grand Canyon AL SL 6.9 met een mix van Shimano Deore/SLX/XT groep, Mavic wielen en Rockshox veervork, ook voor 999,- euro.
Zeker wanneer je een 105 neemt zit je écht goed qua groep bij Shimano. En een fiets van 4000 EUR is niet per definitie comfortabeler dan één van 1000. Een Aluframe is vaak wat comfortabeler dan een DIE-Hard carbonframe die veel stijver zijn.
bwa, ge maakt dat toch zo duur als ge zelf wilt.
ik heb een 4-5 fietsen waarbij mijn daily regenfiets een 2dehands mormel van 50€ was. daar heb ik al het 10voudige van zijn aankoopprijs aan uitgegeven aan onderdelen (3sets tandwielen, 4-5 kettingen, 6tal banden, 10tal binnenbanden, remblokken, olie, ....)
mijn MTB is een stokoud stalen mormel van toen ik 12jaar oud was en doet het nog steeds. buiten de kader (die ik al deftig herlast heb) is er quasi niks meer origineel.
mijn alu MTB ligt op slicks en is meer een hoge snelheidsfiets voor op de baan.
en dan heb ik ook nog een koersfiets. rijd best goed maar heb zo weinig vertrouwen in de banden. zou me veiliger voelen met volle banden erop. kostprijs: minder dan 100€
ik hoef geen 300gr lichtere kader ofzo, zal zelf wel 3kg afvallen en dat is al meer dan de fiets kan kwijtspelen
Goh? Niet duur? Je maakt het zo duur als je zelf wil, maar een carbon fiets onder de 1500 euro zal je niet snel vinden. Een goeie km-teller, een goeie helm (of twee), deftige schoenen, pedalen,... Jaarlijks enkele banden, een cassette, tandwieltje, remblokjes,... Daarnaast heb je wel wat nodig qua kleding als je het hele jaar rijdt. Zomer, winter, tussenseizoen. En als je veel rijdt, verslijt dat ook behoorlijk.
Ik fiets ongeveer een jaar of 7. IK denk dat ik alles samen toch een 4-5000 euro kwijt ben. Ok, daarin zitten twee racefietsen, een tweedehands mtb en een stadsfiets.
M'n loopgerief: elke anderhalf jaar een paar schoenen (100 euro), de rest van m'n kledij heb ik al jaren. En heeft me alles samen geen 150 euro gekost.
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Ik rijd altijd met handschoenen, valprotectie. Je zal altijd je handen zetten om je lichaam te stoppen, en zonder handschoenen kan je flink wat vel van je handen kwijt geraken. In de zomer (en nu ook) exemplaren zonder vingers.
In de winter tegen de kou. In de zomer bij (extreme) hitte ook, tegen het schuiven van de zwetende handen, vooral handig bij het beklimmen van cols. Anders nooit.
Absoluut mee eens. Mijn koersfiets kostte 5 jaar geleden 999 EUR. Aluframe (Trek) volledig Ultegra afgemonteerd. En de jaarlijkse kosten blijven hier ook vrij beperkt (ik slijt wel aardig wat buitenbanden), heb nu wel net mijn velgen moeten vervangen (afgesleten van 't remmen).
Ik rij niet in de regen met de koersfiets, enkel met de MTB (en die heeft schijfremmen), dus dat probleem heb ik niet.
Zeker wanneer je een 105 neemt zit je écht goed qua groep bij Shimano. En een fiets van 4000 EUR is niet per definitie comfortabeler dan één van 1000. Een Aluframe is vaak wat comfortabeler dan een DIE-Hard carbonframe die veel stijver zijn.
da's waar. Die middengroepen zijn eigenlijk de beste prijs/kwaliteit groepen.
Winterritjes. Waar zie en voel jij de winter?
Ik heb daarnet nog samen met moeder de vrouw een tochtje van 50 km gereden. Een koekje en een drankje op een bankje met de zon op de snoeten.
Dun gekleed, zonder handschoenen en zonder neopreen schoenovertrekken. Ik heb het nog nooit meegemaakt einde december in die meer dan 30 jaar dat ik regelmatig fiets.
Ik weet dat het niet normaal is, maar toch genoten.
Eind december gaan fietsen met zomerbroek, twee onderhemdjes en een zomertruitje. Ik had arm en beenstukken aan, maar kon eigenlijk perfect zonder.
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Goh? Niet duur? Je maakt het zo duur als je zelf wil, maar een carbon fiets onder de 1500 euro zal je niet snel vinden. Een goeie km-teller, een goeie helm (of twee), deftige schoenen, pedalen,... Jaarlijks enkele banden, een cassette, tandwieltje, remblokjes,... Daarnaast heb je wel wat nodig qua kleding als je het hele jaar rijdt. Zomer, winter, tussenseizoen. En als je veel rijdt, verslijt dat ook behoorlijk.
Ik fiets ongeveer een jaar of 7. IK denk dat ik alles samen toch een 4-5000 euro kwijt ben. Ok, daarin zitten twee racefietsen, een tweedehands mtb en een stadsfiets.
M'n loopgerief: elke anderhalf jaar een paar schoenen (100 euro), de rest van m'n kledij heb ik al jaren. En heeft me alles samen geen 150 euro gekost.
En tel die twee racefietsen, tweedehands mtb en stadsfiets er al eens af. En fietskledij, je moet geen Assos broekje van 200 euro kopen hé. Decathlon heeft goede betaalbare kledij. En onderdelen uit de middengroepen kan je online best tegen scherpe prijzen kopen.
Fietsen kan je er toch niet vanaf trekken? Je hebt ze nodig om te fietsen... En ik heb respectievelijk 800 en 1400 euro uitgegeven aan m'n fietsen. Verre van dure dingen.
M'n Decathlon broeken liggen in de kast te liggen... Zelfs die van 60 euro.
De broeken zijn het duurste wat ik koop. Ik geef er zo'n 80-100 euro aan uit.
M'n duurste truitje was 45 euro. De helft van m'n truitjes komt uit China (ca. 15 euro) , evenals overschoenen, armwarmers,...
(Decathlon heeft heel wat goeie dingen. Ik gebruik al jaren de thermische onderhemdjes en sportboxers, niet kapot te krijgen.)
Ik rij met Veloce, dus een middengroep. Als je zelf online bestelt, moet je al behoorlijk wat kunnen sleutelen. En ook de juiste sleutels kopen.
Ik koop bij cassettes, tandwielen,... bij de fietsenboer.
Pas op, het is me het geld waard. Ik zou het fietsen niet meer kunnen missen
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
ik haal kettingen en tandwielen bij euroshop in kortrijk. 3,5-5€ voor een ketting en iets van 8€ voor een cassette voor achteraan. het materiaal om casettes te vervangen hangt daar gewoon omhoog (iets van 4€) alsook de tools om kettingen te breken.
een band kan ook iedereen toch zelf vervangen. die koop ik ofwel bij decathlon (MTB's) ofwel in de carrefour (regenmormel). fietsverlichting hoofdzakelijk zelfbouw, online china spul of action. van die pruts rubber fietsledlampjes van 1,5€ kunnen je ferm een boete van 80€ uitsparen als je standaard lichten eens falen.
mijn alu MTB heeft lang stilgestaand en die zijn ketting was nog goed (tandwielen en de rest had ik vervangen voor ik die weer ging gebruiken). 1 rit later breekt de 'dure' ketting toen ik aan een rood licht vertrok. sindsdien ook nieuwe 'goedkope' ketting erop
Fietsen kan je er toch niet vanaf trekken? Je hebt ze nodig om te fietsen... En ik heb respectievelijk 800 en 1400 euro uitgegeven aan m'n fietsen. Verre van dure dingen.
M'n Decathlon broeken liggen in de kast te liggen... Zelfs die van 60 euro.
De broeken zijn het duurste wat ik koop. Ik geef er zo'n 80-100 euro aan uit.
M'n duurste truitje was 45 euro. De helft van m'n truitjes komt uit China (ca. 15 euro) , evenals overschoenen, armwarmers,...
(Decathlon heeft heel wat goeie dingen. Ik gebruik al jaren de thermische onderhemdjes en sportboxers, niet kapot te krijgen.)
Ik rij met Veloce, dus een middengroep. Als je zelf online bestelt, moet je al behoorlijk wat kunnen sleutelen. En ook de juiste sleutels kopen.
Ik koop bij cassettes, tandwielen,... bij de fietsenboer.
Pas op, het is me het geld waard. Ik zou het fietsen niet meer kunnen missen
Jaja, oké een fiets moet je uiteraard eerst aankopen. Maar als je al degelijke nieuwe fietsen kunt kopen voor 1.000 euro, en je de boel wat degelijk onderhoudt. Dan heb je toch jaren rijplezier voor relatief weinig geld? En je geeft zelf al toe dat je veel kledij (goedkoop) in China koopt. En ook al kan je dan zelf niet wat sleutelen aan je fiets, de onderdelen uit de middengroepjes zijn echt geen super dure dingen hé. En een kistje uit de decathlon met het meest courante fietsgereedschap kost ook haast niks. Een cassette en ketting vervangen is poepsimpel, zelfs voor een mens met twee linkerhanden.
Mooie fiets toch? Als (her)beginner zeker meer dan voldoende.
Ik zou hem met plezier in m'n garage zetten
Begrijp wat je bedoelt. Fietsen is een stuk duurder dan bv. joggen. Ik wissel ze ook af, joggen blijft een stuk belastender voor het (ouwe) lijf.
Zeker mooie fiets. Eerst was ik van olan de Scott Scale 960 te kopen omdat zowat elke fietswinkel on de omstreken Scott doet.
Laatste fietswinkel deed dan ook nog Trek erbij. Dan nog even getwijfeld tussen deze en de Superfly 5. Maar dan toch de €200 goedkopere X-Caliber omdat ik nog een hele uitrusting moest aankopen.
M'n MTB 'only for static use' nog eens van onder het stof gehaald. .
Rood mat plastic zadel gaat nog vervangen worden door een hoogglans rood carbon ultra plat exemplaar. Voorts komt er nog een rood geanodiseerd 44T voorblad op, een zwart/goudkleurige Microshift achterderailleur en een carbon stuur. Maar dat alles is nog in bestelling. Zoek nog een setje mooie V-brakes (goud of rood geanodiseerd), maar ben er nog niet uit welke precies.
Yup.
Beste zadel dat ik ooit heb gehad.
Zit echter momenteel op m'n stadsfiets, de MTB is momenteel voorzien van een dropperpost, verende voorvork en smaller zadel om er makkelijker achter te kunnen hangen bij het technischere werk:
Comment