Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
    De ene cantilever is zeer zeker de andere niet. Vergelijk eens een Arch Supreme met een XT of zelfs XTR van Shimano, dan weet je het wel. Stoppen doen ze allemaal, uiteindelijk
    Wat ook nogal belangrijk is, zijn de gebruikte remblokjes. Daar kan je een goede rem mee verkl$ten
    Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Voilà. En daar was ik dan nog niet eens over begonnen.
    Nee, tuurlijk niet.



    Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Als tieners stelden wij onze cantilevers zo in dat ze maximale remkracht boden: d.w.z. het kabelhangertje tussen de remmen zo laag mogelijk en de spanning van de remmen zelf net hard genoeg zodat ze naar buiten veerden. Dat laatste was een enorm voordeel op Dia Comp 986-remmen, die standaard op mijn Cannondale M2000 zaten. In tegenstelling tot veel andere remmen, kon je daar de spanning van de veertjes traploos instellen. Perfect te regelen zonder veel moeite.
    Later verving ik die remmen door Maguna HS33 Race, dewelke wel beter presteerden in modder en op vlak van doseerbaarheid natuurlijk.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Nee, tuurlijk niet.

      Kerel, je maakt jezelf belachelijk, dus edit dat maar snel. Waar zie jij mij verschillende soorten cantilevers vergelijken? En nee, HS33's zijn géén cantilevers. Ze remmen ook op de velgen, maar verder is het verschil tss cantilevers en hydraulische velgremmen nog groter dan dat tss cantilevers en V-brakes.
      Je blijft me verbazen. In negatieve zin dan.
      120d Hatch Edition Sport

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
        Met een goede v-brake of cantilever kan je misschien gecontroleerd een asfaltafdaling nemen, maar veel lol ga je er niet aan beleven. Velg loopt warm, slijt uit. Volledig tot stilstand komen zal al stukken moeilijker worden als er ineens een auto voor je stil staat. Uitwijken naar rechts is meestal geen optie, tenzij je een parachute op je rug hebt hangen.
        Als je dan off-road gaat afdalen van zo'n deftige col, met respectabele snelheid, kom je met v-brakes bijlange niet toe. 1 onverwachte hindernis waar je volledig voor moet stoppen, en daar ga je.
        Da's helemaal niet waar. Ik heb met alledrie de systemen gereden. Zolang het droog is kan je zelfs met simpele cantilevers evengoed stoppen als met geavanceerde schijfremmen. Je zal wel harder moeten knijpen, maar dat lukt evengoed.

        Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
        Waarom is dat toch zo'n probleem als er hier geschreven wordt dat iemand alleen nog schijfremmen wilt ?
        Daar gaat het nu niet over hoor.


        Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
        Om te bewijzen dat het met oudere spullen ook nog werkt ? Kan best, maar met schijfremmen is het leuker.
        Da's een feit!!


        Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
        Remgrip gaat maar tot de gelijke van de bandengrip, maar met schijfremmen blijf je makkelijker op de rand, en blijft de remkracht constanter, ongeacht de omstandigheden.

        Als je per sé met goede v-brakes hetzelfde wil doen, niets houdt je tegen...ook je remmen niet meer na een tijdje
        Een V-brake is in het droge evengoed voor het gewone offroad werk als een schijfrem, daar ben ik zeker van.

        Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
        Tussen alle soorten remmen bestaat een groot verschil, en in die soorten remmen, heb je ook nog eens massa's verschillen. Redelijk nutteloos om daar over te discussiëren.
        Daar kan je wel over discussiëren hoor, waarom niet?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
          Waarom is dat toch zo'n probleem als er hier geschreven wordt dat iemand alleen nog schijfremmen wilt ? Om te bewijzen dat het met oudere spullen ook nog werkt ? Kan best, maar met schijfremmen is het leuker.
          Remgrip gaat maar tot de gelijke van de bandengrip, maar met schijfremmen blijf je makkelijker op de rand, en blijft de remkracht constanter, ongeacht de omstandigheden.

          Als je per sé met goede v-brakes hetzelfde wil doen, niets houdt je tegen...ook je remmen niet meer na een tijdje

          Tussen alle soorten remmen bestaat een groot verschil, en in die soorten remmen, heb je ook nog eens massa's verschillen. Redelijk nutteloos om daar over te discussiëren.
          In feite kan ik daar niets aan toevoegen. Ik weet wat ik aan schijfremmen heb, ik heb ook nog fietsen met v-brakes (xtr dus toch geen rommel dacht ik zo) dus ik kan zeer goed vergelijken .
          Schijven stoppen gewoon veel krachtiger, ook als het nat is, en met veel minder inspanning van de hand (knijpkracht dus). Goede v brakes op [ nieuwe ] ceramic remmen stoppen zeer goed, daar niet van. Er zijn natuurlijk ook grote verschillen tussen schijfremmen maar als je top produkten gaat vergelijken scoren schijfremmen toch beter dan v-brakes.
          Kwa onderhoud zijn v-brakes wel makkelijker.
          De enige velgremmen die voor mij in de buurt komen van de kracht van hydraulische schijfremmen zijn Magura met z'n hydraulische hs remmen.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Da's helemaal niet waar. Ik heb met alledrie de systemen gereden. Zolang het droog is kan je zelfs met simpele cantilevers evengoed stoppen als met geavanceerde schijfremmen. Je zal wel harder moeten knijpen, maar dat lukt evengoed.

            Daar gaat het nu niet over hoor.


            Da's een feit!!


            Een V-brake is in het droge evengoed voor het gewone offroad werk als een schijfrem, daar ben ik zeker van.

            Daar kan je wel over discussiëren hoor, waarom niet?
            Dat gaat wel op maar jammer genoeg is het niet altijd droog , zelfs al het al een tijdje niet meer geregend heeft kom je op de zwaardere Ardennenrit nog in het water te rijden.

            Comment


            • Komt bij dat velgen zeer warm worden en aan slijtage onderhevig zijn.

              Met name als je het hooggebergte in gaat kan die warmte tot problemen leiden, ik heb er zelfs lekke banden door gehad ..

              De huidige generatie schijfremmen zijn briljant

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                In feite kan ik daar niets aan toevoegen. Ik weet wat ik aan schijfremmen heb, ik heb ook nog fietsen met v-brakes (xtr dus toch geen rommel dacht ik zo) dus ik kan zeer goed vergelijken .
                Schijven stoppen gewoon veel krachtiger, ook als het nat is, en met veel minder inspanning van de hand (knijpkracht dus). Goede v brakes op [ nieuwe ] ceramic remmen stoppen zeer goed, daar niet van. Er zijn natuurlijk ook grote verschillen tussen schijfremmen maar als je top produkten gaat vergelijken scoren schijfremmen toch beter dan v-brakes.
                Kwa onderhoud zijn v-brakes wel makkelijker.
                De enige velgremmen die voor mij in de buurt komen van de kracht van hydraulische schijfremmen zijn Magura met z'n hydraulische hs remmen.
                Awel, da's een heel duidelijke uitleg. Neemt niet weg dat V-brakes of zelfs de oubollige cantilevers best wel volstaan, ook al moet je harder knijpen om hetzelfde resultaat te bekomen. Martinez bolde jaren na de komst van de V-brakes nog met cantilevers. 't Is wel een raar manneke, maar toch.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                  Dat gaat wel op maar jammer genoeg is het niet altijd droog , zelfs al het al een tijdje niet meer geregend heeft kom je op de zwaardere Ardennenrit nog in het water te rijden.
                  En da's inderdaad een groot nadeel. Ik heb vroeger eens een MTB wedstrijd in de regen gereden, meer dan twee uur 'megaploetertoestanden'. Nieuwe blokken aan de start, bij aankomst kwam het ijzer erdoor achteraan. En onderwege maar bijregelen aan die regelvijs aan de remgreep om die rem aan te spannen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    En da's inderdaad een groot nadeel. Ik heb vroeger eens een MTB wedstrijd in de regen gereden, meer dan twee uur 'megaploetertoestanden'. Nieuwe blokken aan de start, bij aankomst kwam het ijzer erdoor achteraan. En onderwege maar bijregelen aan die regelvijs aan de remgreep om die rem aan te spannen.
                    Hoe kan je dan beweren dat dergelijke remmen evengoed zijn als schijfremmen ?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                      Hoe kan je dan beweren dat dergelijke remmen evengoed zijn als schijfremmen ?
                      Zo lang het droog is, zijn V-brakes idd wel goed genoeg, maar eens er een beetje nattigheid aan te pas komt ...
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                        Hoe kan je dan beweren dat dergelijke remmen evengoed zijn als schijfremmen ?
                        Ik heb het al constant over droge toestanden gehad.

                        Ik heb nog NOOIT gezegd dat een V-brake een goede rem voor moddertoestanden is. Dan is een schijfrem uiteraard beter.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                          Komt bij dat velgen zeer warm worden en aan slijtage onderhevig zijn.
                          Van de zomer ongeveer een 1.000 km's in het hooggebergte met de koersfiets gereden, snelle afdalingen bij toch wel heel warme temperaturen. Velgen zijn niks ingesleten... oké 't is geen MTB maar ik heb van tijd toch de kramp in m'n handen gekregen van het harde remmen bij afdalingen van pakweg 20 km's en soms meer... Wel allemaal droge toestanden natuurlijk.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Ik heb het al constant over droge toestanden gehad.

                            Ik heb nog NOOIT gezegd dat een V-brake een goede rem voor moddertoestanden is. Dan is een schijfrem uiteraard beter.
                            Dan nog, dat harder knijpen blijf je ook veel minder makkelijk volhouden. Een technische afdaling van 800 hoogtemeters, al knijpend in de remhendel voor v-brakes of eentje voor hydraulische schijfremmen, is een heel groot verschil.
                            Met je schijfremmen, kan je tenminste focussen op de moeilijkheden die je voor je wielen krijgt, niet op het wisselen van vingers omdat alles begint pijn te doen.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Van de zomer ongeveer een 1.000 km's in het hooggebergte met de koersfiets gereden, snelle afdalingen bij toch wel heel warme temperaturen. Velgen zijn niks ingesleten... oké 't is geen MTB maar ik heb van tijd toch de kramp in m'n handen gekregen van het harde remmen bij afdalingen van pakweg 20 km's en soms meer... Wel allemaal droge toestanden natuurlijk.
                              120d Hatch Edition Sport

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                Dan nog, dat harder knijpen blijf je ook veel minder makkelijk volhouden. Een technische afdaling van 800 hoogtemeters, al knijpend in de remhendel voor v-brakes of eentje voor hydraulische schijfremmen, is een heel groot verschil.
                                Met je schijfremmen, kan je tenminste focussen op de moeilijkheden die je voor je wielen krijgt, niet op het wisselen van vingers omdat alles begint pijn te doen.
                                Dat is zeker een voordeel. In alle omstandigheden.
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                  Dan nog, dat harder knijpen blijf je ook veel minder makkelijk volhouden. Een technische afdaling van 800 hoogtemeters, al knijpend in de remhendel voor v-brakes of eentje voor hydraulische schijfremmen, is een heel groot verschil.
                                  Met je schijfremmen, kan je tenminste focussen op de moeilijkheden die je voor je wielen krijgt, niet op het wisselen van vingers omdat alles begint pijn te doen.
                                  Op dat vlak benadert de werking van een V-brake bij droog weer toch vrij dicht de werking van een gemiddelde schijfrem. Maar je hebt een punt, een schijfrem is inderdaad gemakkelijker en minder inspannend te bedienen. Heb ik zelf ook al ondervonden.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                    Flinke jongen, blijven proberen beta... blijven proberen.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      Flinke jongen, blijven proberen beta... blijven proberen.
                                      Ik wist dat je er niet mee ging kunnen lachen, maar dat je het weer als een poging ziet om jou belachelijk te maken is er over.
                                      Ik hoef jou trouwens niet belachelijk te maken.


                                      Dat doe je zelf ...
                                      120d Hatch Edition Sport

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                        Ik wist dat je er niet mee ging kunnen lachen, maar dat je het weer als een poging ziet om jou belachelijk te maken is er over.
                                        Ik hoef jou trouwens niet belachelijk te maken.


                                        Dat doe je zelf ...
                                        Flinke jongen, blijven proberen beta... blijven proberen.

                                        Comment


                                        • Uit eigen ervaring: Combinatie HS33 op een keramische velgrand (ge kunt het zien op mijn specialized die hier te koop staat) is SUPERRRRR.... zolang het droog is!!!!!!! In lichte regen valt er bergaf nog mee te leven maar als het water giet is het een RAMP! Ooit een keer een Ardense helling afgekomen in de gietende regen en er gebeurde vanalles maar vertragen was er niet bij of kmoest mijn remhendel tot achter mijn oren trekken.
                                          Het voordeel is wel dat met de juiste blokjes zeeeeeeer lang kan gereden worden want ze slijten niet!

                                          Vorige fiets, granville SLM (Jokke_vlo zalt graag horen zeker?) zaten er ook HS33's maar op een normale velg en bij een ritje in de regen waren die blokjes gewoon weg op het einde van de rit dus das ook niet ideaal te noemen.

                                          Vandaar ook moest ik mij opnieuw een vtt aanschaffen voor allround gebruik dat ik waarschijnlijk zou over stappen naar een goeie schijfrem hoezeer ik ook content was van die HS33's.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X