Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
    Stoempen of soepel draaien is ook een gewoonte.

Ik herinner me nog de tijd dat ik met 15kg bagage op de fiets de Galibier opreed op een (hou u vast) 42/24, en zonder problemen hé maar uiteraard niet op wedstrijdtempo. De jaren erna ben ik veel soepeler beginnen rijden (vorig jaar bvb Ventoux in 1u20 en toch vond ik de 34/23 af en toe wat te zwaar op de steilste stukken).

Ik denk dat ik vooral soepeler ben beginnen rijden sedert ik veel loop : meer conditie en wat minder kracht...

Maar bon, we zijn nu eigenlijk over koersfietsen bezig in het verkeerde topic
    Bij mij is 't nagenoeg altijd stoempen. Ik heb totaal geen klimmerscapaciteiten en heb weinig souplesse, ik train ook altijd op een vrij zwaar verzet, lichter dan 51 - 19 kom ik eigenlijk niet. Klimmen op een 39 - 28 is bij mij soms nog stoempen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
      'k had geen idee van het profiel van de Galibier maar 'k moet zggen, I'm impressed

Ikke toen sukkelen op een paar 100m en jij km's zonder problemen.

Maar mijn conditie was toen ook wel nog maar een fractie van wat het nu is natuurlijk.

Een Galibier rij je ook niet op aan de snelheid waarmee je hier een beklimming opvliegt. Als je begint aan een lange beklimming dan begin je eraan met een licht verzet aan een tempo dat je denkt lang te kunnen volhouden. Korte beklimmingen hier worden soms met de grote plateau opgevlogen, om dan lichter en lichter te gaan om uiteindelijk boven uitgeteld van links naar rechts te zwalpen.

Comment

• De gemiddelde stijgingspercentages, met de hoogste percentages bijna op de top, dat zijn de lastigste..
        Ook al stijg je dan maar 1000m, die gemiddelde stijging van 10 of 11 percent, die doen pijn. Die vind je eerder in Italië, en zijn beter te doen met een triple, als je liever soepel rijdt..

Op een mtb staan er versnellingen genoeg, dus misschien het juiste topic gebruiken ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
          De gemiddelde stijgingspercentages, met de hoogste percentages bijna op de top, dat zijn de lastigste..
          Ook al stijg je dan maar 1000m, die gemiddelde stijging van 10 of 11 percent, die doen pijn. Die vind je eerder in Italië, en zijn beter te doen met een triple, als je liever soepel rijdt..

Op een mtb staan er versnellingen genoeg, dus misschien het juiste topic gebruiken ?
          Stoere mountainbikers of babbelende baanganetten de meesten zijn het allebei dus een beetje mixen mag wel zeker . Bepaalde bergen zijn zo steil dat het eigenlijk geen bal uit maakt met wat ge erop rijdt. Achterkant kemmel met koersfiets (3 of diezelfden met de mountainbike ... tis beide sterven!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door flea Bekijk Berichten
            Stoere mountainbikers of babbelende baanganetten de meesten zijn het allebei dus een beetje mixen mag wel zeker . Bepaalde bergen zijn zo steil dat het eigenlijk geen bal uit maakt met wat ge erop rijdt. Achterkant kemmel met koersfiets (3 of diezelfden met de mountainbike ... tis beide sterven!
            Ik begrijp je volledig!!

Comment

Als je per sé zo snel mogelijk naar boven wil, OK ... En gesteld dat je kleinste versnelling op de racefiets niet te groot aanvoelt. Anders is er toch een verschil.
              120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                Als je per sé zo snel mogelijk naar boven wil, OK ... En gesteld dat je kleinste versnelling op de racefiets niet te groot aanvoelt. Anders is er toch een verschil.
                Wat doe jij als je bergop rijdt? Picknick of BBQ'tje tijdens de klim? Tgoh dat doet mij nu denken aan die TT rond kemmel waar er kippeboutjes te krijgen zijn op de laatste bevoorrading... en zo zijn we weer OT

Comment

Wat doe jij als je bergop rijdt? Picknick of BBQ'tje tijdens de klim? Tgoh dat doet mij nu denken aan die TT rond kemmel waar er kippeboutjes te krijgen zijn op de laatste bevoorrading... en zo zijn we weer OT
                  Met een MTB heb je sowieso versnellingen waarop je soepel kan draaien, Kemmelberg of niet. En als je gewoon tempo rijdt en conditie hebt, vind ik "doodgaan" een beetje overdreven.
                  Met een koersfiets heb je die keuze niet en moet je dikwijls wat harder stoempen om het verzet rond te krijgen (afhankelijk van welke versnellingen je hebt uiteraard).
                  120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    Met een MTB heb je sowieso versnellingen waarop je soepel kan draaien, Kemmelberg of niet. En als je gewoon tempo rijdt en conditie hebt, vind ik "doodgaan" een beetje overdreven.
                    Met een koersfiets heb je die keuze niet en moet je dikwijls wat harder stoempen om het verzet rond te krijgen (afhankelijk van welke versnellingen je hebt uiteraard).
                    Akkoord akkoord, kwou enkel zeggen dat als het echt steil is het zowiezo lastig is maar daarom niet minder prettig natuurlijk. Niets zo zalig als een klim van 20 km oprijden. Het meest rustgevende en kalmerende een mens kan doen in mijn ogen. Uzelf, uw fiets en uw berg, niets meer en niets minder!

Comment

Akkoord akkoord, kwou enkel zeggen dat als het echt steil is het zowiezo lastig is maar daarom niet minder prettig natuurlijk. Niets zo zalig als een klim van 20 km oprijden. Het meest rustgevende en kalmerende een mens kan doen in mijn ogen. Uzelf, uw fiets en uw berg, niets meer en niets minder!
                      Een berg van 15-20 km aan eigen tempo omhoog rijden is idd aangenamer dan met in een groepje op elke molshoop alles te moeten geven. Teveel tempowisselingen, vind ik ook niet erg aangenaam.
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

Niets zo zalig als een klim van 20 km oprijden. Het meest rustgevende en kalmerende een mens kan doen in mijn ogen. Uzelf, uw fiets en uw berg, niets meer en niets minder!
                        Als het allemaal goed 'marcheert' is dat inderdaad zo.

Comment

• Daartsraks naar de krawatencross aan de Lilse Bergen geweest.

Als je die 'in 't echt' ziet vlammen besef je pas hoe rap dat echt wel gaat.

Enfin, de juiste heeft gewonnen, ikke content.

Comment

• Amai, mijn droomfiets op dit moment denk ik...
                            En best nog betaalbaar (alles is relatief) met net boven de 2000 euro.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                              http://www.mountainbike.nl/forum/vie...p?f=14&t=64862

Amai, mijn droomfiets op dit moment denk ik...
                              Prachtige fiets... voor inderdaad, een redelijke prijs. Wel net iets teveel wit naar m'n goesting, maar de rode details maken wel veel goed.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten

Te veel wit naar mijn zin, maar moest ik nu een nieuwe MTB kopen, het zou allicht toch deze zijn.
                                120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                                  Heb bewust voor gewone pedalen gekozen en wel om deze reden.

Nog veel succes bij het oefenen.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten

Hoeveel kost deze mss? Rond die prijs staat voor mij de Trek8500 met 2k mijlenver voor op de rest

Comment

Een beetje mixen, tot daar toe, maar geen pagina's lang...
                                    Toch een heel verschil tussen off-road klimmetjes tov asfaltklimmen....Een Ventoux off-road is heel andere koek dan de eerste beste fietser die met een gehuurde fiets rustig naar boven peddelt over het asfalt..
                                    Da's een heel andere manier van klimmen...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                      Een beetje mixen, tot daar toe, maar geen pagina's lang...
                                      Toch een heel verschil tussen off-road klimmetjes tov asfaltklimmen....Een Ventoux off-road is heel andere koek dan de eerste beste fietser die met een gehuurde fiets rustig naar boven peddelt over het asfalt..
                                      Da's een heel andere manier van klimmen...
                                      We rijden allemaal rond op twee wielen, aangedreven door onze beentjes. Echt offtopic zijn we dan niet bezig, 't is tenslotte ook nog maar twee pagina's lang met daartussen nog genoeg andere posts, en geen pagina's lang hé.

Nu, als die 'eerste de beste fietser' een MTB huurt en die op de 32 - 28 ofzo legt, dan 'peddelt' die ook rustig naar boven hoor. Als 't niet supertechnisch is, dan is offroad klimmen net hetzelfde als op de weg klimmen.

Comment

• het gaat beide bergop maar daar houdt het wel op vergelijkbaar te zijn.

Comment

• Komt bij dat een ongetrainde fietser een serieuze berg helemaal niet opkomt, niet in 32-28 en ook niet in 22-34

Comment

Working...
                                          X