Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Bestaan niet echt theorieën over bij mijn weten. Heeft meer met persoonlijke voorkeur te maken denk ik.
    Ik kan beginnen met een cm en zien hoe dat bevalt he.

    Als we eens tijd teveel hebben ....

    Comment


    • Mijn sturen zijn tussen 56 en 58cm breed. Smaller vind ik moeilijk sturen.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
        Mijn sturen zijn tussen 56 en 58cm breed. Smaller vind ik moeilijk sturen.
        **neemt meter**

        67 blijkbaar, mag dus nog wel wat vanaf dan ivm u

        Comment


        • ik ben nog old-school, toen ik begon te mountainbiken waren er geen bredere sturen.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
            Awel ja, 't is een redelijk breed stuur wel.

            Ergens is dat makkelijk om stuurfoutjes te corrigeren enz maar bij smalle passages is eht wel altijd goed mikken.

            'k ben al lang van zin om er een smaller op te zetten maar 'k heb mezelf er nog niet van overtuigd.

            Iemand pro's en contra's van breed vs smaller?
            Beetje een onnozele kost, als het enkel is om een smalle stuur te hebben. Gewoon afzagen. Met een riser is niets mis.
            Op die foto is het niet heel duidelijk, maar je lijkt ook vrij dicht bij je stuur te zitten. Kan mss ook storend zijn als je de min of meer gestrekte positie van een racefiets gewoon bent?
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
              ik ben nog old-school, toen ik begon te mountainbiken waren er geen bredere sturen.
              Idd.
              Nu ja, mijn Ritchey WCS is ook 670 mm, dus even breed als dat van Jupke (op die foto ziet zijn stuur er echt wel breed uit). Met die breedte heb ik niet echt een probleem. Voor afdalingen is dat zelfs een voordeel. Voor pure XC zou ik ook wel iets smallers monteren.
              Vroeger zaagden wij wel meer onze sturen af. Van 580 mm naar 550 mm, zoiets.
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Deze voormiddag 1h gereden over 17 platte km en ik was gewoon kapot. Lang leve wind

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Bestaan niet echt theorieën over bij mijn weten. Heeft meer met persoonlijke voorkeur te maken denk ik.
                  De stuurbreedte moet corresponderen met de breedte van de schouders. Een te breed stuur leidt tot vergroting van het frontaal oppervlak en dus tot een minder goede aërodynamische houding. Als gevolg van een te breed stuur gaat men ook "doorzakken" tussen de schouderbladen. Dit geeft op den duur klachten aan schouders en nek. Een te smal stuur heeft niet, zoals vaker beweerd wordt, nadelige gevolgen voor de zuurstofopname. Wel stuurt een (te) smal stuur "nerveuzer" dan een breder stuur en beïnvloedt daarmee het rijcomfort. De stuurhoek moet zodanig ingesteld worden dat onderarm en hand zoveel mogelijk in één lijn liggen. Het zal duidelijk zijn dat met name een goede aërodynamische houding en een comfortabele romphouding op gespannen voet met elkaar staan. Afhankelijk van de discipline die men bedrijft en de snelheid die wordt ontwikkeld, legt men andere accenten.

                  Bron: Bikefitting

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                    De stuurbreedte moet corresponderen met de breedte van de schouders. Een te breed stuur leidt tot vergroting van het frontaal oppervlak en dus tot een minder goede aërodynamische houding. Als gevolg van een te breed stuur gaat men ook "doorzakken" tussen de schouderbladen. Dit geeft op den duur klachten aan schouders en nek. Een te smal stuur heeft niet, zoals vaker beweerd wordt, nadelige gevolgen voor de zuurstofopname. Wel stuurt een (te) smal stuur "nerveuzer" dan een breder stuur en beïnvloedt daarmee het rijcomfort. De stuurhoek moet zodanig ingesteld worden dat onderarm en hand zoveel mogelijk in één lijn liggen. Het zal duidelijk zijn dat met name een goede aërodynamische houding en een comfortabele romphouding op gespannen voet met elkaar staan. Afhankelijk van de discipline die men bedrijft en de snelheid die wordt ontwikkeld, legt men andere accenten.

                    Bron: Bikefitting
                    Lijkt me meer van toepassing te zijn op koersfietsen, bij MTB's is dat van minder belang denk ik zo.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Lijkt me meer van toepassing te zijn op koersfietsen, bij MTB's is dat van minder belang denk ik zo.
                      Allez dan.

                      Een andere bron: 4bikers.be

                      Het stuur
                      De stuurbreedte van je fiets zou iets breder moeten zijn dan je schouderbreedte en je kunt dit bepalen door met je handen ter hoogte van de remgrepen te plaatsen. De longitudinale as van je armen zouden nu loodrecht moeten staan op stuur. Kleine variaties zijn steeds mogelijk en kun je zelf voor zorgen door je stuur zelf in te korten of je laat je fietsenmaker dat doen. (carbon verdient wel een aparte behandeling en kan je niet zomaar afzagen). Een smaller stuur stuurt alvast nerveuzer dan een breder stuur. Dus de breedte hangt ook af van je rijstijl.

                      Remgrepen plaats je in het verlengde van je onderarmen, zodat buigen of strekken van de polsen niet nodig is om te remmen. De bar-ends staan in een hoek van 10-45° ten opzichte van de grond. Let er ook hier op dat je polsen zich niet in een ‘locked’[i/] positie bevinden.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
                        Deze voormiddag 1h gereden over 17 platte km en ik was gewoon kapot. Lang leve wind
                        Alé jong, dan hebt ge nog wat werk aan de fysiek , ik wou in Waregem gaan fietsen deze morgen maar gezien de overvloedige neerslag toch gepast... wat langer in onze nest gelegen en na het ontbijt dan toch nog rond 10u vertrokken, tochtje met de mtb langs het kanaal richting Frankrijk, tot in Deulemonde ( iets over Warneton ) gereden en me dan omgedraaid terug naar huis ( ging een pak beter gezien de windrichting ) , in het terugkeren echter wel stevig op m'n bek gegaan achter het houten bruggetje in Busbeke, aan zo'n 30 per uur het voorwiel van onder me en behoorlijk stevig tegen het asvalt , m'n knie, heup en schouder stevig het vel er af, ik geraak met veel moeite uit mijne zetel... Dagresultaat was dus 94km aan 25.4 gemiddeld en een gescheurde Agu broek

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Lijkt me meer van toepassing te zijn op koersfietsen, bij MTB's is dat van minder belang denk ik zo.
                          Lap, we zijn het eens eens.
                          Ik wou net hetzelfde zeggen na die post.
                          Veel van die raadgevingen gaan idd op voor koersfietsen, maar voor MTB hangt het nogal af van de persoonlijke voorkeur. Of zoals mijn fietsenmaker mij eens zei: het achterste deel (bv. schoenplaatjes, zadelstand) van de fiets kan afstellen na uitmeting, maar het voorste deel (bv. lengte bovenbuis, lengte stuurpen, hoogte stuur, breedte stuur) hangt teveel van de persoonlijke voorkeur af.
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                            Allez dan.

                            Een andere bron: 4bikers.be

                            Het stuur
                            De stuurbreedte van je fiets zou iets breder moeten zijn dan je schouderbreedte en je kunt dit bepalen door met je handen ter hoogte van de remgrepen te plaatsen. De longitudinale as van je armen zouden nu loodrecht moeten staan op stuur. Kleine variaties zijn steeds mogelijk en kun je zelf voor zorgen door je stuur zelf in te korten of je laat je fietsenmaker dat doen. (carbon verdient wel een aparte behandeling en kan je niet zomaar afzagen). Een smaller stuur stuurt alvast nerveuzer dan een breder stuur. Dus de breedte hangt ook af van je rijstijl.

                            Remgrepen plaats je in het verlengde van je onderarmen, zodat buigen of strekken van de polsen niet nodig is om te remmen. De bar-ends staan in een hoek van 10-45° ten opzichte van de grond. Let er ook hier op dat je polsen zich niet in een ‘locked’[i/] positie bevinden.
                            Voilà, vooral persoonlijke voorkeur dus!

                            Lijkt me trouwens een tekstje overgnomen uit een 'koersfietsengids'. Lees het roodgedrukte gedeelte even. Remgrepen heb je alleen bij een koersfiets.

                            Allez dan...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Voilà, vooral persoonlijke voorkeur dus!

                              Lijkt me trouwens een tekstje overgnomen uit een 'koersfietsengids'. Lees het roodgedrukte gedeelte even. Remgrepen heb je alleen bij een koersfiets.

                              Allez dan...
                              Met wat remmen we dan op een MTB?

                              Serieus: mogelijks bedoelen ze gewoon dat die hoek recht moet zijn als je je handen op de remgrepen legt ipv op de handvaten. Het valt alleszins niet onmiddellijk uit die tekst op te maken of het overgenomen is uit de richtlijnen voor een koersfiets of niet.
                              120d Hatch Edition Sport

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                                Alé jong, dan hebt ge nog wat werk aan de fysiek , ik wou in Waregem gaan fietsen deze morgen maar gezien de overvloedige neerslag toch gepast... wat langer in onze nest gelegen en na het ontbijt dan toch nog rond 10u vertrokken, tochtje met de mtb langs het kanaal richting Frankrijk, tot in Deulemonde ( iets over Warneton ) gereden en me dan omgedraaid terug naar huis ( ging een pak beter gezien de windrichting ) , in het terugkeren echter wel stevig op m'n bek gegaan achter het houten bruggetje in Busbeke, aan zo'n 30 per uur het voorwiel van onder me en behoorlijk stevig tegen het asvalt , m'n knie, heup en schouder stevig het vel er af, ik geraak met veel moeite uit mijne zetel... Dagresultaat was dus 94km aan 25.4 gemiddeld en een gescheurde Agu broek
                                Ja er is inderdaad nog wat werk. Maar ik rij absoluut voor het plezier, cijfertjes komen er achteraf gewoon bij maar zijn allerminst een doel.
                                Jammer van het niveauverschil, want ben op zoek naar iemand van in mijn buurt om in warmere omstandigheden eens samen te fietsen

                                Zijn er in die buurt (Fr) mooie aangeduide MTB routes ?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Voilà, vooral persoonlijke voorkeur dus!

                                  Lijkt me trouwens een tekstje overgnomen uit een 'koersfietsengids'. Lees het roodgedrukte gedeelte even. Remgrepen heb je alleen bij een koersfiets.

                                  Allez dan...
                                  Lees de stukjes nog eens zorgvuldig die ik geplaatst heb ;-)

                                  Als je een stuur neemt welke een stuk breder is dan de schouders dan heeft dat medische consequenties.

                                  Dat in de praktijk een 'te breed' stuur ook niet tot je voorkeuren behoort lijkt misschien evident maar is dat niet altijd


                                  Even voor de volledigheid: 'Iemand' zei dat er geen theorie over bestond.

                                  Vervolgens geef ik twee quotes, en het enige commentaar is "Vooral persoonlijke voorkeur dus"

                                  Ergo: er bestaat dus wél theorie rond. Mocht die je minder liggen of je hebt een afwijkende mening: no problemo. Maar verklaar dat dan niet de facto als dé waarheid maar presenteer het aub als jouw eigen waarheid ;-)

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                    Met wat remmen we dan op een MTB?

                                    Serieus: mogelijks bedoelen ze gewoon dat die hoek recht moet zijn als je je handen op de remgrepen legt ipv op de handvaten. Het valt alleszins niet onmiddellijk uit die tekst op te maken of het overgenomen is uit de richtlijnen voor een koersfiets of niet.
                                    Je hebt het bij het rechte eind.


                                    Sinds 1997 ben ik geabonneerd op meerdere mountainbike magazines (met name de Duitstalige) en ik ben toch geregeld mtb specifieke teksten ten aanzien van de zitpositie tegengekomen.

                                    Als je zoekt op het net dan is er ook redelijk wat interessante info te vinden. Allez, ik vind het toch interessant

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                      Lees de stukjes nog eens zorgvuldig die ik geplaatst heb ;-)

                                      Als je een stuur neemt welke een stuk breder is dan de schouders dan heeft dat medische consequenties.

                                      Dat in de praktijk een 'te breed' stuur ook niet tot je voorkeuren behoort lijkt misschien evident maar is dat niet altijd


                                      Even voor de volledigheid: 'Iemand' zei dat er geen theorie over bestond.

                                      Vervolgens geef ik twee quotes, en het enige commentaar is "Vooral persoonlijke voorkeur dus"

                                      Ergo: er bestaat dus wél theorie rond. Mocht die je minder liggen of je hebt een afwijkende mening: no problemo. Maar verklaar dat dan niet de facto als dé waarheid maar presenteer het aub als jouw eigen waarheid ;-)
                                      Sorry maar... de theorie die je hier komt neer te pennen, is eigenlijk een theorie die deels zegt dat een persoonlijke voorkeur ook meetelt. En dat zei ik gewoon even, niks meer niks minder.

                                      Ik rij al 15 jaar MTB, en ken veel mensen in het MTB wereldje. De keuze voor een breed of smal stuur is negen op de tien een persoonlijke voorkeur, en heeft niet onmiddellijk iets te maken met die breedte van schouders en/of een naleving van die theorie. Iets wat ik in het begin al wist te zeggen.

                                      Comment


                                      • Mijn fiets is enkele dagen geleden op mijn grootte aangepast.
                                        Degene die dat doet is een kei in zijn vak.
                                        Zadelhoogte is kracht.
                                        Stuurhoogte en stuurpen ervan is comfort/aerodynamica. De breedte ervan is dan weer volgens aerodynamica maar als het te smal is, dan is dit wel nadelig voor de zuurstofcapaciteit. De breedte wordt volgens de schouderbreedte bepaald.

                                        Jullie weten 90% of meer van dit alles wel maar ik heb het zo gezet voor de volledigheid.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                          Je hebt het bij het rechte eind.


                                          Sinds 1997 ben ik geabonneerd op meerdere mountainbike magazines (met name de Duitstalige) en ik ben toch geregeld mtb specifieke teksten ten aanzien van de zitpositie tegengekomen.

                                          Als je zoekt op het net dan is er ook redelijk wat interessante info te vinden. Allez, ik vind het toch interessant
                                          Ik mag hopen dat Bike er daar één van is?
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X