Mededeling
Collapse
No announcement yet.
M'n fietsen - part II
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenValt nog mee, dit was erger :
[ATTACH=CONFIG]94278[/ATTACH]
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenIk lees enkele voordelen tov 26" maar geen nadelen, ik zou dat licht scepticisme gerust bijschaven tot "bijna helemaal overtuigd"
Een ploegmaat die heel veel chrono's en marathons rijdt, en een zeer technisch rijder is, heeft sedert vorige week ook een 29er, en hij ondervond meteen dat de bike performanter was, zonder gewenningsperiode. Ik had dat ook, ik heb meteen na aanschaf mijn plaatselijk rondje gereden en verbeterde meteen mijn tijd, de week ervoor gevestigd met de 26"...
Gisteren een bike gezien met de XX1, toch vreemd, zo'n 42 achteraan, en ik vraag me echt af of je geen te grote sprongen tussen de verzetten hebt, maar op zich is het concept wel te doen denk ik. Vooraan zat een 34.
Die XX1 is wel mooi, geen voorderraileur meer. Vooraan niet meer hoeven te schakelen is voor de competitierijder zeker een groot voordeel. Nooit geen chainsuck meer en de ketting kan er haast niet meer af. Voor jan modaal lijkt het me niet onmiddellijk een zalig iets. Kleinste tandwiel van die XX1 is trouwens een 10. Tot 18t gaat het op met twee tanden verschil elke keer, valt nog redelijk mee qua sprongen dan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenJij dacht dat je met een crossfiets onderweg was zeker? Op de baan kom je zo geen toestanden tegen.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk BerichtenBwa, kom eens langs in de Westhoek
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk BerichtenIk rij met "deze": http://www.crankbrothers.com/pedals_candy.phpST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenJij dacht dat je met een crossfiets onderweg was zeker? Op de baan kom je zo geen toestanden tegen.
Fiets kan daar wel tegen hoor, ziet zelfs meer af in de regen. Die modder plakt dan wel aan het frame, maar belast de aandrijving niet hé !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenBreed stuur is wel een nadeel bij smalle doorgangen, maar dat heeft natuurlijk niet onmiddellijk iets met de wielen te maken. Ik ga wel eens een vergelijkende test doen op m'n vertrouwde parcours.
Die XX1 is wel mooi, geen voorderraileur meer. Vooraan niet meer hoeven te schakelen is voor de competitierijder zeker een groot voordeel. Nooit geen chainsuck meer en de ketting kan er haast niet meer af. Voor jan modaal lijkt het me niet onmiddellijk een zalig iets. Kleinste tandwiel van die XX1 is trouwens een 10. Tot 18t gaat het op met twee tanden verschil elke keer, valt nog redelijk mee qua sprongen dan.
XX1 : toch ook een mentaal voordeel, want je moet je niet meer afvragen of je nu best naar binnenblad schakelt, of toch maar op buitenblad blijft. Klinkt banaal, maar ik heb toch geregeld eens voor dat ik buitenblad behoud en dan vaststel dat ik toch naar binnenblad moet in volle klim. Ook omgekeerd : denken dat binnenblad nodig is maar teveel in de boter trappen en weer naar buitenblad moeten schakelen. Dit is echt wel een klein voordeel, maar als je competitie rijdt toch een belangrijk voordeel. Voor mij is een dubbel goed genoeg...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenDat was half november, de boeren profiteerden van een droge dag om massaal hun gewassen van het veld te halen, hier en daar was het ronduit glad, en zoals Hayes zegt : inderdaad regio Ieper.
Fiets kan daar wel tegen hoor, ziet zelfs meer af in de regen. Die modder plakt dan wel aan het frame, maar belast de aandrijving niet hé !
Daarstraks nog de laatste km's van 't jaar gereden. 56 km waarvan een kleine 40 off road. Ik ga het jaar afsluiten met 167 km op de teller van de 29'er.
Totaal aantal km's afgelegd in 2012 met de koersfiets: 7.609 km
Met de MTB: 3.400 km
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenBreder stuur is bij bospassages en poortjes allerhande inderdaad wel een nadeel, maar echt veel last heb ik daar nog niet van gehad.
XX1 : toch ook een mentaal voordeel, want je moet je niet meer afvragen of je nu best naar binnenblad schakelt, of toch maar op buitenblad blijft. Klinkt banaal, maar ik heb toch geregeld eens voor dat ik buitenblad behoud en dan vaststel dat ik toch naar binnenblad moet in volle klim. Ook omgekeerd : denken dat binnenblad nodig is maar teveel in de boter trappen en weer naar buitenblad moeten schakelen. Dit is echt wel een klein voordeel, maar als je competitie rijdt toch een belangrijk voordeel. Voor mij is een dubbel goed genoeg...
En voor alle fietsertjes hier, al een gelukkig 2013 gewenst!
En we gaan geen ruzie meer maken in 2013 hé!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenDat was half november, de boeren profiteerden van een droge dag om massaal hun gewassen van het veld te halen, hier en daar was het ronduit glad, en zoals Hayes zegt : inderdaad regio Ieper.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenDe fiets kan daar zeker tegen, maar ik maak mijn gerief niet graag vuil als het niet nodig is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenDan kan je evengoed zeggen : "Ik fiets niet als het niet nodig is". Kortom : nooit
Comment
-
Trouwens, afgezien daarvan fiets ik sowieso alleen als het droog is. Normaal lukt het dan wel om wekelijks te trainen, maar de laatste tijd is het inderdaad erg met het weer.
Comment
-
Ik denk dat je met een wegfiets nog sneller op je gezicht ligt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenIk voel al van afgelopen zomer minder motivatie om te fietsen. En een maand later lag ik zwaar tegen de grond. Dan had ik het zowat gehad. Ik denk dat ik de laatste drie maand amper twee keer op de fiets gezeten heb en het stoort mij zelfs niet eens. Voordeel is dat ik nu terug wat meer gitaar speel. Ik blijf echter wel met gewichten trainen. Nu heb ik twee weken vakantie en ik moet toegeven: door het weer heb ik nog niet gefietst, anders was ik wel terug begonnen. Het komt nu echt niet meer op een keer meer of minder. Trouwens, een rustpauze kan nooit kwaad. Het is nog maar de tweede keer in mijn leven dat ik zo lang quasi niet fiets (eerste keer is al zeker 12-13 jaar geleden). De vorige keer had ik nadien meer zin dan tevoren. Hopelijk is het deze keer ook zo.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk heb nogal sterk de indruk dat jij al ettelijke jaren niet meer echt veel met de fiets rijdt. Hoeveel km's doe jij jaarlijks zoal gemiddeld, pakweg de laatste 5 à 6 jaar?
Vroeger reed ik idd heel wat meer. En dan heb ik het over tot voor een jaar of zeven, acht. Toen zijn mijn knieproblemen begonnen en die hebben jaren aangesleept. Het eerste half jaar kon ik bijna niet meer fietsen (al deed ik het wel nog, maar dan heel traag op bergop en sowieso hellingen vermijden). De jaren erna kreeg ik steeds last als ik langer dan twee uur op de fiets zat. Het vreemde daarbij was wel dat ik beter anderhalf uur "vollen bak" kon gaan rijden dan 2u30 op het gemak. Sinds een paar jaar heb ik de indruk dat ik er van af ben, al fiets ik meestal alleen kan ik het er niet echt meer voor opbrengen nog 3-4 uur te gaan fietsen (wat ik dus ook niet doe). Deze zomer heb ik een week of vier zes, zeven uur per week gereden, maar doorgaans fiets ik maar twee uur per week meer. Niet veel idd.
Voor de knieproblemen was vijf uur per week normaal. En in de zomer nog meer. Ik heb zo eens een zomer (12 weken) gemiddeld 20 uur per week gefietst. Heel anders dan nu dus.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenJe moet alleen opletten met die al modder dat je niet wegschuift. Ik kom net terug van een revalidatie van bijna 2 maand door op een houten brug onderuit te schuiven (met de MTB dan nog)
Ik denk dat je met een wegfiets nog sneller op je gezicht ligt.
Wat was je blessure ?
Comment
-
zware luxatie van 4 vingers aan de linkerhand (ze lagen bovenop mijn hand naar mijn pols toe )
De zwelling is nog niet volledig weg maar de pijn is zo goed als verdwenen zodat ik terug een stuur kan vasthouden.
De Tacx Satori is mijn grote vriend geweest de laatste 2 maand . Ik fiets niet graag op rollen maar het was 'van moetes' en op deze manier heb ik toch nog wat vorm kunnen behouden.
Comment
Comment