Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
M'n fietsen - part II
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk BerichtenHeb je mij horen janken?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichtenvolgens mij moet je dat sowieso altijd doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenWaarom zou een caron velgrand niet even stevig kunnen zijn dan een alu velgrand? Met de moderne technieken lijkt mij dat perfect mogelijk. En een (dure) alu velg die uitgesleten is, is ook voor de vuilbak hé.
Bij carbon zie ik dat toch niet goed komen. Mocht daar materiaal wegslijten, dan lossen de vezels, en dan heb je het al meteen vlaggen.
Nu, mijn redenering zal wel té simplistisch zijn, in die zin dat er wel zal voor gezorgd zijn dat het carbon helemaal niet zo snel slijt (door een beschermende laag), maar ik stel mij toch nog altijd vragen bij de duurzaamheid. Als de beschermende laag weg is, wat dan?
En ja, nieuw zal een carbon velg wel even stevig zijn, maar na 10.000 km gebruik met wat stevig remwerk?
Carbon is niet gemaakt voor dat soort slijtage. Idem met carbon tandwielen (een iets extremer voorbeeld). Voor een frame, een vork, een zadelpen, een stuur en eventueel een crankstel, OK. Voor iets anders, vertrouw ik het minder.
Nu, als duurzaamheid geen punt is, doe je wat je wil natuurlijk.
Edit:
Iedereen mag mij hier tegenspreken hé. Ik claim niet de waarheid in pacht te hebben, maar dan toch liever een onderbouwd antwoord dan een tegenvraag.
Deze post is gewoon een logische redenering.Last edited by Beta; 08/08/2011, 18:02.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenAluminium màg uitslijten hé. Die velgen zijn daar op gemaakt (dikkere wand waar de remblokken de velg raken, net opdàt de velgen wat zouden mogen uitslijten).
Bij carbon zie ik dat toch niet goed komen. Mocht daar materiaal wegslijten, dan lossen de vezels, en dan heb je het al meteen vlaggen.
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenNu, mijn redenering zal wel té simplistisch zijn, in die zin dat er wel zal voor gezorgd zijn dat het carbon helemaal niet zo snel slijt (door een beschermende laag), maar ik stel mij toch nog altijd vragen bij de duurzaamheid. Als de beschermende laag weg is, wat dan?
En ja, nieuw zal een carbon velg wel even stevig zijn, maar na 10.000 km gebruik met wat stevig remwerk?
Carbon is niet gemaakt voor dat soort slijtage. Idem met carbon tandwielen (een iets extremer voorbeeld). Voor een frame, een vork, een zadelpen, een stuur en eventueel een crankstel, OK. Voor iets anders, vertrouw ik het minder.
Nu, als duurzaamheid geen punt is, doe je wat je wil natuurlijk.
Ik kan moeilijk negatief gaan zijn over full carbon velgen, want ik heb er geen ervaring mee.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenJa oké, maar blijkbaar slijt dat zo maar niet af... . Dus op termijn zal zo'n carbon velg niet sneller versleten zijn dan z'n alu broer veronderstel ik.
Ik hoop eerder dat een carbon velg tràger uitslijt dan een aluminium velg. Moet bijna wel.
Het is in feite hetzelfde als met frames: een dikke kras of een builtje in aluminium, is op zich geen groot probleem.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenIk bedoelde dat een aluminium velg gerust een mm mag inslijten. Bij carbon kan een halve mm mss te veel zijn. Vezelstructuur ... Uitrafelen ...
Ik hoop eerder dat een carbon velg tràger uitslijt dan een aluminium velg. Moet bijna wel.
Het is in feite hetzelfde als met frames: een dikke kras of een builtje in aluminium, is op zich geen groot probleem.
Deze wieltjes zijn dat dus die van Liquigas: http://vimeo.com/27138241
Comment
-
Thx voor de link.
Bij Mavic zullen ze dat allicht wel allemaal goed (zo goed mogelijk) voor elkaar hebben. Die hebben een naam hoog te houden.
Enige kleine opmerking nog: het is niet omdat iets duur is, dat het ook even lang meegaat dan een "middenklasseproduct". Gevallen genoeg bekend.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenIdem hier. Met de juiste remblokken is de bijtkracht op een carbon velg echt wel groot.
Remmen in de regen ? Da's zoals op circuit : zolang alle wielen rechtdoor rijden kan je hard knijpen (of het hard remt dat is wat anders ), en je moet ervoor zorgen dat je de bocht induikt NADAT je voldoende afgeremd hebt...
En lukt DAT ook niet... kop in kas en ontspannen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichtenvolgens mij moet je dat sowieso altijd doen.
Bij een nat wegdek is de kans heel groot dat je dan onderuit gaat
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenIk bedoelde dat een aluminium velg gerust een mm mag inslijten. Bij carbon kan een halve mm mss te veel zijn. Vezelstructuur ... Uitrafelen ...
Ik hoop eerder dat een carbon velg tràger uitslijt dan een aluminium velg. Moet bijna wel.
Het is in feite hetzelfde als met frames: een dikke kras of een builtje in aluminium, is op zich geen groot probleem.
Zo zitten er bij sommige carbonnen velgen op het remvlak een soort ceramische korrels (zoals bij de Mavics ) die het slijtvlak een stuk steviger maken. Allemaal bevelen ze speciale - zachtere - remblokken aan die sneller slijten maar ook beter remmen op een carbonnen oppervlak.
In de cyclocross zien dit soort velgen het ergst af, vermits zand en modder een schurend effect heeft. Ik denk niet dat er na een seizoen nog veel van zo'n velg overschiet. En toch zweren die gasten allemaal bij carbonnen velgen tegenwoordig. Mogelijk heeft dit ook met imago en gewicht te maken maar ze moeten toch ook gestopt raken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenThx voor de link.
Bij Mavic zullen ze dat allicht wel allemaal goed (zo goed mogelijk) voor elkaar hebben. Die hebben een naam hoog te houden.
Enige kleine opmerking nog: het is niet omdat iets duur is, dat het ook even lang meegaat dan een "middenklasseproduct". Gevallen genoeg bekend.
Comment
-
Djeez. Ik blijf me verbazen wat jullie/sommige mensen willen uitgeven aan fietsmateriaal. Moest ik me het kunnen veroorloven, deed ik het misschien ook wel. Maar het dubbele of driedubbel betalen omdat het 100 of 200 gram minder weegt Damn...
Ik misgun het niemand hé. Maar wielen van 3000 euro
Ik heb mijn moto occazie gekocht voor 1700 euro En mijn tweede auto koste ook niet veel meer...
ALs je echt zot bent van iets, dan doe je een beetje raar zeker? We gaan het maar daar op stekenIdleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Echt niemand zin in een TEam Sky truitje?
Met carbon inlegstukken, getest in de windtunnel, met snorharen van de Chileense Droagupuma erin geweven. Kost slechts 299 euro
Alé, 50 is ook goed.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenIk denk dat de fabrikanten wel zullen weten wat ze doen. Het gaat hier tenslotte niet over velgen van 100€, en een reputatie is sneller gekraakt dan gemaakt.
Zo zitten er bij sommige carbonnen velgen op het remvlak een soort ceramische korrels (zoals bij de Mavics ) die het slijtvlak een stuk steviger maken. Allemaal bevelen ze speciale - zachtere - remblokken aan die sneller slijten maar ook beter remmen op een carbonnen oppervlak.
In de cyclocross zien dit soort velgen het ergst af, vermits zand en modder een schurend effect heeft. Ik denk niet dat er na een seizoen nog veel van zo'n velg overschiet. En toch zweren die gasten allemaal bij carbonnen velgen tegenwoordig. Mogelijk heeft dit ook met imago en gewicht te maken maar ze moeten toch ook gestopt raken.
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenEn Campagnolo niet of wat ? Dit vind ik wel kort door de bocht.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk BerichtenDjeez. Ik blijf me verbazen wat jullie/sommige mensen willen uitgeven aan fietsmateriaal. Moest ik me het kunnen veroorloven, deed ik het misschien ook wel. Maar het dubbele of driedubbel betalen omdat het 100 of 200 gram minder weegt Damn...
Ik misgun het niemand hé. Maar wielen van 3000 euro
Ik heb mijn moto occazie gekocht voor 1700 euro En mijn tweede auto koste ook niet veel meer...
ALs je echt zot bent van iets, dan doe je een beetje raar zeker? We gaan het maar daar op steken
Comment
-
Nee, tuurlijk niet. Ik gun het iedereen. Mijn broer, die amper gaat rijden, heeft ook een Kuota van 3000+ euro. Dat bedrag is voor hem ook niet zo enorm als het voor mij is.
Maar zo veel geld uitgeven omdat iets net iets lichter is, beter remt, 0,5 km/h snelheidswinst zou opleveren,... Ik snap het niet. maar dat zal m'n nuchtere, West-Vlaamse mentaliteit zijn die erdoor komt.
Maar 'k vraag me af of je er dan ook blij mee bent, of dat je al weer denkt aan welk volgend stuk er beter kan.
Ik denk bv dat ik met m'n Bulls van 1000 euro veel contenter ben dan m'n broer met z'n Kuota.
"Know what I'm sayin'?"Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk BerichtenNee, tuurlijk niet. Ik gun het iedereen. Mijn broer, die amper gaat rijden, heeft ook een Kuota van 3000+ euro. Dat bedrag is voor hem ook niet zo enorm als het voor mij is.
Maar zo veel geld uitgeven omdat iets net iets lichter is, beter remt, 0,5 km/h snelheidswinst zou opleveren,... Ik snap het niet. maar dat zal m'n nuchtere, West-Vlaamse mentaliteit zijn die erdoor komt.
Maar 'k vraag me af of je er dan ook blij mee bent, of dat je al weer denkt aan welk volgend stuk er beter kan.
Ik denk bv dat ik met m'n Bulls van 1000 euro veel contenter ben dan m'n broer met z'n Kuota.
"Know what I'm sayin'?"
Comment
Comment