Mededeling

Collapse
No announcement yet.

M'n fietsen - part II

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
    het model dat wij hadden gekregen zat rond de 18kg dacht ik.
    Is al tijdje geleden dus weet het niet meer exact.
    ik zie ook paar verschillen tussen degene die jij hebt.
    - Naaf versnelling
    - Dynamo hub
    - Magura MT6
    -...
    weet niet of dat een productiemodel was.
    Die van mij heeft LED verlichting, gevoed door de batterij. MT2 Magura remmen en 't is een 9-speed.

Morgen gaat m'n vrouw er al mee werken, diesel uitsparen en fietsvergoeding invullen.

Ding rijdt wel zalig, ook zonder motor. Precies een gewone fiets dan. Die motor maakt trouwens ook een zalig geluidje, vooral bij het optrekken...

+ YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Comment

• Wat onderdelen besteld voor de F29.
      Leonardi OPI -20° 110 mm stuurpen, Ritchey WCS barends, twee Elite bidonhouders en een setje XT pedalen (model 2012).
      Getwijfeld over de pedalen, je hebt verschillende merken die ongeveer evenveel kosten dan de XT's en toch lichter zijn. Zo heb je bijvoorbeeld de Ritchey Pro Paradigm SPD pedalen in mooi flashy rood, voor 60 euro en ze wegen zo'n 80 gr. lichter dan de XT's. Na wat research en reviews op het net komen de XT's er toch als beste uit qua prijs/kwaliteit, vooral de lagering zou beter zijn dan de rest. Rij trouwens zelf ook al jaren met XT's, slechts één keer in al die jaren heb ik ze eens gedemonteerd en terug ingevet, nooit problemen mee gehad. Raakvlak voor de schoenen is ook breder dan die van de andere merken, verklaart het lichte meergewicht ook deels waarschijnlijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Allemaal wat moeilijk te vergelijken natuurlijk. Subjectieve waarnemingen, verschillende fietsen (merk banden, soort wielen, een 26" van 8,5 kilo tegenover een 29" van 11 kg en omgekeerd,...), soorten terrein, zithouding, omstandigheden.... . Het maakt het er allemaal niet gemakkelijker op om tot een objectief en correct resultaat te komen. Als je de logica volgt is het eigenlijk simpel. Wendbaarheid: 26 > 650B > 29, acceleratie: 26 > 650B > 29, rolweerstand: 29 > 650B > 26, grip (ook bergop): 29 > 650B > 26. Naargelang het soort terrein en omstandigheden, zal elke maat wel ergens superieur zijn tegenover de andere.
        Goed gezegd, en vooral onthouden voor latere discussies

Als de 29er aan vervanging toe is ga ik zeker testrijden met een 650B, maar met de kms die ik dit jaar maar op de MTB heb gebold zal dat nog wel een paar jaar duren...

Comment

Wat onderdelen besteld voor de F29.
          Leonardi OPI -20° 110 mm stuurpen, Ritchey WCS barends, twee Elite bidonhouders en een setje XT pedalen (model 2012).
          Getwijfeld over de pedalen, je hebt verschillende merken die ongeveer evenveel kosten dan de XT's en toch lichter zijn. Zo heb je bijvoorbeeld de Ritchey Pro Paradigm SPD pedalen in mooi flashy rood, voor 60 euro en ze wegen zo'n 80 gr. lichter dan de XT's. Na wat research en reviews op het net komen de XT's er toch als beste uit qua prijs/kwaliteit, vooral de lagering zou beter zijn dan de rest. Rij trouwens zelf ook al jaren met XT's, slechts één keer in al die jaren heb ik ze eens gedemonteerd en terug ingevet, nooit problemen mee gehad. Raakvlak voor de schoenen is ook breder dan die van de andere merken, verklaart het lichte meergewicht ook deels waarschijnlijk.
          XT en XTR zijn gewoon de beste pedalen.
          Ik rijd nu al paar jaar met exustar pedalen van 35 euro, maar ik heb ook ieder jaar een nieuwe set nodig.
          Stukken lichter als de XT pedalen, maar na 5000 km heb je zoveel speling op de lagers dat ze enkel nog goed zijn voor in de vuilbak te gooien.

Comment

XT en XTR zijn gewoon de beste pedalen.
            Ik rijd nu al paar jaar met exustar pedalen van 35 euro, maar ik heb ook ieder jaar een nieuwe set nodig.
            Stukken lichter als de XT pedalen, maar na 5000 km heb je zoveel speling op de lagers dat ze enkel nog goed zijn voor in de vuilbak te gooien.
            Ben ook van die mening, een mening die eigenlijk een feit is. En als we de verhouding prijs/kwaliteit in acht nemen, dan blijft Shimano XT nog over.

Comment

• Ik heb nooit met andere pedalen dan Shimano gereden en ik ben ook van mening dat gewicht niet alles is. Ik rijd dan ook met XT's rond. Maar goed, ik kan met niet veel vergelijken. Alleen met Coda-pedalen die vroeger op Cannondale zaten. De Shimano's zijn alleszins degelijker.
              120d Hatch Edition Sport

Comment

• Ik heb op m'n F1000 Ritchey SPD's gehad. Weinig problemen mee gehad, maar ik moest ze wel onderhouden. Dikwijls demonteren, kuisen en terug invetten. En op den duur zat er wat speling op. En twee keer voorgehad dat de lagers stuk waren. Waren ook enkel gelagerd. Pedaalas was conisch en pedaal werd enkel gelagerd (industrielager) aan de buitenkant.

Comment

• Ritcheys stonden er bekend om dat ze lichter waren dan Shimano's. Het verschil moet natuurlijk ergens zitten.
                  120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    Ritcheys stonden er bekend om dat ze lichter waren dan Shimano's. Het verschil moet natuurlijk ergens zitten.
                    Als je binnen eenzelfde materiaalsoort blijft klopt dat inderdaad.

Comment

• Shimano XTR, geen twijfel voor mij. Alle topcrossers gebruiken die trouwens ook, wat ik op zichzelf al genoeg referentie vind.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                        Shimano XTR, geen twijfel voor mij. Alle topcrossers gebruiken die trouwens ook, wat ik op zichzelf al genoeg referentie vind.
                        Lijkt me ook zowat de beste pedaal op de markt. Maar de haast dubbele kostprijs dan die van een XT is niet meteen verrechtvaardigd vind ik. Voor de naam XTR alleen al betaal je al een flink stuk extra.

Ik heb de 2012 XT's gewogen. Wegen 11 gr. minder dan de oude XT's. Wauw!!!

Comment

• Hier mijne tweeling..

MTB , Volledig Sram X9.

Gisteren een C-bear bottombracket gestoken en nieuwe KMC ketting

Graag zou ik er nog een setje Magura of Hope remmen op willen ipv de Avid Elexir 3's en een lichter setje wielen

Racefiets , volledig Shimano Ultegra

Last edited by NHke; 17/11/2012, 14:33.

Comment

Lijkt me ook zowat de beste pedaal op de markt. Maar de haast dubbele kostprijs dan die van een XT is niet meteen verrechtvaardigd vind ik. Voor de naam XTR alleen al betaal je al een flink stuk extra.
                            Het is niet alleen de naam natuurlijk. Met XTR heb ik zelf niet echt ervaring, met Dura Ace wel. Supergerief, maar je moet al een perfectionist (lees: competitie rijden) om daar echt voordeel mee te doen. Ik vind het leuk om met Dura Ace rond te bollen, maar volgende keer zal Ultegra wel weer meer dan genoeg zijn.
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Leuke fietsen NHke. Goed gerief voor een mooie prijs.
                              120d Hatch Edition Sport

Comment

• Ohja pedalen, even mijne oude favoriet vergeten
                                Bebop. Misschien nog iets betere kwaliteit als XT(R) zalige bewegingsvrijheid, maar de schoenplaatjes steken redelijk ver uit waardoor wandelen ermee moeilijker gaat.

@NHke, schoon gerief. Persoonlijk zou ik het crank upgraden naar een shimano systeem met gewone BSA lagers van XT of XTR. Die gaan veel langer mee als SRAM lagers.
                                C-Bear vind ik eigenlijk redelijke rommel. Veel betalen voor de naam, maar gaan niet langer mee als een gewone XTR lager die vele malen goedkoper is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                  Het is niet alleen de naam natuurlijk. Met XTR heb ik zelf niet echt ervaring, met Dura Ace wel. Supergerief, maar je moet al een perfectionist (lees: competitie rijden) om daar echt voordeel mee te doen. Ik vind het leuk om met Dura Ace rond te bollen, maar volgende keer zal Ultegra wel weer meer dan genoeg zijn.
                                  In de praktijk ga je geen bal verschil voelen (zowel in rij ervaring als rendement) tussen een Dura Ace en Ultegra of XTR vs. XT. Persoonlijk al genoeg ervaring mee.

Comment

• Vroeger was er een groot verschil tussen XT en XT shifters, nu is dat verschil er ook niet meer.
                                    Enige onderdelen van XTR waar ik een verschil in merk zijn de remmen.

De rest is zo goed als identiek, enkel iets lichter en een andere naam erop.( en dubbel zo duur)
                                    Verschil tussen SLX en XT(R) is wel goed merkbaar

Comment

• Mijn oudste XTR gerief is van 1998. Ik wil niet weten wat er van XT na zoveel jaren nog zou overschieten. Het is niet alleen een kwestie van centen, er is ook nog een kwaliteitsverschil - dat, toegegeven, minder groot is dan het centenverschil.
                                      Ik veronderstel dat het bij SRAM hezelfde is, als je een XTR al duur vind moet je vooral van SRAM X.0 en XX wegblijven

Comment

Vroeger was er een groot verschil tussen XT en XT shifters, nu is dat verschil er ook niet meer.
                                        Enige onderdelen van XTR waar ik een verschil in merk zijn de remmen.

De rest is zo goed als identiek, enkel iets lichter en een andere naam erop.( en dubbel zo duur)
                                        Verschil tussen SLX en XT(R) is wel goed merkbaar
                                        Ik heb die indruk ook stilaan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                          Mijn oudste XTR gerief is van 1998. Ik wil niet weten wat er van XT na zoveel jaren nog zou overschieten. Het is niet alleen een kwestie van centen, er is ook nog een kwaliteitsverschil - dat, toegegeven, minder groot is dan het centenverschil.
                                          En da's net wat ik bedoel.

Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                          Ik veronderstel dat het bij SRAM hezelfde is, als je een XTR al duur vind moet je vooral van SRAM X.0 en XX wegblijven
                                          Het duurste dat op de F29 gaat staan is dan ook 'maar' SRAM X0 (de achterderailleur).
                                          De koersfiets is allemaal SRAM Red, maar gezien de 'redelijke' totaalprijs van de fiets was dat uiteindelijk dan toch niet zo duur.

Comment

Working...
                                          X