Mededeling

Collapse
No announcement yet.

M'n fietsen - part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Daarom vraag ik mezelf ook soms af, waarom geen schijfremmen op een koersfiets? Voor die halve kg dat dat zwaarder is... ?

    Maar zoals Jupke zegt, het was echt een plensbui met soms een centimeter of 2 water op de weg.. In volle afdaling - ik met een aangewasemde bril - tegen 45 - 50 naar beneden...
    De eerste keer wilde mijne fiets echt niet vertragen, de keren daarop ben ik telkens vroeg genoeg beginnen te remmen, maar dan nog...
    Kicken

    Zoals die Factor 001 koerfiets, die heeft schijfremmen... Maar 't is dan ook weer een fiets van 20 000 pond

    Comment


    • Ik denk dat schijfremmen verboden zijn. De remkracht moet trouwens altijd nog door de banden naar de weg. En met een kontaktoppervlak van een paar vierkante cm zouden krachtiger remmen niet echt veel verschil maken. Je schuift gewoon weg.
      Wel kwa moduleerbaarheid als ze niet te bruut aangrijpen.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
        Ik denk dat schijfremmen verboden zijn. De remkracht moet trouwens altijd nog door de banden naar de weg. En met een kontaktoppervlak van een paar vierkante cm zouden krachtiger remmen niet echt veel verschil maken. Je schuift gewoon weg.
        Wel kwa moduleerbaarheid als ze niet te bruut aangrijpen.
        Voilà. Hetgene ik hier al meerdere malen gezegd had. Die banden kunnen dat no way aan.

        Leest RN mijn posts niet?
        120d Hatch Edition Sport

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          Voilà. Hetgene ik hier al meerdere malen gezegd had. Die banden kunnen dat no way aan.

          Leest RN mijn posts niet?
          Sorry, ik lees alleen wat me interessant lijkt....

          Comment


          • Ik heb overlaatst een koersfiets gezien met schijfremmen, een Orbea. Het type kon ik niet lezen, hij stond op een fietsenrek achterop een wagen.

            Trouwens schijfremmen op een koersfiets zullen heel moeilijk doorbreken, mocht het al lukken, omdat de profs er niet met rijden. Bij elke wielwissel moet die schijfrem worden afgesteld en dat kost veel tijd.
            En dat zit je nog met verschillen op de wielen zelf, bv. de Fulcrums. Die hebben dat toch wel neig.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door GTX Bekijk Berichten
              Ik heb overlaatst een koersfiets gezien met schijfremmen, een Orbea. Het type kon ik niet lezen, hij stond op een fietsenrek achterop een wagen.
              Misschien een Cyclo-X?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Roughneck Bekijk Berichten
                Daarom vraag ik mezelf ook soms af, waarom geen schijfremmen op een koersfiets? Voor die halve kg dat dat zwaarder is... ?
                Voilà
                Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Met een koersfiets kan je inderdaad ook loeihard remmen, als het droog is tenminste. Dat het niet zo overkomt als op een MTB ligt puur aan de dunne slickbandjes die amper contact met de weg maken.

                Comment


                • Als ik me niet vergis zijn sinds dit jaar schijfremmen wel op cyclo cross fietsen toegestaan. Ik heb dat eens ergens gelezen dacht ik.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Als ik me niet vergis zijn sinds dit jaar schijfremmen wel op cyclo cross fietsen toegestaan. Ik heb dat eens ergens gelezen dacht ik.
                    Op een cyclo lijkt me dat wel nuttig ook.

                    Toch bredere bandjes met nopjes en heel de tijd dat die mannen in het slijk dabben hebben andere remmen toch minder kracht he.

                    dat het lastiger is om een wiel te wisselen maakt niet uit want die wisselen toch van fiets altijd.

                    Comment


                    • 'k vind het wel iets hebben.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door GTX Bekijk Berichten
                        Bij elke wielwissel moet die schijfrem worden afgesteld en dat kost veel tijd.
                        .
                        Als je identieke wielen gebruikt zal je dat niet hebben, althans ik heb dat probleem niet bij mijn mtb wielen. Ik heb 4 setjes wielen liggen waarvan er 2 identieke Mavic SLR's bijzitten, ik kan perfect die wielen wisselen zonder dat ik iets moet bijstellen aan mijn remcalipers. Ik heb ook nog een handgespaakte set met DT240s naven en een Industry Nine set maar bij dees moet ik steeds opnieuw afstellen. ( op zich 2 minuten werk, boutjes één toer lossen, remhendel dichtgeknepen houden en intussen terug aanspannen, meer dan dit is het niet )

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                          'k vind het wel iets hebben.

                          Het extra gewicht zal het niet waard zijn, vermoed ik. Hoewel, bij echt modderige omstandigheden zou het toch een voordeel moeten hebben, lijkt mij.
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                            Misschien een Cyclo-X?
                            Kdenk het

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                              Als je identieke wielen gebruikt zal je dat niet hebben, althans ik heb dat probleem niet bij mijn mtb wielen. Ik heb 4 setjes wielen liggen waarvan er 2 identieke Mavic SLR's bijzitten, ik kan perfect die wielen wisselen zonder dat ik iets moet bijstellen aan mijn remcalipers. Ik heb ook nog een handgespaakte set met DT240s naven en een Industry Nine set maar bij dees moet ik steeds opnieuw afstellen. ( op zich 2 minuten werk, boutjes één toer lossen, remhendel dichtgeknepen houden en intussen terug aanspannen, meer dan dit is het niet )
                              Maar dan mag je als ploeg al niet met Fulcrums rijden want die zijn nooit gelijk. En wat als je dan van de neutrale wagen een wiel krijgt. 2 minuten is veel tijdens een wedstrijd.

                              Nuja, het zou me niets verwonderen mocht het toch opduiken in het peloton, puur voor de show. Misschien vinden ze er wel iets op.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                En sommigen zijn dan nog eigenlijk mountainbikers van overtuiging
                                Nog erger!!
                                Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                  volgens mij moet je dat sowieso altijd doen.
                                  Bwa, in de praktijk kan je op droog wegdek gerust nog bijremmen in de bocht zelf hoor. Doe je dat op kletsnatte baan, riskeer je veel makkelijker weg te glijden...

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                    Aluminium màg uitslijten hé. Die velgen zijn daar op gemaakt (dikkere wand waar de remblokken de velg raken, net opdàt de velgen wat zouden mogen uitslijten).
                                    Bij carbon zie ik dat toch niet goed komen. Mocht daar materiaal wegslijten, dan lossen de vezels, en dan heb je het al meteen vlaggen.
                                    Nu, mijn redenering zal wel té simplistisch zijn, in die zin dat er wel zal voor gezorgd zijn dat het carbon helemaal niet zo snel slijt (door een beschermende laag), maar ik stel mij toch nog altijd vragen bij de duurzaamheid. Als de beschermende laag weg is, wat dan?
                                    En ja, nieuw zal een carbon velg wel even stevig zijn, maar na 10.000 km gebruik met wat stevig remwerk?
                                    Carbon is niet gemaakt voor dat soort slijtage. Idem met carbon tandwielen (een iets extremer voorbeeld). Voor een frame, een vork, een zadelpen, een stuur en eventueel een crankstel, OK. Voor iets anders, vertrouw ik het minder.
                                    Nu, als duurzaamheid geen punt is, doe je wat je wil natuurlijk.

                                    Edit:
                                    Iedereen mag mij hier tegenspreken hé. Ik claim niet de waarheid in pacht te hebben, maar dan toch liever een onderbouwd antwoord dan een tegenvraag.
                                    Deze post is gewoon een logische redenering.
                                    Uw post is gewoon een eigen redenering, gemaakt op basis van veronderstellingen ipv op ervaringen en/of technische kennis...

                                    Dit is een post van iemand die in de praktijk eens een carbon velg (zeer) zwaar gebruikt heeft :


                                    A teammate put a ding in a Zipp 808 front wheel, so I got him to let me use it for standard road training just to see what its durability was like. The ding was a crack in the tubular tire bed that could be seen to progress about 2 centimeters into the rim, going through the braking surface. I was curious to do some destructive testing on a carbon rim to see the results of different pads, wet weather, etc. I race only on the track but do a lot of training on the road, so the wheel was only exposed to training stresses, although that was heavy on motorpace, tempo, and intervals.

                                    Well, after nearly a full year of training on the wheel, 10,682 miles by the SRM, including a long wet winter, the whole rim looks worn and scratched from all the dirt it's seen. The braking surfaces have a couple radial scratches from when something obviously got embedded in a brake pad, but they make enough noise when that happens in a serious way that I could clean them quickly (and the pads obviously didn't get contaminated a lot). I used Swiss yellow pads for half of the time, KoolStop green pads for one cycle, and for a while was using regular Dura Ace 7800 black pads. The crack never had any effect on trueness or on any wear on the rim. I couldn't see any actual wear on the braking surface. I had a few problems with the standard Zipp hub (this was an 06 wheel), mostly after wet weather riding, but Zipp hubs have been a bit of an issue over the years anyway. Zipp might just adopt DT's, Tunes, or something that's more proven; I use Zipp rims on the track from time to time but always build them up on non-Zipp hubs.

                                    But to your question, at least in this one instance, the rims put up with a fair number of miles and some adverse conditions and didn't show any problem. They weren't the most comfortable or easy-to-ride rims for regular training -- on windy winter days they were quite a pain in fact, and there isn't much vertical compliance so the ride is a bit harsh. Frankly, I don't know that a carbon rim is that nice a rim for anything but racing. Perhaps I'd bring along some nice carbon rims for a special trip someplace where I could use the weight and aero design, but to actually worry about wearing out the wheels????

                                    By the way, I saw a pair of Lightweights that Bjarne Riis won the Tour on. He supposedly had 9,000 miles on them and they looked slightly worn overall cosmetically, but the braking surfaces were as new. They were perfectly in true, so I assume he wasn't able to fatigue the spoking either.

                                    Comment


                                    • Op hetgene ik al gezien en gevoeld heb vermoedde ik wel zulke resultaten.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                        Uw post is gewoon een eigen redenering, gemaakt op basis van veronderstellingen ipv op ervaringen en/of technische kennis...
                                        No shit.
                                        Lees eens alles wat ik schrijf, Tuur.
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                          No shit.
                                          Lees eens alles wat ik schrijf, Tuur.
                                          Beta, ik wil helemaal niet moeilijk doen, maar je post is doorspekt met de negatieve veronderstellingen i.v.m. carbon velgen. Die negatieve veronderstellingen zijn enkel gebaseerd op je eigen redenering en vooroordelen, zonder ook maar een greintje ervaring met carbon wielen, dan zijn we niet goed bezig hé? Oké dat je de boel niet echt vertrouwt, maar alles in vraag stellen met altijd: "Wat als...?". Zo kunnen we natuurlijk alle dingen gaan wantrouwen hé.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X