Oorspronkelijk geplaatst door AdriH
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
M'n fietsen - part II
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk BerichtenAls dat het enige merk in de portefeuille moest zijn alle begrip
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk BerichtenGranville zou ik serieus overwegen als het om een nieuwe fiets gaat, alsook Cl!mb.
Maar Thompson, Ridley en consoorten: nee dank u...
Maar idd, Thompson of Ridley zou ik zeker niet moeten. Het lijkt wel alsof iedereen die niet weet wat kopen een Ridley in huis haalt. Van mijn leven niet!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenEn dan zwijg ik nog over EM . Da's toch wel klasse die [bijna] naast Colnago mag staan.
Als ik in de markt zou zijn voor een hardtail zou ik zeker een Belgisch exemplaar overwegen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenEn dan zwijg ik nog over EM . Da's toch wel klasse die [bijna] naast Colnago mag staan.
OK, toegegeven, Cannondale is niet echt exclusiever, maar met dat merk heb ik al een band sinds 1991 ... Ik was er al stekezot van toen ik er voor het eerst eentje zag. Dat was in een catalogus. En telkens ik er eentje in het echt zag, was het alsof ik een Lamborghini Countach was tegengekomen.
Comment
-
Granville is misschien te associeren met Ludo, maar die naamsverandering maakt wel duidelijk dat ze daar zelf vanaf willen stappen. Ik vind de frames knap, en de afmontages evenwichtig (hetgeen niet altijd kan worden gezegd).
Minerva is nog zoiets.
Ik dacht dat die niets fatsoenlijk maakten wat mountainbikes betreft, tot ik laatst op de site ging kijken. Ze maken nu precies wel serieuze mountainbikes, maar de onorthodoxe samenstelling maakt dat iemand die het internet gebruikt in z'n zoektocht niet gauw zoiets zal kopen.
Dat is vooral als het merk in kwestie wordt verkocht door de lokale fietsenboer, denk ik.
Comment
-
Alle begrip Beta !
Aan de anderen, toch fijne reactie: eindelijk een beetje België gevoel, en dat mag. En geloof me dat is daarom niet altijd slechter.......
Een dure Carbon (duurste modellen) zal mogelijk beter zijn dan Belgisch. Maar ik ben absoluut zeker dat je geen of bijna geen alu frames vindt die beter zijn dan Granville.
Waarom?
1. enorm veel race ervaring (in the field)
2. Geen uitmelken van het merkimago maar nog echt investeren in goede alu bikes.
De multinationale merken hun alu's zijn gewoon melkkoeien.
Maw: het hangt af in welk segment je gaat shoppen. Ik hoop enigszins objectief te blijven. En ik weet perfect dat Belgisch niet sexy is, vandaar dat de eieren niet in 1 mand liggen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenMaar idd, Thompson of Ridley zou ik zeker niet moeten. Het lijkt wel alsof iedereen die niet weet wat kopen een Ridley in huis haalt. Van mijn leven niet!
Comment
-
Ik vind Belgische merken zo ongeïnspireerd, zo mainstream overkomen. En hun verleden hebben ze ook al niet echt mee.
Pas op, ik begrijp u wel hoor, Jokke, maar om een Belgisch merk aantrekkelijk te maken, zal er nog veel moeten gebeuren.
Enfin, als kenner koop je geen Granville, vind ik. Het mag achterhaald klinken, maar zo is het wel.
En interesseert imago en originaliteit je niet, dan kan je niet rond merken als Canyon en Cube heen. En laat dat nu Duitsers zijn.
Met Cannondale heb ik gewoon een sterke band opgebouwd. Trek was vroeger ook al een zeer groot merk. Tegenwoordig is hun prijs/kwaliteit er serieus op verbeterd. Scott is dan weer een Amerikaans merk waar ik een beetje de band mee verloren ben. Begin jaren '90 vond ik het de grootste concurrent van Trek. Specialized heeft gelukkig zijn imago van de jaren '90 weten te behouden. Of toch ongeveer.
Echt coole merken? Yeti (al is het er toch een beetje op achteruit gegaan sinds ze hun frames niet meer in de USA laten produceren), Rocky Mountain, Intense, Santa Cruz.
Oh, nog voorbeelden van vergane glories: Klein en Bontrager. Voor de overname door Trek (een dikke tien jaar geleden), waren dit echt coole merken. OK, ook wel dure met veel eigenheid, maar mss iets minder op vlak van prijs/kwaliteit. Klein had vroeger heel coole frames (Attitiude en Adroit) met een soort van voorloper op het Aheadset. Bontrager stond ook voornamelijk bekend om zijn frames. Tegenwoordig is het gewoon het massaproductiemerk van onderdelen voor fietsen van vooral Trek.
Alpine Stars had ook heel coole fietsen, maar de productie daarvan ligt al jarenlang stil. De fietsen zijn wel erg gegeerd onder verzamelaars.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenSnob !
Allez, ik veronderstel dat het een grap is, want als ik zo zie met welke merken jij rijdt ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenIk vind Belgische merken zo ongeïnspireerd, zo mainstream overkomen. En hun verleden hebben ze ook al niet echt mee.
Pas op, ik begrijp u wel hoor, Jokke, maar om een Belgisch merk aantrekkelijk te maken, zal er nog veel moeten gebeuren.
Enfin, als kenner koop je geen Granville, vind ik. Het mag achterhaald klinken, maar zo is het wel.
En interesseert imago en originaliteit je niet, dan kan je niet rond merken als Canyon en Cube heen. En laat dat nu Duitsers zijn.
Met Cannondale heb ik gewoon een sterke band opgebouwd. Trek was vroeger ook al een zeer groot merk. Tegenwoordig is hun prijs/kwaliteit er serieus op verbeterd. Scott is dan weer een Amerikaans merk waar ik een beetje de band mee verloren ben. Begin jaren '90 vond ik het de grootste concurrent van Trek. Specialized heeft gelukkig zijn imago van de jaren '90 weten te behouden. Of toch ongeveer.
Echt coole merken? Yeti (al is het er toch een beetje op achteruit gegaan sinds ze hun frames niet meer in de USA laten produceren), Rocky Mountain, Intense, Santa Cruz.
Oh, nog voorbeelden van vergane glories: Klein en Bontrager. Voor de overname door Trek (een dikke tien jaar geleden), waren dit echt coole merken. OK, ook wel dure met veel eigenheid, maar mss iets minder op vlak van prijs/kwaliteit. Klein had vroeger heel coole frames (Attitiude en Adroit) met een soort van voorloper op het Aheadset. Bontrager stond ook voornamelijk bekend om zijn frames. Tegenwoordig is het gewoon het massaproductiemerk van onderdelen voor fietsen van vooral Trek.
Alpine Stars had ook heel coole fietsen, maar de productie daarvan ligt al jarenlang stil. De fietsen zijn wel erg gegeerd onder verzamelaars.
Ik begrijp je hoor, je bekijkt het als consument die beïnvloed wordt door de boekjes. Zonder enige echte kritiek, maar je slaat hier redelijk veel ballen mis
Nog is: no offense !!
Als kenner koop je geen Granville? Ok ik verdedig persoonlijke belangen. Maar kijk eens rond, ga is naar een wedstrijd en kijk hoeveel Granville er rond rijdt. Granville heeft niet dat IMAGO, volledig eens (kan niet als relatief klein merk) maar ik zou zeggen: een kenner koopt juist wel een Granville. Granville is trouwens, samen met Ridley het ENIGE Belgische merk waar ingenieurs aan het werk zijn ! Met heel weinig garantie gevallen en steeds zeer strak en stabiel sturende bikes, die nog is heel gebalanceerd opgebouwd zijn (daaraan herken je gepassioneerde merken of opportunisten)
Scott is absoluut niet Amerikaans. Ja in imago, maar de aandelen zijn 100% Europees, de ingenieurs 100% Europees, en het moederbedrijf zit ook in Europa. Scott heeft toch ook niet toevallig HTC Columbia en is al jaren top in mountainbike. Ze hebben trouwens de lichtste productie frames op de markt (en binnenkort zelfs nog een pak lichter) en zijn zeer goed ontworpen.
Cannondale is een prachtig merk met een geweldige heritage maar heeft het jaren heel moeilijk gehad en had (heeft?) heel wat quality problemen. Hun nieuwe ingenieur, Peter Denk, die dus de nieuwe Flash ontwierp (een duitser uit het Zwarte Woud) was trouwens de hoofdingenieur bij Scott tot in 2009. Maw Cannondale heeft mogelijk de juiste weg ingeslagen.
Specialized is 7 jaar geleden over kop gegaan en is overgenomen door Merida. Ze leveren zeer goed werk, maar maakten dit jaar een grote fout (terug te vinden in de fora).
Yeti: akkoord. Net als Klein (dit is nu eens een echte voorloper geweest, hun ontwikkelingen zijn vandaag nog actueel, zoals je ook aanhaalde). Klein is het volgens mij het beste merk met de meeste visie ooit. Echter kapot gegaan omdat er TE veel passie in het bedrijf zat.
Ik begrijp je visie als consument perfect maar wou toch het een en ander rechtzetten omdat ik toevallig een insider ben. BTW: ik zou heel blij zijn mocht ik jouw kennis van de fiets in de auto hebbenLast edited by Jokke_vlo; 17/02/2010, 00:29.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenScott is dan weer een Amerikaans merk waar ik een beetje de band mee verloren ben. Begin jaren '90 vond ik het de grootste concurrent van Trek.
Scott USA is een merk uit ... Oostenrijk. En buiten de "USA" in hun naam, hebben ze helemaal niets te maken met de USA.
Edit: Er is trouwens bijna niet één boutique brand meer die zijn frames allemaal nog in eigen land produceert (Rocky Mountain, Santa Cruz, Titus, allemaal hebben ze in ieder geval een aantal modellen 'ge outscourced'Last edited by msxx; 17/02/2010, 00:16.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk BerichtenEen van de grootste misvattingen die er rondwaren.
Scott USA is een merk uit ... Oostenrijk. En buiten de "USA" in hun naam, hebben ze helemaal niets te maken met de USA.
Edit: Er is trouwens bijna niet één boutique brand meer die zijn frames allemaal nog in eigen land produceert (Rocky Mountain, Santa Cruz, Titus, allemaal hebben ze in ieder geval een aantal modellen 'ge outscourced'
Tiens, ik was al die jaren in de waan dat Scott Amerikaans was.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenI know.
Allez, ik veronderstel dat het een grap is, want als ik zo zie met welke merken jij rijdt ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenHet klopt nog ook. Allez, het is Zwitsers, niet Oostenrijks.
Tiens, ik was al die jaren in de waan dat Scott Amerikaans was.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk BerichtenScott Amerikaans????????????????? euh??????????????
Ik begrijp je hoor, je bekijkt het als consument die beïnvloed wordt door de boekjes. Zonder enige echte kritiek, maar je slaat hier redelijk veel ballen mis
Nog is: no offense !!
Als kenner koop je geen Granville? Ok ik verdedig persoonlijke belangen. Maar kijk eens rond, ga is naar een wedstrijd en kijk hoeveel Granville er rond rijdt. Granville heeft niet dat IMAGO, volledig eens (kan niet als relatief klein merk) maar ik zou zeggen: een kenner koopt juist wel een Granville. Granville is trouwens, samen met Ridley het ENIGE Belgische merk waar ingenieurs aan het werk zijn !
Ik begin oud te worden en blijf toch min of meer teruggrijpen naar mijn oude favorieten. Verwonderlijk eigenlijk dat mij nog niemand hier heeft doorgestoken dat ik steeds weer begin over "vroeger".
Nu ja, Ridley is wat mij betreft echt wel hét voorbeeld van "uncool". Sinds er ook profs mee rijden is het er nog tien keer erger op geworden. En hiermee wel ik niéts zeggen over de kwaliteit van die frames.
Vergelijk het met iemand met een voorkeur voor Amerikaanse muscle cars. Die zal ook niet ontkennen dat hedendaagse producten goed zijn, maar zijn hart gaat er niet sneller van slaan.
Enfin, het stamt allemaal voort uit dat kinderlijke sentiment. Ik kreeg rond mijn 12 jaar seriéuze interesse in fietsen. Zo herinner ik mij nog goed mijn allereerste fietscatalogus (Scott 1991), mijn eerste Fiets Koopgids (ook van 1991, uuuuuuren heb ik daar in zitten kijken, en daar stonden bijna geen foto's in) en mijn eerste Cannondale-catalogus (ook 1991). Dat ik uren boven die laatste cataloog heb gehangen (met een muziekje op zitten kijken naar en dromen van vooral de EST 2000 en de M 2000), moet ik er niet bij zeggen zeker? En in 1992 begon ik Bike te kopen. Ik verstond toen nog geen woord Duits, maar na het eerste tijdschrift ben ik het wel nog vele jaren blijven kopen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenNee, geen grap. Ik trek mijn neus namelijk niet op voor Ridley, Granville en consoorten. IK vind gewoon meer mijn gading bij (bvb) Cervélo...
Ik was eerst niet zinnens een deftige MTB te kopen, aangezien ik toch meer op de weg rijd dan off-road.
Overigens, explain yourself. Waarom vind je meer je gading bij Cervélo? Ook i.v.m. de afmontage en het toch wel eigen design?
Comment
-
Jokke, als je in Lierde bent en gerief bij hebt, mag je me altijd proberen overtuigen van Granville hoor.
Het is overigens een beetje als met Volvo: ik hààt dat merk, maar kan er objectief gezien helemaal niets tegen in brengen. Ik ben zelf eens een C30 gaan testen, gewoon om te zien of die mij van mijn afkeer van het merk kon brengen. Ik vond die wagen eigenlijk beter (was ook een recenter model natuurlijk) dan de Mégane die ik toen nog had, maar een Volvo kopen zou ik toch nog steeds niet doen.
Maar wees gerust: ik haat Granville niet. Dus in dat opzicht is Volvo een wel iets extremer voorbeeld.
Comment
Comment