Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik herinner me nog de tijd dat ik met 15kg bagage op de fiets de Galibier opreed op een (hou u vast) 42/24, en zonder problemen hé maar uiteraard niet op wedstrijdtempo. De jaren erna ben ik veel soepeler beginnen rijden (vorig jaar bvb Ventoux in 1u20 en toch vond ik de 34/23 af en toe wat te zwaar op de steilste stukken).
Ik denk dat ik vooral soepeler ben beginnen rijden sedert ik veel loop : meer conditie en wat minder kracht...
Maar bon, we zijn nu eigenlijk over koersfietsen bezig in het verkeerde topic
Bij mij is 't nagenoeg altijd stoempen. Ik heb totaal geen klimmerscapaciteiten en heb weinig souplesse, ik train ook altijd op een vrij zwaar verzet, lichter dan 51 - 19 kom ik eigenlijk niet. Klimmen op een 39 - 28 is bij mij soms nog stoempen.
'k had geen idee van het profiel van de Galibier maar 'k moet zggen, I'm impressed
Ikke toen sukkelen op een paar 100m en jij km's zonder problemen.
Maar mijn conditie was toen ook wel nog maar een fractie van wat het nu is natuurlijk.
Een Galibier rij je ook niet op aan de snelheid waarmee je hier een beklimming opvliegt. Als je begint aan een lange beklimming dan begin je eraan met een licht verzet aan een tempo dat je denkt lang te kunnen volhouden. Korte beklimmingen hier worden soms met de grote plateau opgevlogen, om dan lichter en lichter te gaan om uiteindelijk boven uitgeteld van links naar rechts te zwalpen.
De gemiddelde stijgingspercentages, met de hoogste percentages bijna op de top, dat zijn de lastigste..
Ook al stijg je dan maar 1000m, die gemiddelde stijging van 10 of 11 percent, die doen pijn. Die vind je eerder in Italië, en zijn beter te doen met een triple, als je liever soepel rijdt..
Op een mtb staan er versnellingen genoeg, dus misschien het juiste topic gebruiken ?
De gemiddelde stijgingspercentages, met de hoogste percentages bijna op de top, dat zijn de lastigste..
Ook al stijg je dan maar 1000m, die gemiddelde stijging van 10 of 11 percent, die doen pijn. Die vind je eerder in Italië, en zijn beter te doen met een triple, als je liever soepel rijdt..
Op een mtb staan er versnellingen genoeg, dus misschien het juiste topic gebruiken ?
Stoere mountainbikers of babbelende baanganetten de meesten zijn het allebei dus een beetje mixen mag wel zeker . Bepaalde bergen zijn zo steil dat het eigenlijk geen bal uit maakt met wat ge erop rijdt. Achterkant kemmel met koersfiets (3 of diezelfden met de mountainbike ... tis beide sterven!
Stoere mountainbikers of babbelende baanganetten de meesten zijn het allebei dus een beetje mixen mag wel zeker . Bepaalde bergen zijn zo steil dat het eigenlijk geen bal uit maakt met wat ge erop rijdt. Achterkant kemmel met koersfiets (3 of diezelfden met de mountainbike ... tis beide sterven!
Stoere mountainbikers of babbelende baanganetten de meesten zijn het allebei dus een beetje mixen mag wel zeker . Bepaalde bergen zijn zo steil dat het eigenlijk geen bal uit maakt met wat ge erop rijdt. Achterkant kemmel met koersfiets (3 of diezelfden met de mountainbike ... tis beide sterven!
Als je per sé zo snel mogelijk naar boven wil, OK ... En gesteld dat je kleinste versnelling op de racefiets niet te groot aanvoelt. Anders is er toch een verschil.
Als je per sé zo snel mogelijk naar boven wil, OK ... En gesteld dat je kleinste versnelling op de racefiets niet te groot aanvoelt. Anders is er toch een verschil.
Wat doe jij als je bergop rijdt? Picknick of BBQ'tje tijdens de klim? Tgoh dat doet mij nu denken aan die TT rond kemmel waar er kippeboutjes te krijgen zijn op de laatste bevoorrading... en zo zijn we weer OT
Wat doe jij als je bergop rijdt? Picknick of BBQ'tje tijdens de klim? Tgoh dat doet mij nu denken aan die TT rond kemmel waar er kippeboutjes te krijgen zijn op de laatste bevoorrading... en zo zijn we weer OT
Met een MTB heb je sowieso versnellingen waarop je soepel kan draaien, Kemmelberg of niet. En als je gewoon tempo rijdt en conditie hebt, vind ik "doodgaan" een beetje overdreven.
Met een koersfiets heb je die keuze niet en moet je dikwijls wat harder stoempen om het verzet rond te krijgen (afhankelijk van welke versnellingen je hebt uiteraard).
Met een MTB heb je sowieso versnellingen waarop je soepel kan draaien, Kemmelberg of niet. En als je gewoon tempo rijdt en conditie hebt, vind ik "doodgaan" een beetje overdreven.
Met een koersfiets heb je die keuze niet en moet je dikwijls wat harder stoempen om het verzet rond te krijgen (afhankelijk van welke versnellingen je hebt uiteraard).
Akkoord akkoord, kwou enkel zeggen dat als het echt steil is het zowiezo lastig is maar daarom niet minder prettig natuurlijk. Niets zo zalig als een klim van 20 km oprijden. Het meest rustgevende en kalmerende een mens kan doen in mijn ogen. Uzelf, uw fiets en uw berg, niets meer en niets minder!
Akkoord akkoord, kwou enkel zeggen dat als het echt steil is het zowiezo lastig is maar daarom niet minder prettig natuurlijk. Niets zo zalig als een klim van 20 km oprijden. Het meest rustgevende en kalmerende een mens kan doen in mijn ogen. Uzelf, uw fiets en uw berg, niets meer en niets minder!
Een berg van 15-20 km aan eigen tempo omhoog rijden is idd aangenamer dan met in een groepje op elke molshoop alles te moeten geven. Teveel tempowisselingen, vind ik ook niet erg aangenaam.
Niets zo zalig als een klim van 20 km oprijden. Het meest rustgevende en kalmerende een mens kan doen in mijn ogen. Uzelf, uw fiets en uw berg, niets meer en niets minder!
Als het allemaal goed 'marcheert' is dat inderdaad zo.
Stoere mountainbikers of babbelende baanganetten de meesten zijn het allebei dus een beetje mixen mag wel zeker . Bepaalde bergen zijn zo steil dat het eigenlijk geen bal uit maakt met wat ge erop rijdt. Achterkant kemmel met koersfiets (3 of diezelfden met de mountainbike ... tis beide sterven!
Een beetje mixen, tot daar toe, maar geen pagina's lang...
Toch een heel verschil tussen off-road klimmetjes tov asfaltklimmen....Een Ventoux off-road is heel andere koek dan de eerste beste fietser die met een gehuurde fiets rustig naar boven peddelt over het asfalt..
Da's een heel andere manier van klimmen...
Een beetje mixen, tot daar toe, maar geen pagina's lang...
Toch een heel verschil tussen off-road klimmetjes tov asfaltklimmen....Een Ventoux off-road is heel andere koek dan de eerste beste fietser die met een gehuurde fiets rustig naar boven peddelt over het asfalt..
Da's een heel andere manier van klimmen...
We rijden allemaal rond op twee wielen, aangedreven door onze beentjes. Echt offtopic zijn we dan niet bezig, 't is tenslotte ook nog maar twee pagina's lang met daartussen nog genoeg andere posts, en geen pagina's lang hé.
Nu, als die 'eerste de beste fietser' een MTB huurt en die op de 32 - 28 ofzo legt, dan 'peddelt' die ook rustig naar boven hoor. Als 't niet supertechnisch is, dan is offroad klimmen net hetzelfde als op de weg klimmen.
Comment