Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik hoor dat je bij dit soort frames best een momentsleutel neemt om de vijsjes aan te draaien.
In de nieuwste Mountainbike Plus staat een test van 17 top hardtails.
Dat is het beste bij alle carbonframes. Een kameraad van me mocht van z'n fietsenmaker zelfs de zadelpen van z'n C'dale Taurine niet zelf verzetten uit angst dat 'ie de zadelklem te strak zou aandraaien en het frame bijgevolg zou kunnen splinteren.
Meestal is dat ofwel de trapstang die een beetje los staat op de as. Even demonteren en nieuw vet aandoen en terug aandraaien. Ofwel zijn de draadcups wat losgekomen, dat zijn die dingen waarmee je de trapas zelf mee monteert en vast in het frame zet. Heb je wel een speciale sleutel voor nodig. Als je 'm terug vastzet, doe wat borgingsmiddel op de draad (vb. Loctite 222) dan komt dat nooit meer vanzelf los na 't monteren.
Er kunnen nog andere oorzaken zijn, maar negen op de tien is het met twee bovengenoemde gevallen opgelost.
Mooie uitleg, bedankt! Als ik nog eens ga biken met Jupke mag hij dit eerst proberen op te lossen
Ik heb sinds kort constant kraakjes ter hoogte van de trapas, vooral bij constante snelheid - bij inhouden of hard doortrappen hoor ik het niet...
Wat kan dit zijn? Trapaslagers?
Het kan zijn dat alles gewoon goed vast staat, maar dat er te weinig vet aan de draad van uw trapas is (waar die het frame raakt dus). Demonteren, wat vet eraan en terug in elkaar zetten.
Is het dat niet, veel kans dan dat er op een andere plaats daar rond te weinig vet zit.
Louter en alleen van iets dat te los staat, zal je niet snel kraakjes te horen krijgen.
Het kan zijn dat alles gewoon goed vast staat, maar dat er te weinig vet aan de draad van uw trapas is (waar die het frame raakt dus). Demonteren, wat vet eraan en terug in elkaar zetten.
Is het dat niet, veel kans dan dat er op een andere plaats daar rond te weinig vet zit.
Louter en alleen van iets dat te los staat, zal je niet snel kraakjes te horen krijgen.
Dit is weeral eens het bewijs dat je niet veel kaas gegeten hebt van fietstechniek.
Iets dat los staat, ook al hangt er genoeg vet aan, kan zeker WEL kraakjes en piepjes vertonen. Per toeval heb ik gisteren nog de linkse crank van m'n vrouw haar fiets wat vaster gezet (zonder extra vet dus) omdat die kraakte wanneer ze trapte. En weet je wat? Kraken weg. Straf hé?
De draad tiens. Dus de draad van de lager tegen de draad van het frame. Zou jij toch moeten weten.
Zelf nog nooit last gehad van kraakjes door iets dat los stond hoor. Zie maar dat de fiets van uw madam binnenkort niet terug begint te kraken, mijnheer de expert.
Oh, ik rijd al met aluminium frames sinds 1991, dus ik weet alles over kraakjes die in het frame doorklinken.
De draad tiens. Dus de draad van de lager tegen de draad van het frame. Zou jij toch moeten weten.
Jij doet daar vet tussen??!
Da's helemaal niet nodig, integendeel zelfs. Een borgingsmiddeltje (vb. Loctite 222) is veel meer aan te raden. Kan de boel niet meer vanzelf loskomen. Duidelijk nog veel te leren BIKEfreak.
Jantje gaat het weer eens vertellen.
En geloof me: vroeger heb ik best veel kilometers afgemaald.
Vet aan de draad slecht? How can you be so wrong?
Echt ongelofelijk hoe jij steeds weer zo overtuigd kan zijn van je eigen gelijk, zelfs al weet je er gewoon niets van.
Zeg kinders, haal bij mama eens een ijsje en stop 't maar. Altijd datzelfde gedoe
Wat carbon en aandraaien van vijzen betreft : ik denk dat het aandraaien bij de zadelpen delicaat is voor de zadelpen als die in carbon is, ik zie niet in dat het carbon frame zelf zou kunnen barsten aangezien de zadelpen die erin zit verhindert dat het carbon "inbuigt". Nee?
Jantje gaat het weer eens vertellen.
En geloof me: vroeger heb ik best veel kilometers afgemaald.
Vet aan de draad slecht? How can you be so wrong?
Verdraai m'n woorden weer niet beste vriend. Ik zeg niet dat het slecht is hé, het HOEFT gewoonweg helemaal niet.
Spontaan loskomen van die cups is schering en inslag in het fietswereldje. Met er vet aan te doen bevorder je dat verschijnsel alleen. Je slaat de bal dus compleet mis.
Echt ongelofelijk hoe jij steeds weer zo overtuigd kan zijn van je eigen gelijk, zelfs al weet je er gewoon niets van.
Spreek a.u.b. voor jezelf, wil je? Vertel ik leugens en verzinsels misschien? Dacht het niet hé.
Hou op met spartelen beta, je maakt je oeverloos belachelijk.
Wat carbon en aandraaien van vijzen betreft : ik denk dat het aandraaien bij de zadelpen delicaat is voor de zadelpen als die in carbon is, ik zie niet in dat het carbon frame zelf zou kunnen barsten aangezien de zadelpen die erin zit verhindert dat het carbon "inbuigt". Nee?
Toch kan een carbon frame door het te fel aandraaien van de zadelklem ook ingedeukt worden en kunnen er zelfs splinters ontstaan.
Bij mij zit er ook vet aan de draad van m'n trapas , en daar is het wel nodig.
Onlangs nog een trapas moeten laten uitboren (XTR uit 2003 , verdomd harde kost hoor) omdat het vet vergeten of weg was.
Bij mij zit er ook vet aan de draad van m'n trapas , en daar is het wel nodig.
Onlangs nog een trapas moeten laten uitboren (XTR uit 2003 , verdomd harde kost hoor) omdat het vet vergeten of weg was.
Ik heb nog nooit vet aan m'n trapas gedaan (aan de lagercups wel te verstaan). Ook niet in de tijd dat ik intensief aan MTB deed. Nooit problemen gehad met demonteren. Vind ik heel raar. Was dat in een tita frame?
Hoeft niet altijd titanium te zijn hoor. Monteer anders eens een alu zadelpen in een alu frame, doe er absoluut géén vet aan en rijd daar een jaar of zo mee rond.
Ik heb het eens gehad, lang geleden. Ik had geen vet, dus deed ik een klein beetje olie aan de pen. Uiteraard zakte de zadelpen tijdens het rijden. Na de rit telkenmale wat olie weggewreven tot de pen niet meer zakte. Toen ik na een hele tijd de zadelpen nog eens wou losmaken, lukte dat helemaal niet. Ook kruipolie haalde helemaal niets uit. Dan maar binnengestoken bij de fietsenmaker. Nog altijd niets. Ik heb de fiets al lang niet meer (jammer trouwens: was een M2000 van 1993 met een aantal Ringlé-parts, Magura's, Manitou 4, Answer Hyperlite, Onza, Flite e.d.), dus geen idee of het probleem ooit nog opgelost geraakt is. Hopelijk is hij nergens bij het grof huisvuil beland.
Ik mis die fiets.
Hoeft niet altijd titanium te zijn hoor. Monteer anders eens een alu zadelpen in een alu frame, doe er absoluut géén vet aan en rijd daar een jaar of zo mee rond.
Ik heb het eens gehad, lang geleden. Ik had geen vet, dus deed ik een klein beetje olie aan de pen. Uiteraard zakte de zadelpen tijdens het rijden. Na de rit telkenmale wat olie weggewreven tot de pen niet meer zakte.
Als je een zadelpen deftig klemt zakt die helemaal niet met wat olie of vet eraan. Ik doe altijd vet aan m'n zadelpennen om eventueel gekraak tegen te gaan en ze gemakkelijker los te krijgen als dat eventueel zou moeten. Nog nooit een zakkende zadelpen gehad.
Toen ik na een hele tijd de zadelpen nog eens wou losmaken, lukte dat helemaal niet. Ook kruipolie haalde helemaal niets uit. Dan maar binnengestoken bij de fietsenmaker. Nog altijd niets.
Dan heb je een prullenfietsmaker geraadpleegd. Alles gaat los. Kruipolie ('rusty penetrant' van Kent bijvoorbeeld), een nachtje laten inwerken en met wat wring- en klopwerk komt dat uiteindelijk altijd wel los.
Als je een zadelpen deftig klemt zakt die helemaal niet met wat olie of vet eraan. Ik doe altijd vet aan m'n zadelpennen om eventueel gekraak tegen te gaan en ze gemakkelijker los te krijgen als dat eventueel zou moeten. Nog nooit een zakkende zadelpen gehad.
Dan heb je een prullenfietsmaker geraadpleegd. Alles gaat los. Kruipolie ('rusty penetrant' van Kent bijvoorbeeld), een nachtje laten inwerken en met wat wring- en klopwerk komt dat uiteindelijk altijd wel los.
Met motorolie zakt een zadelpen wel degelijk.
Het ging meer bepaald om een Ringlé Moby in een Cannondale 3.0-frame.
Die "prullenfietsenmaker" was trouwens Jowan uit Kluisbergen. Niet bepaald de goedkoopste, maar wel een gerenommeerde fietsenmaker uit de streek (althans, zijn personeel, zeker in dié tijd ). Toen ik de fiets terugkreeg was mijn zadelpen niet meer rond, maar vierkant, doordat ze er met een vierkante klem hadden opgezeten om heel veel druk te kunnen uitoefenen. En natuurlijk hebben ze nog productjes ook gebruikt, wat dacht je.
Om het met uw woorden te zeggen: blijven proberen!
Comment