Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Het is zo dat met dat carbon alle frames in volume nogal groot zijn, of ze geven toch die indruk. Ze zijn dikker, breder en de hoeken van het frame zijn echt 'vol' met carbon. Als je dan in zo'n "tank" van die relatief smalle bandjes gaat zetten ziet het er in vergelijking nog dunner uit dan het is.
Het is zo dat met dat carbon alle frames in volume nogal groot zijn, of ze geven toch die indruk. Ze zijn dikker, breder en de hoeken van het frame zijn echt 'vol' met carbon. Als je dan in zo'n "tank" van die relatief smalle bandjes gaat zetten ziet het er in vergelijking nog dunner uit dan het is.
Maar elk doet maar é...
Dat probleem heeft Cannondale al een tijdje, zeker met de Super V vroeger.
Heb zelf zo'n Super V gehad, en ik geloof dat daar 2.0" banden onder zaten (standaard). Ik kan u verzekeren dat die banden een stúk kleiner waren in diameter dan de hoofdbuis.
Mooi, maar zeker niet altijd de goedkoopste. Zo kost een XT-crankstel (9 speed) zonder lagers bij Math Salden 149 €. In 175 mm kost datzelfde crankstel bij Bike Components mét lagers amper 129 €. In 170 en 180 mm is het iets duurder, maar nog altijd een stuk goedkoper dan bij MS.
Mooi, maar zeker niet altijd de goedkoopste. Zo kost een XT-crankstel (9 speed) zonder lagers bij Math Salden 149 €. In 175 mm kost datzelfde crankstel bij Bike Components mét lagers amper 129 €. In 170 en 180 mm is het iets duurder, maar nog altijd een stuk goedkoper dan bij MS.
Ik heb ook niet gezegd dat MS per definitie altijd goedkoper is dan bike components hé. Ik zeg gewoon dat bike-components helemaal niet zo goedkoop is in vele onderdelen zoals wel eens dikwijls beweerd wordt. In sommige onderdelen zijn ze zelfs simpelweg duur. Een Cosmic carbon wielsetje kost er bijvoorbeeld 809 eruo, bij Hopmans: 675, serieus verschil dus.
Daarom halen jullie die hoge gemiddeldes, dat zijn halve racebandjes
Nee, kga morgen enkele banden bestellen. Zoals ik al zei zou ik echt eens willen enkele uitvoerige testen doen, dus ik hoop dat ik tegen deze zomer al een beetje wijzer ben. Internetcomments allemaal goed en wel, maar het is nog altijd ik die het moet ondervinden...We zullen zien
Ik heb ook niet gezegd dat MS per definitie altijd goedkoper is dan bike components hé. Ik zeg gewoon dat bike-components helemaal niet zo goedkoop is in vele onderdelen zoals wel eens dikwijls beweerd wordt. In sommige onderdelen zijn ze zelfs simpelweg duur. Een Cosmic carbon wielsetje kost er bijvoorbeeld 809 eruo, bij Hopmans: 675, serieus verschil dus.
Maar je veralgemeent wel door te zeggen dat BC niet de goedkoopste is. Dus ik reageer daar even op. Dat is alles.
Salden is hier 10 km van mijn thuis. Ik kom daar dus regelmatig.
Maar ik bestel nog veel bij bij bikecomponents, chainreaction en bikediscount.
Iedere winkel heeft zo wel zen onderdelen die net iets goedkoper zijn als bij de andere.
Daarom halen jullie die hoge gemiddeldes, dat zijn halve racebandjes
Ik heb ooit eens een studie gezien waar men met bredere banden constant snellere bemiddeldes haalde. Het enige voordeel zit hem in het lagere gewicht van de smallere band , en dus snellere acceleraties na een bocht , dus inderdaad voor racen beter geschikt.
Ik heb ooit eens een studie gezien waar men met bredere banden constant snellere bemiddeldes haalde. Het enige voordeel zit hem in het lagere gewicht van de smallere band , en dus snellere acceleraties na een bocht , dus inderdaad voor racen beter geschikt.
Is er niet eerder sprake van een "ideale maat"?
Vroeger zag je op racefietsen als eens 18 of 20 mm-bandjes. Uit een studie bleek toen dat voor gewoon wegwielrennen 23 mm sneller is. Anderzijds is het niet zo dat 32 mm nog sneller is.
Het is niet alleen het gewicht dat bredere banden parten scheelt, maar ook de verhouding tussen het totale contactoppervlak van de band en de druk die op dat contactoppervlak ontstaat.
In het MTB-en heb je dan ook nog eens verschillende ondergronden. Hoe meer je kan wegzakken met de fiets (in modder bv.), hoe smaller de band moet zijn.
Studie vergeleek verschillende ondergronden, het ging om een lange klim die met banden met hetzelfde loop-profiel en van verschillende breedtes over verschillende ondergronden gedaan werd.
Er werd ook met verschillende drukken gewerkt waaruit bleek dat lagere druk = meer grip
Ik denk dat die test ooit in Bike verschenen is, maar online zullen daar ook wel sporen van te vinden zijn.
Enkel bij diepe modder heb je inderdaad voordeel van een smalle band die de grip vindt onder de modder.
Comment