Mededeling

Collapse
No announcement yet.

M'n fietsen - part II

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Daarstraks een korte rit gemaakt met de koersfiets. Op het einde, vlak voor een brug met daarachter een spoorweg, passeerde iemand met een Passat nogal rakelings langs mij. Hij sneed mij bijna de pas af. Ik dacht dat het één of andere gefrustreerd ventje was die mij duidelijk wou maken dat ik op het slechte betonnen fietspad moest rijden. Ik reed op de rand van een weg, die er stukken beter bij ligt dan dat fietspad dat eigenlijk amper een fietspad kan genoemd worden.
    Bon, ik dacht bij mezelf: als die kerel zo dadelijk voor de overweg staat, ga ik toch eens een babbeltje maken. Ik rijd de brug over, en idd: overweg dicht en die kerel stond daar. Ik tot naast zijn wagen. Die kerel, een bejaarde man, merkte mij eerst niet eens op. Ik voelde al waar dit heen zou gaan. Toch maar op de ruit getikt. Die kerel doet zijn raampje naar beneden.
    Ik: "Dag mijnheer. Zou ik eens mogen vragen waarom u mij net de pas afsneed?"
    Hij: "Heb ik u de pas afgesneden??? Dat wist ik niet."
    Ik: "OK, laat maar".
    En weg. Dit had toch geen zin.

Positieve noot: tijdens de rit aan twee huizen gepasseerd waar een Ford Focus RS (huidig model) voor de deur stond. In Leupegem (Oudenaarde) was dat een witte (ik had al gehoord dat er in de omgeving een witte moest zijn, maar ik had hem tot nog toe nog nooit gespot) en tussen de dorpskernen van Sint-Maria-Horebeke en Sint-Kornelis-Horebeke een blauwe (die ik wel al meermaals gespot heb, tenzij er twee blauwe in de streek rondbollen).
    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
      Ja da heb ik al gedaan maar de taal, tijd en km of mijl zijn al ingevuld. maar dan is er iets van 4 cijfers da ik moet invullen. maar geen idee wat dat is. en het boekske heb ik al niet meer
      Die vier cijfers duiden op de wielomtrek in mm. Je kan inderdaad de diameter meten en dat vermenigvuldigen met 3,14. Maar da's verre van nauwkeurig. Beste manier is je voorband op de juiste druk zetten, op uw fiets gaan zitten, een druppeltje olie op de band en één wielomwenteling verplaatsen. Dan de afsand meten tussen de twee olieafdrukken op de grond. Da's de meest nauwkeurige methode.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
        Daarstraks een korte rit gemaakt met de koersfiets. Op het einde, vlak voor een brug met daarachter een spoorweg, passeerde iemand met een Passat nogal rakelings langs mij. Hij sneed mij bijna de pas af. Ik dacht dat het één of andere gefrustreerd ventje was die mij duidelijk wou maken dat ik op het slechte betonnen fietspad moest rijden. Ik reed op de rand van een weg, die er stukken beter bij ligt dan dat fietspad dat eigenlijk amper een fietspad kan genoemd worden.
        Bon, ik dacht bij mezelf: als die kerel zo dadelijk voor de overweg staat, ga ik toch eens een babbeltje maken. Ik rijd de brug over, en idd: overweg dicht en die kerel stond daar. Ik tot naast zijn wagen. Die kerel, een bejaarde man, merkte mij eerst niet eens op. Ik voelde al waar dit heen zou gaan. Toch maar op de ruit getikt. Die kerel doet zijn raampje naar beneden.
        Ik: "Dag mijnheer. Zou ik eens mogen vragen waarom u mij net de pas afsneed?"
        Hij: "Heb ik u de pas afgesneden??? Dat wist ik niet."
        Ik: "OK, laat maar".
        En weg. Dit had toch geen zin.
        Dat is mij ook al overkomen, ik denk dat sommige mensen inderdaad geen idee hebben hoe breed hun wagen is. Goed dat je weer wat kunnen fietsen hebt

Comment

• Olie op de band zou ik nu niet meteen gebruiken om de wielomtrek te meten. Dan eerder een krijtje of twee balpennen.
          Ventiel naar beneden. Markering op de grond aanbrengen. Een wielomtrek maken terwijl je op de fiets zit (mooi rechtdoor natuurlijk). Terug een markering op de grond. En dan die afstand meten.
          Wil je het absoluut zo correct mogelijk hebben (er zijn er niet veel in het milieu die dat nastreven ) dan kan je het natuurlijk ook altijd nog een paar keer herdoen om te zien of je hetzelfde uitkomt.
          Zelf heb ik ook de neiging om eerder naar boven af te ronden. Waarom? Omdat ik anders altijd duidelijk minder kilometers en een lagere gemiddelde snelheid heb dan de rest. Een mens moet ook nog een béétje kunnen vergelijken. En dan nog: ik rond minder naar boven af dan de gemiddelde wielertoerist.
          120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
            Dat is mij ook al overkomen, ik denk dat sommige mensen inderdaad geen idee hebben hoe breed hun wagen is. Goed dat je weer wat kunnen fietsen hebt
            Idd.
            Maar die kerel vandaag zat bijna tegen mij en kwam steeds meer naar rechts gereden.

Ik haat het als mensen weinig afstand houden met fietsers. Dikwijls houden die mensen wel veel afstand met tegenliggers, maar passeren ze rakelings langs mensen op het fietspad. Alsof ze alleen inzitten met hun eigen veiligheid. En mocht de fietser die ze passeren plots naar links uitwijken voor bv. een steen die pas op het laatste moment wordt opgemerkt, dan rijden ze er gewoon op.
            Als je naar links kan uitwijken, doe dat dan ook. Zelfs bij een volle witte lijn. Het is maar een lijn, geen muur. Sommige mensen zijn op dat vlak veel te halsstarrig. Ze moeten en zullen per sé binnen hun lijntjes blijven, dikwijls ten koste van het gemak van andere weggebruikers.
            Stel u voor dat iedereen zo zou ageren. Wat een stresserende bezigheid zou fietsen langs een niet al te kalme weg niet worden?
            120d Hatch Edition Sport

Comment

Olie op de band zou ik nu niet meteen gebruiken om de wielomtrek te meten. Dan eerder een krijtje of twee balpennen.
              Ventiel naar beneden. Markering op de grond aanbrengen. Een wielomtrek maken terwijl je op de fiets zit (mooi rechtdoor natuurlijk). Terug een markering op de grond. En dan die afstand meten.
              Wil je het absoluut zo correct mogelijk hebben (er zijn er niet veel in het milieu die dat nastreven ) dan kan je het natuurlijk ook altijd nog een paar keer herdoen om te zien of je hetzelfde uitkomt.
              Zelf heb ik ook de neiging om eerder naar boven af te ronden. Waarom? Omdat ik anders altijd duidelijk minder kilometers en een lagere gemiddelde snelheid heb dan de rest. Een mens moet ook nog een béétje kunnen vergelijken. En dan nog: ik rond minder naar boven af dan de gemiddelde wielertoerist.
              En waarom geen olie? Krijt is onduidelijk, balpennen al helemaal. Een niet te dik druppeltje olie is haarjuist. Ik heb graag de juiste afstand en het juiste gemiddelde. Er fietsen genoeg toeristen rond die zichzelf bedriegen, doe ik liever niet... .

Comment

• Als het zo correct moet zijn neem dan eens een GPS mee
                Je kan nadien berekenen wat de afwijking is tov je metertje en je wielomtrek navenant aanpassen.

Comment

Als het zo correct moet zijn neem dan eens een GPS mee
                  Je kan nadien berekenen wat de afwijking is tov je metertje en je wielomtrek navenant aanpassen.
                  We gaan er vanuit dat we geen GPS hebben hé... .

Comment

• Ik heb er wel 1 en ik kan je al vertellen dat de echte afstand altijd minder is dan die van het tellertje. Maar dat zal wel aan de GPS liggen zeker
                    Niet dat ik daar van wakker lig, het gemiddelde is me worst. Ik ben meer geinteresseerd in hoogtemeters en de track (vandaar de GPS)

Comment

Ik heb er wel 1 en ik kan je al vertellen dat de echte afstand altijd minder is dan die van het tellertje. Maar dat zal wel aan de GPS liggen zeker
                      Of aan het tellertje hé slimmeke.

Comment

Ik heb er wel 1 en ik kan je al vertellen dat de echte afstand altijd minder is dan die van het tellertje. Maar dat zal wel aan de GPS liggen zeker
                        Niet dat ik daar van wakker lig, het gemiddelde is me worst. Ik ben meer geinteresseerd in hoogtemeters en de track (vandaar de GPS)
                        Een tellertje werkt niet altijd even nauwkeurig. Zelfs niet als de wielmaat correct is ingesteld. Dan nog kan er een verschil van een paar procent zijn. Daar sta je dan met de wielomtrek die je tot op de mm hebt uitgemeten.
                        120d Hatch Edition Sport

Comment

Een tellertje werkt niet altijd even nauwkeurig. Zelfs niet als de wielmaat correct is ingesteld. Dan nog kan er een verschil van een paar procent zijn. Daar sta je dan met de wielomtrek die je tot op de mm hebt uitgemeten.
                          Ah, is dat zo? Uit je vingertje gezogen of gebaseerd op feiten?

Trouwens, al zouden er afwijkingen zijn. Het ging erover welk de meest betrouwbare methode is om een zo correct mogelijke wielomtrek in te stellen. En nee, dat doe je niet met uw balpennetjes of krijtjes... .

Mvg

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Trouwens, al zouden er afwijkingen zijn. Het ging erover welk de meest betrouwbare methode is om een zo correct mogelijke wielomtrek in te stellen. En nee, dat doe je niet met uw balpennetjes of krijtjes... .

Mvg
                            Lap, er voelt er zich eentje aangevallen.

Ik zeg dat uit ervaring. Ik heb al verschillen op tellertjes gezien, die niet kunnen kloppen. Na een rit van een uur of drie. En de wielomtrekken waren ongeveer correct ingesteld. Mss dat het ene tellertje één of twee cm anders was ingesteld dan het andere (op koersfietsen met dezelfde banddikte), maar de afwijking na de ritten was veel te groot om louter en alleen daaraan te wijten kunnen zij.

Daar ging het idd om, en daar antwoordde ik een paar dagen geleden dan ook op. Bemerk dat ik pas nu vermeld dat ook het computertje afwijkingen kan vertonen.
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

Lap, er voelt er zich eentje aangevallen.

Ik zeg dat uit ervaring. Ik heb al verschillen op tellertjes gezien, die niet kunnen kloppen. Na een rit van een uur of drie. En de wielomtrekken waren ongeveer correct ingesteld. Mss dat het ene tellertje één of twee cm anders was ingesteld dan het andere (op koersfietsen met dezelfde banddikte), maar de afwijking na de ritten was veel te groot om louter en alleen daaraan te wijten kunnen zij.

Daar ging het idd om, en daar antwoordde ik een paar dagen geleden dan ook op. Bemerk dat ik pas nu vermeld dat ook het computertje afwijkingen kan vertonen.
                              Zoals ik al dacht, uit het vingertje gezogen dus... .

Mvg

Comment

Mvg
                                klopt wel gedeeltelijk hoor, als je bvb offroad gaat, en je doet een jump en zo, je rijdt strakke bochten, je band wordt ingedrukt etc..
                                op een koersfiets zou het evenwel wel vrij nauwkeurig moeten zijn.

Comment

klopt wel gedeeltelijk hoor, als je bvb offroad gaat, en je doet een jump en zo, je rijdt strakke bochten, je band wordt ingedrukt etc..
                                  Inderdaad, dat klopt, maar daar gaat het nu niet echt over.

Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                  op een koersfiets zou het evenwel wel vrij nauwkeurig moeten zijn.
                                  Zo is dat. En moest er al een afwijking zijn tussen verschillende merken, veel zal het onderling écht niet schelen. Besluit: uw tellerke zo juist mogelijk zetten is nog altijd de beste uitgangspositie om een zo juist mogeijke meting te bekomen.

Comment

Als het zo correct moet zijn neem dan eens een GPS mee
                                    Je Garmin berekent zelf de wielomtrek door de cadansmeter en de sensor voor het achterwiel te installeren.
                                    Berekent dit door een paar 100m de wielpassages bij te houden en slaat dit dan op.
                                    Geen kookboektoestanden dus

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                      Je Garmin berekent zelf de wielomtrek door de cadansmeter en de sensor voor het achterwiel te installeren.
                                      Berekent dit door een paar 100m de wielpassages bij te houden en slaat dit dan op.
                                      Geen kookboektoestanden dus
                                      Kijk hier, hij is ook terug.

Ik zal het nog één keer uitleggen, want het lijkt voor velen van jullie nogal moeilijk te zijn.
                                      Hoe kan ik op een eenvoudige manier zonder allerlei gesofisticeerde toestanden en externe (dikwijls in de praktijk nutteloze dingen) hulpmiddeltjes mijn wielomtrek zo correct mogelijk instellen?
                                      Het antwoord? Lees enkele tientallen posts terug eens. Moeilijk? Neen, toch?

Ik weet beste kamikaze dat jij je nogal denigrerend kunt uitlaten (hobbyist-, kookboektoestanden,..) over eenvoudige niet voor de meest liggende handelingen met betrekking tot herstellingen en/of veranderingen, verbeteringen,... op fietsen. Toch blijken die 'kookboek-, hobbytoestanden' enzomeer in de praktijk dikwijls erg efficiënt te zijn. Handelingen die door menig echt MTB'er, en ik bedoel dan de 'écht echte' MTB'er, zeker geapprecieerd worden. Would be MTB'ers met twee linkerhanden en een kop vol vooroordelen rekenen we daar niet bij.

Mvg

Comment

Zoals ik al dacht, uit het vingertje gezogen dus... .

Mvg
                                        Jantje gaat eens oordelen over feiten waar hij nooit bij was.

Zwak tegenargument trouwens.

Overigens, ik spreek mij niet uit over de oorzaak van dergelijke afwijkingen, omdat ik die uit dat specifieke geval nooit geweten heb. Mogelijks werd de zender van de het computertje gestoord, maar dan nog blijft het resultaat hetzelfde: een afwijking.
                                        Feit is dat er een afwijking was en dat die niet aan de wielomtrek te wijten kon zijn.
                                        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Jakkeltje toch.
                                          De Mtb'ers die andere oorden dan jouw vlakke streek opzoeken, maken zich echt geen zorgen over de exacte wielomtrek, dat doet de GPS, met leuke uitdagende tracks wel...
                                          Blijft grappig hoe je denigrerend blijft doen als je weer eens op je bek gaat...maar het wordt stilaan wat zielig.
                                          écht echte mtb'ers... en uwe papa is bij de politie zeker...

Comment

Working...
                                          X