Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Idem hier. Met de juiste remblokken is de bijtkracht op een carbon velg echt wel groot.
Remmen in de regen ? Da's zoals op circuit : zolang alle wielen rechtdoor rijden kan je hard knijpen (of het hard remt dat is wat anders ), en je moet ervoor zorgen dat je de bocht induikt NADAT je voldoende afgeremd hebt...
Waarom zou een caron velgrand niet even stevig kunnen zijn dan een alu velgrand? Met de moderne technieken lijkt mij dat perfect mogelijk. En een (dure) alu velg die uitgesleten is, is ook voor de vuilbak hé.
Aluminium màg uitslijten hé. Die velgen zijn daar op gemaakt (dikkere wand waar de remblokken de velg raken, net opdàt de velgen wat zouden mogen uitslijten).
Bij carbon zie ik dat toch niet goed komen. Mocht daar materiaal wegslijten, dan lossen de vezels, en dan heb je het al meteen vlaggen.
Nu, mijn redenering zal wel té simplistisch zijn, in die zin dat er wel zal voor gezorgd zijn dat het carbon helemaal niet zo snel slijt (door een beschermende laag), maar ik stel mij toch nog altijd vragen bij de duurzaamheid. Als de beschermende laag weg is, wat dan?
En ja, nieuw zal een carbon velg wel even stevig zijn, maar na 10.000 km gebruik met wat stevig remwerk?
Carbon is niet gemaakt voor dat soort slijtage. Idem met carbon tandwielen (een iets extremer voorbeeld). Voor een frame, een vork, een zadelpen, een stuur en eventueel een crankstel, OK. Voor iets anders, vertrouw ik het minder.
Nu, als duurzaamheid geen punt is, doe je wat je wil natuurlijk.
Edit:
Iedereen mag mij hier tegenspreken hé. Ik claim niet de waarheid in pacht te hebben, maar dan toch liever een onderbouwd antwoord dan een tegenvraag.
Deze post is gewoon een logische redenering.
Aluminium màg uitslijten hé. Die velgen zijn daar op gemaakt (dikkere wand waar de remblokken de velg raken, net opdàt de velgen wat zouden mogen uitslijten).
Bij carbon zie ik dat toch niet goed komen. Mocht daar materiaal wegslijten, dan lossen de vezels, en dan heb je het al meteen vlaggen.
Ja oké, maar blijkbaar slijt dat zo maar niet af... . Dus op termijn zal zo'n carbon velg niet sneller versleten zijn dan z'n alu broer veronderstel ik.
Nu, mijn redenering zal wel té simplistisch zijn, in die zin dat er wel zal voor gezorgd zijn dat het carbon helemaal niet zo snel slijt (door een beschermende laag), maar ik stel mij toch nog altijd vragen bij de duurzaamheid. Als de beschermende laag weg is, wat dan?
En ja, nieuw zal een carbon velg wel even stevig zijn, maar na 10.000 km gebruik met wat stevig remwerk?
Carbon is niet gemaakt voor dat soort slijtage. Idem met carbon tandwielen (een iets extremer voorbeeld). Voor een frame, een vork, een zadelpen, een stuur en eventueel een crankstel, OK. Voor iets anders, vertrouw ik het minder.
Nu, als duurzaamheid geen punt is, doe je wat je wil natuurlijk.
Als de beschermende laag weg is zal die alu velg ook al wel ver op z'n einde gesleten zijn zeker?
Ik kan moeilijk negatief gaan zijn over full carbon velgen, want ik heb er geen ervaring mee.
Ja oké, maar blijkbaar slijt dat zo maar niet af... . Dus op termijn zal zo'n carbon velg niet sneller versleten zijn dan z'n alu broer veronderstel ik.
Ik bedoelde dat een aluminium velg gerust een mm mag inslijten. Bij carbon kan een halve mm mss te veel zijn. Vezelstructuur ... Uitrafelen ...
Ik hoop eerder dat een carbon velg tràger uitslijt dan een aluminium velg. Moet bijna wel.
Het is in feite hetzelfde als met frames: een dikke kras of een builtje in aluminium, is op zich geen groot probleem.
Ik bedoelde dat een aluminium velg gerust een mm mag inslijten. Bij carbon kan een halve mm mss te veel zijn. Vezelstructuur ... Uitrafelen ...
Ik hoop eerder dat een carbon velg tràger uitslijt dan een aluminium velg. Moet bijna wel.
Het is in feite hetzelfde als met frames: een dikke kras of een builtje in aluminium, is op zich geen groot probleem.
Ik heb met de Tour de France eens zo'n fiets van Liquigas Cannondale van dichterbij gaan bekijken. Die rijden met Mavic Cosmic carbon ultimate wielen. Die remrand leek mij van een andere carbonstructuur te zijn dan de rest van de velg. Beenhard en precies bedekt met een soort glad hard laagje. is dat nu van het remmen of is dat een coating, ik weet het niet. Het zag en voelde alleszins vrij solide aan. Het gaf mij de indruk dat het best vrij duurzaam, betrouwbaar en een sterke remkracht zou kunnen voortbrengen, met de juiste eerder zachte remblokken dan wel waarschijnlijk. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat de remranden van een setje wielen van 3.000 euro sneller opgesleten zouden zijn dan die van z'n alu broertje. Ik zeg het nog eens, ik kan moeilijk vrij negatieve veronderstellingen gaan neerschrijven zolang ik niet weet hoe die dingen zich in de praktijk nu echt wel gedragen hé. Ik heb er zelf nog niet mee gereden en ik ken ook niemand die met carbon velgrandjes rijdt
Thx voor de link.
Bij Mavic zullen ze dat allicht wel allemaal goed (zo goed mogelijk) voor elkaar hebben. Die hebben een naam hoog te houden.
Enige kleine opmerking nog: het is niet omdat iets duur is, dat het ook even lang meegaat dan een "middenklasseproduct". Gevallen genoeg bekend.
Idem hier. Met de juiste remblokken is de bijtkracht op een carbon velg echt wel groot.
Remmen in de regen ? Da's zoals op circuit : zolang alle wielen rechtdoor rijden kan je hard knijpen (of het hard remt dat is wat anders ), en je moet ervoor zorgen dat je de bocht induikt NADAT je voldoende afgeremd hebt...
En lukt dat niet, het voetje gebruiken
En lukt DAT ook niet... kop in kas en ontspannen
Bij droog weer kunde nog wat bij remmen in de bocht, niet veel maar het kan soms het verschil maken.
Bij een nat wegdek is de kans heel groot dat je dan onderuit gaat
Ik bedoelde dat een aluminium velg gerust een mm mag inslijten. Bij carbon kan een halve mm mss te veel zijn. Vezelstructuur ... Uitrafelen ...
Ik hoop eerder dat een carbon velg tràger uitslijt dan een aluminium velg. Moet bijna wel.
Het is in feite hetzelfde als met frames: een dikke kras of een builtje in aluminium, is op zich geen groot probleem.
Ik denk dat de fabrikanten wel zullen weten wat ze doen. Het gaat hier tenslotte niet over velgen van 100€, en een reputatie is sneller gekraakt dan gemaakt.
Zo zitten er bij sommige carbonnen velgen op het remvlak een soort ceramische korrels (zoals bij de Mavics ) die het slijtvlak een stuk steviger maken. Allemaal bevelen ze speciale - zachtere - remblokken aan die sneller slijten maar ook beter remmen op een carbonnen oppervlak.
In de cyclocross zien dit soort velgen het ergst af, vermits zand en modder een schurend effect heeft. Ik denk niet dat er na een seizoen nog veel van zo'n velg overschiet. En toch zweren die gasten allemaal bij carbonnen velgen tegenwoordig. Mogelijk heeft dit ook met imago en gewicht te maken maar ze moeten toch ook gestopt raken.
Thx voor de link.
Bij Mavic zullen ze dat allicht wel allemaal goed (zo goed mogelijk) voor elkaar hebben. Die hebben een naam hoog te houden.
Enige kleine opmerking nog: het is niet omdat iets duur is, dat het ook even lang meegaat dan een "middenklasseproduct". Gevallen genoeg bekend.
En Campagnolo niet of wat ? Dit vind ik wel kort door de bocht.
Djeez. Ik blijf me verbazen wat jullie/sommige mensen willen uitgeven aan fietsmateriaal. Moest ik me het kunnen veroorloven, deed ik het misschien ook wel. Maar het dubbele of driedubbel betalen omdat het 100 of 200 gram minder weegt Damn...
Ik misgun het niemand hé. Maar wielen van 3000 euro
Ik heb mijn moto occazie gekocht voor 1700 euro En mijn tweede auto koste ook niet veel meer...
ALs je echt zot bent van iets, dan doe je een beetje raar zeker? We gaan het maar daar op steken
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Ik denk dat de fabrikanten wel zullen weten wat ze doen. Het gaat hier tenslotte niet over velgen van 100€, en een reputatie is sneller gekraakt dan gemaakt.
Zo zitten er bij sommige carbonnen velgen op het remvlak een soort ceramische korrels (zoals bij de Mavics ) die het slijtvlak een stuk steviger maken. Allemaal bevelen ze speciale - zachtere - remblokken aan die sneller slijten maar ook beter remmen op een carbonnen oppervlak.
In de cyclocross zien dit soort velgen het ergst af, vermits zand en modder een schurend effect heeft. Ik denk niet dat er na een seizoen nog veel van zo'n velg overschiet. En toch zweren die gasten allemaal bij carbonnen velgen tegenwoordig. Mogelijk heeft dit ook met imago en gewicht te maken maar ze moeten toch ook gestopt raken.
Djeez. Ik blijf me verbazen wat jullie/sommige mensen willen uitgeven aan fietsmateriaal. Moest ik me het kunnen veroorloven, deed ik het misschien ook wel. Maar het dubbele of driedubbel betalen omdat het 100 of 200 gram minder weegt Damn...
Ik misgun het niemand hé. Maar wielen van 3000 euro
Ik heb mijn moto occazie gekocht voor 1700 euro En mijn tweede auto koste ook niet veel meer...
ALs je echt zot bent van iets, dan doe je een beetje raar zeker? We gaan het maar daar op steken
Tsja, iedereen zijn hobby zeker? Ik zie soms gasten op een koersfiets met hun benen open rijden omdat hun vette pens in de weg zit, met een Colnago van 6.000 euro onder hun gat. Die krijgen dan dikwijls commentaar, ik weet niet waarom. Als die mens dat graag ziet, de financiële middelen ervoor heeft of dat hij een materiaalfreak is, dan is dat zijn volste recht hé. We hoeven toch niemands rekening te maken, wel?
Nee, tuurlijk niet. Ik gun het iedereen. Mijn broer, die amper gaat rijden, heeft ook een Kuota van 3000+ euro. Dat bedrag is voor hem ook niet zo enorm als het voor mij is.
Maar zo veel geld uitgeven omdat iets net iets lichter is, beter remt, 0,5 km/h snelheidswinst zou opleveren,... Ik snap het niet. maar dat zal m'n nuchtere, West-Vlaamse mentaliteit zijn die erdoor komt.
Maar 'k vraag me af of je er dan ook blij mee bent, of dat je al weer denkt aan welk volgend stuk er beter kan.
Ik denk bv dat ik met m'n Bulls van 1000 euro veel contenter ben dan m'n broer met z'n Kuota.
"Know what I'm sayin'?"
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Nee, tuurlijk niet. Ik gun het iedereen. Mijn broer, die amper gaat rijden, heeft ook een Kuota van 3000+ euro. Dat bedrag is voor hem ook niet zo enorm als het voor mij is.
Maar zo veel geld uitgeven omdat iets net iets lichter is, beter remt, 0,5 km/h snelheidswinst zou opleveren,... Ik snap het niet. maar dat zal m'n nuchtere, West-Vlaamse mentaliteit zijn die erdoor komt.
Maar 'k vraag me af of je er dan ook blij mee bent, of dat je al weer denkt aan welk volgend stuk er beter kan.
Ik denk bv dat ik met m'n Bulls van 1000 euro veel contenter ben dan m'n broer met z'n Kuota.
"Know what I'm sayin'?"
Je hebt volkomen gelijk hoor. Maar dat kan ook een soort van hobby zijn hé.
Comment