Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Beste zadel dat ik momenteel heb: Selle San Marco Concor Light. Kost (bij wijze van spreken) niets, is licht én comfortabel.
    Slechtste zadel: die Fizik die standaard op mijn Taurine zit. Ik heb dat zadel nog omdat het zo mooi staat op de fiets en omdat ik toch geen echt lange ritten die met de MTB, maar echt comfortabel, vind ik het toch niet.
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
      Beste zadel dat ik momenteel heb: Selle San Marco Concor Light. Kost (bij wijze van spreken) niets, is licht én comfortabel.
      Slechtste zadel: die Fizik die standaard op mijn Taurine zit. Ik heb dat zadel nog omdat het zo mooi staat op de fiets en omdat ik toch geen echt lange ritten die met de MTB, maar echt comfortabel, vind ik het toch niet.
      Ik heb er ook nog zo'n fizik op gehad, maar heb die teruggebracht..Was ook niks voor mij...

      Comment


      • 2011 nieuws

        Heel het mountainbiken zal gaan veranderen naar 2x10 groepen. En moet zeggen: rijdt toch wel een pak aangenamer dan de triple. Je hebt GEEN overlappende versnellingen.

        Er komt ook een niet onbelangrijke fabrikant met 3x10 waar ik me serieus vragen over stel (modder, overlappende versnellingen, schakelgemak???). Gelukkig denkt deze fabrikant goed na en brengt hij ook nog eens de optie 2x10.
        Er komen dus nog meer keuzes en nog meer modellen aan in het al zeer uitgebreide mountainbike wereldje.

        Het voorbije weekend in Italië enkele 2x10 gaan proberen, deze komt direct op mijn nieuwe fiets, dit rijdt gewoon veel plezanter. Het comfort en directheid dat zo een setting je geeft is echt wel fenomenaal, zeker nu het bereik voldoende groot geworden is. Kwam bij de steilste beklimmingen geen tandje te kort en dan de opeenvolging. Niks overlapping, en dat geeft een enorm voordeel, elke schakelbeweging brengt je direct in de overbrenging die je wenst op dat moment.

        Comment


        • Ja, ik zal wel met 3x9 blijven fietsen.. ga niet veranderen om "a la mode" te zijn.
          Hoe zit het eigenlijk met de ketting, ligt die soms niet wat schuiner dan bij iemand die slim met een 3x9 omgaat ?

          ps: neem een rohloff, heb je ook geen overlappende versnellingen

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
            Heel het mountainbiken zal gaan veranderen naar 2x10 groepen. En moet zeggen: rijdt toch wel een pak aangenamer dan de triple. Je hebt GEEN overlappende versnellingen.
            Zeker hiervan ? Zou kunnen maar zou me verbazen.

            28/14 komt bv overeen met 42/21 (of ben ik fout aan het tellen)

            Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
            Er komt ook een niet onbelangrijke fabrikant met 3x10 waar ik me serieus vragen over stel (modder, overlappende versnellingen, schakelgemak???). Gelukkig denkt deze fabrikant goed na en brengt hij ook nog eens de optie 2x10.
            Er komen dus nog meer keuzes en nog meer modellen aan in het al zeer uitgebreide mountainbike wereldje.
            Die 3x10 is gewoon pure markting. "kijk meneer tegenwoordig zijn er fietsen met 30 versnellingen, HET nieuwste op de markt" Jan met de pet laat zich graag vangen.
            Wel geen idee wat het verschil is tussen 2X10 en 3x10 in de modder...

            Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
            Het voorbije weekend in Italië enkele 2x10 gaan proberen, deze komt direct op mijn nieuwe fiets, dit rijdt gewoon veel plezanter. Het comfort en directheid dat zo een setting je geeft is echt wel fenomenaal, zeker nu het bereik voldoende groot geworden is. Kwam bij de steilste beklimmingen geen tandje te kort en dan de opeenvolging. Niks overlapping, en dat geeft een enorm voordeel, elke schakelbeweging brengt je direct in de overbrenging die je wenst op dat moment.
            ik rij soms met 2x9 hier in de omstreken en dat werkt idd goed. Ik doe het vooral omdat je een betere kettinglijn hebt in de meeste gevallen. Maar in de bergen kies ik resoluut voor een 3x9. Korte klimmen is geen probleem. Maar een off-road klim van 10 km ofzo dan rijd ik liever op 22x34 naar boven tegen een cadans van 90-100.

            Ik schakel zeker nog niet over naar 2x10 omdat het gewoon extreem duur is. (250€ voor een cassette ???) en omdat een smallere ketting nog sneller slijt. Ik zie de 3x9 nog niet direct verdwijnen en ik zal die zeker nog een tijdje gebruiken.
            Last edited by ; 29/10/2009, 13:43.

            Comment


            • Het is precies alsof Jokke aan de drugs gezeten heeft.
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                Zeker hiervan ? Zou kunnen maar zou me verbazen.

                28/14 komt bv overeen met 42/21 (of ben ik fout aan het tellen)

                Je hebt gelijk BIJNA geen maar het zit hem dus vooral in het plezier, elke verzet is (logisch) je moet veel minder gaan "zoeken" als je vooraan op een plaat hoger of lager gaat.

                Die 3x10 is gewoon pure markting. "kijk meneer tegenwoordig zijn er fietsen met 30 versnellingen, HET nieuwste op de markt" Jan met de pet laat zich graag vangen.
                Wel geen idee wat het verschil is tussen 2X10 en 3x10 in de modder...

                Ik ben het absoluut eens met die 3x10 en marketing, voor mij heeft dit op mountainbike niveau ook absoluut geen nut.
                De kettinglijn van een 2x10 is veel beter waardoor je veel minder kans hebt op "chainsuck" in modder.

                ik rij soms met 2x9 hier in de omstreken en dat werkt idd goed. Ik doe het vooral omdat je een betere kettinglijn hebt in de meeste gevallen. Maar in de bergen kies ik resoluut voor een 3x9. Korte klimmen is geen probleem. Maar een off-road klim van 10 km ofzo dan rijd ik liever op 22x34 naar boven tegen een cadans van 90-100.

                Als je vooraan de combinatie 39/26 neemt, en achteraan 11/36 zit je daar relatief kort bij en geraak je echt wel alles vlot op. Je zou gewoon is echt de test moeten doen met zo een 2x10. Ik was zeker ook sceptisch, maar het rijden heeft me overtuigd, ook op de steile stukken.

                Ik schakel zeker nog niet over naar 2x10 omdat het gewoon extreem duur is. (250€ voor een cassette ???) en omdat een smallere ketting nog sneller slijt. Ik zie de 3x9 nog niet direct verdwijnen en ik zal die zeker nog een tijdje gebruiken.
                Een smallere ketting met een betere kettinglijn zal niet veel sneller slijten dan een iets bredere met een slechtere kettinglijn. Het goede nieuws is dat heel binnenkort die 2x10 combinties een PAK goedkoper gaan utvallen aangezien dit in lagere "groepen" ook zal komen.
                Sorry voor het onderlijnen, maar het ging mis met het "quoten"
                Last edited by Jokke_vlo; 30/10/2009, 10:39.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                  Het is precies alsof Jokke aan de drugs gezeten heeft.
                  We'll see......

                  Comment


                  • Jokke, waarom ben jij er nu van overtuigd dat 2 x 10 beter is dan 3 x 9? Omdat er geen overlappingen zouden zijn? Die zijn er in principe altijd, en als ze er niet meer zouden zijn, lijkt mij dat een groot nadeel. Immers, als je regelmatig tss twee versnellingen moet wissel en de ene is de kleinste (lichtste) op het grootste blad en de andere de grootste (zwaarste) op het kleinste blad, dan moet je dus constant zowel voor- als achteraan schakelen.
                    Feit is ook dat de schakels van smallere kettingen platter en dus dunner zijn. Ofte iets fragieler. Idem voor de tandjes van de kettingbladen. Als ze dat kunnen oplossen door steviger materiaal te gebruiken voor ketting en tandwielen, is er natuurlijk geen enkel probleem, maar anders zit je toch met een product dat een tikkeltje minder stevig is.
                    Mss één voordeel van een spallere ketting: die is in principe makkelijker schuin te leggen. Dus bv. zowel vooraan als achteraan op het kleinste blad. Immers, hoe smaller de ketting, hoe "beweeglijker".
                    Verder krijg ik ook de indruk dat jij enórm veel belang hecht aan het aantal versnellingen. Je lijkt zelfs een lagere groep met 10 speed achteraan, boven een hogere groep met 9 speed achteraan te willen positioneren. Het aantal versnellingen zegt echter helemaal niets over de kwaliteit van de groep.
                    Vreemde redeneringen, zeker voor iemand die duidelijk niet nieuw is in het fietswereldje.
                    Het zou me niet verbazen mocht jij zélf een fietsenwinkel runnen.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • Waarom is een goede vraag.

                      Eerst even beklemtonen dat ik 100% overtuigd (en zeker ben) dat Sram en ook Shimano zullen komen met meer en meer "groepen" in dit segment.

                      Enkele argumenten:
                      - De Q factor ( afstand tussen je twee cranckarmen) ligt lager, waardoor de stijfheid toeneemt. Zeker in combinatie met een BB-30 of gelijkaardige bracket huls evenals de steeds breder wordende kopbuizen (ook een trend). Zo zullen meer en meer vorkbuizen (bij RS en Fox het hele gamma) aangeboden worden in "tapered" versie.
                      - Iedereen is bezig over gewicht, maar je moet eens kijken in welke dit toch drastisch daalt met vooraan een volledig blad minder. Daar moet je op andere plaatsen op je fiets al heeeeeel gekke dingen gaan doen .
                      - Die "trappen" ( te klein, te zwaar) die je aangeeft zijn echt heel logisch, daarom moet je er mee rijden, het is ook hier dat het geheel me verbaasde samen met de andere rijders.
                      - Het probleem van de smallere ketting gaat hier minder op, daar je ketting veel minder slijt door de betere kettinglijn (tenzijn je een extreem goed ''schakelaar" bent die zijn kettinglijn altijd heel goed in het oog heeft. De frictie van een te schuine ketting met vuil tussen is veel groter dan een ketting die meer "rechtdoor" loopt. Het is evident dat 10 speed kettingen in extra gehard staal zijn.....
                      - Niet voor niets rijden de meeste toppers op wedstrijdniveau met een dubbel (ook op het veeleisende parcours van Houffalize, met extreem steile beklimmingen en afdalingen). Het moet toch zijn dat het geheel voor hen meer voordelen heeft dan een triple....




                      Mijn redeneringen zijn helemaal niet vreemd......je zal zien dat dit de grote verandering in 2011 zal zijn. En ok ik kan klinken als een drugsverslaafde, maar je zal zien.

                      Stel dat ik een winkel heb, dan nog heb ik geen baat om "tegen" de stroom in te varen. Klant is dan toch koning ?

                      Misschien maak ik ergens een fout, maar ik zeg absoluut niet dat ik 10 speed boven 9 speed prefereer. Ik zeg alleen dat die 2x10 echt goed is, en dit echt langzaam maar zeker zal gaan doorbreken en doorontwikkeld worden.

                      3x10 vind ik dan weer pure onzin, dan zal ik idd eerder voor een 3x9 gaan, mij kan je echt niet wijsmaken dat dit om een of andere reden "beter" zou zijn. Op geen enkele manier .

                      Tenslotte: het klopt natuurlijk dat ik iets te maken heb met fietsen.
                      Het warm water ga ik niet uitvinden maar je ziet wel de tendensen en hebt wat meer inside informatie....en daar het dan nog meer specifiek in het wedstrijdmilieu is (zo een 120 wedstrijdrijders in België) heb je dan informatie van fabrikanten, rijders, zie je (of krijg je ) testproducten etc.......
                      Ik speel dus wat vals

                      Die testrit in Italië was trouwens met de producten van 2011 ......
                      Last edited by Jokke_vlo; 30/10/2009, 12:09.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                        Niet voor niets rijden de meeste toppers op wedstrijdniveau met een dubbel (ook op het veeleisende parcours van Houffalize, met extreem steile beklimmingen en afdalingen). Het moet toch zijn dat het geheel voor hen meer voordelen heeft dan een triple....
                        Al je argumenten zijn logisch en goed onderbouwd en sluiten ook aan bij wat ik ervan denk.

                        Behalve het argument wat ik quote. Een topper zal nooit aan tempo 5km/h naar boven rijden, ook niet op de steilste hellingen.
                        Een toeristische rijder zal meer behoefte hebben aan een serieus verzet (klein voor, groot achter) omdat anders zijn cadans te laag uitkomt.

                        In de tijd dat ik veel trainde reed ik met 2*8 rond in de Alpen en ik kwam niets te kort. Maar goed, toen reed ik > 12 uur per week... nu heb ik aan 3*9 nog niet genoeg

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                          Al je argumenten zijn logisch en goed onderbouwd en sluiten ook aan bij wat ik ervan denk.

                          Behalve het argument wat ik quote. Een topper zal nooit aan tempo 5km/h naar boven rijden, ook niet op de steilste hellingen.
                          Een toeristische rijder zal meer behoefte hebben aan een serieus verzet (klein voor, groot achter) omdat anders zijn cadans te laag uitkomt.

                          In de tijd dat ik veel trainde reed ik met 2*8 rond in de Alpen en ik kwam niets te kort. Maar goed, toen reed ik > 12 uur per week... nu heb ik aan 3*9 nog niet genoeg
                          Ik ben akkoord met jou ! Ik had (je leest idd had) wat dezelfde mening als jij.

                          Maar.....als je kan: rij is met die nieuwe groepen de mogelijke verzetten zijn niet allemaal gekozen voor wedstrijdrijders je zal toch gaan twijfelen, net als ik .
                          Als je 39/26 voor neemt en 11-36 achter heb je toch een serieus bereik hoor... net als jij probeer ik trouwens rond die 100rpm te draaien, het beste als je echt de bergen in gaat hé, voor je conditie en uithouding.


                          Mijn nieuwe fietsen voor dit jaar zullen bestaan uit een 3x9 XO Gold en een 2x10 XX. Met opzet, zodat de verschillen me nog duidelijker worden......

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten

                            Mijn nieuwe fietsen voor dit jaar zullen bestaan uit een 3x9 XO Gold en een 2x10 XX. Met opzet, zodat de verschillen me nog duidelijker worden......
                            Ben benieuwd naar je directe vergelijking tussen die twee groepen :-)

                            Mag ik vragen wat precies je rol is in de fietsenwereld?

                            Comment


                            • Ik poog zo objectief mogelijk te blijven op dit forum, daarom dat ik liever ook niet vertel waar wie hoe of wat. Er zijn er een paar hier die weten wie of wat, maar ik zou het leuker vinden dat dat niet openbaar wordt gemaakt.

                              Comment


                              • Laat het mij gerust via PM weten. Ben ook wel nieuwsgierig.

                                Ik ben grotendeels akkoord met je, op het feit na dat overlap per sé slecht is, zoals ik reeds uitlegde.

                                Een double vooraan in het MTB is niet nieuw. Cannondale deed dat dik tien jaar geleden ook al. Met een 9 speed achteraan was dat.
                                Dat je bij het puur MTB-en niet altijd een triple nodig hebt, klopt. Alleen, veel mensen met een MTB rijden ook al eens op de weg. Met een 39 vooraan mag je dat vergeten. Zelfs al heb je een 11 als kleinste tandwiel achteraan. Idem met snelle afdalingen. Maar idd, de meeste MTB-ers gebruiken hun zwaarste versnelling amper tot niet in off-road-afdalingen.

                                Edit:
                                Let wel: één tandwiel vooraan weegt echt niet zoveel hoor. En als je achteraan dan al een 36 als grootste hebt, wordt dat gewichtsverschil grotendeels geneutraliseerd. Ik veronderstel immers dat het om een 11-32 gaat met een tandwiel extra. Het zal wel iétsje lichter uitkomen, maar niet veel. En dan mag die 36 uiteraard geenszins uit staalgefabriceerd zijn. Komt natuurlijk nog bij dat het extra gewicht van zo'n extra groot tandwiel achteraan op het wiel zit ...
                                Last edited by Beta; 30/10/2009, 14:13.
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Voor Belgische toestanden, ga je meestal wel rond komen met de 2x10.

                                  Het lijkt me wel een heel andere manier van rijden. Met 10 tandwielen achteraan, ga je(volgens mij) je voorplateau's) veel minder gebruiken.
                                  Die allerkleinste is nu dikwijls 24, wat je in Vlaanderen niet veel nodig hebt. Een 28 lijkt me daar zeker beter, vooral met die 36 achteraan op de cassette..
                                  Rustiger rijden lijkt het me. Voor de hellingen sowieso de 28 vooraan, en eens je boven bent, opschakelen naar de 42.
                                  Nier meer halverwege de helling veranderen van midden naar kleinste plateau, alleen vanachter tandje groter schakelen. Q factor is lager, kettinglijn beter zodat je de hele cassette achteraan makkelijker kan aanspreken..
                                  en je bespaart gewicht..
                                  Als nu die prijzen nog eens zakken van die XX groep, wil ik de Taurine wel eens omschakelen naar 2x10.
                                  Je kan op ieder MTB crankstel overgaan naar een 2 speed...Grote plateau eraf, midden en kleine aanpassen...

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                    Enkele argumenten:
                                    - De Q factor ( afstand tussen je twee cranckarmen) ligt lager, waardoor de stijfheid toeneemt. Zeker in combinatie met een BB-30 of gelijkaardige bracket huls evenals de steeds breder wordende kopbuizen (ook een trend). Zo zullen meer en meer vorkbuizen (bij RS en Fox het hele gamma) aangeboden worden in "tapered" versie.
                                    Q-factor is nu al een probleem bij sommige frames. Probeer maar eens een KCNC crank op sommige frames te zetten.
                                    Nog bredere kopbuis heb ik niet nodig.

                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                    - Iedereen is bezig over gewicht, maar je moet eens kijken in welke dit toch drastisch daalt met vooraan een volledig blad minder. Daar moet je op andere plaatsen op je fiets al heeeeeel gekke dingen gaan doen .
                                    Hoeveel weegt dat blaadje ? dikke 20 gram.
                                    Als ik met een triple vanvoor rijd kan ik achter met een ultegra (12-27) cassette rijden. Dat spaart 5 keer meer gewicht als een granny.

                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                    - Het probleem van de smallere ketting gaat hier minder op, daar je ketting veel minder slijt door de betere kettinglijn (tenzijn je een extreem goed ''schakelaar" bent die zijn kettinglijn altijd heel goed in het oog heeft. De frictie van een te schuine ketting met vuil tussen is veel groter dan een ketting die meer "rechtdoor" loopt. Het is evident dat 10 speed kettingen in extra gehard staal zijn.....
                                    XX is nog niet lang genoeg uit om al te weten of een slechte kettinglijn slechter is als een smallere ketting (naar mijn mening)

                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                    - Niet voor niets rijden de meeste toppers op wedstrijdniveau met een dubbel (ook op het veeleisende parcours van Houffalize, met extreem steile beklimmingen en afdalingen). Het moet toch zijn dat het geheel voor hen meer voordelen heeft dan een triple....
                                    Roel rijd zijn XC's regelmatig op een dubble. Maar al zijn marathon's rijd hij nog met een triple. Rest van de pro's weet ik niet.
                                    Ook is dit een groot deel marketing voor de sponser. "ok kijk die pro rijd daarmee, dan moet dat wel goed zijn, daar moeten veel voordelen aan verbonden zijn"

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                                      .


                                      Hoeveel weegt dat blaadje ? dikke 20 gram.
                                      Als ik met een triple vanvoor rijd kan ik achter met een ultegra (12-27) cassette rijden. Dat spaart 5 keer meer gewicht als een granny.
                                      Enkele jaren terug zat er 60 gram verschil tussen een Dura-Ace 12-27 en een XTR 12-34. Dus ik neem aan dat het verschil geen factor 5 zal bedragen.

                                      Die 20 gram waag ik in twijfel te trekken, tel je de bladbouten mee? Tel je mee dat de constructie van de crank lichter uitgevoerd kan worden (want minder bevestigingspunten/zwakke plekken die opgevangen moeten worden met meer materiaal)

                                      Comment


                                      • Er heeft blijkbaar niemand gelezen dat ik zei dat de cassette van een 10 speed wel zwaarder wordt. Zeker met een 36 als extra blad. Een 36 op een cassette!!! Freaky!
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • 2 X 10 toestanden, mij krijg je 'r alleszins niet warm voor.
                                          Naar mijn mening is dat gewoon weer flinke 'commerce' (duurdere 10 speed cassettes, andere voorbladen, crankstel,..). Ik zie geen enkel praktisch voordeel in een 2 X 10 tegenover een 3 X 9.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X