Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Als ik nu eens wist hoe ik dat kan controleren...
    Ik vermoed van niet, want die wielen zijn quasi niet gebruikt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
      Als ik nu eens wist hoe ik dat kan controleren...
      Ik vermoed van niet, want die wielen zijn quasi niet gebruikt.

Als je het wiel in je vork zet en je maakt een zijdelingse beweging, dan voel je dat duidelijk.

Hoe de speling wegwerken hangt af van wat voor naaf je hebt. Tegenwoordig hebben veel naven industrielagers en daar hoef je niet veel aan te regelen. Eventuele speling kan je dan met een meestal bijgeleverde speciale tool gemakkelijk wegwerken door eenvoudigweg een plaatje vaster of losser te draaien. Bij meestal oudere en/of goedkopere naven zit je nog met conen en rollagers, om die correct af te stellen moet je vrij secuur te werk gaan. Je hebt dan een platte conesleutel en een gewone steeksleutel nodig. De cone stel je af met de platte sleutel, de moer die ertegen zit dient als contermoer om de boel in een vaste positie te houden.

Comment

• Ik begrijp het niet helemaal. Als dat bouten zijn voor de afstelling van de lagers en ze staan te los, dan moet je idd speling voelen. Maar het is niet omdat die bouten los staan dat je die naar elkaar toe kan drukken. Immers, die dingen zitten nog steeds op een spil met draad.
        Je bent toch zeker dat de as niet gebroken is? Zou me wel straf lijken, maar je weet nooit.
        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Bij sommige fabrikanten zit er speling op de moeren op de draadstang (as in dit geval). Je kan de moeren als het ware miniem verplaatsen, in alle richtingen. Als de contermoer niet goed aangedraaid is tegen de cone dan kan het voorvallen dat als je het wiel opspant in de vork, de conen te strak tegen de lagers komen te liggen en zo het wiel niet goed meer doen draaien.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Bij sommige fabrikanten zit er speling op de moeren op de draadstang (as in dit geval). Je kan de moeren als het ware miniem verplaatsen, in alle richtingen. Als de contermoer niet goed aangedraaid is tegen de cone dan kan het voorvallen dat als je het wiel opspant in de vork, de conen te strak tegen de lagers komen te liggen en zo het wiel niet goed meer doen draaien.
            Ahzo.
            Had Cannondale dat ook op zijn Expert-naven?
            Ik had die op mijn Super V. Het vreemde was dat ik eens speling had op de as van mijn achterwiel, maar dat die speling vanzelf verdween.
            Ik geloof dat jij die naven ook had op je Cannondale (al was de naam toen mss nog Coda 800?).
            120d Hatch Edition Sport

Comment

• Amai, als ik jullie moet geloven zit ik al met kapotte wielen op die tijd.
              Er zit geen speling op als ik dat zo test. Het probleem is dat die bouten te straf draaien. Draaien die soepeler als ik die wat los?
              Of zit het probleem inwendig?

Comment

Nee nee, je leek me echt iemand die alles zelf aan z'n fietsen doet.
                De afstand is inderdaad niet exact dezelfde, maar het verschil is echt klein. Eens dat probleem met die bouten van de baan is, kan ik mij bij volgende wissels hopelijk beperken tot het lossen en vastzetten van de remmen...
                Heb je postmount bevestiging voor en achter?

In dat geval: bouten losdraaien van de PM bevestiging, rem inknijpen en ingeknepen houden terwijl je de bouten terug vastzet.

De blokken zetten dan de remklauw in de juiste positie, jij zet hem in die positie vast. Als je de rem dan loslaat lopen je blokken mooi los van de schijf.

Ergo, ik zou enkel twee wielsets overwegen met schijfremmen in één van de volgende gevallen:

- Zelfde naaf, zelfde schijf
                OF
                - PM bevestiging en bij elke wissel even snel de boel afstellen (max 1 minuut werk per rem)

Comment

• Ja, postmount. Maar dat met die remmen is ondertussen opgelost.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Bij sommige fabrikanten zit er speling op de moeren op de draadstang (as in dit geval). Je kan de moeren als het ware miniem verplaatsen, in alle richtingen. Als de contermoer niet goed aangedraaid is tegen de cone dan kan het voorvallen dat als je het wiel opspant in de vork, de conen te strak tegen de lagers komen te liggen en zo het wiel niet goed meer doen draaien.
                    Bij Chris King moet je de "moer" aandraaien tot tegen de lagers en dan 1/8 toer trug uit. Bij het aanspannen komt alles dan netjes op zijn plaats terecht. Bij mavic doe ik het ook zo, aandraaien tot je weerstand voelt en dan even een 8e slagje terug.
                    Ik heb dit niet uitgevonden,staat in de gebruikshandleiding. Ik neem aan dat er voor Jan z'n naven ook een handleiding bestaat, misschien staat die zelfs online?

Comment

• Als ik ze nu probeer te lossen, moet ik al flink wat kracht zetten. Ze zullen dus naar alle waarschijnlijkheid te vast zitten.
                      Ik vind niet direct iets over die naven, wielen werden als set verkocht...

Comment

• Voor alle duidelijkheid, het gaat over de Sun-Ringlé wielenset ?

Comment

• Inderdaad.

Comment

• Ik was eens gaan kijken op de Sun-Ringlé website, maar vind niet direct info

Comment

• Ja, daar heb ik ook al zitten zoeken, maar ik vind ook niks.
                              Google levert ook weinig op.
                              Ik ga morgen nog wat 'trial and error' toepassen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                Ik was eens gaan kijken op de Sun-Ringlé website, maar vind niet direct info

http://www.sun-ringle.com/
                                Heb je nou die prachtige avatar vervangen?

Comment

• allez, t'is goed.. hier is ze weer
                                  Bijgevoegde Bestanden

Comment

Ja, daar heb ik ook al zitten zoeken, maar ik vind ook niks.
                                    Google levert ook weinig op.
                                    Ik ga morgen nog wat 'trial and error' toepassen.
                                    normaal gezien moet je de binnenste moer aandraaien tot je weerstand voelt, dan een tikje losser zetten. De contermoer draai je vervolgens volledig tegen de andere moer vast aan. Althans ik neem aan dat het zo in elkaar zit bij die naaf. Een detailfoto zou eea duidelijker maken.

Comment

• Hier zie je het min of meer:

Als ik de ene moer wil lossen (ik denk dat het niet uitmaakt welke?), moet ik de andere al stevig vasthouden.

Comment

• ik zie daar geen moeren op Moet echt eens een betere foto vinden.
                                        meestal moet je met 2 sleutels werken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                          ik zie daar geen moeren op Moet echt eens een betere foto vinden.
                                          meestal moet je met 2 sleutels werken.
                                          Idd. En één van die twee dan tegenhouden met je hand is toch niet echt ideaal.
                                          120d Hatch Edition Sport

Comment

Working...
                                          X