Mededeling

Collapse
No announcement yet.

M'n fietsen - part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Ik zou het ook niet vertrouwen, carbon velgranden. Gewicht primeert niet, vind ik.
    Dat koersfietsen minder goed remmen dan MTB's, is eigenlijk niet meer dan normaal. De remkracht van schijfremmen, kan je toch nooit helemaal kwijt op een koersfiets. Als je op snelheid al eens een noodstop hebt moeten doen met een racefiets, dan weet je dat wel.
    tegenwoordig zouden er remblokjes bestaan voor carbon velgen die een evengoede remkracht hebben dan die voor alu velgranden.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
      Ik heb nooit het gevoel dat de remmen van mijn koersfiets ondermaats zijn, dat remt harder dan ik aankan. (lees: uit het zadel schieten en op je voorwiel ballanceren)
      Moet wel zeggen dat mijn blokjes als sneeuw voor de zon verdwijnen.
      Met een koersfiets kan je inderdaad ook loeihard remmen, als het droog is tenminste. Dat het niet zo overkomt als op een MTB ligt puur aan de dunne slickbandjes die amper contact met de weg maken.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door GTX Bekijk Berichten
        Idd al kan dat ook van de wielen afhangen. Met mijn DT Swisses rem ik ook trager dan met mijn Fulcrum R7's. Best regelmatig es "droogremmen", dwz efjes uwen rem aanraken zodat de velgrand wat wordt droog gemaakt.
        Dat ging dus echt niet he.

        Was echt gietende regen, blaasjes op de baan, remde voor geen meter nog, dat in volle afdaling.

        Als je 100m verder een bocht zag moest je al volop beginnen remmen en kwam je precies nog te hard daar aan.

        Ik heb me al comfortabeler gevoeld in een afdaling.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
          Beter remmen gaat ook door de velgrand(als je die hebt) te ontvetten of sowieso proper te houden. Carbon velgranden zijn voor mij uit den boze. Die remmen sowieso minder goed dan de alu's en ik vind de remmen van een baanfiets sowieso al ondermaats als je ze vergelijkt met de schijfremmen van een mtb..
          at had ik dus gedaan daags voordien.

          De eerste paar u remden ze dan ook erg goed, maar ls je dus al100km gereden hebt met redelijk wat afdalingen zit er toch terug een laagje vuiligheid op, als het dan begint te gieten heb je dus niks remkracht meer he.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            tegenwoordig zouden er remblokjes bestaan voor carbon velgen die een evengoede remkracht hebben dan die voor alu velgranden.
            Dat geloof ik graag, maar ik doelde vooral op de stevigheid. Hoe reageert zo'n velg na een aantal jaar gebruiken? Van aluminium velgen weten we dat ze uitslijten. Als dat bij een carbon velg gebeurt, is ze al direct voor de vuilbak, want dan lossen de vezels. Enfin, veronderstel ik toch.
            Veel geld betalen voor lichter materiaal dat dan ook nog eens inboet aan duurzaamheid en betrouwbaarheid, vind ik als wielertoerist een beetje onnozel.
            Een lichte fiets willen hebben, is een ziekte als een andere natuurlijk ...
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • Opgelet, deze wielen zullen enkel in heel specifieke omstandigheden gebruikt worden. Ik denk niet dat ik er per jaar meer dan een paar honderden km mee zal rijden.

              En met een Brooks zadel kan je me moeilijk een weightweenie noemen hee

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                Ik heb nooit het gevoel dat de remmen van mijn koersfiets ondermaats zijn, dat remt harder dan ik aankan. (lees: uit het zadel schieten en op je voorwiel ballanceren)
                Moet wel zeggen dat mijn blokjes als sneeuw voor de zon verdwijnen.
                Ik vind mijn remmen (Dura Ace met standaardblokjes) op mijn velgen (DT RR1.1) qua remkracht ook niet écht goed, maar hey, het is en blijft een koersfiets hé. Het zwakke punt van zo'n fiets zijn niet de remmen, maar de dunne bandjes. Je moet maar eens aan 30 km àlles dicht gooien. Heb het eens moeten doen omdat er een kleine jongen met zijn fiets uit een zijstraat kwam gereden zonder kijken. Mijn fiets ging onmiddellijk dwars en ik schoof onder hem door. Dat gastje lag gewoon op mij.
                In een iets meer gecontroleerde situatie, kan ik makkelijker gedoseerd hard remmen en achter het zadel hangen.
                Met een MTB heb je dat bandenprobleem veel minder.
                Doe anders eens een afdaling in de bergen met een MTB en een racefiets. Met de eerste zal je makkelijker hard durven gaan en later remmen.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                  Opgelet, deze wielen zullen enkel in heel specifieke omstandigheden gebruikt worden. Ik denk niet dat ik er per jaar meer dan een paar honderden km mee zal rijden.

                  En met een Brooks zadel kan je me moeilijk een weightweenie noemen hee
                  Dus je koopt ze meer als decorstuk? Moet ook kunnen natuurlijk. Ik bedoel dat negatief.
                  Als jong kereltje, wou ik ook altijd licht materiaal op mijn fiets. Dat wel in de tijd toen de meeste lichte onderdelen nog gewoon van aluminium waren, maar toch: dikwijls prijzig voor wat je in je handen kreeg. Soms waren die onderdelen goed, maar af en toe viel dat toch wel tegen.
                  Nu koop ik enkel nog beproefd materiaal.
                  120d Hatch Edition Sport

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    Dat geloof ik graag, maar ik doelde vooral op de stevigheid. Hoe reageert zo'n velg na een aantal jaar gebruiken? Van aluminium velgen weten we dat ze uitslijten. Als dat bij een carbon velg gebeurt, is ze al direct voor de vuilbak, want dan lossen de vezels. Enfin, veronderstel ik toch.
                    Waarom zou een caron velgrand niet even stevig kunnen zijn dan een alu velgrand? Met de moderne technieken lijkt mij dat perfect mogelijk. En een (dure) alu velg die uitgesleten is, is ook voor de vuilbak hé.





                    Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    Veel geld betalen voor lichter materiaal dat dan ook nog eens inboet aan duurzaamheid en betrouwbaarheid, vind ik als wielertoerist een beetje onnozel.
                    Een lichte fiets willen hebben, is een ziekte als een andere natuurlijk ...
                    Nog eens, ik weet niet of je zo maar kan zeggen dat een carbon velg minder duurzaam en/of minder betrouwbaar zou zijn dan een alu hoor.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                      Dus je koopt ze meer als decorstuk? Moet ook kunnen natuurlijk. Ik bedoel dat negatief.
                      Als jong kereltje, wou ik ook altijd licht materiaal op mijn fiets. Dat wel in de tijd toen de meeste lichte onderdelen nog gewoon van aluminium waren, maar toch: dikwijls prijzig voor wat je in je handen kreeg. Soms waren die onderdelen goed, maar af en toe viel dat toch wel tegen.
                      Nu koop ik enkel nog beproefd materiaal.
                      Nee, ik koop ze omdat ik lichtere wielen zocht maar ik wou Campagnolo kwaliteit.
                      Dit zijn de derde editie van die Hyperon wielen dus ik denk dat ze ondertussen hun strepen al wel verdiend hebben. Verder zijn ze niet nieuw, al zien ze er zo uit. De fietsenmaker waar ik de cassette liet plaatsen dacht trouwens dat het nieuwe wielen waren.

                      Het bedrag dat deze nieuwe kosten zou ik niet aan racefiets-materiaal geven

                      Comment


                      • Jullie kunnen toch nogal eens doordrammen over iets altijd hoor.

                        En het ergste van al is dat niemand daar iets aan heeft he.

                        Ipv tips te geven voor veiliger te kunnen remmen in een wolkbreuk!

                        Comment


                        • In een wolkbreuk moet je onder een brug wachten tot ze voorbij is, en dan rustig naar huis fietsen

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                            Jullie kunnen toch nogal eens doordrammen over iets altijd hoor.

                            En het ergste van al is dat niemand daar iets aan heeft he.

                            Ipv tips te geven voor veiliger te kunnen remmen in een wolkbreuk!
                            Hela, rustig hee, we hebben hier een vrij normale discussie tot nu

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                              In een wolkbreuk moet je onder een brug wachten tot ze voorbij is, en dan rustig naar huis fietsen
                              Das voor watjes, ik rij altijd door.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                Dat ging dus echt niet he.

                                Was echt gietende regen, blaasjes op de baan, remde voor geen meter nog, dat in volle afdaling.

                                Als je 100m verder een bocht zag moest je al volop beginnen remmen en kwam je precies nog te hard daar aan.

                                Ik heb me al comfortabeler gevoeld in een afdaling.

                                Dat ken ik
                                2 jaar terug met nog weinig ervaring in het dalen eens een afdaling gedaan in de gietende regen met nen leegloper achteraan. Ik was bij de eersten beneden, aja dat remde gewoon niets
                                Sindsdien heb ik wel veel vertrouwen in afdalingen.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                  Das voor watjes, ik rij altijd door.

                                  Dan moet ge ook niet beginnen janken als den boel niet meer remt hé.

                                  Comment


                                  • Met mijn Hyper Sonics heb ik nog geen regenwedstrijden gereden (owv het slechter remmen) maar bij droog weer heb ik zelfs de indruk rapper met de Sonics stil te staan dan met mijn alu's. De speciale remblokjes slijten wel snel.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                      Ipv tips te geven voor veiliger te kunnen remmen in een wolkbreuk!
                                      Ik denk niet echt dat daar tips voor zijn. Gewoon uw remkracht goed doseren en de verhouding vooraan en achteraan remmen al doende aftasten.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door GTX Bekijk Berichten
                                        Met mijn Hyper Sonics heb ik nog geen regenwedstrijden gereden (owv het slechter remmen) maar bij droog weer heb ik zelfs de indruk rapper met de Sonics stil te staan dan met mijn alu's. De speciale remblokjes slijten wel snel.
                                        Idem hier. Met de juiste remblokken is de bijtkracht op een carbon velg echt wel groot.

                                        Remmen in de regen ? Da's zoals op circuit : zolang alle wielen rechtdoor rijden kan je hard knijpen (of het hard remt dat is wat anders ), en je moet ervoor zorgen dat je de bocht induikt NADAT je voldoende afgeremd hebt...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                          Dan moet ge ook niet beginnen janken als den boel niet meer remt hé.
                                          Heb je mij horen janken?

                                          Was de eerste keer dat ik in zo'n omstandigheden deftig moest kunnen remmen, wat ook redelijk goed gelukt is dus voor mij niets gebeurd, wou gewoon horen of er misschien dingen waren waar je rekening mee kan houden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X