Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik denk wel dat zo'n 29'er op bepaalde trajecten beter is dan een 26'er. Maar voor het allround werk denk ik dat een 26'er mij beter ligt (ik zou eigenlijk eens een 29'er moeten testrijden...). En een 29'er voor mijn grootte (1m. 7, dat gaat op niks trekken ook.

    Iets anders, waarom hebben MTB's al van bij hun ontstaan 26" wielen? Waarom hebben ze destijds niet gewoon de 28" wielen (over)genomen van de 'gewone' fietsen?

    Comment


    • Elders gelezen :

      Ze zijn begonnen van een gewoon frame en daar werd geprobeerd om dikkere banden in te krijgen,dus werd er meer plaats gemaakt in de breedte en de velgen maakten ze kleiner om wa meer plaats te hebben in de hoogte.
      En aangezien da werkte werd er ni verder op nagedacht.

      +

      Argument 26" was dat er toen die velgen in brede uitvoering te krijgen waren en ook veel lichter/sterker + brede banden van de beachcruisers.

      Hadden we toen degelijke 28" velgen gehad zou men nu alleen de 29" MTB kennen en misschien zou de 650B gn opleving meer kennen.

      Nu we spreken wel van een goei 30 jaren terug een goeie 700 velg was al een hele opgave toen.


      Ik denk dat men toen ook de wielomtrek van een koersfiets wou benaderen, wat logisch is/was.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
        Elders gelezen :

        Ze zijn begonnen van een gewoon frame en daar werd geprobeerd om dikkere banden in te krijgen,dus werd er meer plaats gemaakt in de breedte en de velgen maakten ze kleiner om wa meer plaats te hebben in de hoogte.
        En aangezien da werkte werd er ni verder op nagedacht.

        +

        Argument 26" was dat er toen die velgen in brede uitvoering te krijgen waren en ook veel lichter/sterker + brede banden van de beachcruisers.

        Hadden we toen degelijke 28" velgen gehad zou men nu alleen de 29" MTB kennen en misschien zou de 650B gn opleving meer kennen.

        Nu we spreken wel van een goei 30 jaren terug een goeie 700 velg was al een hele opgave toen.


        Ik denk dat men toen ook de wielomtrek van een koersfiets wou benaderen, wat logisch is/was.
        Dit is inderdaad een aanneembare uitleg.

        Comment


        • Banden zijn overroepen

          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
            Banden zijn overroepen

            http://yfrog.com/z/h3g0nphj
            Of Paulissen in de Cape Epic van 2008. 18 km op een bandenloze Mavic SLR.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
              Banden zijn overroepen

              http://yfrog.com/z/h3g0nphj
              in de Cape Epic heeft een pro ook zo een 15tal km gereden,
              't was zijn ploegmaat die plat reed, maar hij voelde zich fitter dan zijn ploegmaat
              en is dat op de velg verder gereden

              aha: "onze" Roel, 18km zelfs: http://velonews.competitor.com/2008/...ape-epic_75021

              Comment


              • Ok jongens, mag ik even m'n vragen hier ook posten aangezien dit topic toch meer bekeken wordt dan "mijn fietsen"

                Deze middag wat MTB's gaan bekijken. Alleen de Bulls in real-life gezien, de andere twee niet...

                Bulls Copperhead3, model 2010 - 899€



                • Frame: 7005 lite aluminium, double butted, maat 52
                • Voorvork: Rock Shox REBA SL DA, 100 mm, Poploc remote lockout
                • Shifters: Shimano Deore XT
                • Derailleur: Shimano Deore XT 27-speed, Shadow
                • Voorderailleur: Shimano Deore XT
                • Crankstel: Shimano Deore XT, 44/32/22T
                • Remmen: Magura Julie, 180/160 mm
                • Stuurvoorbouw : FSA XC-282/FSA OS-190
                • Gewicht: 11,5 kg


                Trek 6500 2011 - 1080€ inclu. dealerkorting - 850€ via Salden



                • Frame: Alpha Black Aluminum w/semi-integrated head tube, twin taper down tube w/integrated gusset, formed top tube, wishbone seatstay, forged dropouts w/rack & fender mounts, replaceable derailleur hanger
                • Voorvork: RockShox Recon Gold Air w/rebound, remote lockout, alloy steerer, 100mm travel
                • Naven: Shimano alloy M525
                • Velgen: Bontrager Ranger 32-hole
                • Buitenbanden: Bontrager XR3 Expert, 26x2.2 inch
                • Shifters: Shimano Deore M590, 9 speed
                • Derailleur voor: Shimano Deore
                • Derailleur achter: Shimano Deore XT
                • Crankset: Shimano SLX, 44/32/22T
                • Cassette: SRAM PG-950 11-34, 9 speed
                • Pedalen: Wellgo alloy platform
                • Zadel: Bontrager Evoke 1
                • Zadelpen: Bontrager, 31.6mm, 20mm offset
                • Stuur: Bontrager Race Lite Low Riser, 31.8mm, 25mm rise, 9 degree sweep
                • Stuurpen: Bontrager Race Lite, 31.8mm
                • Balhoofdset: 1-1/8 inch threadless, semi-integrated, semi-cartridge bearings
                • Remmen: Avid Elixir 3 hydraulic disc brakes


                Giant Talon 0 2011 - 1069€ via dealer - 799€ via Salden



                • Frame Aluxx Alu Fluid formed
                • Versnellingen 27 versnellingen
                • Remsysteem Shimano Schijfremmen 180/160
                • Banden Schwable Smart Sam
                • Voorvork Rock Shox Recon Remote Turnkey lockout SoloAir 100mm
                • Zadel Giant Trail D2
                • Zadelpen Giant Connect
                • Stuurpen Giant Connect
                • Wielmaat 26 inch
                • Gewicht ca. 13.1 kg
                • Wielen Giant S-XC2 wielenset
                • Derailleur voor Shimano SLX
                • Derailleur achter Shimano SLX
                • Shifters Shimano SLX
                • Crackstel Shimano SLX Triple
                • Pedalen Giant Platform



                I really don't know! Voor de Bulls heb ik een 18", voor de Trek een 19.5".

                De Bulls hebben ze in stock (laatste exemplaar) en heb er een stukje mee gereden and I like! Alleen de kleuren vallen wel wat tegenDe Giant is qua livery echt wel héél knap, maar niet kunnen testen of bekijken Ik weet ook niet welke maat ik heb, wat het al moeilijker maakt om via Salden te kopen. Ik had niet echt de indruk dat die dealer veel MBT's doet, maar eerder de gewone fietsen van Pol en Maria, dus daarmee zit ik niet in om via internet te kopen, maar nogmaals: de maat weet ik niet.

                De Trek, jah, ik denk wel de allerbeste qua specs maar ook de duurste, behalve via Salden again... 850€ is meer dan 200€ goedkoper dan bij de dealer mét korting. Als ik de Trek bestel bij de dealer, goeie én deftige uitleg gehad trouwens, dan heb ik hem pas volgende week... Dan kan ik hem even goed via Salden bestellen...

                Ik wil graag eens die Giant proberen maar niemand heeft die in stock maar daar gaat m'n voorkeur toch naar uit eerlijk gezegd... Livery, afmontage, prijs, alles heeft die fiets voor mij op zicht maar geen idee of dat ook een goeie koop is...

                Alvast bedankt! Ben echt een eeuwige twijfelaar op dat vlak
                Last edited by Stancke; 30/05/2011, 17:09.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Stancke Bekijk Berichten
                  Ok jongens, mag ik even m'n vragen hier ook posten aangezien dit topic toch meer bekeken wordt dan "mijn fietsen"

                  Deze middag wat MTB's gaan bekijken. Alleen de Bulls in real-life gezien, de andere twee niet...

                  Cube Copperhead3, model 2010 - 899€


                  Trek 6500 2011 - 1080€ inclu. dealerkorting - 850€ via Salden


                  Giant Talon 0 2011 - 1069€ via dealer - 799€ via Salden
                  Giant is het knapste (optisch), maar uit de fietsen die jij hier post lijkt me de Bulls wel de beste koop te zijn. Bijna full XT en 11,5kg voor slechts 899. Bovendien ook potentieel om in de toekomst te upgraden naar een licht fietsje... Enkel van de remmen weet ik niet of dat goed materiaal is...
                  Last edited by EvO@d1rk.be; 30/05/2011, 17:07.
                  Dedication, Determination, Perfection - Senna

                  Comment


                  • Ik schat Trek en Giant wel hoger in als Bulls.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
                      Ik schat Trek en Giant wel hoger in als Bulls.
                      Qua merknaam wel ja, maar qua afmontage (toch zeker in dit geval)...
                      Dedication, Determination, Perfection - Senna

                      Comment


                      • De Trek de beste qua specs , ik denk het niet, zowel de Trek als de Giant zijn rijkelijk voorzien van SLX of deore materiaal, zeker die shifters zijn echt rommel. De Bulls is naar mijn mening veruit de betere keuze, qua kleuren idd niet de mooiste maar ik zou toch nog even rondkijken hier en daar of ze er geen meer op vooraad hebben ergens in een mooier kleurtje. Ik heb zelf bijna 2 winters met zo'n Bulls copperhead 3D gereden in 18" ( wel enkele jaren terug ) , was eigenlijk ietsjes te groot voor mij. Ik heb toen de componenten overgezet op een kleiner Speci frame behalve de remmen, die Magura Julies waren toen echt niet tegen veel vuil winterwerk bestand ( regelmatig moeten zuigers losmaken en terug oliën om aanslepen te vermijden , ze werkten wel goed als je ze ook intensief onderhoud aan deed ).
                        Qua rijeigenschappen vond ik die Copperhead een zeer fijne fiets waar eigenlijk niks van rommel op stond, de wielen waren toen XT naven ( een heel pak beter dan wat op de Trek en Giant zit ) met Mavic velgjes ( niet de lichtste wel stevig) , goede schakelgroep met XT derries en shifters, goede XT crank en FSA opbouwmateriaal, niks mis mee zeker niet voor die prijs. Mochten die remmen tegenvallen dan koop je voor een zacht prijsje een SLX remsetje ( zijn helemaal niet zo slecht ).

                        Ik weet niet of je het ziet zitten om een fiets zelf op te bouwen maar dat Bulls frame heb ik hier nog op zolder liggen ( mat zwart ) , frame + zadel voor 50 euro is het van jou.
                        Last edited by Audidriver; 30/05/2011, 17:30.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door EvO@d1rk.be Bekijk Berichten
                          Qua merknaam wel ja, maar qua afmontage (toch zeker in dit geval)...
                          Het gaat dan over het frame.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
                            Het gaat dan over het frame.
                            Om te beginnen mtb'en lijkt me daar absoluut niks mis mee
                            Dedication, Determination, Perfection - Senna

                            Comment


                            • Doe je lang met eenzelfde mtb, dan zou ik voor de Giant gaan, veruit het mooiste frame en het oog wil toch ook wat en dan kan je later eventueel nog upgraden naar een betere groep.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySteve Bekijk Berichten
                                Doe je lang met eenzelfde mtb, dan zou ik voor de Giant gaan, veruit het mooiste frame en het oog wil toch ook wat en dan kan je later eventueel nog upgraden naar een betere groep.
                                Op lange termijn zou ik zeker voor de Bulls gaan. Om van 13,1kg naar 11,5kg ben je al meteen wat geld kwijt en met de XT-groep zit je toekomstgericht ook sowieso goed.
                                Dedication, Determination, Perfection - Senna

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door EvO@d1rk.be Bekijk Berichten
                                  Om te beginnen mtb'en lijkt me daar absoluut niks mis mee
                                  Kan allemaal goed zijn, maar het frame is bijvoorbeeld de reden waarom ik bij Cube voor de Reaction-serie en niet voor de LTD-serie zou kiezen. Een goed frame is een heel goede basis en vervang je niet zo snel als een derailleurtje.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
                                    Kan allemaal goed zijn, maar het frame is bijvoorbeeld de reden waarom ik bij Cube voor de Reaction-serie en niet voor de LTD-serie zou kiezen. Een goed frame is een heel goede basis en vervang je niet zo snel als een derailleurtje.
                                    Daar heb je absoluut gelijk in, maar Stancke gaf zelf al aan dat hij er reeds een toertje mee gedaan heeft en er zich goed op voelt. Lijkt me ook niet zo onbelangrijk Ik rijd rond met een Granville en ik vind de zitpositie niet echt mijn meug tbh
                                    Dedication, Determination, Perfection - Senna

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door EvO@d1rk.be Bekijk Berichten
                                      Daar heb je absoluut gelijk in, maar Stancke gaf zelf al aan dat hij er reeds een toertje mee gedaan heeft en er zich goed op voelt. Lijkt me ook niet zo onbelangrijk Ik rijd rond met een Granville en ik vind de zitpositie niet echt mijn meug tbh
                                      Een toertje als in: op en af de oprit rijden

                                      Mijn voorkeur gaat uit naar de Giant, begin er meer en meer van overtuigd te geraken, ik mag ten slotte m'n budget niet uit het oog verliezen

                                      De Bulls kost 900€, eer ik dan terug klikpedalen, MTB-schoenen, fietscomputer, drinkhouder heb, mag ik er 150€ bij tellen en dan zit ik over de 1000€ en eerlijk gezegd, da's mij teveel. Ze kunnen wel nog iets gratis geven maar niet alles uiteraard.

                                      Met de Giant (800€) betaal ik al geen verzendingskosten én heb ik al 100€ voordeel tegenover de Bulls...

                                      Alleen weet ik nog niet welke maat ik nodig heb bij de Giant... Heb een 18" op de Bulls en een 19.5" op de Trek.

                                      Ik zou graag hoog zitten op m'n fiets, moet ik dan een groter kader of kleiner kader hebben? Ik dacht dat je een groter kader moet hebben?

                                      Comment


                                      • Om hoog te zitten hoef je niet per sé een groot frame te kopen. Je kan het stuur ook op andere manieren hoger monteren. Niet dat dat altijd even mooi staat, maar een te groot frame met een laag gemonteerd zadel, is dat ook niet bepaald.
                                        Hoe groot ben jij eigenlijk? Niet dat dat alles zegt, maar toch wel iets.
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                          Ik ga me wellicht deze aanschaffen : http://www.cannondale.com/bel/2011/b...-carbon-29er-1 of anders een Scott 29er...

                                          Ik heb er in elk geval (opnieuw) zo één in test volgend weekend, en rij er de LCMT mee : www.lcmt.be

                                          Eerste test (vorig weekend) viel me heel goed mee, ik raad iedereen die een nieuwe MTB zoekt aan om ook eens een 29er te testen
                                          Col de haussire... Bekend van dit week-end de La Chouffe classic.. zeer zwaar... dat was afzien!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X