Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Eerste keer dat me dat opvalt, zo weinig spaken.
Knap frame!
Veel fabrieksgespaakte (duurdere) wielen zijn tegenwoordig zo 'schaars' gespaakt hoor (Fulcrum Racing Zero, Mavic R-Sys,...). Door de constructie van de velg en de sterke spaken (waardoor je de spaakspanning ook kan verhogen) kan je op die manier ook heel stijve en stevige wielen bouwen.
Knappe fiets idd.
Die weinige spaken vind ik ook wel bijzonder, Dura ace zal wel proper in orde zijn.
Het enige nadeel aan zulke wielen met weinig spaken, is dat je bij spaakbreuk geparkeerd staat.
Als er daar 1tje van breekt, staat je wiel zodanig krom dat verder rijden onmogelijk is.
Spaakbreuk op een wegfiets komt dat eigenlijk veel voor?? Ik zie er nog niet een stuk rots of een kromme wortel tegenkwakken zoals je offraod al wel eens jan voorhebben ?
Spaakbreuk op een wegfiets komt dat eigenlijk veel voor?? Ik zie er nog niet een stuk rots of een kromme wortel tegenkwakken zoals je offraod al wel eens jan voorhebben ?
Ik rij al 25 jaar met 'wegfietsen'. Vroeger bij de handgespaakte wielen die ik had gebeurde het wel eens, vooral rechts achter (aan de kant van de pion dus) terhoogte van de 'spaakelleboog' aan de naaf. Daar komen ook de meeste krachten op. Met mijn 'schaars' machinaal gespaakte wielen waar ik de laatste jaren mee rij heb ik nog nooit een spaak gebroken.
Voordien had ik Easton Ascentwielen, ook 24 spaken achteraan. Die waren niet zo goed van constructie, de spaak brak af aan de nippel omdat ze er wat haaks inzat. Was er weerkerend probleem maar 2x had ik er al genoeg van (al deed het zich pas voor toen ik de wielen al 2 jaar had).
Deze dura ace vind ik nog wat preciezer sturen, ook wat harder, maar totnogtoe zeer robuust, en als je wat zoekt vind je ze voor een heel mooie prijs (adviesprijs is 1000 euro maar ik kocht ze voor 565 euro via futurumshop), ze zijn ook zeer licht. Mits die prijs, veel waar voor z'n geld.
Spaakbreuk op een wegfiets komt dat eigenlijk veel voor?? Ik zie er nog niet een stuk rots of een kromme wortel tegenkwakken zoals je offraod al wel eens jan voorhebben ?
Het gebeurt. Heb het zelf al gehad met manueel gespaakte wielen. Een kozijn van mij ook. En als er dan een nieuwe spaak in zit, is het altijd opletten geblazen, want als de spanning ietsje te hard is, trek je die binnen de twee weken ook kapot.
Een maat van mij koerste vroeger, en die reed vooral met Mavic Heliums (ik geloof trouwens dat de naven van de Heliums dezelfde waren als die van de eerste Crossmaxen, maar dit terzijde). Hij leed af en toe toch ook spaakbreuk. Moet wel gezegd worden dat die kerel een rasechte spurter was, dus die kon behoorlijk wat krachten op zijn fiets uitoefenen.
Het is zeker niet onmogelijk. Ik heb een Ultegra achterwiel van een neef, en een Ksyrium voorwiel van een kennis zien scheef staan na spaakbreuk.
Achterwiel van de neef was een spaak uit de naaf getrokken, Ksyrium hetzelfde..
Stel nu nog dat je zo'n reservespaak bijhebt..
Neef rijdt nu ook met Dura-ace, maar dat model met hogere velg. De kennis rijdt nu met handgebouwde wielen.
Me toch maar een setje Cosmics cadeau gedaan.
Wat me onmiddellijk opviel is dat de laterale stijfheid opmerkelijk goed is, scheelt toch wel tegenover de Racing Zero's, die toch ook al niet van de slapste zijn.
Meteen ook een BBB BSD-08 zadel gekocht, staat op de C'dale MTB en vroeger op de C'dale koersfiets ook, ben daar best tevreden van, dus... .
Nu nog een wit stuurlintje en... beter weer.
Mij zal het nie rap overkomen,ik heb mavic cxp 33 en die staan er toch om bekend dat ze tegen een stootje kunnen en dan ben ik ook nog eens een lichtgewicht met weinig kracht
Het zijn wel mooie wielen alleen staat er wat teveel op naar mijn mening.
Over de kwaliteit en of het goede wielen zijn of het niet spreek ik me niet uit want ik heb ze nog iet kunnen vergelijken
Mij zal het nie rap overkomen,ik heb mavic cxp 33 en die staan er toch om bekend dat ze tegen een stootje kunnen en dan ben ik ook nog eens een lichtgewicht met weinig kracht
Ik heb nog ooit CXP 21 velgen gehad. Was de enigste Mavic velg waar ik ooit problemen mee gehad heb, achtervelg scheurde aan de spaaknippelingang. De CXP 33 is wel steviger heb ik me laten vertellen. Die heeft ook een verstevigingsoog (eyelet) aan de spaakingang als ik me niet vergis, iets wat de CXP 21 niet had.
Het zijn wel mooie wielen alleen staat er wat teveel op naar mijn mening.
Over de kwaliteit en of het goede wielen zijn of het niet spreek ik me niet uit want ik heb ze nog iet kunnen vergelijken
Het zijn maar plakkertjes, ik kan ze er nog altijd aftrekken hé.
Nee, ik vind dat wel mooi die stickers (is trouwens nieuw voor 2010). Het is tegenwoordig wat de tendens om die hoge carbonwielen te voorzien van opzichtige opschriften (FFWD F6R, Fulcrum Racing Speed, Ritchey Apex carbon,...), allemaal nogal drukke opschriften.
Omdat we nu toch over velgen bezig zijn. Ik had onlangs de geniale ingeving dat ik wss sneller kan fietsen met lichtere versies
Toen ik wilde kijken voor een ander paar blijken die al direct +120€ te kosten (en die wegen dan 1.750gr). Nu zitten er 'Alex DM 18' op, maar ik kan nergens vinden hoeveel die wegen....?
Eens op de weegschaal gooien hé...
Ben ook op zoek naar een setje, maar 120 euro is inderdaad de grens voor een nieuwe set. Anders eens zien naar de Fulcrum Red Metal 10 (wegen wel +- 1950g): http://www.hopmansfietsgigant.nl/100...719/index.html
Welke had jij op het oog van 1750g?
Eens op de weegschaal gooien hé...
Ben ook op zoek naar een setje, maar 120 euro is inderdaad de grens voor een nieuwe set. Anders eens zien naar de Fulcrum Red Metal 10 (wegen wel +- 1950g): http://www.hopmansfietsgigant.nl/100...719/index.html
Welke had jij op het oog van 1750g?
Mavic Crossride UB, staan op die hollandse webshop (blijkbaar 135€). Lijken me erg goeie wielen, maar mss wel duur om op een fiets te steken die maar 500€ heeft gekost...
Omdat we nu toch over velgen bezig zijn. Ik had onlangs de geniale ingeving dat ik wss sneller kan fietsen met lichtere versies
Toen ik wilde kijken voor een ander paar blijken die al direct +120€ te kosten (en die wegen dan 1.750gr). Nu zitten er 'Alex DM 18' op, maar ik kan nergens vinden hoeveel die wegen....?
Als je iets of wat serieuze wielen wilt zal je toch al snel 120 euro moeten uitgeven hoor.
Comment