Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
    K'heb bandenadvies nodig....

    Momenteel liggen er 'Schwalbe Smart Sam' met 2,2 bar ongeveer op. Ben zelf een pluimgewicht dus dat is meer dan hard genoeg. De voorbije 2 jaar heb ik tamelijk wat km gedaan voornamelijk asfalt om aan de conditie te werken, dus mogelijks is er al wat profiel vanaf.

    Mijn probleem is dat ik het gevoel heb dat ik offroad echt weinig grip heb. Nu weet ik echter niet of dit normaal is (modder is nu eenmaal glibberig) of dat ik gewoon écht het slechte profiel heb en dus idd weinig grip heb. Kunnen de banden de oorzaak zijn, of ben ik gewoon te onzeker ?

    2.2bar lijkt me vrij veel als je een pluimgewicht bent, voor winterse moddertoestanden gebruik ik steevast NobyNick 1.8 achter en NobyNick 2.1 vooraan , qua druk zet ik achteraan meestal 1.8 a 2 bar, vooraan nooit meer dan 1.8bar , scheelt heel wat qua grip hoor. ( ik weeg 70 a 71 kg)
    In de zomer heb ik altijd een wielsetje staan met RacingRalph 2.1 en een setje met FuriousFred 2.0 voor als het droog is, die laatste zijn heel fijne bandjes alleen rij je er regelmatig lek mee… Ik ben dit weekend even langsgeweest bij de nieuwe Van Eyk store in Dadizele en heb me daar 2 FuriousFred’s tubeles gekocht en een bus Joe’s no flat latex , tot hiertoe reed ik steeds met binnenbandjes maar ik ga deze eens proberen met die anti lek vloeistof, ben benieuwd of ik minder lek ga staan…

    Comment


    • Wel opletten want op gewone velgen kan je die Joe's notubes vloeistof niet gebruiken zonder een speciaal velglint !
      Op tubeless velgen is er geen enkel probleem maar dan zou ik gewone buitenbanden monteren met Joe's notubes vloeistof en zeker geen tubeless banden.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
        Wel opletten want op gewone velgen kan je die Joe's notubes vloeistof niet gebruiken zonder een speciaal velglint !
        Op tubeless velgen is er geen enkel probleem maar dan zou ik gewone buitenbanden monteren met Joe's notubes vloeistof en zeker geen tubeless banden.
        Ik heb 2 sets crossmaxen dus da's geen probleem, echter waarom zou je geen tubeless banden kopen in combi met notubes vloeistof ? Ben geen kenner op dat vlak maar ik heb ze dit weekend zo gemonteerd en dat ging als een fluitje van een cent eigenlijk ?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
          Ik heb 2 sets crossmaxen dus da's geen probleem, echter waarom zou je geen tubeless banden kopen in combi met notubes vloeistof ? Ben geen kenner op dat vlak maar ik heb ze dit weekend zo gemonteerd en dat ging als een fluitje van een cent eigenlijk ?
          Mag zeker, is de meest bomb-proof setup(qua banden ), maar om gewicht te besparen, kan je beter gewone banden luchtdicht maken met Notubes.

          Comment


          • Bedankt voor de reply's. Het is idd moeilijk om zoiets via internet te bespreken, best zou zijn dat ik eens een toerrit doe waarbij ik het aan enkele anciens kan vragen.

            2,2 is inderdaad nogal veel, maar op de band staat er minstens 2 en max 4,5 dacht ik, vandaar. Met "veel" km bedoelde ik ongeveer 2500 , ik kom van 20 op een jaar dusja

            Het is waarschijnlijk een samenloop van omstandigheden. Iets teveel druk + inderdaad was het toen echt glibberig + afgesleten profiel + weinig zelfvertrouwen met klikpedalen. Voor deze zomer kijk ik eens uit naar een andere band voor mijn lievelingsterrein: kurkdroog

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
              Mag zeker, is de meest bomb-proof setup(qua banden ), maar om gewicht te besparen, kan je beter gewone banden luchtdicht maken met Notubes.
              zoals kamikaze zegt, het gewicht.
              Banden zijn rollend materiaal dus als ze lichter zijn , zijn ze sneller in beweging te brengen en gemakkelijker in geweging te houden .

              In de praktijk al 1 keer plat gereden met notubes, en dat was een kepernagel.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
                Bedankt voor de reply's. Het is idd moeilijk om zoiets via internet te bespreken, best zou zijn dat ik eens een toerrit doe waarbij ik het aan enkele anciens kan vragen.

                2,2 is inderdaad nogal veel, maar op de band staat er minstens 2 en max 4,5 dacht ik, vandaar. Met "veel" km bedoelde ik ongeveer 2500 , ik kom van 20 op een jaar dusja

                Het is waarschijnlijk een samenloop van omstandigheden. Iets teveel druk + inderdaad was het toen echt glibberig + afgesleten profiel + weinig zelfvertrouwen met klikpedalen. Voor deze zomer kijk ik eens uit naar een andere band voor mijn lievelingsterrein: kurkdroog
                2.2 is helemaal niet veel..Da's maar wat je gewend bent, of wat je graag als gevoel hebt aan een band.
                Ik rijd tubeless bijna nooit onder de 2.5, omdat ik nu nog rond de 90 kilo zit, en niet omrijd voor een putje meer of minder.

                Bovendien is de Taurine een goed absorberend frame en heb je aan de Lefty een schitterende vering, zodat je 'nodige' comfort niet in de banden of wielen moet gezocht worden.
                't Is dus een enorm subjectieve keuze als het om bandendruk gaat...
                Maar in het algemeen is 2.2 zeker niet veel.

                Bij modder kan je beter een smallere band hebben die dieper in de modder zakt om grip te zoeken, en kan je dus de druk verhogen om een kleinere 'afdruk' te hebben. Modder is mals genoeg om je comfort te geven
                Niet voor niets zijn typische modderbanden redelijk smal, en dienen dus sowieso al harder opgepompt te worden om geen stootlekken te krijgen.

                Comment


                • Spelen met bandendruk heeft inderdaad een rechtstreeks effect op het comfortgevoel. Maar... dat is helemaal niet de bedoeling van het spelen met die bandendruk. Comfort halen met weinig in te boeten op rendement haal je maar uit veervorkjes met al dan niet overdreven veerwegen en elastische kaderkes, je bandendruk bepalen in functie van het comfort is dom en compleet verkeerd. De juiste (dikwijls lage) bandendruk zorgt voor een betere grip, zowel bij bochtenwerk als bij klimmen. In vele gevallen voor een lagere rolweerstand, zeker op heel oneffen ondergrond kan een relatief lage druk voor minder rolweerstand zorgen (hoe raar het ook mag klinken) dan met een bepaalde hogere druk, een beter stuurgedrag en dikwijls ook voor een kortere remweg. De ideale bandendruk bepalen op een MTB is heel moeilijk. Hangt van veel factoren af: gewicht rijder, soort band (sterke-slappe flank, maat, profiel,...), de voorkeur van de rijder, soort terrein,... . Doorgaans rij ik nu met 1.8 vooraan en 2.0 achteraan met mijn 78 kilo, naar mijn gevoel om hier in de kempen te bollen ideaal voor de Race King banden. Slechts 1,5 - 1,8 achteraan durf ik ook wel eens zetten (alhoewel me dat dikwijls toch net iets te weinig lijkt voor m'n gewicht) . De Hutchinson Piranha's die ik hiervoor had zette ik liever iets harder, bij korte snelle bochten rolde die achteraan maar al te vaak lichtjes over de velg weg en dat gaf niet zo'n zeker gevoel. In de Ardennen bijvoorbeeld, met snellere afdalingen en meer rotsgedoe neem ik het zekere voor het onzekere en zet ik er toch wel liever ongeveer een halve kilo extra op. De kans op snakebites is daar immers veel groter.

                  Enfin, bandendruk, je kan er uren over discussiëren. Heeft veel met persoonlijke voorkeur te maken, toch kan je stellen dat een relatief lage bandendruk bij MTB's (+/- 2 bar) in de meeste gevallen meer rendement opbrengt. En daar bestaan veel misverstanden over. Heel veel MTB'ers rijden met een veel te hoge druk, ik hoor dikwijls mensen zeggen dat ze tot 4 bar in hun banden pompen. Buiten op het asfalt rijdt dat dus echt voor geen meter hé, je stuitert daar mee naar alle kanten om nog maar te zwijgen van het gebrek aan grip.

                  Comment


                  • Jakkel is truly de GTA van het mountainbiken

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Heel verhaal


                      Enfin, bandendruk, je kan er uren over discussiëren. Heeft veel met persoonlijke voorkeur te maken, toch kan je stellen dat een relatief lage bandendruk bij MTB's (+/- 2 bar) in de meeste gevallen meer rendement opbrengt.
                      Vrijwel volledig ga ik mee in je betoog.

                      Maar... wat is er mis met iemand die rekening houdt met zijn comfort en dat verkiest boven rendement?

                      Mountainbiken is een mooie discipline van sport.. maar niet iedereen gaat voor de secondes. De olympische gedachte is voor 80% belangrijker dan de snelheid en het rendement ;-)

                      Zolang de keuze voor comfort boven rendement maar een bewuste is

                      Comment


                      • Vandaag gaan biken met de Nokian NBX Lites in 2.0. Een stuk smaller dan ik gewoon ben en dat resulteerd in 1) minder comfort want je moet de bandjes harder oppompen om snakebites tegen te gaan en 2)minder goed remmen door de kleinere voetafdruk van de band. Vooral dat 2de voelde ik goed. Zo goed dat ik na thuiskomst al direct m'n Nokian NBX Lites 2.2 eronder stak.
                        De NBX Lites bieden verrassend veel grip ondanks hun kleine nopjes in het midden. En in de bochten en op offcamber kleven ze goed door hun grotere zijdelingse noppen. Een band waar ik wel echt tevreden van ben in droge en halfnatte (zoals vandaag) omstandigheden. In modder komen ze te kort.

                        Hier zie je goed het verschil in diameter. Kwa gewicht schelen ze slechts 50-60g per band.
                        Bijgevoegde Bestanden

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Spelen met bandendruk heeft inderdaad een rechtstreeks effect op het comfortgevoel. Maar... dat is helemaal niet de bedoeling van het spelen met die bandendruk. Comfort halen met weinig in te boeten op rendement haal je maar uit veervorkjes met al dan niet overdreven veerwegen en elastische kaderkes, je bandendruk bepalen in functie van het comfort is dom en compleet verkeerd. De juiste (dikwijls lage) bandendruk zorgt voor een betere grip, zowel bij bochtenwerk als bij klimmen. In vele gevallen voor een lagere rolweerstand, zeker op heel oneffen ondergrond kan een relatief lage druk voor minder rolweerstand zorgen (hoe raar het ook mag klinken) dan met een bepaalde hogere druk, een beter stuurgedrag en dikwijls ook voor een kortere remweg. De ideale bandendruk bepalen op een MTB is heel moeilijk. Hangt van veel factoren af: gewicht rijder, soort band (sterke-slappe flank, maat, profiel,...), de voorkeur van de rijder, soort terrein,... . Doorgaans rij ik nu met 1.8 vooraan en 2.0 achteraan met mijn 78 kilo, naar mijn gevoel om hier in de kempen te bollen ideaal voor de Race King banden. Slechts 1,5 - 1,8 achteraan durf ik ook wel eens zetten (alhoewel me dat dikwijls toch net iets te weinig lijkt voor m'n gewicht) . De Hutchinson Piranha's die ik hiervoor had zette ik liever iets harder, bij korte snelle bochten rolde die achteraan maar al te vaak lichtjes over de velg weg en dat gaf niet zo'n zeker gevoel. In de Ardennen bijvoorbeeld, met snellere afdalingen en meer rotsgedoe neem ik het zekere voor het onzekere en zet ik er toch wel liever ongeveer een halve kilo extra op. De kans op snakebites is daar immers veel groter.

                          Enfin, bandendruk, je kan er uren over discussiëren. Heeft veel met persoonlijke voorkeur te maken, toch kan je stellen dat een relatief lage bandendruk bij MTB's (+/- 2 bar) in de meeste gevallen meer rendement opbrengt. En daar bestaan veel misverstanden over. Heel veel MTB'ers rijden met een veel te hoge druk, ik hoor dikwijls mensen zeggen dat ze tot 4 bar in hun banden pompen. Buiten op het asfalt rijdt dat dus echt voor geen meter hé, je stuitert daar mee naar alle kanten om nog maar te zwijgen van het gebrek aan grip.
                          Dit betoog kan ik volledig volgen. Ik rij ook liever met minder druk omdat je dan de hierboven genoemde voordelen ondervindt. Ik rij wel graag met een iets bredere band omdat me dat nog meer grip geeft voor mijn gevoel en ook beter remt door de grotere voetafdruk van de band .

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten

                            Hier zie je goed het verschil in diameter. Kwa gewicht schelen ze slechts 50-60g per band.
                            Wat weegt de 2.2 versie? (Non-ust?)

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Heel veel MTB'ers rijden met een veel te hoge druk, ik hoor dikwijls mensen zeggen dat ze tot 4 bar in hun banden pompen.
                              ik rij momenteel met 8 bar in mijn banden


                              Mijn mtb wordt tijdens de week dan enkel en alleen gebruikt voor woon-werk. Of met andere woorden, het enige wat ik tegenkom met zulke hoge druk zijn verharde wegen.

                              Voor de toertocht tijdens het WE wordt dit 2.2 a 2.5 bar (ik weeg ong 73kg) en nadien komt er terug een hogere druk op
                              .

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door the Saint Bekijk Berichten
                                ik rij momenteel met 8 bar in mijn banden


                                Mijn mtb wordt tijdens de week dan enkel en alleen gebruikt voor woon-werk. Of met andere woorden, het enige wat ik tegenkom met zulke hoge druk zijn verharde wegen.

                                Voor de toertocht tijdens het WE wordt dit 2.2 a 2.5 bar (ik weeg ong 73kg) en nadien komt er terug een hogere druk op
                                .
                                8 bar bij mtb velgen? Die zijn daar niet op gebouwd.. zoek voor de zekerheid even op de site van de fabrikant van de velgen wat de max toegelaten luchtdruk is

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                  Wat weegt de 2.2 versie? (Non-ust?)
                                  gemiddeld 580g.. de 2.0 weegt gemiddeld 480g
                                  (ben even gaan checken, mijn 50-60g was wat optimistisch)

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                    8 bar bij mtb velgen? Die zijn daar niet op gebouwd.. zoek voor de zekerheid even op de site van de fabrikant van de velgen wat de max toegelaten luchtdruk is
                                    ik denk dat zijn meterke kapot is. Dat is een druk die je verwacht op een wegfiets, zeker niet op een mtb. Je kan evengoed op de velg rijden

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                      gemiddeld 580g.. de 2.0 weegt gemiddeld 480g
                                      (ben even gaan checken, mijn 50-60g was wat optimistisch)
                                      Interesting, ik ben nu voor het uiterste gegaan.. Speed King Supersonic 2.3 van zo'n 440 gram... maar lekrijden is zogezegd gegarandeerd. (nog niet gemerkt.. ) als dat inderdaad zo is dan toch maar eens die NBX'en overwegen.

                                      Wat een enorm verschil trouwens tussen de 2.0 en 2.2 banden. Mooi zichtbaar gemaakt

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                        ik denk dat zijn meterke kapot is. Dat is een druk die je verwacht op een wegfiets, zeker niet op een mtb. Je kan evengoed op de velg rijden
                                        idd

                                        Mijne koersfiets zet ik op 8 bar, en dan vind ik dat ik al serieus moet pompen soms om daar te geraken

                                        MTB staat bij mij meestal op 2 vooraan en 2.5 achteraan, achteraan iets meer omdat ik bij minder schrik heb dat ik op wortels stukken zou rijden.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten

                                          Maar... wat is er mis met iemand die rekening houdt met zijn comfort en dat verkiest boven rendement?
                                          Niets!

                                          Ik zeg gewoon dat de keuze van de hoeveelheid lucht die je in je banden blaast, niet in functie kan staan van hoeveel comfort je eigenlijk wel nastreeft. Daar heb je andere dingen voor (full suspension, 'absorberende' kaderkes,...). Een full suspension met een 'absorberend' kaderke heeft er ook baat bij om met lage druk te rijden hoor.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X