Mededeling

Collapse
No announcement yet.

M'n fietsen - part II

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ah bon, ik dacht dat dat ondertussen ook al machinaal gebeurde.
    Handwerk is inderdaad quasi onbetaalbaar geworden in sommige landen...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
      Als er "Handmade in the USA" opstaat moet er een bepaald gedeelte van het produktieproces effectief in de USA gebeuren, dat is bij wet vastgelegd.
      En dat is veel meer dan een sticker opkleven zoals soms wel eens gedacht wordt.
      Voor alu frames is een goede spuitinstallatie van levensbelang. Heb je al gezien wat oxydatie met een alu frame doet als de lak minderwaardig is?

Zoals Jos al aanhaalde, en wat ook niet iedereen weet - kost het ontwikkelen en maken van een mal om 1 framemaat van een carbonnen fiets te maken, mucho euro. Vandaar dat enkel voor de topframes van de zeer grote/dure merken - en het is overal krisis dus dat zal automatisch minderen - de carbonnen frames eigen ontwikkeling zijn. Voor zover ik weet - en correct me if I'm wrong heeft Merida/Specialized z'n eigen "bakkerij" voor bepaalde frames , en ook Colnago doet het nog zelf. Van Scott ben ik niet zeker en van cannondale ook niet. Ik heb ook ergens gehoord dat Orbea het nog zelf doet.
      Dat eerste weet ik ook wel. Dat was dan ook net mijn punt: niet veel Cannondale-frames worden nog in "the U.S.A." "ge-made."

Wat de lak betreft: een beetje kwaliteit mag natuurlijk wel, maar als het er goed op zit, is het voor mij al lang goed. Ik bedoelde dat tekeningen en veel kleurtjes helemaal nergens voor nodig zijn imo. En ik heb zo'n vermoeden dat je die mening wel deelt.
      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Een post van 30 juli 2007, die je hier dan ook nog eens helemaal in de verkeerde context plaatst.
        Dat ging erover dat Cannondale vanaf 2007 begonnen is met bepaalde alu frames in Azië te produceren, die Aziatische alu Cannondales waren (zijn) slechter afgewerkt dan de alu exemplaren die in Amerika gemaakt werden, niet dat ze persé kwalitatief slechter zouden zijn.
        Da's simpelweg een feit, zie je trouwens ook. En dat haalde ik gewoon aan.

Wat is uw punt nu vriend?

Enfin, blijven proberen kami... blijven proberen.
        1. Vriend noem jij mij niet. Simpel en klaar. Dat is je al genoeg verteld.
        2. Kami, is dat een poging tot bijnaam ? Kamikaze is het enige waar jij eventueel mij mag mee aanspreken. Simpel en klaar.
        3. Spreek gerust jezelf tegen. Iedereen die deze door uzelf verziekte topics al wat gevolgd heeft, snapt ondertussen hoe het er hier aan toe gaat, wanneer je met de neus op je eigen uitspraken wordt gedrukt.

Comment

• Willen jullie aub Jakkels posts niet meer quoten ? Hij staat nu op mijn negeerlijst en het forum leest sedertdien zeer aangenaam Behalve als ik een quote moet lezen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
            Willen jullie aub Jakkels posts niet meer quoten ? Hij staat nu op mijn negeerlijst en het forum leest sedertdien zeer aangenaam Behalve als ik een quote moet lezen
            Da's begrepen, en ik respecteer uw beslissing ten volle.

Comment

Alu frames worden nog steeds met de hand gelast (TIG). Ne Chinees kan dat even goed als nen Amerikaan, maar die Chinees doet wel datzelfde voor véél minder ping ping.
              Wees maar zeer zeker dat heel veel alu frames ( en misschien tita ook ) gelast worden dmv laserlastechniek icm robot's. Zo stond er al in 2007 op de Hanover Messe een robot van Trumpf ( http://www.de.trumpf.com ) mtb frames te lassen , zelfs een goedkope chinees kan onmogelijk dergelijke lassen leggen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                1. Vriend noem jij mij niet. Simpel en klaar. Dat is je al genoeg verteld.
                Sorry, ik zal het niet meer doen. Man dan?

Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                2. Kami, is dat een poging tot bijnaam ? Kamikaze is het enige waar jij eventueel mij mag mee aanspreken. Simpel en klaar.
                Oh sorry, ik wist niet dat zo'n akkefietje u zo gevoelig zou liggen, m'n excusues. Kami is gewoon een beleefde afkorting naar mijn mening, niet? Dat je 'r problemen mee hebt vind ik nogal raar. Ik ken mensen die mij 'Jakkes' noemen (zelfs jij hoort daar ook bij), dat vind ik eigenlijk iets onvriendelijker. Maar hé, een drama maak ik er niet over hoor.

Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                3. Spreek gerust jezelf tegen. Iedereen die deze door uzelf verziekte topics al wat gevolgd heeft, snapt ondertussen hoe het er hier aan toe gaat, wanneer je met de neus op je eigen uitspraken wordt gedrukt.
                Ik spreek mij nergens tegen 'man', jij blijft (hopeloos) proberen mij te pakken op uitspraken waar ik me zelf zou tegenspreken. Zonder resultaat echter. Ook dit weer, een post van 2007 oprakelen die totaal niks te maken heeft met wat je wel gehoopt had. Je bent een héél slechte verliezer kamikaze. Een gast die doorspekt is met vooroordelen. Over bepaalde merken materiaal van fietsen en onderdelen, over wielertoeristen (kijk naar dat cynische onderschrift van u),... . Om nog maar te zwijgen van uw insinuaties over vanalles en nog wat.

Dat je hier zo moeilijk over doet kan ik helemaal niet vatten. Ik begrijp het echt niet, je probeert iets en je gaat op je bek. En dan begin je alles maar op te blazen en in een verkeerde context te plaatsen alsof ik weer de boeman bij uitstek ben. Heb je nu iets gezegd over die bewuste post van u waar je mijn post van 2007 oprakelde? Wat uw punt nu was om dat terug boven te halen? Wat wilde je daar nu mee bewijzen? Nee, simpelweg roepen, da's het enige wat je doet als je op je bek gaat. En dan maar hopen dat een mod tussenbeide komt die mij dan lekker een ban oplegt want oooh ik ben weer de slechte. Droevig man, droevig… .

Enfin, van mij mag je gerust verder blijven raaskallen hoor. Ik weet alleen niet wat je ermee wilt bereiken.

Groetjes.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                  Willen jullie aub Jakkels posts niet meer quoten ? Hij staat nu op mijn negeerlijst en het forum leest sedertdien zeer aangenaam Behalve als ik een quote moet lezen
                  Tuur, uw selectief lees- en negeergedrag irriteert mij al een tijd, je mag dat gerust weten. Maar u op een negeerlijst zetten doe ik helemaal niet, vind ik een vrij kinderachtig iets.
                  Ik vind dat deels een uiting van onmacht.

Enfin, je doet maar hoor, ik ga er echt niet van wakker liggen.

Groetjes

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                    Wees maar zeer zeker dat heel veel alu frames ( en misschien tita ook ) gelast worden dmv laserlastechniek icm robot's. Zo stond er al in 2007 op de Hanover Messe een robot van Trumpf ( http://www.de.trumpf.com ) mtb frames te lassen , zelfs een goedkope chinees kan onmogelijk dergelijke lassen leggen.
                    Dat wist ik niet, my mistake.

Zijn zulke robots echt al productief of is (was) dat nog in een testfase?

Frames door een robot laten lassen is immers niet eenvoudig, zeker niet volgens het TIG procedé waar je met een lastoorts en een afsmeltende alu toevoegstaaf moet werken, een lasser heeft dus beide handen nodig en moet secuur te werk gaan. Eén aanraking van het toevoegmateriaal met de laselektrode en je kan de boel stilleggen. Of worden die ‘robotlassen’ volgens een ander procedé gelast?

Kan je daar wat meer over zeggen, vind ik wel interessant.

Groetjes

Comment

Ben er een aantal jaar geleden op bedrijfsbezoek geweest in Duitsland, heb ik daar ff mijn ogen uitgekeken. Terug in Belgie had ik een 'stenen tijdperk' gevoel

(dat terzijde)

Comment

Seg man, moest je 't niet meer weten. Ik stelde het wel in VRAAG hé, ik heb dus nooit beweerd dat het zo was (is) hé. Hou die 'bullshit' dus maar voor u.
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Je bent een goed verkoper!

Enfin, je komt over alsof jullie, jullie frames zelf ontwerpen en zelf maken ook. Ik dacht echter dat Granville zijn alu en carbon frames ook (net als de meeste fietsmerken) gewoon massaal in Azië koopt. Of ben ik mis?
                        Sorry Tuur een quote

Jakkel je zegt niet altijd foute dingen, maar als je nu gewoon is probeerde om minder negatief te doen, te zijn........ het lijkt mij dat je graag houdt van een conflictje links en rechts.
                        Als ik je vraagstelling lees, en ik denk toch niet echt fout te zijn, is dat amper een vraag hé. Je geeft een stelling met je (foute) mening en vraagt daarna. Of ben ik mis?

Dat ik een eigen product zal beschermen lijkt evident. Ik doe echter mijn best (kijk het na) om zo objectief mogelijk te blijven. Wel vanuit een positie dat je nogal veel ziet en weet achter de schermen.

Betreffende Seven: die mannen lassen hun titanium idd nog zelf !

Ik zeg dit ter goeder trouw, niet om conflict uit te lokken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten

Wat de lak betreft: een beetje kwaliteit mag natuurlijk wel, maar als het er goed op zit, is het voor mij al lang goed. Ik bedoelde dat tekeningen en veel kleurtjes helemaal nergens voor nodig zijn imo. En ik heb zo'n vermoeden dat je die mening wel deelt.
                          Dat kan je inderdaad wel veilig zeggen van iemand die 4 grijze frames heeft Maar ik leg dan kleine kleuraccentjes in m'n balhoofd en zo

Comment

Dat wist ik niet, my mistake.

Zijn zulke robots echt al productief of is (was) dat nog in een testfase?

Frames door een robot laten lassen is immers niet eenvoudig, zeker niet volgens het TIG procedé waar je met een lastoorts en een afsmeltende alu toevoegstaaf moet werken, een lasser heeft dus beide handen nodig en moet secuur te werk gaan. Eén aanraking van het toevoegmateriaal met de laselektrode en je kan de boel stilleggen. Of worden die ‘robotlassen’ volgens een ander procedé gelast?

Kan je daar wat meer over zeggen, vind ik wel interessant.

Groetjes
                            Dit procede is reeds jarenlang in gebruik, ik schat dat vele gerenomeerde toeleveringsbedrijven deze technieken reeds al een 8 a 10 jaar toepassen. Deze techniek werd in het beginstadium hoofdzakelijk in de RVS branche gebruikt maar ook vooral voor speciale metalen zoals tita en speciale alu legeringen. Toevoegen kan al dan niet en tegenwoordig wordt er zelfs gebruik gemaakt van metaalpoeders die in het smeltbad meegeblazen worden. Hier kun je echt sublieme laskwaliteit halen maar of het rendabel is voor kleine series betwijfel ik ten zeerste...

Comment

Hier en daar wordt inderdaad een machinale las gelegd, ik denk dan bvb aan de las op de zadelpenbuis van een Moots YBB waardoor men 2 verschillende buisdiktes aan elkaar maakt.

Het kan zijn dat goedkope alu frames machinaal gelast worden, nadat ik de spaakmachine bij Granville gezien heb geloof ik dat alles machinaal kan

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                Tuurlijk, die maatgemaakte dingen uitbesteden zou een beetje jammer zijn he..
                                Handgemaakte dingen zijn ruime uitzondering....
                                Ik heb als raceframe een C'Dale Six13, die nog handgemaakt is. De verbinding maken tussen de carbon en de alu buizen, is machinaal niet mogelijk. Vandaar ook het dubbele plaatje op de balhoofdbuis, als afdekking van de 'werkgaten'

Persoonlijk had ik die tekst er liever niet op zien staan, zou het geheel nog strakker gemaakt hebben. Ik hoef geen fancy labeltjes of kermiskleurtjes op de fiets.

Comment

• Ah, en voor Jakkel.
                                  Uw besluitvorming op basis van uw eigen vooroordelen interesseert mij al lang niet meer. Dat je je eigen tegenstrijdigheden niet wil of kan zien, da's jouw probleem.
                                  De rest van de topic bezoekers schijnt het wel door te hebben.

Spreek mij dus vooral niet aan, met welke naam dan ook.

Comment

• trouwens monocoque carbon kaders morden gewoon in een mal gemaakt volledig machinaal. Er worden hier en daar wat alu stukken in gezet (vb voor trapas in de schroeven, punten waar wielen komen, ...) maar gebeurd puur machinaal.

Er zijn maar enkele (heel grote) bedrijven die zo kaders produceren, want moest elke fietsen-merk zelf zo'n installatie zetten zou hij dat nooit kunnen betalen. Als fietsen-merk heb je dan de keuze om standaard modellen af te nemen van de fabrikant of zelf een kader te ontwerpen en te laten produceren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                      Sorry Tuur een quote

Jakkel je zegt niet altijd foute dingen, maar als je nu gewoon is probeerde om minder negatief te doen, te zijn........ het lijkt mij dat je graag houdt van een conflictje links en rechts.
                                      Als ik je vraagstelling lees, en ik denk toch niet echt fout te zijn, is dat amper een vraag hé. Je geeft een stelling met je (foute) mening en vraagt daarna. Of ben ik mis?

Dat ik een eigen product zal beschermen lijkt evident. Ik doe echter mijn best (kijk het na) om zo objectief mogelijk te blijven. Wel vanuit een positie dat je nogal veel ziet en weet achter de schermen.

Ik zeg dit ter goeder trouw, niet om conflict uit te lokken.
                                      Ik stel het gewoon in vraag, Jokke. Oké, misschien niet op de meest gebruikelijke manier. Maar het zijn nog steeds vragen, geen beweringen. En nee, ik ben niet negatief, ik ben wel iemand die kritisch is. En ik denk dat dat daar niets mis mee is, zeker niet op een discussieforum.

Comment

Dit procede is reeds jarenlang in gebruik, ik schat dat vele gerenomeerde toeleveringsbedrijven deze technieken reeds al een 8 a 10 jaar toepassen. Deze techniek werd in het beginstadium hoofdzakelijk in de RVS branche gebruikt maar ook vooral voor speciale metalen zoals tita en speciale alu legeringen. Toevoegen kan al dan niet en tegenwoordig wordt er zelfs gebruik gemaakt van metaalpoeders die in het smeltbad meegeblazen worden. Hier kun je echt sublieme laskwaliteit halen maar of het rendabel is voor kleine series betwijfel ik ten zeerste...
                                        Interessant, wist ik niet.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                          Ah, en voor Jakkel.
                                          Uw besluitvorming op basis van uw eigen vooroordelen interesseert mij al lang niet meer. Dat je je eigen tegenstrijdigheden niet wil of kan zien, da's jouw probleem.
                                          De rest van de topic bezoekers schijnt het wel door te hebben.

Spreek mij dus vooral niet aan, met welke naam dan ook.
                                          Maar wat zeg jij nu toch allemaal?
                                          Ik, vooroordelen?? Over wat dan? Ik zou zeggen, kijk eerst eens in eigen boezem 'man', je loopt er van over. Honderden posts van u die doorspekt zijn van de vooroordelen. Kijk alleen al naar dat cynische onderschriftje van je. ... Ach komaan, Laat me niet lachen.

En tegenstrijdigheden?? Waar dan?

Btw, nu heb je nog steeds niet gezegd wat de bedoeling was van het oprakelen van die post van me uit 2007? Wat je daar mee wilde bewijzen?....

Sorry, ik ben écht van goede wil, maar hier word ik dus echt niks wijzer van hé.

Comment

Working...
                                          X