Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Heb een topic gestart op mountainbike.be maar ga het hier ook vragen:

Beste mensen,

Ik heb een radon MTB met een FSA balhoofd maar in de modderige omstandigheden van de laatste ween blijkt dat niet echt modder - watervast te zijn.

Aangezien ik toch mijn vork wil vervangen door een vaste vork wil ik ineens ook een nieuw balhoofd monteren.

Nu waar moet ik hierbij op letten?

Ik weet dat het een semi geïntegreerd type is en dat de buisdikte 1 1/8" is.

Welke maten moet ik nog meer weten (en hoe te meten)?

Welke headset raden jullie aan? Ik ben aan het googelen geweest en zie door het bos de bomen niet meer, zoveel verschillende en prijzen van 15 tot 250 euro.

Vereisten zijn, goede prijs-kwaliteitsverhouding, moddervast en low maintenance, 'k ben geen weightwheenie dus liever iets robuuster en goedkoper dan per se 5 g lichter of zo.

enkele modelletjes die ik gezien heb:
    BBB http://www.bike-components.de/produc...---BHP-02.html

FSA http://www.bike-components.de/produc...teuersatz.html

Crank Brothers http://www.bike-components.de/produc...teuersatz.html

KCNC http://www.bike-components.de/produc...teuersatz.html

Dit zijn uiteraard maar snel gezochte voorbeeldjes.

Mijn voornaamste zorg is dat ik eentje bestel die in het kader past uiteraard.

Comment

• Volgens mij is Cane Creek ook wel goed, maken normaal dingen voor downhill dus qua stevigheid zit dat wel snor. Anders ken ik er ook niet veel van...

Comment

• Ik maak me eigenlijk vooral zorgen over de maat.

Ik weet dat de buis van de vork 1 1/8" is maar ze moet ook nog in de kader passen natuurlijk, ik kom precies regelmatig 44mmm tegen maar heb nog niet gezien hoe ik moet meten of dat idd voor mij goed is.

Comment

• Goeie dichtingen, heel belangrijk. Jammer genoeg maakt Chris King geen semi-integrated.
          Met een ander balhoofd moet je toch 1 keer per jaar je lagers vervangen, zeker als je niet schrikt van een beetje modder.
          Cane Creek, Hope, Woodman zijn namen die mij zo direct te binnen schieten. Heb ze alledrie gehad, alvorens ik exclusief op CK overschakelde.

Comment

• ps: uw Crank Brothers link is volgens mij geen semi-integrated.

dit zijn semi's

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
              ps: uw Crank Brothers link is volgens mij geen semi-integrated.

dit zijn semi's

http://www.bike-components.de/shop/c...ntegriert.html
              Geen van de links daar vrees ik, had verkeerd gekeken

Comment

Goeie dichtingen, heel belangrijk. Jammer genoeg maakt Chris King geen semi-integrated.
                Met een ander balhoofd moet je toch 1 keer per jaar je lagers vervangen, zeker als je niet schrikt van een beetje modder.
                Cane Creek, Hope, Woodman zijn namen die mij zo direct te binnen schieten. Heb ze alledrie gehad, alvorens ik exclusief op CK overschakelde.
                Deze ook niet? http://www.bike-components.de/produc...teuersatz.html

Maar vind ik dan ineens weer duur precies

Had zoiets van 40-60 euro in gedachten.

Comment

• Bij deze staat er in 3 maten verkrijgbaar 10, 15 en 25 mm, waar slaat dat dan op?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                    En ik kan ook een extra kroon voor onder op de vork bij bestellen, als ik dan een vaste vork bij koop kan ik makkelijk wisselen.

Comment

Bij deze staat er in 3 maten verkrijgbaar 10, 15 en 25 mm, waar slaat dat dan op?

http://www.bike-components.de/produc...teuersatz.html
                      Ik zou de Ritchey WCS nemen, die heeft een heel goede prijs/kwaliteit. Ik heb die ook op de Colnago als vervangingsbalhoofd gezet.
                      Die verschillende mm's duidt op de zogenaamde 'stack hoogte', da's het aantal mm dat een balhoofd extern inneemt. Hoe hoger de stack, hoe langer uw balhoofdbuis eigenlijk wordt.

Comment

• 't zijn blijkbaar testdays bij van eyck in Geel, daar eens naartoe rijden, kan ik eens zien wat ze daar hebben en wat dat verschilt in prijs met online in DE.

Comment

't zijn blijkbaar testdays bij van eyck in Geel, daar eens naartoe rijden, kan ik eens zien wat ze daar hebben en wat dat verschilt in prijs met online in DE.
                          Echt goedkoop is 't bij Van eyck niet meer hoor, en al zeker niet als je 'r nog eens speciaal naartoe moet rijden.

Ik heb onderstaand balhoofd gekocht bij VE, kostte daar 66,5 euro.

Hier heb je 't al voor een dikke 53 euro

Comment

Goeie dichtingen, heel belangrijk. Jammer genoeg maakt Chris King geen semi-integrated.
                            Volgens mijn ervaring valt dit al bij al nog mee, die Chris king's zijn misschien beter ( heb er geen ervaring mee) , maar het zou er nog aan ontbreken, voor de prijs van ééntje heb ik 3 Ritchey WCS lagers... Met die laatste ben ik op m'n modderfiets nu aan z'n derde winter begonnen begin september , en van wat modder ben ik niet vies, van met een hogedrukreiniger afspuiten ook niet trouwens en dat balhoofdje draait nog als nieuw , wat ik wel doe is om de twee maanden in de winter dan even open maken en GOED vet insteken, vet heeft vooral de bedoeling als afdichting te werken ( Klubervet die we vooral gebruiken op kogelspindels in de industrie ). Dus ik stel me de vraag of je dan echt 130 euro aan zo'n King moet geven, volgens mij rijden er vooral veel met CK omdat ze er iets hipper uitzien, da's mijn idee daarover...
                            Last edited by Audidriver; 12/11/2010, 17:01.

Comment

Deze ook niet? http://www.bike-components.de/produc...teuersatz.html

Maar vind ik dan ineens weer duur precies

Had zoiets van 40-60 euro in gedachten.
                              Mogelijk wel. Toch opgelet met Chris King, je moet die met speciaal materiaal laten installeren, en niet iedere fietsmaker heeft dat. Verder goed uitkijken voor wat type frame dit gemaakt is.
                              Voor die prijs koop je wel een setje dat jaren meegaat. En je spaart je elk jaar een nieuwe set lagers uit. Dus dat lijkt duur maar is het op de lange duur niet.
                              Vraag is natuurlijk, hoe lang doe je met een frame

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                Ik zou de Ritchey WCS nemen, die heeft een heel goede prijs/kwaliteit. Ik heb die ook op de Colnago als vervangingsbalhoofd gezet.
                                Die verschillende mm's duidt op de zogenaamde 'stack hoogte', da's het aantal mm dat een balhoofd extern inneemt. Hoe hoger de stack, hoe langer uw balhoofdbuis eigenlijk wordt.
                                Ja, Ritchey kan ik ook aanbevelen. Is zeer goed prijs/kwaliteit maar zoals Jan zegt, de WCS versie nemen..

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                                  Volgens mijn ervaring valt dit al bij al nog mee, die Chris king's zijn misschien beter ( heb er geen ervaring mee) , maar het zou er nog aan ontbreken, voor de prijs van ééntje heb ik 3 Ritchey WCS lagers... Met die laatste ben ik op m'n modderfiets nu aan z'n derde winter begonnen begin september , en van wat modder ben ik niet vies, van met een hogedrukreiniger afspuiten ook niet trouwens en dat balhoofdje draait nog als nieuw , wat ik wel doe is om de twee maanden in de winter dan even open maken en GOED vet insteken, vet heeft vooral de bedoeling als afdichting te werken ( Klubervet die we vooral gebruiken op kogelspindels in de industrie ). Dus ik stel me de vraag of je dan echt 130 euro aan zo'n King moet geven, volgens mij rijden er vooral veel met CK omdat ze er iets hipper uitzien, da's mijn idee daarover...
                                  Bij jou dient dat vet voor de afdichting, de Chris King is zo gepast gemaakt dat dat zich vanzelf afdicht.
                                  je zegt zelf dat je regelmatig vet moet bijsteken, wel je mag thuis eens komen zien, ik heb 4 Chris Kings lopen , de oudste sinds 2001 en veel vet is daar nog niet ingegaan. Ik laat ze wel om het jaar of zo eens checken.

Comment

Bij jou dient dat vet voor de afdichting, de Chris King is zo gepast gemaakt dat dat zich vanzelf afdicht.
                                    je zegt zelf dat je regelmatig vet moet bijsteken, wel je mag thuis eens komen zien, ik heb 4 Chris Kings lopen , de oudste sinds 2001 en veel vet is daar nog niet ingegaan. Ik laat ze wel om het jaar of zo eens checken.
                                    Ik stelde me gewoon de vraag of ik nu echt 130 euro aan een balhoofd moet besteden ( nu ik kan toch niks met zo'n CK ) , imho zijn er aan een fiets belangrijker onderdelen dan een balhoofd ( toch niet in die mate dat zo'n Ritchey WCS niet kan functioneren ) , een goede derrieset ofzo brengt dan toch meer op. Maar ik geloof je best dat je CK al 9 jaar z'n werk doet. ( met mijn 3 WCS jes zal ik ook wel 10 jaar verder kunnen , ik steek m'n fietsen steeds volledig zelf ineen, ik ga NOOIT naar een fietsenmaker, een beetje vet insteken is 5 minuten werk meer niet)

Comment

• Wie rijdt er nu 10 jaar met een frame? iemand zoals ik met frames die het lange dan 10 jaar uithouden.
                                      Maar iemand die om toch de 2 a 3 jaar van fiets wisselt gooit z'n geld weg aan zo'n duur materiaal

Comment

• 'k heb me niet kunnen inhouden een eentje van Pro gekocht, met 10% korting.

Misschien dat ik elders wel beter en/of goedkoper gesteld was maar 'k heb het nu he

Zal eens opzoeken welk type het juist is.

Edit: Pro rs-11 it is.

Last edited by ; 12/11/2010, 18:26.

Comment

Working...
                                        X