Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
    Ik heb 1 set met koerstubes, en als ik daar 9 bar opsteek voelt dat aan als 6 bar in een bandje, qua comfort dus. Het voelt ook beter aan in de bochten, betere grip omdat de tube zich beter vormt naar het wegdek.

    Niet alleen mijn ervaring, ook die van renners die afwisselen tussen beide types
    Ik vrees dat je wat achter bent op je tijd Tuur Bo. De tijd dat tubes superieur zijn tegenover bandjes ligt al even achter ons hoor.

    Ik heb even wat opgezocht.
    Het Duitse magazine Tour heeft een tweetal jaar geleden een test uitgevoerd over verschillende koersvouwbandjes en ook de vergelijking tussen tubes en bandjes gemaakt. Daar wordt duidelijk geconcludeerd dat hedendaagse bandjes helemaal niet meer hoeven onder te doen voor tubes... integendeel zelfs, ze komen er beter uit!

    Dat tubes per definitie beter bollen dan bandjes is nog altijd een gedachte die je 'r in wielerkringen moeilijk uitkrijgt omdat dat vroeger inderdaad zo was (ik heb een 20 jaar geleden ook nog met tubes gereden), maar de tijden en de technieken veranderen hé.



    Bron: http://www.conti-online.com/generato...gp4000s_en.pdf






    Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
    'k Zou zeggen : probeer eens tubelessbanden uit !
    Misschien wel.
    Enfin, is meer een 'commerce' kwestie naar mijn mening en bieden een amateurke als ik maar weinig voordeel denk ik. Ik heb hier trouwens nog enkele gewone banden liggen, die zullen er eerst door moeten.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
      Ik gebruik gewone banden met notubes vloeistof erin (het echte notubes systeem dus ) . Dat weegt ongeveer even veel als een band met latex binnenband en gaat minder snel plat.
      Ah zo, gewichtsvoordeel is dus nihil.

      Comment


      • gewicht wel, maar je rijdt minder snel plat. Dat is VEEL belangrijker, zelfs voor amateurekes als ons
        Laat me zeggen dat dit de kombinatie is die ik in de Ardennen gebruik. Dus die ik het meest betrouw.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
          gewicht wel, maar je rijdt minder snel plat. Dat is VEEL belangrijker, zelfs voor amateurekes als ons
          Dat je minder snel plat rijdt had ik al door, ik had het ook enkel over het gewicht hé.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
            gewicht wel, maar je rijdt minder snel plat. Dat is VEEL belangrijker, zelfs voor amateurekes als ons
            Laat me zeggen dat dit de kombinatie is die ik in de Ardennen gebruik. Dus die ik het meest betrouw.
            Een vouwband is soepeler dan die dikke flanken van een tubelessband. Rolweerstand van een vouwband is lager dan die van een band met dikke flanken.
            Een vouwband met zelfde druk als een goedkopere draadband of een tubelessband met dikke flanken, vraagt minder moeite om te rijden op het terrein of straat.
            Hoe zachter de band, hoe hoger de TPI, hoe makkelijker de band vervormt en daarna zijn vorm terug aanneemt. Da's een erg grote factor in de totale rolweerstand van een bandje.

            Gewicht van de Notubes oplossing is altijd lager dan een specifiek tubeless wiel met tubeless band of combinatie gewone band met binnenband op dezelfde velg.
            Je kan immers iedere velg luchtdicht krijgen, zoals de ZTR Olympic, die niet specifiek voor tubeless gemaakt is, en dus lichter is.
            Een gewone band met latex op een gewone velg, is sowieso lichter. En betrouwbaarder. Je kan met de Notubes oplossing ook Tubeless banden extra 'beveiligen' tegen lekrijden, wat je een zorgenvrije rit verzekert.

            Op een tubelessvelg alleen met gewone band en binnenband rondrijden, is niet slim. Dan rij je immers zonder enig nut met een zwaardere velg rond, en doe je absoluut niets met het geboden Tubeless voordeel. Terwijl dat een hoop voordelen biedt..
            Last edited by ; 08/01/2010, 00:27.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              Dat je minder snel plat rijdt had ik al door, ik had het ook enkel over het gewicht hé.
              Klopt natuurlijk , maar ik wou toch nog eens extra benadrukken dat er ook voordelen zijn.

              Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
              Een vouwband is soepeler dan die dikke flanken van een tubelessband. Rolweerstand van een vouwband is lager dan die van een band met dikke flanken.
              Een vouwband met zelfde druk als een goedkopere draadband of een tubelessband met dikke flanken, vraagt minder moeite om te rijden op het terrein of straat.
              Hoe zachter de band, hoe hoger de TPI, hoe makkelijker de band vervormt en daarna zijn vorm terug aanneemt. Da's een erg grote factor in de totale rolweerstand van een bandje.

              Gewicht van de Notubes oplossing is altijd lager dan een specifiek tubeless wiel met tubeless band of combinatie gewone band met binnenband op dezelfde velg.
              Je kan immers iedere velg luchtdicht krijgen, zoals de ZTR Olympic, die niet specifiek voor tubeless gemaakt is, en dus lichter is.
              Een gewone band met latex op een gewone velg, is sowieso lichter. En betrouwbaarder. Je kan met de Notubes oplossing ook Tubeless banden extra 'beveiligen' tegen lekrijden, wat je een zorgenvrije rit verzekert.

              Op een tubelessvelg alleen met gewone band en binnenband rondrijden, is niet slim. Dan rij je immers zonder enig nut met een zwaardere velg rond, en doe je absoluut niets met het geboden Tubeless voordeel. Terwijl dat een hoop voordelen biedt..
              Volledig mee eens. Ik rij trouwens met de ZTR Notubes oplossing.
              Wat niet wegneemt dat je nog wel degelijk plat kunt rijden, en dus steeds een binnenband (2 in ijn geval) moet meezeulen.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                Volledig mee eens. Ik rij trouwens met de ZTR Notubes oplossing.
                Wat niet wegneemt dat je nog wel degelijk plat kunt rijden, en dus steeds een binnenband (2 in ijn geval) moet meezeulen.
                Ik rijd ook met de ZTR Olympic en de vloeistof in gewone vouwbanden.
                Ik neem 1 binnenbandje mee, maar heb dat nog nooit moeten gebruiken.

                1 keer heb ik een Racing ralph gescheurd in het loopvlak, maar ben toen nog net thuis geraakt...

                Al wel een heel aantal gaatjes zien dichten door de Notubes. Blijven rijden is dan de boodschap, het lek dicht zich dan vanzelf..

                Comment


                • Passen 28" velgen normaal gezien in een frame?
                  Want nu heb ik in alle geval minder dan 1 inch over tussen m'n band en de vorkboog. Misschien met dunnere banden?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                    Ik rijd ook met de ZTR Olympic en de vloeistof in gewone vouwbanden.
                    Ik neem 1 binnenbandje mee, maar heb dat nog nooit moeten gebruiken.

                    1 keer heb ik een Racing ralph gescheurd in het loopvlak, maar ben toen nog net thuis geraakt...

                    Al wel een heel aantal gaatjes zien dichten door de Notubes. Blijven rijden is dan de boodschap, het lek dicht zich dan vanzelf..
                    Ik heb 1 keer de zaak volledig kapot geremd op een steile afdaling in de Ardennen. Ik dacht eerst dat ik door m'n voorvering geschoten was maar bleek dat er een scheur in m'n buitenband was. Ik zag de vloeistof nog borrelen maar het gat was niet meer te dichten. Powerbar wrapper ertegen en biba erin en verder. Thuis kon ik de buiba wel weggooien.

                    Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                    Passen 28" velgen normaal gezien in een frame?
                    Want nu heb ik in alle geval minder dan 1 inch over tussen m'n band en de vorkboog. Misschien met dunnere banden?
                    als je schijfremmen hebt kan je dat wel inpassen, zeker met dunne bandjes..

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                      Passen 28" velgen normaal gezien in een frame?
                      Want nu heb ik in alle geval minder dan 1 inch over tussen m'n band en de vorkboog. Misschien met dunnere banden?
                      dat past nipt

                      Comment


                      • Wie gaat er morgen (nu ja, in feite vandaag al) fietsen?
                        Ik zie morgenmiddag wel of ik het erop waag. Het zal alleszins moeten gestopt zijn met sneeuwen.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Ik vrees dat je wat achter bent op je tijd Tuur Bo. De tijd dat tubes superieur zijn tegenover bandjes ligt al even achter ons hoor.
                          Ik geef dan ook enkel mijn eigen ervaring weer hé. 't Is idd niet dat het verschil groot is, ook koersbandjes doen het heel goed, zeker die met een hoge TPI.

                          Ik blijf op de koersfiets ook voorstander van bandjes voor het gebruiksgemak

                          Op de MTB is de keuze voor tubeless zeker de winnaar voor mij : het gewicht speelt daarbij geen rol (als je dat toch wil kan je altijd zonder vloeistof rijden, die heeft maar nut als je plat rijdt - doorn of zo).

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                            Ik geef dan ook enkel mijn eigen ervaring weer hé. 't Is idd niet dat het verschil groot is, ook koersbandjes doen het heel goed, zeker die met een hoge TPI.
                            Met onderstaande post van u had ik toch eerder de indruk dat je toch wel bedoelde dat er grote verschillen waren tussen tubes en bandjes... enfin soit, 't zal wel weer aan mij liggen.

                            Ik wilde gewoon even duidelijk maken dat vooroordelen over iets soms een ervaring over dat iets wel eens durven beïnvloeden.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                            Ik heb 1 set met koerstubes, en als ik daar 9 bar opsteek voelt dat aan als 6 bar in een bandje, qua comfort dus. Het voelt ook beter aan in de bochten, betere grip omdat de tube zich beter vormt naar het wegdek.

                            Niet alleen mijn ervaring, ook die van renners die afwisselen tussen beide types

                            Comment


                            • Integendeel, ik was - net als jij - ook overtuigd dat er geen verschil meer was tussen bandjes en tubes (door tests zoals diegene die je postte), maar het is er wel degelijk.

                              Nu, vraag anders eens aan Greg of Mafia Coureuro (beiden profrenners) wat zij prefereren/gebruiken, zij hebben wel wat meer ervaring als ik...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                Integendeel, ik was - net als jij - ook overtuigd dat er geen verschil meer was tussen bandjes en tubes (door tests zoals diegene die je postte), maar het is er wel degelijk.

                                Nu, vraag anders eens aan Greg of Mafia Coureuro (beiden profrenners) wat zij prefereren/gebruiken, zij hebben wel wat meer ervaring als ik...
                                Als 9 bar in een tube hetzelfde aanvoelt als 6 bar in een bandje, tubes beter aanvoelen in bochten, betere grip,... dan ben je naar mijn mening niet meer over kleine verschillen bezig... enfin 't zal wel weer aan mij liggen.

                                Dat profs nog steeds met tubes rijden is niet meer dan normaal. Het levert een gewichtsvoordeel op, vooral de velgen voor tubes zijn lichter en je kan er meer druk opzetten.
                                Ik heb wel al berichten opgevangen dat zelfs sommige profs tegenwoordig ook al met bandjes rijden in koersen, maar of dat dat waar is weet ik niet. Misschien kan Greg daar ook iets meer over zeggen?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                  Wie gaat er morgen (nu ja, in feite vandaag al) fietsen?
                                  Ik zie morgenmiddag wel of ik het erop waag. Het zal alleszins moeten gestopt zijn met sneeuwen.
                                  Ik ga er straks in. Maagdelijke sneeuw in het woud.. en ook nog een beetje zoeken naar een vermist persoon alhoewel de kans klein is dat ik hem vind.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Als 9 bar in een tube hetzelfde aanvoelt als 6 bar in een bandje, tubes beter aanvoelen in bochten, betere grip,... dan ben je naar mijn mening niet meer over kleine verschillen bezig... enfin 't zal wel weer aan mij liggen.

                                    ...
                                    Da's inderdaad een groot verschil in druk. Da's zoiets als met een MTB met 3 bar rijden tegenover 2 bar. Dat verschil voel je wel degelijk maar dat ligt dan vooral aan de druk en minder aan de gebruikte banden.
                                    Enfin banden is een gevoelskwestie en ook een vertrouwenskwestie, vooral in mtb. Ik herinner me nog dat ik vroeger zo graag met racing ralphs reed, tot ik er eens een serieuze totter mee ging in een afdaling op natte rots. Sindsdien is het vertrouwen weg.
                                    Mijn verstand zegt me dat ik op die plaats met praktisch elke band gecrasht zou zijn, maar toch..

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                      Ik ga er straks in. Maagdelijke sneeuw in het woud.. en ook nog een beetje zoeken naar een vermist persoon alhoewel de kans klein is dat ik hem vind.
                                      Hier is er amper sneeuw bij gekomen. Het heeft een paar uur gepoedersneeuwd, maar het blijft amper liggen. De straat hier ligt gewoon nat. En zelfs de stoepen zijn verre van vol gesneeuwd.
                                      120d Hatch Edition Sport

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                        Als 9 bar in een tube hetzelfde aanvoelt als 6 bar in een bandje, tubes beter aanvoelen in bochten, betere grip,... dan ben je naar mijn mening niet meer over kleine verschillen bezig... enfin 't zal wel weer aan mij liggen.
                                        't Is niet altijd even makkelijk om indrukken daarover in een bepaalde schaal te gieten hé.

                                        Ik zal het nog anders verwoorden : tegenover een echte topband (vb Vittoria met 320 tpi) is er weinig verschil, maar tegenover een trainingsband (vb Vittoria Rubino) is er een groot verschil. En dan heb je uiteraard ook nog eens verschillen tussen de verschillende tubes....

                                        Maw : globaal heeft een tube wel voordelen qua rolweerstand en stuurgevoel, maar je kan niet zomaar veralgemenen. Vandaar mijn ietwat verschillende omschrijving.

                                        Wat die 9bar tov 6bar betreft : ik steek normaal zo'n 7 bar in een bandje. Bij die tubes probeerde ik eens 9 bar (voorheen ook 7 bar) en tot mijn verbazing voelde dat niet beenhard aan, integendeel zelfs wat comfortabeler/soepeler dan een bandje. Ook heb ik de indruk van "schever" door de bocht te kunnen en mijn stiefzoon die met deze wielen soms koerst zei dit ook na zijn eerste gebruik : veel harder door de bocht...

                                        Maar ja, jij zal het wel weten hé vanuit de boekskes ! Of anders gezegd, Jakkel moet altijd gelijk hebben en problemen zoeken waar er geen zijn, ik probeer gewoon wat toe te lichten over mijn ervaringen terzake

                                        Bon, ik hoop dat het nu duidelijk is wat mijn visie is, genoeg over dit onderwerp wat mij betreft.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                          Ik ga er straks in. Maagdelijke sneeuw in het woud.. en ook nog een beetje zoeken naar een vermist persoon alhoewel de kans klein is dat ik hem vind.
                                          Toch opletten : sneeuw die zich ophoopt kan vastgevroren sporen verbergen

                                          Gisteren eens in de duinen gereden, echt tof als je met vriesweer overal kan rijden

                                          Comment

                                          Working...
                                          X