Mededeling

Collapse
No announcement yet.

M'n fietsen - part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
    De spacers zijn er ondertussen onderuit.
    De vorkbuis daverde in het balhoofd, en ik kreeg het geheel niet goed vastgezet.
    Spacers er gisterenavond uit gegooid en staat al beter vast.
    Dan heb je toch ergens iets niet juist gedaan vrees ik. Kan normaal totaal geen probleem zijn om met die spacers eronder de boel mooi af te stellen.



    Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
    Natuurlijk staan ze er nu bovenop, maar ik heb met de stuurpen het geheel beter vast kunnen zetten.
    Ik doe hem nog eens terug om dit goed vast te zetten, mogelijks met 1 dunne spacer eronder. De rest moeten ze dan maar afzagen.
    Best niet te lang mee rijden. Je expander (compressor) is nu meer dan waarschijnlijk opgespannen tegen de binnenwand van de vorkbuis zonder dat die steun heeft van de stuurpen. En da's echt niet gezond. Vork afzagen doe ik liever zelf, dan is het zeker mooi recht gedaan en is 'm op de juiste lengte. En ook al schrijven ze bij Cannondale voor om de vorkbuis een 2 à 3 mm onder de top van de stuurpen af te zagen en de expander te monteren zonder spacertje op de stuurpen dus. Ik laat de vorkbuis een 3 tot 4 mm boven de stuurpen uitkomen, spacer van 5 mm erop, expander erin en afstellen. Is volgens mij de meest robuuste setting. De stuurpen heeft dan iets meer steun en de vorkbuis zal een iets groter aandraai moment kunnen verdragen.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Dan heb je toch ergens iets niet juist gedaan vrees ik. Kan normaal totaal geen probleem zijn om met die spacers eronder de boel mooi af te stellen.



      Best niet te lang mee rijden. Je expander (compressor) is nu meer dan waarschijnlijk opgespannen tegen de binnenwand van de vorkbuis zonder dat die steun heeft van de stuurpen. En da's echt niet gezond. Vork afzagen doe ik liever zelf, dan is het zeker mooi recht gedaan en is 'm op de juiste lengte. En ook al schrijven ze bij Cannondale voor om de vorkbuis een 2 à 3 mm onder de top van de stuurpen af te zagen en de expander te monteren zonder spacertje op de stuurpen dus. Ik laat de vorkbuis een 3 tot 4 mm boven de stuurpen uitkomen, spacer van 5 mm erop, expander erin en afstellen. Is volgens mij de meest robuuste setting. De stuurpen heeft dan iets meer steun en de vorkbuis zal een iets groter aandraai moment kunnen verdragen.
      Een en ander is bij de fietsenmaker niet juist geinstalleerd volgens mij. Ik heb net de handleiding van FSA er eens op nageslagen en daar spreken ze duidelijk over 2 maten hex key om het geheel vast te zetten. Toen ik de schroef bovenaan losmaakte, kwam de expander er zo mee uit.
      Blijkt dat je eerst de expander moet vastzetten, en dan pas de compression bolt aandraaien. Tot dusver heb ik alleen de compression bolt aangedraaid. Dat haalt natuurlijk weinig uit. Straks thuis eens opnieuw proberen, dan moet het zeker lukken.
      Wel straf dat dit bij de dealer niet juist is gebeurd. Toen ik de fiets zaterdag even liet stuiteren, voelde ik direct dat de vork niet vast in de headtube zat...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
        Een en ander is bij de fietsenmaker niet juist geinstalleerd volgens mij. Ik heb net de handleiding van FSA er eens op nageslagen en daar spreken ze duidelijk over 2 maten hex key om het geheel vast te zetten. Toen ik de schroef bovenaan losmaakte, kwam de expander er zo mee uit.
        Blijkt dat je eerst de expander moet vastzetten, en dan pas de compression bolt aandraaien. Tot dusver heb ik alleen de compression bolt aangedraaid. Dat haalt natuurlijk weinig uit. Straks thuis eens opnieuw proberen, dan moet het zeker lukken.
        Wel straf dat dit bij de dealer niet juist is gebeurd. Toen ik de fiets zaterdag even liet stuiteren, voelde ik direct dat de vork niet vast in de headtube zat...
        Tuurlijk moet je eerst de expander vastzetten in je vorkbuis met de onderste inbus, en dan met de topcap (grotere inbus) de speling eruit halen! Da's basis fietstechniek. En je hebt gisteren 120 km's gebold met enkel dat top kapje vast te draaien??

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          Tuurlijk moet je eerst de expander vastzetten in je vorkbuis met de onderste inbus, en dan met de topcap (grotere inbus) de speling eruit halen! Da's basis fietstechniek. En je hebt gisteren 120 km's gebold met enkel dat top kapje vast te draaien??
          't Zijn er minder geworden, ik werd gek van de daver iedere keer. ben op 80km binnengebold.
          Veel speling was het overigens niet, ik heb mijn stuurpen goed tegen de headset aangeduwd en zo een en ander redelijk vast gezet.
          Alleen op de betonbanen waar je niet op het fietspad kon, voelde ik iedere keer de speling bij de overgang van de ene strook naar de andere.
          Ik vond het al bijzonder vreemd dat ik het zelf ook niet deftig vastgezet kreeg, nu weet ik waarom.
          Maar dat de dealer dit niet deftig doet, dat steekt me tegen. Te hard gehaast bij het in mekaar zetten ?
          Alhoewel dat geen excuus is. Misschien moet ik alles maar eens terug uit mekaar gooien en het zelf opnieuw doen.

          Bij de 80km heb ik eigenlijk alleen het probleem met de headset gehad. Verder voelde de fiets erg goed aan, ik zat dadelijk goed.
          Zadelhoogte kan nog ietsje varieren, misschien een halve centimeter er terug bij.
          Op de foto staat het zadel trouwens nog 6 cm te hoog.

          Straks eens de fiets onder handen nemen met de momentsleutel erbij.

          Comment


          • 't Is gewoon de Topcap zelf die je moet aandraaien : stap 5 uit de PDF.
            Dat is nooit gebeurd bij de install. En dat wist ik ook niet.


            Toch alles eens effe loszetten om het op de juiste manier te doen. Nonde nonde.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
              't Is gewoon de Topcap zelf die je moet aandraaien : stap 5 uit de PDF.
              Dat is nooit gebeurd bij de install. En dat wist ik ook niet.


              Toch alles eens effe loszetten om het op de juiste manier te doen. Nonde nonde.
              Wel de topcap aandraaien nadat je de expander vast gezet hebt in de vorkbuis hé.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Wel de topcap aandraaien nadat je de expander vast gezet hebt in de vorkbuis hé.
                Zover was ik
                Ik blijf mij erover verbazen dat dit niet bij de dealer is gebeurd.

                Ik was al aan het zoeken naar die 2e vijs om de preload op de headset te zetten

                Maar toch merci voor het advies

                Comment


                • En als ik van u was zou ik die vorkbuis zelf afzagen. Ik installeer gans de boel, zet alles vast en dan demonteer ik de expander. Ik schuif een spacer van 5 mm tot op de stuurpen en teken met een alcoholstift de bovenkant af. Vervolgens demonteer ik de stuurpen. Ik plak ongeveer een 2 mm onder de stiftlijn een stuk tape rondom de vorkbuis mooi evenwijdig met de lijn. Ik slijp de vorkbuis af met een dunne snijschijf (carrosserieschijfje), maar je kan dat evengoed met een ijzerzaag, een kleine afstand boven de tape. Vervolgens werk je de boel af met een vijl en schuurpapier gelijk tot de bovenkant van de tape. Het resultaat is een recht afgesneden vorkbuis die 3 à 4 mm boven de stuurpen komt. Spacer van 5 mm erop en klaar is kees.

                  Hier foto's van bij de Colnago. Bij de Cannodale was het dus op net dezelfde manier...

                  Voor:





                  Na:

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                    Zover was ik
                    Ik blijf mij erover verbazen dat dit niet bij de dealer is gebeurd.
                    Ja maar, ik verschiet van niks meer bij u.



                    Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                    Ik was al aan het zoeken naar die 2e vijs om de preload op de headset te zetten

                    Maar toch merci voor het advies
                    Hobbyisten en knutselaars, soms kunnen ze wel eens nuttig zijn hoor...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Ja maar, ik verschiet van niks meer bij u.
                      Dat geloof ik, met heel dat Cannondale verhaal. Moest iemand dat aan mij vertellen, ik zou het zelf ook amper geloven.

                      Comment


                      • dat afkorten, dat zou ik met een afkortzaag doen.

                        Laserlijntje waar hij zaagt, en vork goed recht leggen. Met een ijzerzaagblad in een 1 keer proper erdoor.
                        De vork moet er dan wel uit, maar ik weet ondertussen hoe die goed vast te zetten

                        Je bent nog vergeten te vermelden om de expander uit de vork te halen vooraleer ze af te korten Ni onbelangrijk
                        Last edited by ; 05/03/2012, 13:36.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                          dat afkorten, dat zou ik met een afkortzaag doen.

                          Laserlijntje waar hij zaagt, en vork goed recht leggen. Met een ijzerzaagblad in een 1 keer proper erdoor.
                          De vork moet er dan wel uit, maar ik weet ondertussen hoe die goed vast te zetten

                          Je bent nog vergeten te vermelden om de expander uit de vork te halen vooraleer ze af te korten Ni onbelangrijk
                          Een carbonnen vorkbuis zou ik toch inkorten op de manier zoals Jakkel aangeeft, met zo'n dun snijblaadje ( global blad ) op een haaks slijpertje ga je niks van vezeltjes lostrekken, met een zaagblad met tanden kan dat wel eens anders uitdraaien. Althans ik heb mijn beide vorken met carbonbuizen toch ook op die manier ingekort.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            dat afkorten, dat zou ik met een afkortzaag doen.

                            Laserlijntje waar hij zaagt, en vork goed recht leggen. Met een ijzerzaagblad in een 1 keer proper erdoor.
                            De vork moet er dan wel uit, maar ik weet ondertussen hoe die goed vast te zetten

                            Je bent nog vergeten te vermelden om de expander uit de vork te halen vooraleer ze af te korten Ni onbelangrijk
                            Wreed omslachtig op die manier als je 't mij vraagt. Vork demonteren betekent ook dat je je remkabel of remhoef moet demonteren en die vervolgens terug dient te monteren. Voorts moet je zeker zien dat je je vork heel juist inspant om een loodrechte snede te verkrijgen. En vermits een vork geen rechte buis die je kan inspannen gaat dat niet zo evident zijn. Met m'n snijschijfje snij ik de boel een mm'tje of twee boven de tape af en vijl en schuur ik de rest af. Carbon vijlt en schuurt heel makkelijk hoor. 5 minuten werk.

                            Comment


                            • Ik heb het stuur van de MTB (ritchey carbon wcs) ook zo afgesneden.
                              Best goed gelukt.

                              Zal nog zien wat ik er mee doe...
                              Eerst maar eens die headset fatsoenlijk opspannen.

                              Comment


                              • Ondertussen de 500 km gepasseerd met de EVO. Fietske rijdt super!

                                Comment


                                • Een dikke 700 km met de EVO. Vandaag nog 125 km's in 't (koude) zonnetje. Wat me aangenaam verrast is dat de Schwalbe Ultremo ZX bandjes duidelijk minder snel slijten dan de Michelin Pro Race 3 waar ik tegenwoordig mee reed. De Ultremo is nog mooi rond na die 700 km's, een Pro Race vertoont achteraan dan al een plat vlak.

                                  Comment


                                  • Ik hoorde dat ze rapper plat staan. Of misschien heeft Schwalbe daar ondertussen een silicalaagje ingestoken. 125km. Mm, daar kan ik alleen maar van dromen rond deze tijd van het jaar.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                      Ik hoorde dat ze rapper plat staan. Of misschien heeft Schwalbe daar ondertussen een silicalaagje ingestoken. 125km. Mm, daar kan ik alleen maar van dromen rond deze tijd van het jaar.
                                      Voorlopig nog niet mee plat gereden. Ook nog geen kapjes in 't loopvlak. En die 125 km's was niet tegen een te zot tempo. 30 km's rustig in groep, de resterende 95 alleen. Gemiddelde na 125 km's = 30,7.

                                      Comment


                                      • Die Vittoria Open Corsa Evo bandjes rijden wel fijn. Duidelijk minder hard gevoel dan de Conti GP4000S. De overschot van mijn Fortezza bandjes gebruik ik nu voor op de rollen, die specifieke Tacx bandjes maken veel te veel lawaai.
                                        Ik heb ook zowat 500km staan op de Super6, zeer tevreden. Het grootste verschil voel ik in bergop. Die fiets doet niks liever dan klimmen. Benieuwd hoeveel beter het nog gaat eens de wielen ok zijn, of de nieuwe set arriveert.

                                        Comment


                                        • Woensdag een nieuwe Basso Laguna besteld. Afgemonteerd met Campagnolo Chorus en carbon stuur, stuurpen en zadelpen van Microtech. Nu nog 6 weken wachten...
                                          2014 Audi A4 Avant 1.8 TFSI S-Line
                                          2016 Audi A3 G-tron

                                          Comment

                                          Working...
                                          X