Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
voor de marketing zal dat toch al een mooi argument worden.
Spraken ze voor wegfietsen al niet van een 11-kronen cassette ?
Alsof dat nog nodig is. 9 speed is al kwetsbaar, 10 en 11 speed zullen dat niet verbeteren.
Laat Rohloff wat lichter worden en een groter bereik geven, dan blijven ze binnenkort allemaal met hun 11 speed kettingetjes en flinterdunne cassettes zitten. Met 9 speed en 3 vooraan heb je al een hele hoop overlap, bij 11 speed wordt dat allicht nog groter.
OF gaan ze naar een 11-40 cassette ? Binnenkort is de 29" standaard, om die cassettes nog binnen de omvang van het wiel te houden..
Campagnolo biedt van vorig jaar al een 11 speed aan in hun duurdere groepen, ik geloof vanaf de Athena.
Waar gaat dat eigenlijk eindigen? Kbegrijp dat constructeurs graag met iets nieuws komen om wat meer geld uit de klanten hun zakken te schudden maar het moet wel nuttig blijven!! Integendeel, als er meer kroontjes zijn zullen die minder dik zijn, wegens kroontjes kleiner moet de ketting kleiner zijn, wegens kleinere ketting moet de ketting sterker zijn, .... dan nog liefst niet te zwaar ook want 300 gram te veel fietsgewicht meesleuren is erger dan als sporter zelf 2 kilo te veel te wegen ... Het belangrijkste voor mij (in de tijd dak nog als een zot rondreed) was duurzaamheid! Kunnen vertrouwen op uw materiaal en als ge keer domme dingen doet dat het niet meteen in brokken vliegt. Nuja wat is het volgende, overbrenging van kracht naar het achterwiel zonder ketting? Jokke surprise me
Waar gaat dat eigenlijk eindigen? Kbegrijp dat constructeurs graag met iets nieuws komen om wat meer geld uit de klanten hun zakken te schudden maar het moet wel nuttig blijven!! Integendeel, als er meer kroontjes zijn zullen die minder dik zijn, wegens kroontjes kleiner moet de ketting kleiner zijn, wegens kleinere ketting moet de ketting sterker zijn, .... dan nog liefst niet te zwaar ook want 300 gram te veel fietsgewicht meesleuren is erger dan als sporter zelf 2 kilo te veel te wegen ... Het belangrijkste voor mij (in de tijd dak nog als een zot rondreed) was duurzaamheid! Kunnen vertrouwen op uw materiaal en als ge keer domme dingen doet dat het niet meteen in brokken vliegt. Nuja wat is het volgende, overbrenging van kracht naar het achterwiel zonder ketting? Jokke surprise me
Het enige voordeel van zo'n 11 (of 10) speed bij een koersfiets is dat je met eenzelfde cassette op alle terrein uit de voeten kan. Zeker in combinatie met een compact crankstel (50-34), een 10 speed bijvoorbeeld heeft dikwijls een 25 als grootste krans achteraan. Met een 34 - 25 kunnen de meesten ook in de Alpen aan de slag. Met de zwaartse overbrenging (50 - 12) komen de meeste wielertoeristen dan ook weer ruimschoots toe.
Het enige voordeel van zo'n 11 (of 10) speed bij een koersfiets is dat je met eenzelfde cassette op alle terrein uit de voeten kan. Zeker in combinatie met een compact crankstel (50-34), een 10 speed bijvoorbeeld heeft dikwijls een 25 als grootste krans achteraan. Met een 34 - 25 kunnen de meesten ook in de Alpen aan de slag. Met de zwaartse overbrenging (50 - 12) komen de meeste wielertoeristen dan ook weer ruimschoots toe.
Ik rijd op een aangepaste compact 10speed , 50-38 ipv 50-34, en heb meestal geen versnellingen te kort. Ook niet tijdens lange bergritten (vb Monte Baldo en ge moogt het profiel opzoeken op climbbybike das geen kattepis ..). Kgeef wel toe als het ZEER steil is, <15%, is het harken geblazen ma kgeloof niet dat ge met een 34 én 11 speed daar met de vingers in de neus gaat naar boven rijden
Ik rijd op een aangepaste compact 10speed , 50-38 ipv 50-34, en heb meestal geen versnellingen te kort. Ook niet tijdens lange bergritten (vb Monte Baldo en ge moogt het profiel opzoeken op climbbybike das geen kattepis ..). Kgeef wel toe als het ZEER steil is, <15%, is het harken geblazen ma kgeloof niet dat ge met een 34 én 11 speed daar met de vingers in de neus gaat naar boven rijden
De normale cassette van op de compact ma kzou moeten kijken wat die juist is...
Normaal is dat een 25. Met een 38 - 25 in 't hooggebergte gaan rijden is geen kattepis. Zeker als je enkele cols achter mekaar rijdt. Ik heb Alpe d'Huez eens één keer van begin tot einde met een 39 - 25 naar boven gereden, dat was voor mij echt trekken en sleuren. Twee keer achter mekaar zou nooit gelukt zijn.
Normaal is dat een 25. Met een 38 - 25 in 't hooggebergte gaan rijden is geen kattepis. Zeker als je enkele cols achter mekaar rijdt. Ik heb Alpe d'Huez eens één keer van begin tot einde met een 39 - 25 naar boven gereden, dat was voor mij echt trekken en sleuren. Twee keer achter mekaar zou nooit gelukt zijn.
Zonder kennis van uw capaciteiten is het toch een stuk straffer dit te doen als 38 jarige dan als 24 jarige Overschatting gebeurt ook soms, met diezelfde versnelling ooit eens dit http://www.climbbybike.com/climb.asp...yMountainID=43 beest proberen op te rijden. Het gevolg, drie kilometer *fietsen* en de rest te voet!!! Zeker een aanrader mannen!
Ja, maar wat me opvalt is dat er veel merken zijn die nooit Ti deden en nu toch minimum 1 model in hun rekken zetten. Toch een kleine revival dus. Zal wel steeds een niche markt blijven. Wat ik nog in m'n collectie mankeer is een 29" Ti - kleine hint
Op dit eigenste moment hebben we de vraag van Martinez om een titanium fiets te maken voor hem. Voor hem de ideale mix tussen hardtail en fully en heel betrouwbaar.
We bespreken of we hier een go of no go gaan aan geven......
Zonder kennis van uw capaciteiten is het toch een stuk straffer dit te doen als 38 jarige dan als 24 jarige Overschatting gebeurt ook soms, met diezelfde versnelling ooit eens dit http://www.climbbybike.com/climb.asp...yMountainID=43 beest proberen op te rijden. Het gevolg, drie kilometer *fietsen* en de rest te voet!!! Zeker een aanrader mannen!
Ik voel (nog) niks van de jaren hoor, ik word zelfs beter met de jaren.
En die beklimming van u, da's maar 6,5 km lang. Efkes doortrekken en ge zijt er.
Op dit eigenste moment hebben we de vraag van Martinez om een titanium fiets te maken voor hem. Voor hem de ideale mix tussen hardtail en fully en heel betrouwbaar.
We bespreken of we hier een go of no go gaan aan geven......
Martinez stijgt in m'n achting (als dat nog nodig was)
Hij is niet de enige die graag met titaan rijdt. Jeannie Longo bvb is er ook zot van.
Hij zoekt duidelijk een fiets in de trant van de Merlin XLM, geen sinecure om zoiets te maken.
2x10 of 3x9 en de spanning op de ketting.
Denk eens na op welk van de twee de ketting het hardst gaat afzien?
Bovendien gisteren een heel technische uiteenzetting gehad hoe zelfs bij 3x10 doordat je een steeds betere kettinglijn zal krijgen met daarenboven kleinere schakelbewegingen je ketting net minder belast zal worden.
Ook het krachtverlies bij schakelen zou kleiner worden doordat het makkelijker is je cadans aan te houden.
Ik vind dat niet uit dat is wat ik gisteren op een uiteenzetting van ingenieurs heb "geleerd"??
Wil dit zeggen dat ik niet sceptisch ben tov 3x10, antwoord JA ik moet dat ook eerst zien en voelen. Ik heb hierover ook al kritische dingen gehoord vooral over het aankunnen van voorderailleur en achterderailleur.
Over 2x10 ben ik dan weer totaal NIET sceptisch.
Het enige voordeel van zo'n 11 (of 10) speed bij een koersfiets is dat je met eenzelfde cassette op alle terrein uit de voeten kan. Zeker in combinatie met een compact crankstel (50-34), een 10 speed bijvoorbeeld heeft dikwijls een 25 als grootste krans achteraan. Met een 34 - 25 kunnen de meesten ook in de Alpen aan de slag. Met de zwaartse overbrenging (50 - 12) komen de meeste wielertoeristen dan ook weer ruimschoots toe.
Klopt. Sedert ik met een 50/34 rijd gebruik ik maar 1 cassette meer, vroeger had ik er eentje voor in de bergen.
Ik gebruik een 10speed met 12/23 al moet ik in topvorm zijn om met een 34/23 vlot omhoog te rijden op pakweg de Ventoux, een 25 zou beter zijn eigenlijk want ik rij graag soepel omhoog.
Klopt. Sedert ik met een 50/34 rijd gebruik ik maar 1 cassette meer, vroeger had ik er eentje voor in de bergen.
Ik gebruik een 10speed met 12/23 al moet ik in topvorm zijn om met een 34/23 vlot omhoog te rijden op pakweg de Ventoux, een 25 zou beter zijn eigenlijk want ik rij graag soepel omhoog.
Daarom dat ik er sterk aan denk om een compact te steken. Een 34 - 25 komt ongeveer overeen met een 39 - 29, een verzet waar je nagenoeg overal mee weg kunt. Het probleem was dat ik vorig jaar met die Tiso derailleur geen 29 kon steken (twee jaar terug met de Campa ging dat nog wel), dus een 39 - 28 was het lichtste, en dat ging ook maar nipt met die derailleur, ratelde zelfs een tikkeltje. En 't was ook maar nipt wanneer je eens een klop krijgt na enkele cols ergens op een steil stuk.
Normaal is dat een 25. Met een 38 - 25 in 't hooggebergte gaan rijden is geen kattepis. Zeker als je enkele cols achter mekaar rijdt. Ik heb Alpe d'Huez eens één keer van begin tot einde met een 39 - 25 naar boven gereden, dat was voor mij echt trekken en sleuren. Twee keer achter mekaar zou nooit gelukt zijn.
'k weet nog het ereste jaar dat ik fietste, met mijn oud stalen ros, de eerste keer in de vlaamse ardennen.
Kleinste verzet, 42-25, eerste bergje ging nog, viel mee van steilte, 2e bergje (trieux) 100m onder de top stilgevallen, verzet was veeeel te groot, man wat heb ik daar afgezien
Ik herinner me nog de tijd dat ik met 15kg bagage op de fiets de Galibier opreed op een (hou u vast) 42/24, en zonder problemen hé maar uiteraard niet op wedstrijdtempo. De jaren erna ben ik veel soepeler beginnen rijden (vorig jaar bvb Ventoux in 1u20 en toch vond ik de 34/23 af en toe wat te zwaar op de steilste stukken).
Ik denk dat ik vooral soepeler ben beginnen rijden sedert ik veel loop : meer conditie en wat minder kracht...
Maar bon, we zijn nu eigenlijk over koersfietsen bezig in het verkeerde topic
Ik herinner me nog de tijd dat ik met 15kg bagage op de fiets de Galibier opreed op een (hou u vast) 42/24, en zonder problemen hé maar uiteraard niet op wedstrijdtempo. De jaren erna ben ik veel soepeler beginnen rijden (vorig jaar bvb Ventoux in 1u20 en toch vond ik de 34/23 af en toe wat te zwaar op de steilste stukken).
Ik denk dat ik vooral soepeler ben beginnen rijden sedert ik veel loop : meer conditie en wat minder kracht...
Maar bon, we zijn nu eigenlijk over koersfietsen bezig in het verkeerde topic
'k had geen idee van het profiel van de Galibier maar 'k moet zggen, I'm impressed
Ikke toen sukkelen op een paar 100m en jij km's zonder problemen.
Maar mijn conditie was toen ook wel nog maar een fractie van wat het nu is natuurlijk.
Tja, als beginner gaat het allemaal zo vlot niet hé!
Ik heb toen echt een tijd gehad dat ik met een maat altijd om het zwaarst naar boven reed, strafste was de Paterberg met 42/19
Uiteraard is dat niet de snelste manier, wellicht lukt me dat nu ook nog op zo'n zwaar verzet, maar hoe ? Nu doe ik die dingen allemaal op 34/23, Trieu zal soms op de 21 zijn als de benen goed zijn, Berendries soms op 18...(ooit nog gedaan met 53/21 )
Comment