Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mountainbikers-topic

    Ik open een nieuw topic aangezien ik net bemerk dat het vorige meer dan 5000 posts bevat.

    Reacties op de laatste berichten uit het oude topic mogen uiteraard hier gepost worden.
    120d Hatch Edition Sport

  • #2
    Hoe zat het met de afstanden/hoogtemeters op je trip in de Lot?? heb je daar vaste routes gevolgt of er zelf op uitgetrokken?

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
      Hoe zat het met de afstanden/hoogtemeters op je trip in de Lot?? heb je daar vaste routes gevolgt of er zelf op uitgetrokken?
      Waren gewone wandeltochtjes met mijn madam en haar moeder. En met de camera's.
      We volgenden routes. Wat heel handig was, was dat niet alleen staat aangegeven in welke richting je moet bij kruisingen e.d., maar ook waar je niét naartoe moet. De goeie richting stond aangeduid met pijlen (uiteraard), alle andere mogelijke paden aan die kruising waren voorzien van een kruis. Zo kan je gewoon niet missen. Zouden ze bij ons ook beter doen.
      120d Hatch Edition Sport

      Comment


      • #4
        op de G.R routes is dat wel gebruikelijk, die kruisjes in de verkeerde richtingen. Op de MTB gaan ze ervan uit dat niets=rechtdoor en als je na een tijdje geen pijlen meer ziet keer je toch terug naar de plaats waar je laatst een pijl zag.
        Alle BLOSO routes zijn ondertussen op GPS te verkrijgen, wat ook leuk is natuurlijk (als je een GPS hebt )

        Comment


        • #5
          Geen GPS voor de fiets hier. Ik kom te weinig uit eigen streek om daar geld aan te kunnen spenderen.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
            Geen discussie, ik wou alleen weten wat jij concreet als verschil ervaart...
            ik had ook totaal geen discussie vanuit uwe kant verwacht hoor

            anyway ik ga er niet nog eens op in. Stijfheid van de conische verbinding staat wel ergens op het net uitgelegd dacht ik.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
              ik had ook totaal geen discussie vanuit uwe kant verwacht hoor

              anyway ik ga er niet nog eens op in. Stijfheid van de conische verbinding staat wel ergens op het net uitgelegd dacht ik.
              Ja man seg, als je zegt dat die conische verbinding stijver is dan een conventionele. Zeg er dan bij waarom dat dan zo is hé, is dat nu zo moeilijk? U er van afwerken met: "Ik ga er niet nog eens op in" is op z'n zachtst gezegd nogal kinderachtig, vind je niet? Trouwens, ik weet niet wat die 'nog' er bij komt doen want ik dacht dat de discussie over het 'wielspansysteem' van een Lefty hier nog niet ter sprake is geweest. Dus... maak me slimmer m'n beste en geef eens wat bijkomende uitleg als je wilt.

              Comment


              • #8
                Heeft het te maken met de dikte van de as? Er zijn nu ook naven met dikkere assen (15QR en zo ) die in gewone vorken passen en die toch ook een stuk stijver zouden zijn dan de gewone QR's?

                Eerlijk gezegd heb ik nog niet veel ondervonden van manko aan stijfheid in de QR zone . Ik heb bvb van die Tune QR's die 50g wegen en als die goed vastzitten merk ik daar geen verschil mee tegenover bvb Mavic en Shimano QR's.
                Het verschil zal er wel zijn , maar of je dat zo goed merkt ?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                  Geen GPS voor de fiets hier. Ik kom te weinig uit eigen streek om daar geld aan te kunnen spenderen.
                  Ik ook niet, maar ik heb op elke rit die GPS bij, en ik kan je zeggen, ik heb daar al veel plezier aan beleefd. je kan gewoon eens dat wegje nemen waar je nog nooit was, en de kaart op je GPS brengt je wel terug waar je bekend bent. Ik kan al niet meer zonder

                  Comment


                  • #10
                    ok ik zal mijn best doen om het uit te leggen maar echt gemakkelijk is het niet. Ik vind ook geen duidelijke tekeningen op het internet om mijn punt duidelijk te maken

                    Standaard QR zoals bijna iedereen ze gebruikt.
                    -Dat is een asje van 5 mm diameter.
                    Om die mooi te laten passen in een wiel hebben we daar een gat in dat iets groter is. Neem 5,5mm diameter. Relatief gezien zit je dan met een speling van 10% (allemaal fictieve getallen) De Tune snelspanners is iets anders. Die zijn aan de buitenkanten ook 5mm dik maar voor gewichtbesparing zijn ze in het midden dunner gemaakt.
                    - Verder zit het wiel geklemt met de spanner in het wiel. Om het wiel erin te kunnen krijgen is de onderkant van de vering "open" Het wiel wordt langs de onderkant niet geklemt.

                    De steekassen die tegenwoordig aan het opkomen zijn hebben een grotere diameter.
                    Een diameter van 15mm als ik mij niet vergis (er zijn merken die daar vanaf wijken dacht ik)
                    Zelfde berekening hier as van 15 mm, gat van 15,5mm -> procentuele speling is veel minder
                    - verder zit de steekas helemaal in de vering en is dus ook de onderkant ondersteunt.

                    Dan de lefty. Die is conisch. De lagers van het wiel worden door middel van een inbus bout letterlijk geperst op de vork. Hierdoor heb je in theorie dus 0% speling. Verder is ook de onderkant ingesloten...

                    ik hoop dat mijn uitleg duidelijk genoeg is. Dat van die conische verbinding lijkt me logisch en door iedereen te aanvaarden. Dat van de QR en de steekas heb ik al verschillende keren gehoord/gelezen op verschillende plaatsen en als je er over nadenkt klinkt het allemaal logisch. (hoop ik toch )

                    Comment


                    • #11
                      Klinkt idd zeer logisch.


                      Al vrees ik dat het hier niet bij zal blijven.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • #12
                        Hier zie je de lefty as.. is inderdaad een dikke

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                          Hier zie je de lefty as.. is inderdaad een dikke

                          Ik zou zelfs meer zeggen Adri, 't is een conische dikke

                          Comment


                          • #14
                            a yellow submarine



                            kwam ik net tegen toen ik de foto's van de vakanties aan het sorteren was.
                            Was de dag voor de Salzkammergut. Toen nog 32 graden buiten.

                            Comment


                            • #15
                              En is dat waterdicht, zo'n "conische dikke" van een Lefty?

                              Comment


                              • #16
                                Zalig...
                                Hoeveel is dit ongeveer 'waard'? http://www.2ememain.be/scott-scale-4...?fiets_soort=3

                                Comment


                                • #17
                                  2000€ tops .. ik zou 1500 verwachten

                                  Comment


                                  • #18
                                    tops = ?
                                    Ik heb hem eens gevraagd wat hij ongeveer moet hebben. Ik had gehoopt op wat minder dan 1500.
                                    Nu ja, redelijk dure wielset en vork (hoewel niet duurder dan de standaard Fox)...

                                    Comment


                                    • #19
                                      en full xt groep niet vergeten. Degelijk materiaal dus. Tops betekent wat je er maximum zou voor mogen geven.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nagel op de kop, 1500.
                                        Spijtig, ik had als budget 1000 vooropgesteld. Dat is een beetje rekbaar, maar geen 500 euro.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X