Mededeling

Collapse
No announcement yet.

M'n fietsen - part II

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Mooie oldtimer. Ga je daar ook mee rijden of is het enkel om naar te kijken ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
      Mooie oldtimer. Ga je daar ook mee rijden of is het enkel om naar te kijken ?
      Thx.

Ik ga daar mee bollen ook, maar allicht enkel voor de lokale ritjes. Het is alleszins geen fiets om intensief te gebruiken. Niet omdat het niet kan, maar wel omdat hij veel te weinig gebruikt geweest is om dat nu te gaan verpesten.

Qua maat is hij wel trouwens te klein voor mij, dus voor lange ritten is dat ook niet ideaal.
      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Anderzijds, ik zou hem toch eens off-road willen gebruiken bij mooi weer.
        In 1991 hing ik als jonge snotter nogal eens over de pagina's met de SE2000 in de Cannondale-catalogus gebogen, fantaserend of een ritje met dat ding. Dus nu ik er eentje in de garage heb, MOET ik daar toch eens mee gaan biken hé.
        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Net dit gevonden:

Ook leuk om nog eens allemaal te zien.
          120d Hatch Edition Sport

Comment

• Mooie oldskool cannondale,nu kader is oppoetsen met wondersteen eh.

Comment

• Proficiat Beta

Comment

• Leuke fiets. Eventueel van die brede slicks opzetten, als je hem toch alleen in het droge gebruikt...Beetje beach-bike achtig...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wiseguy4 Bekijk Berichten
                  Mooie oldskool cannondale,nu kader is oppoetsen met wondersteen eh.
                  Oorspronkelijk geplaatst door GTX Bekijk Berichten
                  Proficiat Beta
                  Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                  Leuke fiets. Eventueel van die brede slicks opzetten, als je hem toch alleen in het droge gebruikt...Beetje beach-bike achtig...
                  Thx.
                  De fiets blijft afgemonteerd zoals hij nu is. Ik ben ook niet zinnens er veel mee te fietsen. Wel om naar de bakker of zo te rijden, zoals ik vanmorgen deed.
                  De fiets is in feite echt wel een maat te klein voor mij. De zadelhoogte valt nog mee, maar het stuur staat wel laag. Dat in combinatie met een korte zit, moedigt niet echt aan om recht op de pedalen te staan.

Edit:
                  Die banden zijn ook wel komiek: van bovenaf is het loopvlak echt rond. Tegenwoordig heb je dat veel minder met MTB-banden.
                  Mijn madam ook even om een reactie gevraagd. Ze vindt dat groen en roze mottig.
                  Last edited by Beta; 19/06/2010, 14:38.
                  120d Hatch Edition Sport

Comment

• Mij net nog wat bezig gehouden met de SE2000. De houders voor de spatborden gedemonteerd (die zaten tussen het frame en het Force 40 remsysteem), eens gezien of er niets los zat, het zadel goed afgesteld, de stuurpen een klein beetje omhoog en alles eens uitgemeten:
                    - zitbuis (center to top): 50 cm (en dat voor een 17"!! );
                    - bovenbuis: 56,3 cm;
                    - stuurpen: 12 cm;
                    - niveauverschil tussen stuur en zadel: 13 cm.
                    Ook nog wat foto's gemaakt die ik later zal posten.
                    Het valt trouwens hard op dat het groen en het paars-roze fluokleuren zijn, want ik kan ze hoegenaamd niet correct fotograferen. In het echt zien ze er een pak beter uit.
                    Nu nog Maguna HS33 in het geel erop, en ik heb een hele fluokleurboek.
                    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                      - zitbuis (center to top): 50 cm (en dat voor een 17"!! );
                      Tsja... van waar komt die benaming 17" of 17 duim (43,18 cm) in de maataanduiding van het frame dan van hé?

Zoek dat maar eens op, je tot jezelf gebombardeerd 'old skool bikestuff' kennertje!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Tsja... van waar komt die benaming 17" of 17 duim (43,18 cm) in de maataanduiding van het frame dan van hé?

Zoek dat maar eens op, je tot jezelf gebombardeerd 'old skool bikestuff' kennertje!
                        Van de bovenbuislengte in dit geval. Immers zo'n EST-frame bestaat in 3 verschillende maten (17", 19" en 21"). Enkel de balhoofdbuislengte en bovenbuislengte zijn verschillend.
                        En wat de hardtails (3.0) van Cannondale uit die periode betreft: ook de 18" had een zitbuislengte van 50 cm. En een 20" had een zitbuislengte van 54 cm. En ja, ik kan dat heel goed weten, want ik hd de 3.0 in deze twee maten in mijn bezit.
                        Last edited by Dragon; 22/06/2010, 14:33.
                        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oh, laat ik meteen eens mijn gelijk wat die EST's betreft bewijzen.

17":

21":

De 19" is de maat die werd afgebeeld in de catalogus: check http://www.vintagecannondale.com/

Je ziet duidelijk dat de zitbuis even lang is en dat enkel balhoofdbuislengte en bovenbuislengte verschillend zijn.

Benieuwd hoe je nu gaat reageren, Jantje. Ik weet alleen dat je zelf nu niet zal toegeven dat je ongelijk hebt. Zéér zielig dus.

Edit:
                          Voor de volledigheid: idd, ook de stuurpenlengte is verschillend, maar we hadden het hier over de frames zelf.
                          Let wel, de bovenste EST is niét volledig origineel.
                          Last edited by Beta; 19/06/2010, 23:25.
                          120d Hatch Edition Sport

Comment

bovenbuis: 56,3 cm;
                            = 22" ?

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                            Van de bovenbuislengte in dit geval.
                            Maar... die is 56,3 cm in uw geval. Uw frame lijkt me meer een 22" frame te zijn in plaats van een 17" dan.
                            Kan je dat verklaren? AHAAAA!!

Immers zo'n EST-frame bestaat in 3 verschillende maten (17", 19" en 21"). Enkel de balhoofdbuislengte en bovenbuislengte zijn verschillend.
                            Tjiens, dit tabelletje (afkomstig uit een officiële catalogus van C'dale) zegt toch andere dingen. Lesje niet goed geleerd BIKEfreak, foei foei foei!

En wat de hardtails (3.0) van Cannondale uit die periode betreft: ook de 18" had een zitbuislengte van 50 cm. En een 20" had een zitbuislengte van 54 cm. En ja, ik kan dat heel goed weten, want ik hd de 3.0 in deze twee maten in mijn bezit.
                            Wees gerust, Jakkeltje, ik heb 100 % gelijk. Spreek me op dit vlak tegen en je maakt jezelf alleen maar belachelijk.
                            Jouw uithalen naar mij worden hoe langer hoe zieliger.

Comment

• Zei ik ergens dat 17" gelijk is aan 56,3 cm??? Ik heb u al genoeg uitgelegd dat die maten soms niets te maken hebben met de zitbuislengte.

Neem maar dat tabelletje dat jij daar hebt. 17" = bovenbuis 56,3 cm, en dat is wat ik al uitgelegd had.

Dus, mijn bovenbuis meet 56,3 cm, waardoor ik een 17" heb. En TOCH meet mijn zitbuis 50 cm.
                              Last edited by Dragon; 22/06/2010, 14:34.
                              120d Hatch Edition Sport

Comment

Zei ik ergens dat 17" gelijk is aan 56,3 cm??? Ik heb u al genoeg uitgelegd dat die maten soms niets te maken hebben met de zitbuislengte.
                                Laatste poging...
                                Jij zegt een 17" frame te hebben hé, juist?
                                Wat betekenen die aanhalingstekens naast die 17, deze meer bepaald: "
                                Weet je 't niet? Ik zal het u zeggen: dat is een eenheidssymbool voor de aanduiding van inches. Dus... je kan bijvoorbeeld zeggen: "Ik heb een 17" of 17 inch (1"(=2.54 cm) x 17 = 43,18 cm) frame

Als je het het begrip inch niet goed begrijpt, op wikipedia is er een gans artikel aan gewijd.

Neem maar dat tabelletje dat jij daar hebt. 17" = bovenbuis 56,3 cm, en dat is wat ik al uitgelegd had.
                                Heb ik ooit gezegd dat een 17" frame geen bovenbuis van 56,3 cm zou kunnen hebben???

Dus, mijn bovenbuis meet 56,3 cm, waardoor ik een 17" heb. En TOCH meet mijn zitbuis 50 cm.
                                Nog eens (en hopelijk de laaste keer): op wat slaat die 17" of 17 duim of 43,18 cm in de maataanduiding van het frame dan? Nu graag een kort, duidelijk en niet rond-de-pot-draaiend antwoord a.u.b..

Groetjes
                                Last edited by Dragon; 22/06/2010, 14:35.

Comment

• Vandaag is 't trouwens in Averbode te doen...
                                  Edit: oeps verkeerde topic, hoort meer in het MTB topic thuis.
                                  Last edited by Jakkel; 20/06/2010, 09:37.

Comment

Nog eens (en hopelijk de laaste keer): op wat slaat die 17" of 17 duim of 43,18 cm in de maataanduiding van het frame dan? Nu graag een kort, duidelijk en niet rond-de-pot-draaiend antwoord a.u.b..

Groetjes
                                    Nog eens: de zitbuislengte is bij alle drie de maten (17", 19" én 21") 50 cm, dus als je gegeven de lengte van die zitbuis krijgt, kan je daaruit onmogelijk afleiden of het om 17", 19" of 21" gaat. Waaruit kan je het dan wel afleiden? Ofwel uit de lengte van de bovenbuis, dewelke bekend is omdat die in die tabel staat, ofwel uit de lengte van de balhoofdbuis, maar die is bij geen van de drie maten bekend (zie tabel).
                                    Dus stelde ik dat die maten slaan op de bovenbuislengte. Simpel toch, Jakkeltje.
                                    Dat 1" = 2,54 cm, weet ik ook wel al een paar decennia.
                                    Waarom is die zitbuislengte nu gelijk bij alle drie die maten. Wel Jakkeltje, dat zal ik u eens zo eenvoudig mogelijk proberen uitleggen. Je ziet de plaats waar de bevestigingspunten voor de achterdemper op het hoofdframe zitten, right? Als je nu ook eens effectief naar die foto's kijkt, zie je dat die bij elke maat op dezelfde plaats zitten omdat het geheel anders niet meer klopt. Blijkbaar heeft Cannondale er dan maar voor gekozen om de zitbuislengte constant te houden bij alle maten. Tuurlijk konden ze dat ook anders opgelost hebben, door bij de grote maten een langere zitbuis te gebruiken en bv. een verstevigingsbuisje te lassen tussen de top van de zitbuis en de bovenbuis, maar dat deden ze dus niet.

Of nog eens algemeen wat ik vorig jaar of zo ook al eens zei: een maat kan je niet steeds afleiden uit de lengte van de zitbuis. Er zijn nog uitzonderingen, maar die ga ik niet meer uitleggen omdat ik dat in het verleden al deed.

Een andere vaststelling: je bent niet alleen een zeer slechte verstaander, je kent er bovendien ook helemaal niets van. En dan nog altijd zo van leer trekken. Kerel, ik zou mij doodschamen in uw plaats, maar schaamte ken jij blijkbaar niet. Wat moet jij toch een aangename mens zijn om dagelijks mee samen te leven of samen te werken.

En oh, mocht (!) je niet geloven niet dat mijn SE2000 een 17" is, kom het dan maar gerust nameten (zitbuislengte, bovenbuislengte, wat je maar wil).
                                    120d Hatch Edition Sport

Comment

Tjiens, dit tabelletje (afkomstig uit een officiële catalogus van C'dale) zegt toch andere dingen. Lesje niet goed geleerd BIKEfreak, foei foei foei!

Voor zover ik kan zien is het toch enkel over de bovenbuislengte die langer wordt. Dus wat Beta zegt klopt als je het aan dit overzicht koppelt.
                                      Dat de wielbasis langer is, is nogal wiedes.

Comment

Vandaag is 't trouwens in Averbode te doen...
                                        Edit: oeps verkeerde topic, hoort meer in het MTB topic thuis.
                                        neen, eigenlijk in een cyclocross-topic

Comment

• Nog even over die framematen.
                                          Bij veel merken spreekt men niet meer over inches maar gaat het over S, M, L enzovoort.

Naarmate de maat groter wordt, wordt het frame natuurlijk ook groter, dat zit hem meestal in de lengte en een beetje in de hoogte, maar niet altijd in de hoogte van de zadelpenbuis. Ze maken gewoon de horizontale buis wat meer slooping en verhogen de stuurpenbuis.
                                          Maar door de slooping frames, de verschillende manieren van meten (hart tot hart, hart tot onderkant buis, bovenkant buis tot hart, enz. ) en het soms moeilijk bepalen van dat 'hart' (bvb op sommige mtb fullies) is het niet aangewezen om blindelings aan te nemen dat een maatje M van het ene merk overeenkomt met het andere merk.
                                          Ook de hoogte van de zadelbuis kan je dus niet meer als referentie nemen.

Comment

Working...
                                          X