Mededeling

Collapse
No announcement yet.

M'n fietsen - part II

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Het wordt na een jaartje toch tijd om degelijke pedalen te kopen. Welke hebben jullie en waarom?

Ik dacht aan sdp sl omdat die wat allrounder zijn dan spd's. En waarin zit nu precies het verschil?

En als ik dan spd sl kies, dan moet je ook effectief zulke schoenen kopen. Die zijn niet universeel.

Neen, ik ken er idd nog niet zo veel van...
    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
      Het wordt na een jaartje toch tijd om degelijke pedalen te kopen. Welke hebben jullie en waarom?

Ik dacht aan sdp sl omdat die wat allrounder zijn dan spd's. En waarin zit nu precies het verschil?

En als ik dan spd sl kies, dan moet je ook effectief zulke schoenen kopen. Die zijn niet universeel.

Neen, ik ken er idd nog niet zo veel van...
      Het is voor de racefiets, veronderstel ik?
      Ikzelf rijd op al mijn fietsen met gewone SPD. Dan moet ik geen drie, vier paar schoenen hebben. Heb nu twee paar schoenen (zomer en winter).
      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Ja, inderdaad voor een racefiets.
        SPD SL is eigenlijk een tussenvorm? SPD is mountainbike?
        Klopt het dat je met SPD SL iets meer bewegingsvrijheid hebt?

Comment

Ja, inderdaad voor een racefiets.
          SPD SL is eigenlijk een tussenvorm? SPD is mountainbike?
          Klopt het dat je met SPD SL iets meer bewegingsvrijheid hebt?
          Koop u SPD. Goed en betrouwbaar systeem. Kan je uw schoenen voor op de koersfiets als voor op de MTB gebruiken.

Je hebt Shimano SPD's speciaal voor op de koersfiets (enkele kant klikken), ik rij daarmee. Wegen niet veel en zijn oerdegelijk. En ook met SPD heb je tegenwoordig voldoende bewegingsvrijheid. Enkel maar voordelen dus.

Of misschien toch één nadeel. Tegenwoordig vind je nog weinig koersschoenen, geen MTB schoenen dus (zeker in het duurdere segment) die nog voorzien zijn om gewone SPD plaatjes op te voorzien. Let daar wel op dan.

Comment

• Waarom zou hij geen SPD-SL's mogen kopen?
            Mij ga je daar geen uitspraken over horen (of lezen) doen, omdat ik simpelweg geen ervaring heb met dat systeem.
            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
              Waarom zou hij geen SPD-SL's mogen kopen?
              Zeg ik misschien dat hij geen SPD-SL's mag kopen misschien?? Ik raad hem gewone SPD's aan omwille van dit:
              Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              Koop u SPD. Goed en betrouwbaar systeem. Kan je uw schoenen voor op de koersfiets als voor op de MTB gebruiken.

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
              Mij ga je daar geen uitspraken over horen (of lezen) doen, omdat ik simpelweg geen ervaring heb met dat systeem.
              Doe ik ook niet hé slimmeke...

Comment

• Jantje toch. Je zegt letterlijk "koop u SPD", wat toch wel héél duidelijk impliceert dat hij zich beter geen SPD-SL's koopt. Het gaat immers over SPD óf SPD-SL.
                120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                  Jantje toch. Je zegt letterlijk "koop u SPD", wat toch wel héél duidelijk impliceert dat hij zich beter geen SPD-SL's koopt. Het gaat immers over SPD óf SPD-SL.
                  Ik zeg hem gewoon dat gewone SPD's naar mijn inziens meer voordelen bieden dan SL's. NIET dat hij geen SL's mag kopen hé.

Hij vraagt raad en ik geef raad. Toch niks mis mee hé?
                  Nu, blijf maar proberen hoor.

Comment

• Over SPD lees ik op "'t net" wel dat het kleine contactoppervlakte bij lange ritten pijn aan de voeten kan doen...

De fietsenboer toonde me ook pedalen waar je aan de ene kant kan inklikken en met aan de andere kant een gewone pedaal. is dat iets. Dan kan je ook met de fiets even brood halen.

Mijn gewone fiets staat dikwijls niet bij me thuis en dan kan ik niet snel even op de fiets wippen.

Zag er wel zwaarder uit.

Comment

Over SPD lees ik op "'t net" wel dat het kleine contactoppervlakte bij lange ritten pijn aan de voeten kan doen...
                      Als je een schoen met een zachte zool hebt kan dat inderdaad wel. Echter, een goede fietsschoen tegenwoordig heeft stijve zolen, dan heb je daar totaal geen last van. Ik heb al ritten van meer dan 8 uur aan een stuk gereden met SPD (zelfs in 't hooggebergte) en niks problemen ondervonden. SPD is echt wel oké hoor.

Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                      De fietsenboer toonde me ook pedalen waar je aan de ene kant kan inklikken en met aan de andere kant een gewone pedaal. is dat iets. Dan kan je ook met de fiets even brood halen.
                      Dat kan je met gewone SPD's ook hoor. M.a.w., persoonlijk zou ik dat niet moeten.

Comment

Over SPD lees ik op "'t net" wel dat het kleine contactoppervlakte bij lange ritten pijn aan de voeten kan doen...

Mijn gewone fiets staat dikwijls niet bij me thuis en dan kan ik niet snel even op de fiets wippen.

Zag er wel zwaarder uit.
                        Je kan SPD-schoenen kopen die er niet als echte fietsschoenen uitzien. Niet doen! Te zachte zool, en dan kan je idd last krijgen van pijn. De schoenen met harde zool zien er nogal racy uit. Die moet je dus hebben.

Je hebt idd pedalen die er uit zien als gewone pedalen met aan één kant een SPD-mechanisme. Die pedalen zijn goedkoper en het mechanisme is daar uiteraard ook een beetje naar.
                        Tweede mogelijkheid zijn freeride- of DH-pedalen, maar daar zie ik je nu niet direct mee op een koersfiets rondbollen. Trouwens, die zijn ook niet volledig vlak (het mechanisme steekt er wat uit).
                        Derde mogelijkheid zijn gewone SPD's met opklikbare plastic stukken die er uit zien als gewone pedalen. Echter, bij een verkeerde beweging geraken die dingen los en je krijgt ze er alleen in met een schroevendraaier of iets wat daar op lijkt. M.a.w. helemaal niet handig.
                        Een compromisloze oplossing is er simpelweg niet.
                        Als het is om even mee naar de bakker te rijden, 500 m verderop, kan je eventueel met gewone schoenen op de SPD's bollen. Om even een iets langer ritje met de familie te maken, zou ik het echter niet aanraden, want echt handig is het toch niet.
                        120d Hatch Edition Sport

Comment

• 't Zijn dus SPD's geworden

Shimano PD-A520

en Shimano RT52 P21 schoenen

De eerste ritjes bevielen wel. Al moet ik nog echt leren hoe ten volle gebruik te maken van het duwen & trekken op m'n pedalen.

Comment

• Ah ja, m'n dagdagelijks fietsje mag weg.

Prijs uiteraard bespreekbaar.

Comment

't Zijn dus SPD's geworden

Shimano PD-A520

Heel goede keuze. Ik heb net dezelfde op de koersfiets, ik rij er al een dikke 30.000 km compleet probleemloos mee rond.

Comment

• 30.000 km? Dan kan ik nog wel even voort...

Comment

30.000 km? Dan kan ik nog wel even voort...
                                  En ik heb zelfs de veerspanning nog niet hoeven te verhogen! Als dat geen goede trappers zijn!

Comment

• Toch vreemd, zulke compromispedalen op een koersfiets. Niks beters dan een systeem dat exclusief voor de koersfiets ontworpen is, wat is trouwens de zin ervan als je ofwel met zware MTBschoenen op je koersfiets zit ofwel met je koersschoentjes een modderhelling op moet stappen... En zoals gezegd : SPD is zeker niet ideaal in combinatie met een eerder slappe schoenzool.

SPD-SL, Look Kéo, Time, Speedplay, keuze genoeg.

Comment

• Je spaart wel een paar schoenen uit

Comment

• Mocht ik een koersfiets hebben, ik zou er ook gewone SPD's opzetten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
                                          Mocht ik een koersfiets hebben, ik zou er ook gewone SPD's opzetten.
                                          Tuurlijk dat, niks mis mee.

Comment

Working...
                                          X