Oorspronkelijk geplaatst door bt.
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
M'n fietsen - part II
Collapse
X
-
dat hoort eerder in MTB of wegfietsers topic thuis, maar veel van die cols zijn wat overroepen, zeker als je traint om er maar 1 te doen.
1 keer de Ventoux of Tourmalet of wat dan ook oprijden, is voor iedereen weggelegd. Getuige daarvan de talloze BV's en Sporta deelnemers voor het Ventoux evenement. Op basis van enkele maanden 2 keer per week trainen, kan zelfs Billie Turf in een offday naar boven peddelen..
Maak je daar dus niet te veel zorgen over..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gattuso Bekijk BerichtenMijn persoonlijke droom en uitdaging, ooit eens de Stelvio Pas oprijden.
http://www.passostelvio.nl/
Kwil ze eigenlijk allemaal doen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichtendat hoort eerder in MTB of wegfietsers topic thuis, maar veel van die cols zijn wat overroepen, zeker als je traint om er maar 1 te doen.
1 keer de Ventoux of Tourmalet of wat dan ook oprijden, is voor iedereen weggelegd. Getuige daarvan de talloze BV's en Sporta deelnemers voor het Ventoux evenement. Op basis van enkele maanden 2 keer per week trainen, kan zelfs Billie Turf in een offday naar boven peddelen..
Ik had eerst een paar keer Les Deux Alpes gedaan (al dan niet volledig) eer ik l'Alpe D'Huez deed, maar op die laatste heeft er mij op het volledige traject toch maar eentje voorbij gestoken. Ik was met de MTB met MTB-banden erop (heb daar nog niet zo heel lang geleden nog een foto van gepost). Toen ik in de open zone kwam (dus de iets minder steile), begon ik wel ferm last te krijgen van de knie. Uiteindelijk was ik helemaal boven op ongeveer 1u10 minuten. Er waren vooral veel wielertoeristen, echter renners niet, denk ik, want anders hadden er mij wel meer mensen ingehaald.
Door die knieproblemen toen, was ik ook niet supergetraind, want ik zat er toen al een paar maand mee. Op school deed ik de maanden daarvoor zelfs de turnlessen niet meer mee (met doktersattest uiteraard). Ik woog natuurlijk wel minder dan nu (65 kg of iets minder, denk ik).
Nog even de foto van die beklimming:
Comment
-
Tuurlijk, iedereen die fysiek iets of wat in orde is kan een col beklimmen. Steek een belachelijk klein verzet en zowat iedereen geraakt naar boven. De vraag is alleen: hoelang doe je erover, hoeveel keer lig je ergens uit te hijgen in een bocht,...?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichtendat hoort eerder in MTB of wegfietsers topic thuis, maar veel van die cols zijn wat overroepen, zeker als je traint om er maar 1 te doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenVind ik ook, de echte uitdaging is die cols offroad te doen.
Comment
-
Ja, klopt wel, in onze Ardennen zijn er ook heel mooie parkoers op de weg te doen, je moet daar niet altijd voor naar Pyreneeen of Alpen.
Een stuk dichterbij heb je de Vogezen, daar is ook wel wat aan elkaar te rijgen kwa klimwerk (on- en offroad)
En er is dan nog een klim van 90km in Peru of Bolivie.. van aan de zee tot op 6000m hoogte, dat is een nog eens een uitdaging
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenVind ik ook, de echte uitdaging is die cols offroad te doen.
4 keer off-road is heeeel andere koek. D'r zitten nog redelijk wat asfaltkilometers bij, maar de off-road stukjes zijn erg mooi bij momenten..
Hier staan wat beeldjes tussen van de off-road klimmetjes :
Comment
-
De Ventoux beklimmen met de koersfiets is inderdaad niet echt een uitdaging. Maar om 'm off-road te beklimmen is het blijkbaar toch ook niet echt zo'n enorm zware koek lijkt me. Je kan 'm off-road blijkbaar ook langs 3 routes beklimmen. De langste blijkt 29,8 km lang te zijn, best lang en er zullen ongetwijfeld zware en steile stukken inzitten, maar met het kleine verzet van een MTB moet dat zeker lukken. Over een echte uitdaging zou ik toch niet durven spreken. Of... je moet alles achter mekaar rijden, dus de drie routes (of vier?) op één dag. Dat is ongetwijfeld gene kattepis zijn, maar anders is dat voor de gemiddelde regelmatige fietser vrij goed te doen denk ik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenWel, als ik ooit nog eens de Ventoux ga doen, is het voor de uidaging om die kale hoop 4 keer off-road te beklimmen. 3 keer on road, vanuit de 3 klassieke startplaatsen, was wel eens tof maar niet bijzonder.
4 keer off-road is heeeel andere koek. D'r zitten nog redelijk wat asfaltkilometers bij, maar de off-road stukjes zijn erg mooi bij momenten..
Hier staan wat beeldjes tussen van de off-road klimmetjes :
http://users.telenet.be/cyclingbeast2/drome.htm
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenDe Ventoux beklimmen met de koersfiets is inderdaad niet echt een uitdaging. Maar om 'm off-road te beklimmen is het blijkbaar toch ook niet echt zo'n enorm zware koek lijkt me. Je kan 'm off-road blijkbaar ook langs 3 routes beklimmen. De langste blijkt 29,8 km lang te zijn, best lang en er zullen ongetwijfeld zware en steile stukken inzitten, maar met het kleine verzet van een MTB moet dat zeker lukken. Over een echte uitdaging zou ik toch niet durven spreken. Of... je moet alles achter mekaar rijden, dus de drie routes (of vier?) op één dag. Dat is ongetwijfeld gene kattepis zijn, maar anders is dat voor de gemiddelde regelmatige fietser vrij goed te doen denk ik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichtenleuk, vind wel dat die gasten nogal veel te voet gaan naar beneden, zijn geen ras-mtb-ers zeker?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenWel, het is elke keer zo'n 1600 hoogtemeters, dus de rekening is snel gemaakt dunkt me.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenWat bedoel je daarmee?
Inderdaad een echte uitdaging wordt het van bvb 2 of meer van die routes op 1 dag te doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenWel, als je het aantal hoogtemeters afzet tegen het aantal kilometers krijg je een idee van het gemiddeld stijgingspercentage. Reken daarbij dat het stukken gemakkelijker is op asfalt dan op die offroad-shotter te rijden, en je kan wel een 24 vooraan gebruiken denk ik.
Inderdaad een echte uitdaging wordt het van bvb 2 of meer van die routes op 1 dag te doen.
Inderdaad, vanaf een keer of twee per dag lijkt het me al wel een hele klus te worden.
Comment
-
ik heb ondertussen al wel geleerd dat je soms niet kan afgaan op de morphologie om te zien hoe snel iemand is.
Maar het zijn wegrenners die ook al eens mountainbiken dunkt me. Er zitten stapstukken tussen (voor hun toch) en de afdaling klaarden ze in 30 minuten op de weg.
De laatste rit van hun vakantie leek me een mooie. 80km en 2800 hoogtemeters, lijkt me iets wat ik ook zou doen..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichtenik heb ondertussen al wel geleerd dat je soms niet kan afgaan op de morphologie om te zien hoe snel iemand is.
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenMaar het zijn wegrenners die ook al eens mountainbiken dunkt me. Er zitten stapstukken tussen (voor hun toch) en de afdaling klaarden ze in 30 minuten op de weg.
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenDe laatste rit van hun vakantie leek me een mooie. 80km en 2800 hoogtemeters, lijkt me iets wat ik ook zou doen..
Comment
-
100% gelijk. Wat het afstappen betreft, soms is de uitdaging te blijven zitten. Ik fiets nog altijd liever dan dat ik stap. het is ook beter voor de spieren. Daarom dat ik zo'n schrik heb van dingen als de Pas de Lona.. Misschien moet ik volgend jaar gewoon dat ding gewoon eens gaan rijden, is een mooie uitdaging, denk je niet?
Comment
Comment