Mededeling

Collapse
No announcement yet.

M'n fietsen - part II

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
    Nog even over die framematen.
    Bij veel merken spreekt men niet meer over inches maar gaat het over S, M, L enzovoort.

Naarmate de maat groter wordt, wordt het frame natuurlijk ook groter, dat zit hem meestal in de lengte en een beetje in de hoogte, maar niet altijd in de hoogte van de zadelpenbuis. Ze maken gewoon de horizontale buis wat meer slooping en verhogen de stuurpenbuis.
    Maar door de slooping frames, de verschillende manieren van meten (hart tot hart, hart tot onderkant buis, bovenkant buis tot hart, enz. ) en het soms moeilijk bepalen van dat 'hart' (bvb op sommige mtb fullies) is het niet aangewezen om blindelings aan te nemen dat een maatje M van het ene merk overeenkomt met het andere merk.
    Ook de hoogte van de zadelbuis kan je dus niet meer als referentie nemen.
    Voilà. Het dan ook daarom dat ik vind dat de lengte van de bovenbuis algemeen genomen belangrijker is dan die van de zitbuis. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat eens een bovenbuis van 59 cm, je altijd een bovenbuis van 59 cm moet hebben. Dat hangt dan weer af van het soort gebruik van de fiets en van de trends in MTB-land (tegenwoordig gebruikt men voor een zelfde maat langere bovenbuislengtes en kortere stuurpen dan tien, vijftien jaar geleden).
    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Dat is correct. Toen ik m'n Hilset custom frame moest samenstellen was de lengte van de bovenbuis in het horizontale vlak, de belangrijkste maat.
      Verder heb je dan de zithoek, de lengte van je vork en de balhoofdhoek en de rest van het frame valt dan automatisch uit de pen.
      Ook belangrijk is de wielbasis, en de positie van de trapas tegenover de punt van het zadel, maar dat is allemaal iets wat zich automatisch ontplooit eens je de hoeken, lengte van de liggende vork en lengte van de bovenbuis opgegeven hebt.
      Wat er dan nog rest is de dikte en doormeter van de buizen die dan weer de rij-eigenschappen van het materiaal bepaald.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
        Nog even over die framematen.
        Bij veel merken spreekt men niet meer over inches maar gaat het over S, M, L enzovoort.

Naarmate de maat groter wordt, wordt het frame natuurlijk ook groter, dat zit hem meestal in de lengte en een beetje in de hoogte, maar niet altijd in de hoogte van de zadelpenbuis. Ze maken gewoon de horizontale buis wat meer slooping en verhogen de stuurpenbuis.
        Maar door de slooping frames, de verschillende manieren van meten (hart tot hart, hart tot onderkant buis, bovenkant buis tot hart, enz. ) en het soms moeilijk bepalen van dat 'hart' (bvb op sommige mtb fullies) is het niet aangewezen om blindelings aan te nemen dat een maatje M van het ene merk overeenkomt met het andere merk.
        Ook de hoogte van de zadelbuis kan je dus niet meer als referentie nemen.
        Ik kan eigenlijk alleen maar akkoord gaan met hetgene je schrijft.

Maar waar het hier allemaal om gaat is dat de grootte van een frame voor een bepaald iemand nog steeds in de eerste plaats bepaald wordt door de binnenbeenlengte van die persoon. Bij MTB frames ligt dat soms nogal moeilijk, omdat die nogal modegevoelig zijn wat de norm voor een bepaalde periode is wat betreft de uitsteeklengte van de zadelpen. Maar als we een bepaalde tijdstendens volgen, dan worden die framegroottes ook bepaald naar de binnenbeenlengte. Merken als Specialized, Cube, Trek,... duiden de groottes van hun frames nog steeds aan in inches, die inches bepalen de effectieve lengte van de zitbuis. Ook Cannondale dat S,M,L,... gebruikt koppelen de grotte van hun frames ook nog aan het aantal inches van de zitbuis. Mijn Medium Caffeine is precies een 17" als we de zitbuis meten. En dat is iets wat onze vriend beta niet kan en wil vatten. Hij komt nog steeds aandraven met dat gedoe over die oh zo belangrijke bovenbuislengtes.

Kijk, een praktisch voorbeeld. Tom Boonen is ne grote gast, toch is de verhouding lengte romp tot z'n binnenbeenlengte niet helemaal zoals het zou moeten horen voor de gemiddelde 1m 92 metende mens. Hij heeft namelijk een lange romp en relatief korte benen voor z'n lichaamslengte. Dat wordt heel simpel opgelost ==> langere stuurpen en/of offset zadelpen aanpassen en/of zadelrails verschuiven in zadelpen.

Zie hier tweemaal de Merckx van Boonen. Let op de relatief lange stuurpen, de zadelpen met offset en de zadelrails die nagenoeg op hun einde zitten. Grootte frame niks bepaald op bovenbuis dus.

Ik kan mezelf ook als voorbeeld nemen. Ik ben 1m 78 en heb een 54 (=54 cm, lengte zitbuis) als frame, toch heeft de gemiddelde 1m 78 metende mens een 55 of 56 als framemaat. Een iets langere stuurpen en een andere zadelpen of zadelstand wijzigen is de oplossing. Al meer dan 20 jaar doe ik dat zo, en dat zal niet zo gauw wijzigen.
        Dat die oude Cannondale van onze vriend in alle maten dezelfde zitbuislengte heeft ligt simpelweg aan de constructie van het frame dat niet toelaat die zitbuislengte aan te passen voor de verschillende maten. Maar... zijn 17" heeft virtueel gemeten, wel die zitbuislengte van 17". Daarom dat het ook een 17" noemt, moeilijk is dat niet. Die 17" hardtails C'dales van die tijd (SM2000 enzomeer) hadden wel effectief die lengte van 17" van de zitbuis. Was het nu center/center, center/top of top/top gemeten, dat laat ik in het midden. Nee, altijd maar doordrammen over die lengte van de bovenbuis, dat dat die 17" is, en nee dat is niet! Als je beta's theorie zou volgen, dan zou je mensen met een sterk afwijkende lichaamsverhouding (vb lange romp - korte benen) zien rondrijden op een conventioneel koersframe (vb frame 54: frame 54 = effectieve zitbuislengte van 54 cm) met een zadelpen die amper twee of drie cm uit de zitbuis zou steken. Ik heb het nog nooit gezien, jij wel? Klein mannen op een te groot frame rijdende niet meegerekend weliswaar.
        Last edited by Dragon; 22/06/2010, 14:37.

Comment

• De juiste maat is en blijft moeilijk, met stuur en zadelpen kan je dat aanpassen maar niet oneindig want dat gaat ten koste van het stuurgedrag. Maar de bovenbuis blijft op zich de belangrijkste maat en niet de zitbuis.

Ik ben 1m83 met een bb lengte van 89cm en lange armen. Mijn Trek zal maat 60 zijn. Mijn huidige Cube is een 62 wat niet echt een normale framemaat is als je mijn lengte bekijkt. Ik heb nu een maat kleiner genomen om een meer wendbare fiets te hebben. Als ik puur op mijn bb lengte af ging is 60 de juiste maat maar die berekening houdt totaal geen rekening met je romp of armlengte.

Huidige stuurpen is 12cm en op de Trek zal een 11cm zitten, kan zijn dat ik nog ga wisselen met een stuurpen van 10cm.

Ik heb zelf zitten twijfelen voor een 58 maar dan gaat de drop waarschijnlijk net iets te groot zijn, en aangezien ik nu nergens klachten heb ga ik het risico niet nemen.

Comment

• Jantje, ik denk dat jij een aantal zaken niet vat.
            Ten eerste de trend bij Cannondale om een 17" in de plaats te stellen van een 18". Trouwens, die oude 18" (3.0-frames) had helemaal geen zitbuis van ongeveer 46 cm, zoals je zou verwachten, maar wel van 50 cm. Je raadt het al: de zitbuis van de EST-frames, zoals datgene wat ik nu in bezit heb, komt rechtstreeks van een 18" 3.0-frame. Hoe ik dat weet? Ten eerste: overduidelijk op foto te zien. Ten tweede: ik heb zelf twee 3.0-frames gehad. Maar goed, dat is minder belangrijk, want Cannondale had gewoon de neiging de zitbuis niet "center to top" te meten, maar wel "center to just above center" om het zo uit te drukken. En het zou weer niet Cannondale zijn, moest er ook onder die 3.0-frames een gigantische uitzondering zitten in de vorm van de "Beast Of The East", ook wel (S)M800 genaamd. Maar dat verhaal had ik al gedaan.
            Ten tweede: wat bedoel jij met die virtuele 17" in dat frame van die fiets die ik gekocht heb? Virtueel valt hier onmogelijk te meten. Je schijnt door te hebben dat dat frame in elke maat dezelfde zitbuislengte heeft (eindelijk!), dus kan daar objectief geen verschillen meten. Oh, misschien heb je het dan op het verschil in balhoofdbuislengte en bovenbuislengte? Zou je dan toch eindelijk vatten waar het over gaat? Wonderbaar!
            Wat dat oplossen van verhoudingen in het lichaam betreft: dat maakt ieder voor zich uit. Louter om dezelfde verhoudingen te behouden, mag je alleen spelen met de framegrootte. Monteer je een langere stuurpen en zet je het zadel meer naar achter, dan zitten er andere hoeken in de driehoek handen-kont-voeten. Niets op tegen, maar dat voorstellen als de énige oplossing, getuigt van kortzichtigheid.
            Nu, in het MTB-wereldje kan je extreem veel spelen met verhoudingen, afhankelijk van voorkeuren naar gebruik toe. In het wereldje van koersfietsen heb je veel minder die speling. Daar is het uitmeten en basta. Ik zei het voorheen al: ik geloof niet zo in de perfect uitgemeten MTB. Alles voor de trapas hangt daar teveel af van voorkeuren. Hoe wil je de MTB gebruiken? Gaat het louter om optimale krachtoverbrenging of gaat het eerder om technische afdalingen en fun?
            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Japy Bekijk Berichten
              De juiste maat is en blijft moeilijk, met stuur en zadelpen kan je dat aanpassen maar niet oneindig want dat gaat ten koste van het stuurgedrag. Maar de bovenbuis blijft op zich de belangrijkste maat en niet de zitbuis.

Ik ben 1m83 met een bb lengte van 89cm en lange armen. Mijn Trek zal maat 60 zijn. Mijn huidige Cube is een 62 wat niet echt een normale framemaat is als je mijn lengte bekijkt. Ik heb nu een maat kleiner genomen om een meer wendbare fiets te hebben. Als ik puur op mijn bb lengte af ging is 60 de juiste maat maar die berekening houdt totaal geen rekening met je romp of armlengte.

Huidige stuurpen is 12cm en op de Trek zal een 11cm zitten, kan zijn dat ik nog ga wisselen met een stuurpen van 10cm.

Ik heb zelf zitten twijfelen voor een 58 maar dan gaat de drop waarschijnlijk net iets te groot zijn, en aangezien ik nu nergens klachten heb ga ik het risico niet nemen.
              Volledig akkoord.

Overigens, met mijn Taurine viel ik zowat tss een M en een L in. Had ik mij laten uitmeten, dan ging ik gegarandeerd een L als ideale maat voorgeschoteld gekregen hebben. Toegegeven, een standaard M is wat kort voor mij als het zadel afgesteld staat zoals de dealer dat voor mij deed. Ik heb dat toen opgelost door het zadel tóch iets naar achter te plaatsen (ik had in feite het gevoel dat ik écht te ver naar voor geschoven zat) en door een iets langere stuurpen (110 mm ipv 100 mm) te monteren.
              In principe kon ik dus een zo goed als gelijke zitpositie gehaald hebben op een L (eventueel met een 10 mm kortere stuurpen, wat dan een 90 mm zou geweest zijn).
              Waarom dan toch de M? Simpel: wendbaarheid. Voor marathonritten had ik mss toch de L gekozen, maar voor de ritten dat ik er maar mee doe zou die iets te "log" aanngevoeld hebben.
              Trouwens, de dealer waar ik die fiets bij kocht, raadde mij wél effectief een M aan, onder het motto: beter iets te klein dan iets te groot.
              120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Japy Bekijk Berichten
                De juiste maat is en blijft moeilijk, met stuur en zadelpen kan je dat aanpassen maar niet oneindig want dat gaat ten koste van het stuurgedrag. Maar de bovenbuis blijft op zich de belangrijkste maat en niet de zitbuis.
                Wat een lulkoek allemaal.

Enfin, als jullie mij niet willen geloven, misschien anderen wel: http://www.bikefitting.com/Dutch/FSR/FSR.aspx

Edit: en nog eentje: http://www.mountainbiker.nl/nieuw/maatbepalen.php
                En als ik blijf zoeken, blijf ik er vinden.

Prettige avond nog...
                Last edited by Jakkel; 20/06/2010, 22:32.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Wat een lulkoek allemaal.

Enfin, als jullie mij niet willen geloven, misschien anderen wel: http://www.bikefitting.com/Dutch/FSR/FSR.aspx

Edit: en nog eentje: http://www.mountainbiker.nl/nieuw/maatbepalen.php
                  En als ik blijf zoeken, blijf ik er vinden.

Prettige avond nog...
                  Citaat van die eerste website: "Een te groot frame kan een te lange bovenbuis hebben waardoor de afstand zadel/stuur niet goed is te instellen. Kortom, een juiste framemaat is een basis voorwaarde om een optimale fietshouding te realiseren."

Wat wij al de hele tijd proberen uileggen is dat iemand met abnormaal lange benen tegenover een relatief kort bovenlichaam (en armlengte) beter niet al te veel voort gaat op zijn binnenbeenlengte. Anders zit die persoon met een te groot frame, ofte een te lange bovenbuis. Een kortere stuurpen monteren? OK, maar als die nieuwe stuurpen 2 cm of meer korter moet zijn, zit je met een gewijzigde besturing. Door een maat kleiner te kopen hoef je geen stuurpen te vervangen en hooguit zadel en stuur wat te verhogen (dus de rij-eigenschappen die de constructeur wou bekomen, blijven intact).

Edit:
                  Overigens weet iedereen die er een beetje serieus mee bezig is dat maatbepaling aan de hand van binnenbeenlengte simpelweg te simplistisch is. Vraag dat maar eens aan die mannen die professioneel mensen uitmeten. Er bestaan overigens ook websites waar je ook romplengte, armlengte e.d. moet invoeren.
                  Last edited by Dragon; 22/06/2010, 14:31.
                  120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    Citaat van die eerste website: "Een te groot frame kan een te lange bovenbuis hebben waardoor de afstand zadel/stuur niet goed is te instellen. Kortom, een juiste framemaat is een basis voorwaarde om een optimale fietshouding te realiseren."
                    Eindelijk!! Dit heb ik al tot vervelens toe gezegd.

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    Wat wij al de hele tijd proberen uileggen is dat iemand met abnormaal lange benen tegenover een relatief kort bovenlichaam (en armlengte) beter niet al te veel voort gaat op zijn binnenbeenlengte. Anders zit die persoon met een te groot frame, ofte een te lange bovenbuis. Een kortere stuurpen monteren? OK, maar als die nieuwe stuurpen 2 cm of meer korter moet zijn, zit je met een gewijzigde besturing. Door een maat kleiner te kopen hoef je geen stuurpen te vervangen en hooguit zadel en stuur wat te verhogen (dus de rij-eigenschappen die de constructeur wou bekomen, blijven intact).
                    Geloof jij deze nonsens nu écht nog??
                    Waarom denk je dat je kan spelen met offset zadelpen, verschuiving zadelpen, lengte stuurpen? Inderdaad, om die verschillen op te vangen. Kijk naar Boonens fiets.
                    Jongens toch...
                    Last edited by Dragon; 22/06/2010, 14:31.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten

Edit:
                      Overigens weet iedereen die er een beetje serieus mee bezig is dat maatbepaling aan de hand van binnenbeenlengte simpelweg te simplistisch is. Vraag dat maar eens aan die mannen die professioneel mensen uitmeten. Er bestaan overigens ook websites waar je ook romplengte, armlengte e.d. moet invoeren.
                      Ik heb nooit gezegd dat de binnenbeenlengte het enigste is waar je je op moet baseren om een juiste maat te bepalen. Wel dat de binnenbeenlengte de eerste en belangrijkste basis is om een juist frame te bepalen voor een bepaald individu. Niks meer, niks minder.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Ik heb nooit gezegd dat de binnenbeenlengte het enigste is waar je je op moet baseren om een juiste maat te bepalen. Wel dat de binnenbeenlengte de eerste en belangrijkste basis is om een juist frame te bepalen voor een bepaald individu. Niks meer, niks minder.
                        Dus kan je niet alleen naar de zitbuislengte kijken, maar moet je ook rekening houden met de bovenbuislengte. Simpel toch?
                        En nogmaals, je kan zoveel spelen met zadelstand en stuurpenlengte als je wil, maar dan moet je goed weten dat je ook met de stuureigenschappen van speelt. Vraag is dan of dat gewild is of niet.
                        Het is trouwens niet alleen die andere zadelstand en die andere verhouding tussen bovenbuislengte en stuurpenlengte die het verschil maken, maar ook de andere wielbasis en eventueel andere verschillen in geometrie tussen twee verschillende maten.
                        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Mijn fietsje in actie

Bijgevoegde Bestanden

Comment

• Net foto's ge-upload van de SE2000.

120d Hatch Edition Sport

Comment

• 120d Hatch Edition Sport

Comment

• Nog eens herhalen dat dat roze en groen fluokleuren zijn. In het echt zijn die dan ook voller, tonen ze niet zo afgebleekt.
                                120d Hatch Edition Sport

Comment

• Mooie mtb's

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ken Bekijk Berichten
                                    Mijn fietsje in actie

En gij ook hé!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wiseguy4 Bekijk Berichten
                                      Mooie mtb's
                                      Thanks. De opa en de kleinzoon naast elkaar.
                                      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ken Bekijk Berichten
                                        Mijn fietsje in actie

Fietst dat gemakkelijk zo met een camelback? En wat met eten, lijkt me moeilijk om snel even een reep of een gelletje uit je achterzak te nemen.

Comment

• Begrijp ik ook niet goed die camelbak. Da's alleen maar zweten op je rug. Voor offroad toestanden in 'the middle of nowhere 'van enkele uren zonder de mogelijkheid zich te kunnen bevoorraden bewijst het ongetwijfeld wel z'n nut.

Comment

Working...
                                          X