Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Het Taurine-frame is idd super. Ik zei het hier nog al: ik mis de achtervering van mijn Super V zelfs niet. Het verschil in voorvering (t.v.v. de Taurine natuurlijk), maakt ook zeer veel goed.
    Ik vind de Taurine zelfs beter om afdalingen mee te doen, al heeft ook het stuur daar wel iets mee te maken (brede riser die wat hoger staat, t.o.v. een recht stuur met bar-ends dat iets lager staat).
    Voorts: ik had geen blokkeerbare achterdemper op de Super V en zelfs al had ik die: de Taurine is ook de betere klimmer van de twee.
    Dus: beter dalen én beter klimmen. Wat kan een mens meer willen?
    Een iets betere afmontage kan natuurlijk altijd, maar frame en vork blijven de basis en laat die beide onderdelen nu net zeer goed scoren.
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Voor de omstaanders.
      Ik zeg gewoon dat een Taurine een goed carbon frame is, waarmee ik bedoel dat het beter scoort dan de 'no name massaproduct frames' uit Azië, je betaalt er tenslotte ook voor, zou maar erg zijn.

      Of het frame op zich zo een zalig frame is, daar kan ik niet over oordelen. Ik heb enkele keren met een Taurine van een kameraad gereden, en ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk niet direct veel verschil voelde tegenover mijn Caffeine. De nieuwe Flash carbon zou naar het schijnt beenhard zijn gemaakt omwille van z'n competitiedoeleinden. De Taurine (voorganger Flash Carbon) was ook een competitiegericht frame en dat zou dan weer eerder comfortabel zijn, raar maar -naar het schijnt- waar.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Het is ook bewezen dat de Cannondale frames het beste presteren met hun eigen vorken erin gemonteerd, weeral Lefty en Fatty dus.
        Waar staat zulk bewijs ?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          Zeker een knappe fiets. Ziet er ook kleiner uit dan hij is door die sloping bovenbuis.
          De mijne is een maatje kleiner.
          Ik heb al gelezen dat het standaard crankstel van de Taurine 4 zijn grootste nadeel is. Zelf heb ik een beetje speling op de lagers van dat crankstel. Blijkbaar kan dat niet bijgeregeld worden moeten er nieuwe lagers op. Echter, ik zie dat de fiets die jij op het oog hebt op dat vlak geüpgrade is: een Deore XT-crankstel.
          Op termijn kan je ook de wielen vervangen (de Deore-naven zijn niet ideaal als je veel in de modder rijdt). Dan heb je pas echt een goeie fiets.
          Ik plan de wielen trouwens ook te upgraden, maar nog niet binnenkort. Kan zelfs nog een paar jaar duren. Eens ik merk dat ze minder presteren, vervang ik ze wel eens.


          Naar aanleiding van dat crankstel heb ik trouwens zelf ook nog een vraagje: zou ik die SRAM GXP-lagers laten vervangen, of zou het beter zijn meteen een Deore XT-crankstel en bijhorende lagers te monteren?
          Haal die adapter eruit en monteer een BB30 trapstel..Al de rest is niet van toepassing.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
            Waar staat zulk bewijs ?
            Ik heb het ergens in een (online?) test eens gelezen. Maar vraag me nu niet meer waar. Ik zal het proberen terug te vinden.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              Ik heb het ergens in een (online?) test eens gelezen. Maar vraag me nu niet meer waar. Ik zal het proberen terug te vinden.
              Ben wel benieuwd naar die test. Moet je nog eens posten.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                Ben wel benieuwd naar die test. Moet je nog eens posten.
                Feit. Laatste wat ik erover gelezen heb, is dat de Taurine 4 goed scoort op vooral twee punten: frame en vork. Headshoks zijn gewoon stijver, maar of die in een Cannondale gemonteerd zijn of niet, heeft daar niets mee te maken.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                  Haal die adapter eruit en monteer een BB30 trapstel..Al de rest is niet van toepassing.
                  Gij peinst dat ik 500-1000 € ga investeren in een crankstel zeker.
                  120d Hatch Edition Sport

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                    Ben wel benieuwd naar die test. Moet je nog eens posten.
                    Ik denk, ik zeg 'denk', dat ik het gelezen heb in het magazine 'Fiets' van juni van dit jaar. Toen ik afgelopen zomer in Frankrijk was voor de Marmotte was er iemand bij die een hoop fietsmagazines bij had, en ik denk dat ik het daar in gelezen heb. Dus, als iemand dat 'boekske' liggen heeft, check het eens.

                    Comment


                    • was dat met de review over de verschillende vorken ? Die heb ik toevallig liggen denk ik.
                      strax thuis eens zoeken. (zwak artikel trouwens)

                      edit ik heb het al:
                      De fatty is licht, zeker gezien de prijs. Bovendien heeft de Fatty,evenals de Lefty, een afwijkende vorksprong, passend bij de geometrie van Cannondale. Daardoor stuurt een Cannondale ook het beste met een 'eigen' vork
                      Last edited by ; 17/11/2009, 19:44.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                        Het Taurine-frame is idd super. Ik zei het hier nog al: ik mis de achtervering van mijn Super V zelfs niet. Het verschil in voorvering (t.v.v. de Taurine natuurlijk), maakt ook zeer veel goed.
                        Ik vind de Taurine zelfs beter om afdalingen mee te doen, al heeft ook het stuur daar wel iets mee te maken (brede riser die wat hoger staat, t.o.v. een recht stuur met bar-ends dat iets lager staat).
                        Voorts: ik had geen blokkeerbare achterdemper op de Super V en zelfs al had ik die: de Taurine is ook de betere klimmer van de twee.
                        Dus: beter dalen én beter klimmen. Wat kan een mens meer willen?
                        Een iets betere afmontage kan natuurlijk altijd, maar frame en vork blijven de basis en laat die beide onderdelen nu net zeer goed scoren.
                        Ik zou de achtervering van de Super V ook niet missen.. dat was toch een single pivot ?? Lijkt me nogal moeilijk om dat perfect te laten werken.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                          was dat met de review over de verschillende vorken ? Die heb ik toevallig liggen denk ik.
                          strax thuis eens zoeken. (zwak artikel trouwens)

                          edit ik heb het al:
                          Amai, goed onthouden van onze Jakkel
                          Goed van Cannondale.. is zoals Windows, koppelverkoop

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                            was dat met de review over de verschillende vorken ? Die heb ik toevallig liggen denk ik.
                            strax thuis eens zoeken. (zwak artikel trouwens)

                            edit ik heb het al:

                            De fatty is licht, zeker gezien de prijs. Bovendien heeft de Fatty,evenals de Lefty, een afwijkende vorksprong, passend bij de geometrie van Cannondale. Daardoor stuurt een Cannondale ook het beste met een 'eigen' vork
                            Voilà, daar heb je 't al.
                            Niet meer dan logisch eigenlijk...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Voilà, daar heb je 't al.
                              Niet meer dan logisch eigenlijk...
                              Ga jij nu ineens boekskespraat verkondigen omdat het eens in je eigen kraam past ?

                              Het lijkt me, dat een vork met de juiste inbouwhoogte, en vergelijkbare stijfheid, het evengoed kan doen in een C'dale als in een andere fiets.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                Amai, goed onthouden van onze Jakkel
                                Goed van Cannondale.. is zoals Windows, koppelverkoop
                                ook de windows-dagen zijn wat voorbij he Adri Ik begrijp volledig wat je bedoelt.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                  Ik zou de achtervering van de Super V ook niet missen.. dat was toch een single pivot ?? Lijkt me nogal moeilijk om dat perfect te laten werken.
                                  Idd, single pivot.
                                  De fiets pompte achteraan toch wel. Toen ik de Taurine kocht, waren er twee opties: of ik kocht een Fox RP23 voor de Super V (ik vond die demper trouwens niet goedkoper dan 400 €), of die bike vloog buiten en er kwam iets anders in de plaats. Toch maar voor de tweede optie gekozen dus.
                                  In afdalingen werkte de achtervering zeer goed, maar klimmen op een goed berijdbaar pad, was toch wel wat frustrerend. Zeker ook omdat die fiets nogal XC-gericht was, qua rijhouding: vergelijkbare geometrie maar een lager gepositioneerd en smaller stuur dan wat ik op de Taurine heb. En met bar-ends uiteraard.
                                  120d Hatch Edition Sport

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                    Ga jij nu ineens boekskespraat verkondigen omdat het eens in je eigen kraam past ?

                                    Het lijkt me, dat een vork met de juiste inbouwhoogte, en vergelijkbare stijfheid, het evengoed kan doen in een C'dale als in een andere fiets.
                                    Ik veronderstel dat de inbouwlengte er niets mee te maken heeft. Wel even gezocht naar de vorksprong. Bij een Headshok is dat 4,5 cm, bij een Rock Shox en een Foc zit dat rond de 4,0 cm. Dat zal het stuurgedrag idd een beetje beïnvloeden.
                                    De balhoofdbuishoek van een Cannondale schommelt rond de 70°, afhankelijk van de maat, wat perfect overeenkomt met de geometrie bij andere merken.
                                    Rest nog de vraag of een Headshok-vork een andere inbouwhoogte heeft dan een vork van een ander merk met ongeveer dezelfde veerweg. Indien niet, dan heeft een Headshok-vork op élke andere MTB hetzelfde effect. Dus dan klopt het niet dat een eigen vork op een Cannondale beter zou passen dan op een ander merk.
                                    Rest trouwens nog de vraag waarom Cannondale op zoveel duurdere modellen (Rush bv.) een Fox monteert. Dat een Fox anders werkt dan een Lefty, wisten we al. Dus mogelijk is de Fox minder puur XC gericht dan de Lefty Speed? Dan hangt de keuze louter af van persoonlijke voorkeur.
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                      Ga jij nu ineens boekskespraat verkondigen omdat het eens in je eigen kraam past ?
                                      How how.
                                      Ik verkondig gewoon dat ik ergens gelezen had dat een Cannondale nog steeds het beste af is met z'n eigen vorken. Saiko heeft mijn verhaal dan bevestigd. Ik heb nooit gezegd dat het effectief zo is, ik heb er immers geen ervaring mee. Maar, ik kan die stelling best wel volgen, omdat het eigenlijk niet meer dan logisch is. Headshok en Cannondale is eigenlijk onlosmakelijk verbonden met elkaar en zijn eigenlijk... ja, ontworpen voor mekaar.

                                      Nu, dat was uiteindelijk ook niet de belangrijkste reden (die werking van een Fox op een Cannondale dus) dat ik niet voor een Fox op een Cannondale zou kiezen. Ik vind dat op een Cannondale simpelweg een Cannondale (Headshok) vork hoort. Dat is het unieke aan een Cannondale, die unieke veerconcepten, enerzijds de Fatty (met enkele centrale veerinrichting) en de Lefty, met je weet wel wat. Op een Porsche leg je ook geen BMW velgen hé.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                        Op een Porsche leg je ook geen BMW velgen hé.
                                        Die stelling zou eerder moeten zijn: "op een Porsche leg je ook geen BBS-velgen", maar dat klopt natuurlijk niet.
                                        Voor de rest volg ik u wel. Alleen geef ik de voorkeur boven een Fox F 32 RL tegenover een Super Fatty. Een Taurine met Lefty was mij wat te duur, anders had ik wel zoiets gekocht.
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                          How how.
                                          Ik verkondig gewoon dat ik ergens gelezen had dat een Cannondale nog steeds het beste af is met z'n eigen vorken. Saiko heeft mijn verhaal dan bevestigd. Ik heb nooit gezegd dat het effectief zo is, ik heb er immers geen ervaring mee. Maar, ik kan die stelling best wel volgen, omdat het eigenlijk niet meer dan logisch is. Headshok en Cannondale is eigenlijk onlosmakelijk verbonden met elkaar en zijn eigenlijk... ja, ontworpen voor mekaar.

                                          Nu, dat was uiteindelijk ook niet de belangrijkste reden (die werking van een Fox op een Cannondale dus) dat ik niet voor een Fox op een Cannondale zou kiezen. Ik vind dat op een Cannondale simpelweg een Cannondale (Headshok) vork hoort. Dat is het unieke aan een Cannondale, die unieke veerconcepten, enerzijds de Fatty (met enkele centrale veerinrichting) en de Lefty, met je weet wel wat. Op een Porsche leg je ook geen BMW velgen hé.
                                          Da's wat anders...
                                          Die System Integration moet je dan wel volledig volgen he. System Integration van Cannondale gaat verder dan de vork alleen.
                                          Voor een Lefty heb je onlosmakelijk de Lefty naaf nodig en kan je ook met de SI stuurbuis/stuurpen aan de slag. De stuurbuis/stuurpen was voor mij geen optie gezien ik een redelijke lange stuurpen nodig heb, maar het crankstel is absoluut een aanrader in SI versie.
                                          Als je dus de stelling voert van 'de juiste velgen op de juiste auto', dan moet je ook geen BMW pedalen of handvatten op je Porsche gaan zetten.
                                          Komt er dus op neer, als je die stelling volgt, dat een Cannondale alleen als compleet kan worden aanzien, indien je het volledige gamma SI onderdelen zou gemonteerd staan hebben.
                                          Volgens diezelfde stelling hou je dan niet meer veel Cannondales over...Kan wel zijn dat het ook goeie fietsen zijn, maar het hoort niet..
                                          Zever, gezever....Gaan we dat afspreken ?
                                          Last edited by ; 19/11/2009, 00:15. Reden: handvaten of handvatten ?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X