Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik heb zelf ook liever wielen met iets meer spaken. Idd minder kans op problemen als er eens een spaak breekt.
De redenering dat iets goed is omdat de profs het gebruiken, is echter niet helemaal correct. OK, als de profs er veel kilometers mee bollen, maar tegenwoordig, in tijden van zeer licht materiaal, gaat die redenering bijlange niet voor alle onderdelen meer op. Bv.: veel profwielrenners reden vroeger met Deda Newton-stuurpennen, doch zo superbetrouwbaar waren die dingen niet. En zo zijn er wel meer voorbeelden.
Edit:
Ik zie net dat die wielset 24 spaken per wiel telt. Vreemd dat mensen die met Crossmax-wielen rijden dan gaan zeggen dat ze het niet hebben voor wielen met weinig spaken.
Uit m'n vorige posts kan je duidelijk afleiden dat ik het niet zo heb met wielen waarvan de spaken ver uiteen staan, net omwille van het feit dat deze bij een eventuele spaakbreuk een grote slag in het wiel kunnen veroorzaken en achteraf ook moeilijker te centeren zijn. Laat ik het dus anders zeggen: ik heb het niet zo met wielen waarvan de spaken zo ver uit mekaar staan.
Uit m'n vorige posts kan je duidelijk afleiden dat ik het niet zo heb met wielen waarvan de spaken ver uiteen staan, net omwille van het feit dat deze bij een eventuele spaakbreuk een grote slag in het wiel kunnen veroorzaken en achteraf ook moeilijker te centeren zijn. Laat ik het dus anders zeggen: ik heb het niet zo met wielen waarvan de spaken zo ver uit mekaar staan.
Of ze nu van links en van rechts op hetzelfde punt samenkomen of er in de velg afwisselend een spaak van links en een spaak van rechts komt dat zal zóveel niet uitmaken. Het zal natuurlijk wel iets maken, maar het is ook verre van een ideale situatie in geval van spaakbreuk. Komt nog bij dat als de spaken van beide kanten op hetzelfde punt samenkomen, de druk op de velg beter verdeeld is.
Mijn punt is: als je écht zeker wilt zijn dat een spaakbreuk geen problemen oplevert om verder te rijden, koop dan wielen met minstens 28-32 spaken.
ik hoop in alle geval dat hij ook ooit tot fietsen komt. Maar het laat wel zien wat er mogelijk is met wat tijd, moeite en geld.
Vooral dat laatste... 59 euro voor 4 gram... *slik*
En ik zou nooit helemaal met een gerust hart voluit gaan, en dan betwijfel ik nog of je pakweg die laatste kilo voelt...
Amai, moet ik allemaal toch 3 keer lezen... Ook wel weer overdreven als je het mij vraagt, mais bon.
Een maat van mij, was vroeger in zekere zin ook zo, zij het minder extreem. Hij werkte in een fietsenwinkel en telkens hij iets voor zichtzelf meebracht, was dat "handpicked". Dus hij nam verschillende exemplaren van hetzelfde onderdeel en woog die apart, om dan het lichtste stuk mee te nemen. Immers, een op een stuurpen die in theorie bv. 120 gram weegt, kan er toch nog een verschil van 5 à 10 gram tss het lichtste en het zwaarste exemplaar zitten.
Ik heb dan eerder zoiets van: "zou dat lichte exemplaar niet gewoon een beetje materiaal ontbreken en dus sneller breken?" Mijn maat dacht eerder het omgekeerde: allemaal even sterk, maar de zwaardere exemplaren gewoon materiaal te veel.
Vooral dat laatste... 59 euro voor 4 gram... *slik*
En ik zou nooit helemaal met een gerust hart voluit gaan, en dan betwijfel ik nog of je pakweg die laatste kilo voelt...
Is puur psychologisch hoor. De ene wil zoveel mogelijk pk's uit zijn Golf GTI pleuren, de andere wil een zo licht mogelijke fiets. Puur voor de cijfertjes.
Is puur psychologisch hoor. De ene wil zoveel mogelijk pk's uit zijn Golf GTI pleuren, de andere wil een zo licht mogelijke fiets. Puur voor de cijfertjes.
Ik weet het, da's de enige logische conclusie die ik eruit kan trekken.
Comment