Mededeling

Collapse
No announcement yet.

M'n fietsen - part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Enfin, het stamt allemaal voort uit dat kinderlijke sentiment. Ik kreeg rond mijn 12 jaar seriéuze interesse in fietsen. Zo herinner ik mij nog goed mijn allereerste fietscatalogus (Scott 1991), mijn eerste Fiets Koopgids (ook van 1991, uuuuuuren heb ik daar in zitten kijken, en daar stonden bijna geen foto's in) en mijn eerste Cannondale-catalogus (ook 1991). Dat ik uren boven die laatste cataloog heb gehangen (met een muziekje op zitten kijken naar en dromen van vooral de EST 2000 en de M 2000), moet ik er niet bij zeggen zeker? En in 1992 begon ik Bike te kopen. Ik verstond toen nog geen woord Duits, maar na het eerste tijdschrift ben ik het wel nog vele jaren blijven kopen.
    OK dat heb je nu nog maar 100 keer verteld of zo. Waarom moei je je dan als je zelf schrijft dat je er tegenwoordig niks meer van weet ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Overigens, explain yourself. Waarom vind je meer je gading bij Cervélo? Ook i.v.m. de afmontage en het toch wel eigen design?
    Was al gefascineerd door hun tijdritfietsen (triatlon), toen ze bij CSC met Cervélo reden was ik verkocht door de Soloist Carbon en later de R3. Uitstraling (ben nog altijd fan van de eerste kleurstelling van de R3) en goede reviews, die geen zever bleken te zijn. Het eigen design dus, zowel qua looks als qua concept (maar ik zal niet snel een R3 SL kopen bvb, die meerkost voor een paar gram vind ik zot).

    Afmontage speelt geen rol toch ? Ik heb het frame los gekocht...

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
      Jokke, als je in Lierde bent en gerief bij hebt, mag je me altijd proberen overtuigen van Granville hoor.

      Het is overigens een beetje als met Volvo: ik hààt dat merk, maar kan er objectief gezien helemaal niets tegen in brengen. Ik ben zelf eens een C30 gaan testen, gewoon om te zien of die mij van mijn afkeer van het merk kon brengen. Ik vond die wagen eigenlijk beter (was ook een recenter model natuurlijk) dan de Mégane die ik toen nog had, maar een Volvo kopen zou ik toch nog steeds niet doen.
      Maar wees gerust: ik haat Granville niet. Dus in dat opzicht is Volvo een wel iets extremer voorbeeld.
      Zaterdagavond: Balegem (met een vlomaker uit Oudenaarde trouwens) maar niet met de P bij klanten is het een gewone Merc.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
        Ah, zit Eddy Merckx ook in de portefeuille? Nice, maar toch wat overlap met Ridley: iedereen die een goeie (!) fiets wil en niet weet wat kopen, koopt een EM.

        OK, toegegeven, Cannondale is niet echt exclusiever, maar met dat merk heb ik al een band sinds 1991 ... Ik was er al stekezot van toen ik er voor het eerst eentje zag. Dat was in een catalogus. En telkens ik er eentje in het echt zag, was het alsof ik een Lamborghini Countach was tegengekomen.
        Ik heb ook een cannondale gehad en dat was een fantastische fiets. Maar dan ben ik op titanium overgeschakelt en viel cannondale automatisch al af. Sindsdien heb ik er niet meer naar omgekeken .

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
          Een van de grootste misvattingen die er rondwaren.

          Scott USA is een merk uit ... Oostenrijk. En buiten de "USA" in hun naam, hebben ze helemaal niets te maken met de USA.

          Edit: Er is trouwens bijna niet één boutique brand meer die zijn frames allemaal nog in eigen land produceert (Rocky Mountain, Santa Cruz, Titus, allemaal hebben ze in ieder geval een aantal modellen 'ge outscourced'
          Dat klopt, ik hoor zelfs dat ABG zaken doet met X'angda.. het is ver gekomen

          Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          Het klopt nog ook. Allez, het is Zwitsers, niet Oostenrijks.
          Tiens, ik was al die jaren in de waan dat Scott Amerikaans was.
          Zwitsers inderdaad, die placing van USA in hun naam (en de associatie met mx) heeft hun geen windeieren gelegd
          Last edited by ; 17/02/2010, 09:13.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
            Zaterdagavond: Balegem (met een vlomaker uit Oudenaarde trouwens) maar niet met de P bij klanten is het een gewone Merc.
            Dat is me iets te ver weg :-)

            Zou wel leuk zijn, een autoforum mtb Granville meeting

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten

              Zou wel leuk zijn, een autoforum mtb Granville meeting
              Ja, met Granville testfietsen !

              Heb je daar nog niet aangedacht Jokke : testfietsen ter beschikking houden ? Ik heb destijds bvb een Scalpel kunnen testen via de dealer, heeft me toen overtuigd van die bike...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                Ja, met Granville testfietsen !

                Heb je daar nog niet aangedacht Jokke : testfietsen ter beschikking houden ? Ik heb destijds bvb een Scalpel kunnen testen via de dealer, heeft me toen overtuigd van die bike...
                online magazine, velo, bike, fiets, vtt, mtb, cross country, downhill, road-book, xc, dh, mountain bike


                Er zijn Granville's beschikbaar bij de Happy Days van O2Bikers

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten

                  Als kenner koop je geen Granville? Ok ik verdedig persoonlijke belangen. Maar kijk eens rond, ga is naar een wedstrijd en kijk hoeveel Granville er rond rijdt. Granville heeft niet dat IMAGO, volledig eens (kan niet als relatief klein merk) maar ik zou zeggen: een kenner koopt juist wel een Granville. Granville is trouwens, samen met Ridley het ENIGE Belgische merk waar ingenieurs aan het werk zijn ! Met heel weinig garantie gevallen en steeds zeer strak en stabiel sturende bikes, die nog is heel gebalanceerd opgebouwd zijn (daaraan herken je gepassioneerde merken of opportunisten)
                  Je bent een goed verkoper!

                  Enfin, je komt over alsof jullie, jullie frames zelf ontwerpen en zelf maken ook. Ik dacht echter dat Granville zijn alu en carbon frames ook (net als de meeste fietsmerken) gewoon massaal in Azië koopt. Of ben ik mis?
                  Die fabriek in Kortenberg, is dat niet enkel een fabriek die fietsen assembleert, frames spuit en voorziet van de nodige decals?

                  En dat je beweert dat Granville nagenoeg dé beste alu frames heeft, op wat baseer je je dan? Waar zit het verschil met de 'anderen' dan?

                  En het is niet omdat je veel Granvilles ziet tegenwoordig, dat het dan per definitie ook een zalig frame is hé. Heeft meer te maken met de publicitiet die er destijds heerste rond teamsaeco met wijlen Davy Coenen...

                  Voor de rest niks mis met Granville fietsen. Ik hou het echter bij Cannondale, vooral omwille van hun vorken en ik er nog nooit problemen mee gehad heb. En de vrij hoge restwaarde is ook nog goed meegenomen.

                  Comment


                  • Granville zal zoals vele anderen inderdaad shoppen in Azie. Maar toen ik er een paar jaar geleden was heb ik toch een mooie uitleg gekregen hoe ze te werk gaan, en dat is met passie voor het fietsen. In Kortenberg wordt inderdaad de assemblage en afwerking gedaan. En de spuitinstallatie is fenomenaal.

                    En nog dit, de tijd dat de frames uit taiwan en china (en neem er ook maar Rusland bij) van minderwaardige kwaliteit waren ligt al een paar jaar achter ons. Die mannen hebben heel snel geleerd en zijn zeer innovatief. Je zou er van versteld zijn wie z'n frames daar allemaal betrekt.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Je bent een goed verkoper!

                      Enfin, je komt over alsof jullie, jullie frames zelf ontwerpen en zelf maken ook. Ik dacht echter dat Granville zijn alu en carbon frames ook (net als de meeste fietsmerken) gewoon massaal in Azië koopt. Of ben ik mis?
                      Die fabriek in Kortenberg, is dat niet enkel een fabriek die fietsen assembleert, frames spuit en voorziet van de nodige decals?

                      En dat je beweert dat Granville nagenoeg dé beste alu frames heeft, op wat baseer je je dan? Waar zit het verschil met de 'anderen' dan?

                      En het is niet omdat je veel Granvilles ziet tegenwoordig, dat het dan per definitie ook een zalig frame is hé. Heeft meer te maken met de publicitiet die er destijds heerste rond teamsaeco met wijlen Davy Coenen...

                      Voor de rest niks mis met Granville fietsen. Ik hou het echter bij Cannondale, vooral omwille van hun vorken en ik er nog nooit problemen mee gehad heb. En de vrij hoge restwaarde is ook nog goed meegenomen.
                      How how beetje spijtig, en dat is soms een probleem (te begrijpen) dat men nogal snel zegt standaard producten uit Azië.

                      De alu frames zijn 100% eigen ontwerp en zuiver gebaseerd op de ervaringen van wedstrijdrijders, waar Davy er één van was. Ook het titanium frame is volledig eigen ontwerp. De hoofdingenieur is een ex wedstrijdrijder die zijn gehele opleiding in teken van de fiets heeft gesteld. En we hebben altijd beslist om de passie voor een frame (hart van de fiets) te laten primeren. Maw we zijn nooit voor de goedkope oplossing gegaan.

                      In detail gaan is niet evident, maar als je het frame van korterbij gaat bekijken zie je bv de verstevigingsvinnen aan de brackethuls omdat je bracket juist het meeste kracht moet doorgeven en opvangen is het belangrijk dat die zone nog meer dan de andere zeer stijf is.
                      Die vinnen ga je bijna nooit ergens anders vinden (sommige merken gebruiken wel een konische zadelbuis hiervoor).
                      De vervangbare achterpad is van een stijver en andere soort (hardheid) aluminium dan vele andere frames, omdat een wedstrijdrijder dat juist nodig heeft. Het afbreekpunt ligt hierdoor een stuk hoger zonder dat het frame kan stuk gaan (onderzoek).
                      De geometrie, dat spreekt vanzelf dat die zelf ontworpen is. Belangrijkste elementen: strak en stijf, precies sturend maar met voldoende stabiliteit (bij vermoeidheid belangrijk) ontworpen (hardtail) voor een 90mm veerweg. Zodat je zonder problemen een vork van 80.90 of 100 kan gebruiken (alleen Specialized doet dit ook, bij mijn weten).
                      En zo kan je maar doorgaan.....

                      Carbon: dat is een ander verhaal. Granville werkt samen met een ingenieursburo in Azië (4 ingenieurs) die ook andere merken in hun portefeuille hebben. Een "moulle" is te duur dus moeten kosten gedeeld worden met andere merken, maar heb je toch een inbreng.
                      Welke merken , dat wordt stil gehouden. Maar je kan de kwaliteit van je Carbon frames gevoelig verbeteren door het kiezen van de juste producent. Ik weet natuurlijk welke merken er nog gemaakt worden. Die keuze is dus belangrijk en daardoor kan je ook werken met de know how en Carbon kwaliteit van een goed merk.
                      Nu de toekomst van Carbon gaat nog duchtig veranderen. Zelfs de multinationals zitten met zeer hoge afschrijf kosten van de "moulles" maar de nieuwe generatie Carbon frames zullen weldra met een ander procédé gemaakt worden, waardoor je ook hier volledig je zin kan doen. Testen gebeuren nu (vertrek trouwens zeer binnenkort naar Azië hiervoor). Scott zal dit nieuwe procédé straks gebruiken voor hun nieuwe frame. Het voordeel daarbij is dat je nu dus carbon "buizen" zal kunnen kopen enz........
                      Adri is op bezoek geweest, hij zou moeten kunnen getuigen dat Granville idd zelf ontwikkelt, net als vele renners dat kunnen getuigen.
                      In België werken maar drie merken met eigen ingenieurs. Granville, Ridley en Musseeuw. Echter die van Musseeuw gaat naar Merckx volgende week
                      Merckx is overgenomen door de vroegere eigenaars van Brantano en is sinds Quick Step naarstig op zoek naar goede ingenieurs....
                      Nog meer in detail gaan kan maar dan liever tussen pot en pint dan hier op een forum
                      Last edited by Jokke_vlo; 17/02/2010, 21:02.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                        Granville zal zoals vele anderen inderdaad shoppen in Azie. Maar toen ik er een paar jaar geleden was heb ik toch een mooie uitleg gekregen hoe ze te werk gaan, en dat is met passie voor het fietsen. In Kortenberg wordt inderdaad de assemblage en afwerking gedaan. En de spuitinstallatie is fenomenaal.
                        Een mooie uitleg is gemakkelijk gedaan hé.



                        Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                        En nog dit, de tijd dat de frames uit taiwan en china (en neem er ook maar Rusland bij) van minderwaardige kwaliteit waren ligt al een paar jaar achter ons. Die mannen hebben heel snel geleerd en zijn zeer innovatief. Je zou er van versteld zijn wie z'n frames daar allemaal betrekt.
                        Ik zal de laaste zijn die het tegendeel zou beweren. Maar Jokke zwaait hier constant met het woord 'Belgisch'. Sorry, maar een BELGISCHE fiets is naar mijn mening een fiets die ontworpen is door Belgische ingenieurs én gemaakt én geassembleerd is in België.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                          Granville zal zoals vele anderen inderdaad shoppen in Azie. Maar toen ik er een paar jaar geleden was heb ik toch een mooie uitleg gekregen hoe ze te werk gaan, en dat is met passie voor het fietsen. In Kortenberg wordt inderdaad de assemblage en afwerking gedaan. En de spuitinstallatie is fenomenaal.

                          En nog dit, de tijd dat de frames uit taiwan en china (en neem er ook maar Rusland bij) van minderwaardige kwaliteit waren ligt al een paar jaar achter ons. Die mannen hebben heel snel geleerd en zijn zeer innovatief. Je zou er van versteld zijn wie z'n frames daar allemaal betrekt.
                          IEDEREEN ! Believe me. Ook de aller aller duurste en beste.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Een mooie uitleg is gemakkelijk gedaan hé.



                            Ik zal de laaste zijn die het tegendeel zou beweren. Maar Jokke zwaait hier constant met het woord 'Belgisch'. Sorry, maar een BELGISCHE fiets is naar mijn mening een fiets die ontworpen is door Belgische ingenieurs én gemaakt én geassembleerd is in België.
                            Mooie uitleg? Nee hoor.
                            DAT is ook zo. Ik nodig u graag uit zodat je het met je eigen ogen kan zien, je zal nooit meer hetzelfde beweren, zeker weten.
                            Last edited by Jokke_vlo; 17/02/2010, 21:03.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                              DAT is ook zo. Ik nodig u graag uit zodat je het met je eigen ogen kan zien.
                              Uw carbon frames toch niet?

                              Comment


                              • Granville is een Belgisch merk, maar geen Belgisch merk als het over Carbon gaat? Zo goed?
                                Volgend jaar dan weer wel helemaal Belgisch omdat ook de Carbon volledig naar eigen ontwerp zal zijn.

                                Zo beter?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                  Granville is een Belgisch merk, maar geen Belgisch merk als het over Carbon gaat? Zo goed?
                                  Volgend jaar dan weer wel helemaal Belgisch omdat ook de Carbon volledig naar eigen ontwerp zal zijn.

                                  Zo beter?
                                  Juist is juist hé!

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Juist is juist hé!
                                    Zorg dan in het vervolg dat je het ook juist weet hé, ons vals beschuldigen niet Belgisch te zijn en standaard bullshit te verkopen !

                                    Case closed.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                      Een van de grootste misvattingen die er rondwaren.

                                      Scott USA is een merk uit ... Oostenrijk. En buiten de "USA" in hun naam, hebben ze helemaal niets te maken met de USA.

                                      Edit: Er is trouwens bijna niet één boutique brand meer die zijn frames allemaal nog in eigen land produceert (Rocky Mountain, Santa Cruz, Titus, allemaal hebben ze in ieder geval een aantal modellen 'ge outscourced'
                                      Seven is toch USA, net als de soortgenoten

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                        Zorg dan in het vervolg dat je het ook juist weet hé, ons vals beschuldigen niet Belgisch te zijn en standaard bullshit te verkopen !
                                        Seg man, moest je 't niet meer weten. Ik stelde het wel in VRAAG hé, ik heb dus nooit beweerd dat het zo was (is) hé. Hou die 'bullshit' dus maar voor u.

                                        Comment


                                        • Dit was wel interessant om te volgen, weer wat bijgeleerd!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X