Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
    Pff, heel die hype rond de Flash.
    Ik snap nog altijd niet wat het nut is van een mountainbike zo licht mogelijk te maken. Tot op zekere hoogte uiteraard wel, maar dingen als velgen in carbon gaan er bij mij niet in.
    Nu ja, 't is ook niet iets wat je snel zal zien voor all mountain gebruik. Dat zijn de echte mountainbikes in mijn ogen...
    Carbon velgen. Dat lijkt me meer iets voor het topmodel. Niet echt te vergelijken met een F1 dus.
    Maar idd, te licht zou ik ook niet moeten. Mijn Taurine heeft een licht frame, maar toch niet zo licht als dat van een Flash. Ik heb het ook liever wat steviger. Nog een reden om voor de F1 te gaan.
    Ik moet wel toegeven dat ik het Caffeine-frame van de oude F1 duidelijk knapper vind.
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
      Zou je geen zelfde graad van comfort kunnen bereiken met een lagere bandenspanning, of een flexibele zadelpen bijvoorbeeld?
      Er zijn toch nog verschillen, vermoed ik.
      En een flexibele zadelpen maakt alleen iets uit voor je achterwerk als je op het zadel zit.
      Nee, een frame absorbeert schokken van voor de hele fiets, niet alleen voor het zadel. Toch een verschil, vind ik.
      Maar bon, een Flash is ook niet meteen het meest oncomfortabele frame, dacht ik. Ik zou hem dan ook niet laten voor een carbon frame. Komt nog bij dat ik geen lange-afstands-MTB-er ben, dus het beetje extra comfort van een goed carbon frame, zou ik wel kunnen missen.
      120d Hatch Edition Sport

      Comment


      • Ik had het op de Flash Team, 't is daarrond ook dat heel de hype is met z'n - wat is het - 7,5 kg?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
          Ik had het op de Flash Team, 't is daarrond ook dat heel de hype is met z'n - wat is het - 7,5 kg?
          Geen idee.
          Nu ja, als je geen competitie rijdt, zie ik niet in wat iemand met zo'n fiets zou doen. Vooral in het MTB dan, waar een beetje allround best wel mag.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • Er stonden al 2 zo'n dingen te koop op mountainbike.be, dan kopen ze dat en hebben ze zogezegd opeens geen tijd meer om te rijden...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
              Zou je geen zelfde graad van comfort kunnen bereiken met een lagere bandenspanning, of een flexibele zadelpen bijvoorbeeld?
              Ik moet de eerste bewijzen nog zien dat bijvoorbeeld een vaste achtervork van zo'n 'zalig' carbon frame tot minimum een cm meer kan veren dan dat van een alu frame. Als het dat niet doet, dan is het allemaal nonsens die zogezegde voelbare 'veereigenschappen' van zo'n hardtail carbon frame. Bandenspanning, type banden, type wielen, type zadel, uitsteeklengte zadelpen,... allemaal factoren die het 'veergevoel' van een hardtail kunnen bepalen. Raar dat sommigen met zekerheid kunnen zeggen dat hun carbonframe veel comfortabeler rijdt dan de aluvariant, enfin...

              Ik heb al een kwaliteits hardtail carbon frame (C'dale Taurine) uitgebreid kunnen testen, ik voelde noppes verschil met mijn C'dale alu Caffeine frame.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Ik moet de eerste bewijzen nog zien dat bijvoorbeeld een vaste achtervork van zo'n 'zalig' carbon frame tot minimum een cm meer kan veren dan dat van een alu frame. Als het dat niet doet, dan is het allemaal nonsens die zogezegde voelbare 'veereigenschappen' van zo'n hardtail carbon frame. Bandenspanning, type banden, type wielen, type zadel, uitsteeklengte zadelpen,... allemaal factoren die het 'veergevoel' van een hardtail kunnen bepalen. Raar dat sommigen met zekerheid kunnen zeggen dat hun carbonframe veel comfortabeler rijdt dan de aluvariant, enfin...

                Ik heb al een kwaliteits hardtail carbon frame (C'dale Taurine) uitgebreid kunnen testen, ik voelde noppes verschil met mijn C'dale alu Caffeine frame.
                Vooral jij zou toch moeten weten dat carbon helemaal niet veert, maar wel dempt. Op een paar uitzonderingen na dan (zoals de Flash??), maar dat is de Taurine niet.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                  Vooral jij zou toch moeten weten dat carbon helemaal niet veert, maar wel dempt. Op een paar uitzonderingen na dan (zoals de Flash??), maar dat is de Taurine niet.
                  Dat het frame 'dempt' is ook een teken dat het 'meegeeft'. Veren of dempen, het zijn twee principes die 'meegeven'.

                  De Flash wordt als megahard beschreven, de Taurine als comfortabel. Toch zijn beide frames gebouwd voor competitiedoeleinden. Allemaal raar...

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Dat het frame 'dempt' is ook een teken dat het 'meegeeft'. Veren of dempen, het zijn twee principes die 'meegeven'.

                    De Flash wordt als megahard beschreven, de Taurine als comfortabel. Toch zijn beide frames gebouwd voor competitiedoeleinden. Allemaal raar...
                    Correctemundo, maar veren =/= dempen. Toch een belangrijk verschil.

                    Over de Flash spreek ik mij niet uit. Ik dacht dat die achterkant ontworpen was om iets meer comfort te genereren, maar voor de rest weet ik er niet veel over. Dus mogelijks is dat frame voor het overige superstijf.

                    Edit:
                    Oh, over de Taurine schreven ze ook wel eens dat hij heel stijf is. Dat klopt. Voor de voorste driehoek dan.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • Met een verende zadelpen ga je niet verhinderen dat je bike springerig blijft, je zit niet contstant op het zadel bij mtb'en, integendeel.

                      Carbon =/= carbon, in die zin dat er frames zijn die echt wel dempende eigenschappen hebben, maar er zijn ook fabrikanten die daar minder aandacht aan besteden. Maar je kan wel gerust stellen dat je met carbon veel beter dempende frames kan maken die toch stijf zijn waar ze 't moeten zijn. Dat ervaar ik in elk geval op mijn wegfiets (Cervélo R3) en op de Taurine, en ja daarvoor had ik een (been)hard aluframe. Specialized schijnt bvb wel harde carbon frames te maken (maat van me die met een Tarmac SL rijdt en 'm als hard omschrijft).

                      Dempende eigenschappen zitten in de verticale richting (vooral de achtervorken), terwijl het frame toch superstijf is/kan zijn om de krachten over te brengen : in de lengterichting en aan het balhoofd en het bracket. Dat zijn juist de kenmerken van een top carbon frame.

                      Wellicht zullen alu frames intussen ook vooruitgang geboekt hebben, maar voor mij persoonlijk is het duidelijk : carbon frames en niks anders.
                      Last edited by ; 16/02/2010, 10:41.

                      Comment


                      • Weekendje biken in Froidchapelle en Cherpion achter de rug. Ni altijd evident met de redelijke hoeveelheden sneeuw, maar zeer de moeite waard. Gaan zeker nog eens terug als het wat beter weer is.
                        Gisterenavond nog 2 uur spinning, 't is weer goe voor de rest van de week.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten

                          Wellicht zullen alu frames intussen ook vooruitgang geboekt hebben, maar voor mij persoonlijk is het duidelijk : carbon frames en niks anders.
                          De alu frames hun USP is juist dat ze bokstijf zijn. Niet dat elk frame even stijf is, maar dat terzijde.

                          Het stijve karakter maakt ze voor mij als fully rijder juist ideaal, bij de draaipunten is er al flex genoeg en het dempen en veren mag het daarvoor bestemde apparaat (Fox Rp23) voor zijn rekening nemen

                          Comment


                          • Zojuist heb ik me ingeschreven voor de marathon van de Hoge Venen. Wel de kortste afstand, maar gezien het feit dat ik het afgelopen jaar 0 km afgelegd heb vind ik dat de lat wel hoog genoeg gelegd is.

                            Vanaf nu elke week trainen :-)

                            linkje: www.rdhf.be

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                              Zojuist heb ik me ingeschreven voor de marathon van de Hoge Venen. Wel de kortste afstand, maar gezien het feit dat ik het afgelopen jaar 0 km afgelegd heb vind ik dat de lat wel hoog genoeg gelegd is.

                              Vanaf nu elke week trainen :-)

                              linkje: www.rdhf.be
                              Als je de fysiek ervoor hebt om zoiets uit te houden lijkt me dat subliem...Maar ik zal nog een jaar of 5 moeten trainen denk ik

                              Succes

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                Zojuist heb ik me ingeschreven voor de marathon van de Hoge Venen. Wel de kortste afstand, maar gezien het feit dat ik het afgelopen jaar 0 km afgelegd heb vind ik dat de lat wel hoog genoeg gelegd is.

                                Vanaf nu elke week trainen :-)

                                linkje: www.rdhf.be
                                Genoeg in de Ardennen rijden.
                                50km in Vlaanderen, en al zeker in de platte kempen, is niets, vergeleken met 50 Ardennen kilometers. Niet qua hootemeters en niet qua techniek.

                                Comment


                                • Ik heb die ooit gedaan en was echt piepedood (toen 85km). Zeer zwaar en bij momenten ook zeer technisch !

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
                                    Als je de fysiek ervoor hebt om zoiets uit te houden lijkt me dat subliem...Maar ik zal nog een jaar of 5 moeten trainen denk ik

                                    Succes
                                    Dank voor de succes wensen, maar 5 jaar trainen voor 65km is er wat over hé

                                    Maar het is wel aan te raden wat rij ervaring te hebben, als je voor elke wortel na moet denken hoe je erover moet geraken dan is het per definitie te vermoeiend.. voor mij zullen de klimmetjes en eventueel vals plat wel zwaar gaan tellen. Maar 65km moet op karakter wel te doen zijn ... got all day :-)

                                    Comment


                                    • Ik zou momenteel een nier over hebben voor een mooie singletrack in een berglandschap...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                        Zojuist heb ik me ingeschreven voor de marathon van de Hoge Venen. Wel de kortste afstand, maar gezien het feit dat ik het afgelopen jaar 0 km afgelegd heb vind ik dat de lat wel hoog genoeg gelegd is.

                                        Vanaf nu elke week trainen :-)

                                        linkje: www.rdhf.be
                                        Mooi!

                                        Als voorbereiding zou ik veel wegkm's malen, da's de beste basis!
                                        65 km's en 1.700 hoogtemeters in de Ardennen, da's toch al gauw 5 uur en meer rijden voor de gemiddelde toerist. Kilometers opbouwen op de weg, tot je zonder te 'sterven' ongeveer 5 uur aan een stuk kunt rijden tegen een redelijk tempo. De laaste maand wat hoogtemeters meepikken en enkele offroad ritten rijden om de techniek wat terug op te frissen.

                                        Allée, ik zou dat zo doen hé.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                          Tuurlijk dat, een Cannondale straalt nog altijd meer uit dan zo'n Stevens, een Cannondale is z'n geld waard. Ook al weegt de Stevens wat minder, is 'm een fractie beter uitgerust en is 'ie van carbon. En je moet de verhaaltjes die de ronde doen van dat carbon frames oooh zo zalig zijn en dat ze bijna veringen op zich zijn, ook serieus met een korrel zout nemen, daar is veel marketingpraat bij.

                                          Komt nog eens bij dat de Cannondale veel meer waardevast is dan zo'n Stevens met een ontwerp van 13 in een dozijn. Ik zou 't wel weten hoor.
                                          Ik ook, money in my pocket en een Stevens onder mijn gat

                                          Comment

                                          Working...
                                          X