Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ondertussen zo'n 300 km's op de teller van de 29'er. Vandaag nog een 90 erbij, waarvan de helft in de kempische bossen. Deed wel wat pijn na het mindere fietsen van de afgelopen weken i.c.m. de overvloed aan drank en spijzen tijdens de eindejaarsfeesten (+ 2 kg extra lichaamsgewicht). Enfin, 'k ga niks meer veranderen aan de setup van de fiets. Het 2 cm ingekorte stuur van 68 breed met de bar-ends sturen perfect (ook al staat het belachelijk volgens sommigen, looks primeren nu eenmaal niet bij mij), drop is goed, afstand zadel stuur en zadelhoogte oké. Alleen maar pluspunten eigenlijk qua rijgedrag voor de 29'er. Enkel de Schwalbe Racing Ralph EVO's vind ik wat minder, ze zijn super in het bos maar op de weg maken ze veel meer lawaai en ze bollen veel minder 'smooth' dan de race kings (noppen liggen ook verder uit elkaar, vandaar waarschijnlijk), ook spatten ze het water op de baan meer op dan de race kings, en dan word ik sneller vuil en nat hé. Als ze versleten zijn racekings erop, liggen mij beter. Vorige week nog een 60 met de 26' gereden, nee, liever op de 29'er. Ligt het aan het mindere gewicht, het bredere stuur, de andere zithouding, de grootte van de wielen,... ik weet het niet.
Ik moet het simpelweg toegeven: de 29'er wint... eigenlijk overal!
Had later als interessebepaling m'n woon-werk fietsje een sop tweedehands gezet. De eerste die reageerde biedt dicht genoeg tegen m'n vraagprijs om niet te twijfelen. Dus is ie verkocht.
Dit wordt dus de opvolger
Aleen blijken de 2012 modellen op te zijn en de 2013 modellen nog niet te bestellen.
De mountainbike wordt dus even tot woon-werk fiets gepromoveerd...
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Ondertussen zo'n 300 km's op de teller van de 29'er. Vandaag nog een 90 erbij, waarvan de helft in de kempische bossen. Deed wel wat pijn na het mindere fietsen van de afgelopen weken i.c.m. de overvloed aan drank en spijzen tijdens de eindejaarsfeesten (+ 2 kg extra lichaamsgewicht). Enfin, 'k ga niks meer veranderen aan de setup van de fiets. Het 2 cm ingekorte stuur van 68 breed met de bar-ends sturen perfect (ook al staat het belachelijk volgens sommigen, looks primeren nu eenmaal niet bij mij), drop is goed, afstand zadel stuur en zadelhoogte oké. Alleen maar pluspunten eigenlijk qua rijgedrag voor de 29'er. Enkel de Schwalbe Racing Ralph EVO's vind ik wat minder, ze zijn super in het bos maar op de weg maken ze veel meer lawaai en ze bollen veel minder 'smooth' dan de race kings (noppen liggen ook verder uit elkaar, vandaar waarschijnlijk), ook spatten ze het water op de baan meer op dan de race kings, en dan word ik sneller vuil en nat hé. Als ze versleten zijn racekings erop, liggen mij beter. Vorige week nog een 60 met de 26' gereden, nee, liever op de 29'er. Ligt het aan het mindere gewicht, het bredere stuur, de andere zithouding, de grootte van de wielen,... ik weet het niet.
Ik moet het simpelweg toegeven: de 29'er wint... eigenlijk overal!
Mijn stuur is ingekort tot 62cm en dat vind ik ideaal : duidelijk breder dan op een 26" (daar was het 56-58cm) en breed genoeg om goed te sturen. Nog breder mag, maar dan heb je soms nog meer problemen bij nauwe passages.
Zelf ben ik content van de RR : ze dienen tenslotte om te grippen in terrein, en niet om op asfalt te bollen !
Jij blijft het maar over 'nauwe passages' hebben maar ik kom zelden paadjes tegen die smaller zijn dan een meter hoor
En tussen de bomen in het bos? Of rijden jullie niet buiten de paadjes? Waarmee ik niet wil beweren dat 62cm de maximum breedte is, gewoon een kanttekening.
edit: of ik denk dan aan een paadje naast de beek waar bomen of tuinhekken naast staan. Hier in het dorp en in het locale bloso domein zijn wel wat paadjes waar je je best niet te breed zet. Maar dan nog, of het zo smal moet? Dat denk ik nu ook weer niet.
Mijn stuur is ingekort tot 62cm en dat vind ik ideaal : duidelijk breder dan op een 26" (daar was het 56-58cm) en breed genoeg om goed te sturen. Nog breder mag, maar dan heb je soms nog meer problemen bij nauwe passages.
Zal inderdaad best wel oké zijn. Heeft ook veel met gewenning te maken denk ik. Ik zit dan wel met een 68 stuur, maar door de barends staan de handvaten ongeveer een 64 à 65 cm uit mekaar.
Zelf ben ik content van de RR : ze dienen tenslotte om te grippen in terrein, en niet om op asfalt te bollen !
Da's waar. Maar toch liever goed bollen op allebei. Ik rij tenslotte ook veel op vettige wegen met de MTB en rij zelden met de auto met de MTB erin of op naar één of andere TT of offroad training. En, vermits ik zelden de zware moddertoestanden opzoek, voldoet de raceking voor mij nagenoeg altijd op het terrein. Dus een raceking is voor mij de ideale band, vind ik.
Jij blijft het maar over 'nauwe passages' hebben maar ik kom zelden paadjes tegen die smaller zijn dan een meter hoor
Dan kom je maar eens de singletracks in de dennenbossen van de kempen rijden. Soms is het wel nipt hoor. Maar, het vlottere stuurgevoel van zo'n breed stuur, dat altijd aanwezig is doet dat nadeel van dat brede stuur bij die nauwe passages eigenlijk bijna in het niets verdwijnen.
Ik doel vooral op de vele poortjes die je toch dikwijls tegenkomt in onze bossen.
In onze bossen kom je die poortjes zelden tegen.
Waar ga jij eigenlijk altijd rijden met de MTB daar aan de kust? Ik vertoef regelmatig in Nieuwpoort, ik heb daar in de buurt nog niet onmiddellijk iets interessant gevonden.
In onze bossen kom je die poortjes zelden tegen.
Waar ga jij eigenlijk altijd rijden met de MTB daar aan de kust? Ik vertoef regelmatig in Nieuwpoort, ik heb daar in de buurt nog niet onmiddellijk iets interessant gevonden.
Ik doe regelmatig De Panne en Koksijde. Je kan die ook perfect aan elkaar lussen. Vooral De Panne vind ik wel leuk (is wel maar een lus van 4,5km of zo).
In de duinen zijn ook heel wat onofficiële routes te vinden.
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Ik doe regelmatig De Panne en Koksijde. Je kan die ook perfect aan elkaar lussen. Vooral De Panne vind ik wel leuk (is wel maar een lus van 4,5km of zo).
In de duinen zijn ook heel wat onofficiële routes te vinden.
De Panne en Koksijde, zijn dat permanent afgepijlde routes? Linkje?
Die passeren elkaar op een paar honderd meter. De Panne is bos met een stukje duinen. Koksijde is vooral duinen. En als je hem goed kent, kan je stukken openbare weg perfect vermijden maar dan zit j eniet meer op de officiële route.
Echte plaatselijke mtb's kennen nog heel wat stukken duinen die de moeite zijn.
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Die passeren elkaar op een paar honderd meter. De Panne is bos met een stukje duinen. Koksijde is vooral duinen. En als je hem goed kent, kan je stukken openbare weg perfect vermijden maar dan zit j eniet meer op de officiële route.
Echte plaatselijke mtb's kennen nog heel wat stukken duinen die de moeite zijn.
Bedankt Hayes, ik wist niet dat daar BLOSO routes waren. Volgende keer als ik de MTB bij heb eens gaan verkennen, in maart rij ik normaal ook een MTB wedstrijd in Koksijde op (en rond?) het militair domein.
Bedankt Hayes, ik wist niet dat daar BLOSO routes waren. Volgende keer als ik de MTB bij heb eens gaan verkennen, in maart rij ik normaal ook een MTB wedstrijd in Koksijde op (en rond?) het militair domein.
Een deel van de route in Koksijde passeert ook op het militair domein en pak een heel klein stukje mee van het cyclocross parcours (duintje naar beneden). Toen ik daar vorige week passeerde zag ik dat er (op een voor ons ontoegankelijk) stuk een helemaal linten gespannen waren die een single track parcours vormden.
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
In onze bossen kom je die poortjes zelden tegen.
Waar ga jij eigenlijk altijd rijden met de MTB daar aan de kust? Ik vertoef regelmatig in Nieuwpoort, ik heb daar in de buurt nog niet onmiddellijk iets interessant gevonden.
In de winter is het een paradijs hoor, singletracks bij de vleet (vooral kant Lombardsijde-Westende) en duinen (vooral richting Koksijde een ware speeltuin) met nog grotere hoogteverschillen dan je zou denken. Aan Nieuwpoort is er sedert enkele weken een volledig nieuw pad "gemaakt" in duinen, flink snoeiwerk door een TT-organisatie want er hingen (nog) pijltjes van een TT.
In de winter is het een paradijs hoor, singletracks bij de vleet (vooral kant Lombardsijde-Westende) en duinen (vooral richting Koksijde een ware speeltuin) met nog grotere hoogteverschillen dan je zou denken. Aan Nieuwpoort is er sedert enkele weken een volledig nieuw pad "gemaakt" in duinen, flink snoeiwerk door een TT-organisatie want er hingen (nog) pijltjes van een TT.
Comment