Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
    Het is een modegevoelige jongen, met zijn zwart-wit.

    Ik heb de CtC 2000 indertijd gereden met een Cannondale met een Fatty erin, was meer dan voldoende.
    Tuurlijk dat, en dat was nog met een Fatty met 60 mm veerweg, in plaats van de 80 mm van de Fatty nu.

    Btw, ik hou niet zo van team replica's. Maar de gans blauwe Volvo Cannondale (niet de latere blauw/witte) is samen met de Sobe Cannondale één van m'n absolute favorieten!

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Te veel veerweg voor een te strak hardtailframe.
      Ik moet je daar gelijk in geven. 80-100mm is meer dan genoeg voor een hardtail. Meer is overkill en zeer zwaar voor het frame vermits de achtertrein niet volgt in de vering maar wel de klappen krijgt.

      Op een fully spreken we van een evenwicht tussen voor en achtervering, en daar mag het natuurlijk meer zijn.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
        Ik moet je daar gelijk in geven. 80-100mm is meer dan genoeg voor een hardtail. Meer is overkill en zeer zwaar voor het frame vermits de achtertrein niet volgt in de vering maar wel de klappen krijgt.

        Op een fully spreken we van een evenwicht tussen voor en achtervering, en daar mag het natuurlijk meer zijn.
        Waarom zou de achtertrein hardere klappen krijgen als met een 80 mm vering ?
        Als je met een fiets met 80mm travel een bergaf doet.
        En daarna dezelfde afdaling met dezelfde fiets maar met 110 mm travel ?

        Ge gaat achteraan toch geen zwaardere kletsen krijgen door verschillende voorvering ?
        Of zie ik iets over het hoofd ?

        Comment


        • Omdat je andere lijnen rijdt met langere veerweg. En de achterkant van een hardtail zal gaan stuiteren door de klappen .
          Als je met een hardtail dezelfde lijnen rijdt met 110mm dan met 80mm heb je die extra 3 cm dus eigenlijk niet nodig.

          Geloof me, ik heb het geprobeerd, ik kan met een hardtail niet dezelfde lijnen rijden als met een fully. Fully gaat veel sneller en steekt veel meer weg.

          Comment


          • Ik rijd met HT enne met lefty en enne met Fatty.
            Met die rijd ik dezelfde lijnen en de Fatty knal ik regelmatig toe dat heb ik met de lefty nog maar een of twee keer meegemaakt in enne drop die ik niet goed gestart was.

            Met de scalpel rijd ik wel eens andere lijnen maar ook niet om te zeggen, hier rij ik met de HT niet naar onder.

            De laatste 12km van de Cristalp zou ik echt niet met een Fatty willen rijden.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten

              De laatste 12km van de Cristalp zou ik echt niet met een Fatty willen rijden.
              Wees er maar zeker van dat er velen zijn die met 80 mm of minder veerweg die laatste 12 km van uwe cristalp rapper rijden dan u hoor... .

              Comment


              • kan goed zijn, heb ook alleen gezegd dat ik die niet met een fatty zou willen rijden.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                  kan goed zijn, heb ook alleen gezegd dat ik die niet met een fatty zou willen rijden.
                  Tsja, er zijn er ook bij die ne fully moeten hebben om over ne grindweg met twee putten te rijden... .

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                    Mooi. Onopvallende kleuren met hier en daar een rood accentje, zo hoort het.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                      Dat is enne small aan de hoeken te zien ?
                      Lijkt mij ook een small.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Ik zou toch ook eerder voor een Lefty op een hardtail opteren dan voor een Fatty.
                        Ik heb geen ervaring met een huidige Lefty of huidige Fatty, maar ik weet wel dat de Fox F32 met 100 mm veerweg op mijn Taurine helemaal niet aanvoelt alsof hij overkill is, wel integendeel! Ik vind het geheel veel beter aanvoelen dan destijds met mijn Super V met vooraan een Fatty met 80 mm en achteraan een Fox-demper met 120 mm veerweg. Die voelde pas slecht uitgebalanceerd. Vooral dan omdat hij vooraan XC-gericht was en achteraan (voor die tijd) eerder freeride-gericht.
                        Het fantastische aan die F32 in mijn Taurine is dat die vork helemaal niet voelt alsof hij 100 mm veert. Hij strijkt alles glad, zonder dat je echt merkt dat hij veel veert. Een heel verschil met mijn Fatty van vroeger.
                        Ik heb zelfs de indruk dat ik vlotter daal met de Taurine dan met de Super V vroeger, al heeft dat niet alleen met de veerwegen te maken.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                          Ik zou toch ook eerder voor een Lefty op een hardtail opteren dan voor een Fatty.
                          Ik heb geen ervaring met een huidige Lefty of huidige Fatty, maar ik weet wel dat de Fox F32 met 100 mm veerweg op mijn Taurine helemaal niet aanvoelt alsof hij overkill is, wel integendeel! .
                          Ge moet is leren lezen man. Gij hebt zo'n Taurine, en als ik de Cannondale carbonrijdertjes hier moet geloven dan is zo'n taurine frame haast een vering op zich (persoonlijk heb ik bij enkele testritten daar niet veel van gemerkt... maar oké). Dus... dat de combinatie taurine/lefty niet overkill is wil ik best aannemen, ... als die 'veerverhaaltjes' al waar zouden zijn toch. De Cannondale alu frames worden hier als superhard en strak omschreven, de combinatie van zo'n hard Cannondale aluframe met een Lefty kan dus niet anders dan overkill zijn. En hé, net over die combinatie ging het!

                          Comment


                          • Heb nooit met een carbo Cannondale gereden maar die alu frames waren inderdaad superstrak. Dat was ook hun grote voordeel, je kon er oerend hard mee gaan.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                              Ik zou toch ook eerder voor een Lefty op een hardtail opteren dan voor een Fatty.
                              Ik heb geen ervaring met een huidige Lefty of huidige Fatty, maar ik weet wel dat de Fox F32 met 100 mm veerweg op mijn Taurine helemaal niet aanvoelt alsof hij overkill is, wel integendeel! Ik vind het geheel veel beter aanvoelen dan destijds met mijn Super V met vooraan een Fatty met 80 mm en achteraan een Fox-demper met 120 mm veerweg. Die voelde pas slecht uitgebalanceerd. Vooral dan omdat hij vooraan XC-gericht was en achteraan (voor die tijd) eerder freeride-gericht.
                              Het fantastische aan die F32 in mijn Taurine is dat die vork helemaal niet voelt alsof hij 100 mm veert. Hij strijkt alles glad, zonder dat je echt merkt dat hij veel veert. Een heel verschil met mijn Fatty van vroeger.
                              Ik heb zelfs de indruk dat ik vlotter daal met de Taurine dan met de Super V vroeger, al heeft dat niet alleen met de veerwegen te maken.
                              Vooraan 80 en achteraan 120, dat moet inderdaad wringen.
                              Goede vering moet alles gladstrijken zonder dat je er veel van merkt. En je moet in principe ook 90-95% van de veerweg benutten, anders ga je niet snel genoeg

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                Ge moet is leren lezen man. Gij hebt zo'n Taurine, en als ik de Cannondale carbonrijdertjes hier moet geloven dan is zo'n taurine frame haast een vering op zich (persoonlijk heb ik bij enkele testritten daar niet veel van gemerkt... maar oké). Dus... dat de combinatie taurine/lefty niet overkill is wil ik best aannemen, ... als die 'veerverhaaltjes' al waar zouden zijn toch. De Cannondale alu frames worden hier als superhard en strak omschreven, de combinatie van zo'n hard Cannondale aluframe met een Lefty kan dus niet anders dan overkill zijn. En hé, net over die combinatie ging het!
                                Ja, dat zal een wereld van verschil maken.
                                Je zegt zelf dat je er niet veel van gemerkt hebt, dus dat zegt genoeg.
                                Een Taurine is een carbon frame van deftige kwaliteit, dus dat dempt waar het moet dempen, maar dat veert niet.
                                Waar jij op doelt is het karakter van het frame, maar dat is net zo met die vorken. Een Fatty heeft nu eenmaal de neiging sneller dicht te klappen dan een Lefty.
                                Voor het gebruik dat ik ervan maak, zou ik ook voor een Lefty gaan. Ik heb het al meermaals gezegd: mocht ik nu een nieuwe Cannondale kopen, het werd een F1. Een alu hardtail met Lefty dus.
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                  Vooraan 80 en achteraan 120, dat moet inderdaad wringen.
                                  Goede vering moet alles gladstrijken zonder dat je er veel van merkt. En je moet in principe ook 90-95% van de veerweg benutten, anders ga je niet snel genoeg
                                  Veel had ook te maken met het karakter van de veersystemen. Dat wil ik toch nog even benadrukken.
                                  Achteraan werkte de vering ook pompend, vooraan niet. Dat wist ik natuurlijk op voorhand, maar als je er nooit mee gereden hebt, kan je het ook nooit beu worden. In het begin vond ik het wel allemaal leuk.
                                  120d Hatch Edition Sport

                                  Comment


                                  • Jakkel, het is in feite simpel. Jij verlangt van een MTB een XC-machine, iets dat heel efficiënt is. Dus iets minder veerweg en een recht stuur dat niet te hoog geplaatst. Ik wil iets dat goed vooruit gaat bij accelereren, maar dat toch ook een beetje als een funmachine aanvoelt. Dus meer veerweg en een niet te laag geplaatste breed riserstuur.
                                    Bij u moet om een halve racer gaan, mijn Taurine spoort zelfs helemaal niet aan tot het rijden van een strak tempo als de bodem vrij vlak is. OK, de vork is natuurlijk blokkeerbaar, maar de houding is niet erg gericht op tempo rijden, hoe competitief het frame zelf dan ook moge zijn.
                                    M.a.w. in zekere zin is mijn Taurine een verbetering van mijn Super V: nog meer fungericht qua houding en qua veerweg vooraan, maar wel véél directer in het accelereren. Een leuke toerfiets ook.
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                      Ja, dat zal een wereld van verschil maken.
                                      Je zegt zelf dat je er niet veel van gemerkt hebt, dus dat zegt genoeg.
                                      Een Taurine is een carbon frame van deftige kwaliteit, dus dat dempt waar het moet dempen, maar dat veert niet.
                                      Waar jij op doelt is het karakter van het frame, maar dat is net zo met die vorken. Een Fatty heeft nu eenmaal de neiging sneller dicht te klappen dan een Lefty.
                                      Voor het gebruik dat ik ervan maak, zou ik ook voor een Lefty gaan. Ik heb het al meermaals gezegd: mocht ik nu een nieuwe Cannondale kopen, het werd een F1. Een alu hardtail met Lefty dus.
                                      Kijk, er is hier al meermaals door 'specialisten' (zo doen ze zich althans toch voor...) beweerd dat een Taurine eigenlijk aanvoelt als een fully. Een fully heeft bij mijn weten achteraan een veer. Dus... een Taurine frame is eigenlijk een soort fully zonder veer. Dus... een Lefty past perfect bij zo'n Taurine (als ik die zaligmakende verhaaltjes van dat frame moet geloven althans toch). Persoonlijk vond ik de Taurine niet aanvoelen als een soort van fully, maar hé, wie ben ik.
                                      Nog eens,... de 'voorbijgestreefde' alu Cannondale frames (zo beweren sommigen hier toch dat ze zijn) in combinatie met die zalige Lefty vorken is dus......... o-ver-kill! En.... zo komen we weer bij het begin! Moeilijk? Neen, toch?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                        Jakkel, het is in feite simpel. Jij verlangt van een MTB een XC-machine, iets dat heel efficiënt is. Dus iets minder veerweg en een recht stuur dat niet te hoog geplaatst. Ik wil iets dat goed vooruit gaat bij accelereren, maar dat toch ook een beetje als een funmachine aanvoelt. Dus meer veerweg en een niet te laag geplaatste breed riserstuur.
                                        Bij u moet om een halve racer gaan, mijn Taurine spoort zelfs helemaal niet aan tot het rijden van een strak tempo als de bodem vrij vlak is. OK, de vork is natuurlijk blokkeerbaar, maar de houding is niet erg gericht op tempo rijden, hoe competitief het frame zelf dan ook moge zijn.
                                        M.a.w. in zekere zin is mijn Taurine een verbetering van mijn Super V: nog meer fungericht qua houding en qua veerweg vooraan, maar wel véél directer in het accelereren. Een leuke toerfiets ook.
                                        Oké, volledig mee akkoord. Maar daar ging het nu even niet over.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                          Kijk, er is hier al meermaals door 'specialisten' (zo doen ze zich althans toch voor...) beweerd dat een Taurine eigenlijk aanvoelt als een fully. Een fully heeft bij mijn weten achteraan een veer. Dus... een Taurine frame is eigenlijk een soort fully zonder veer. Dus... een Lefty past perfect bij zo'n Taurine (als ik die zaligmakende verhaaltjes van dat frame moet geloven althans toch). Persoonlijk vond ik de Taurine niet aanvoelen als een soort van fully, maar hé, wie ben ik.
                                          Nog eens,... de 'voorbijgestreefde' alu Cannondale frames (zo beweren sommigen hier toch dat ze zijn) in combinatie met die zalige Lefty vorken is dus......... o-ver-kill! En.... zo komen we weer bij het begin! Moeilijk? Neen, toch?
                                          Een Taurine is hooguit comfortabeler omdat het carbon trillingen dempt, maar met een fully heeft dat absoluut niets te maken. Ik zou wel eens willen weten wat dat frame achteraan meegeeft bij een harde klap. Zo goed als niets allicht.
                                          En idd, zo zijn we weer bij het begin. I do not really like the Fatty, dus voor mij reden genoeg om ook op een alu Cannondale een Lefty te kiezen. Pas op, een Fatty heeft zeker zijn nut, maar dan op snelle omlopen met weinig bulten, putten e.d.
                                          Trouwens, heeft een huidige F1 nog zo'n harde achtertrein? Ik vermoed van niet, maar goed, het ging hier niet over een aluminium Flash. Gewoon een kleine bemerking.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X