Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Letterlijke citaten. Niet voor mijn rekening

    Tja waarom is dat frame zoveel beter?
    Enkele punten.


    -Omdat de meesten hun alu frame verwaarlozen en als melkkoe gebruiken en er hier wel degelijk voor de beter buizen en opbouw is gezorgd
    - geometrie na jaren onderzoek en test en heel heel veel communicatie en aanpassing met wedstrijdrijders, (ook en vooral extra luisteren naar marathon rijders).
    - Versteviging aan achterpadden, rond brackethuls voor stijfheid
    - Blijvend investeren in het verbeteren in details
    etc.......

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
      Letterlijke citaten. Niet voor mijn rekening

      Tja waarom is dat frame zoveel beter?
      Enkele punten.


      -Omdat de meesten hun alu frame verwaarlozen en als melkkoe gebruiken en er hier wel degelijk voor de beter buizen en opbouw is gezorgd
      Andere fabrikanten doen dat niet? Want die hun frames worden niet als 'melkkoeien' gebruikt (of misbruikt)?


      Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
      - geometrie na jaren onderzoek en test en heel heel veel communicatie en aanpassing met wedstrijdrijders, (ook en vooral extra luisteren naar marathon rijders).
      Dus binnenkort rijden alle wedstrijdrijders met Granville frames met een stickertje van hun sponsor op? Want met een Granville frame ben je sowieso sneller?


      Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
      - Versteviging aan achterpadden, rond brackethuls voor stijfheid
      En dat doet alleen Granville?



      Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
      - Blijvend investeren in het verbeteren in details
      etc.......
      Ook een uniek en typerend gegeven voor Granville?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Andere fabrikanten doen dat niet? Want die hun frames worden niet als 'melkkoeien' gebruikt (of misbruikt)?


        Dus binnenkort rijden alle wedstrijdrijders met Granville frames met een stickertje van hun sponsor op? Want met een Granville frame ben je sowieso sneller?


        En dat doet alleen Granville?



        Ook een uniek en typerend gegeven voor Granville?
        Kijk is rond, bv mountainbike.be en kijk hoeveer er op Granville rijden. Bij mijn weten rijden de meeste echter met Carbon en de test ging over Alu maar het frame werd wel ontwikkeld door die rijders en er zijn er nog die steeds bij hun alu zweren.

        Yep heel wat grote merken gebruiken hun alu frames als melkkoeien (niet allemaal hé) of de kleinere kopen een standaard frame in China.

        Proven technology is een leuze van Granville. Dus idd constant ontwikkelen en bewezen techniek op de markt blijven. Als kleine constructeur is kwaliteit het enige om te overleven. Tegen grote marketingbudgetten kan je niet op. En met "cheap" gaat je kwaliteitsimago er aan.

        Is Granville het beste? Die pretentie heb ik niet. Is het een degelijk tot zeer goed product: ja.

        Comment


        • Allemaal leuk, Jokke, maar ik ben toch ook geneigd sceptisch te blijven.
          Overigens, om eens een goedkoop merk te nemen: zijn de frames van een merk als Canyon zoveel minder van kwaliteit? Die fietsen krijgen over het algemeen ook goeie beoordelingen. Zelf heb ik er evenwel geen ervaring mee, dus zal ik hier zeker geen oordeel over vellen.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • Laat ons met zijn allen de buitenlandse merken beter vinden

            En niet geloven wat ik schrijf.

            Van auto's is mijn kennis beperkt, van fietsen.......ken ik toch wel iets.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
              Laat ons met zijn allen de buitenlandse merken beter vinden

              En niet geloven wat ik schrijf.

              Van auto's is mijn kennis beperkt, van fietsen.......ken ik toch wel iets.
              Zo bedoel ik dat niet, maar soms komt jouw uitleg over alsof minstens 90 % van de concurrentie minder presteert.
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Als ik dat niet zou geloven, dan stop ik er direct mee.
                Let wel dat gaat dan over bepaalde types en prijsklasses die wij als doel stellen.

                Vergeet niet dat ik ook nog een ander niet onaardig merk in de portefeuille heb, ik kan dus zeer goed vergelijken.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door EvO@d1rk.be Bekijk Berichten
                  Jokke_vlo, ik neem aan dat je verdeler bent van Granville? Zelf rijd ik ook met een Granville (Evo-V, oud model, maar was toen prijs/kwaliteit zeer goed als beginfiets), in de zomer ben ik van plan misschien uit te kijken naar iets nieuw. Prijsklasse 1500 à 1600€, bedoeling is om er recreatief mee te rijden (geen competitie) en toertochten mee te rijden. Wat zou jij aanraden uit eigen stal? Ik zou liefst overstappen op een fully, maar vrees dat Granville binnen die prijsklasse niet echt iets heeft? Giant en Trek hebben wel prachtige fully's voor die prijs...
                  Als je een fully gaat kopen in die prijsklasse, heb je brol, geloof me. Geef ietske meer uit boven 2.000 euro.

                  Vergeet niet dat je bij een hardtail van 1500 euro een superfiets hebt, 100% betrouwbaar en zeer degelijk. (full XT, Reba vork, deftige wielen).

                  Voor een fully adviseer ik je een Scott Spark, geen Granville.
                  Voor een hardtail: Granvile (Synergy).

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                    Ik vind dat je daar een punt hebt. Maar het is moeilijk......in de sportfiets (hoofdverkoop in België is de stadfiets) liggen onze roots in het mountainbike en daar zijn die hevige kleurstellingen nu eenmaal iets minder hip.

                    Maar je hebt een punt, hierover praten wij regelmatig.
                    Cool, laat iets weten wanneer het zover is! Dan heb je een geïnteresseerde koper erbij!

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten

                      Yep heel wat grote merken gebruiken hun alu frames als melkkoeien (niet allemaal hé) of de kleinere kopen een standaard frame in China.
                      Daar ben ik wel mee akkoord.
                      Het is hier ook al gezegd dat de afwerking van de alu frames van Cannondale, wat voor sommigen zowat overeenstemt met de heilige graal, ook niet meer op het niveau is van vroeger. Of dat komt door de produktie in Azië, of de algemene tendens om alu als instapper te gebruiken en de gevorderde biker naar carbon/tita te duwen, laat ik in het midden.
                      Als een belgisch( ik lees liever vlaams) merk daar iets of wat tegengewicht in kan brengen, graag, en waarom ook niet.
                      Een Granville heb ik nooit gehad, maar mijn schoolfiets was een Ludo, en die heb ik nog steeds...
                      Goeie commentaren krijg je niet zomaar.

                      Comment


                      • Kijk, een fietsframe is eigenlijk een vrij simpel gebouwd iets.
                        Dat zijn een aantal buizen van een wel of niet variabele diameter met wel of niet variërende wanddiktes aan elkaar gelast (bij alu toch) en dat volgens een welbepaalde geometrie. Je kan als fabrikant spelen met die voornoemde dingen, en op die manier creëer je dan een frame met een welbepaald rijgevoel en -gedrag. Dat er dikwijls gezegd wordt van: "Hé, met dat frame ben je sneller dan met dat frame". Vind ik altijd nogal onozele uitspraken. Je hebt nog altijd zoiets als persoonlijke voorkeuren als het over geometrie handelt. En moest een bepaalde geometrie al de perfecte geometrie zijn, dan zou die al heel snel gecopieerd worden door de anderen. Net hetzelfde verhaal voor de gebruikte legeringen en warmtebehandelingen. Er zullen altijd wel verschillen zijn, maar die gaan extreem miniem zijn, zo miniem dat ze in de praktijk eigenlijk weinig tot niet voelbaar gaan zijn.
                        Nu, dat welbepaalde fabrikanten nagenoeg niet meer innoveren in alu frames is niet meer dan logisch. Carbon is immers de toekomst. Sommigen krijgen trouwens al een spontane zaadlozing als ze het woordje carbon horen, dikwijls zonder te weten wat carbon nu eigenlijk wel is. Er zijn veel carbon frames (massa spul uit Azië) die zwaarder en minder kwalitatief zijn dan bepaalde alu frames, maar hé, het is carbon! De grote merken staan al heel ver met carbon en carbon is ongetwijfeld dé toekomst zoals ik al wist te zeggen, het is immers licht en beresterk. Maar het staat nog altijd een beetje in z’n kinderschoenen, zeker bij sommige fabrikanten. Cannondale bijvoorbeeld heeft altijd een beetje achterop gehinkt met hun carbon frames, ze hadden de prachtige alu CAAD frames, maar plots kwamen anderen op de proppen met de carbon frames. Inderhaast hebben ze destijds toen heel snel de Six13 (raceframe) op de markt gegooid (een combinatie van alu en carbon) om mee op de goedverkopende carbontrein te stappen. De eerste exemplaren waren een ramp, scheuren en lakproblemen aan de overgangen waren schering en inslag. Die fout hebben ze gelukkig niet meer gemaakt met de Taurine (MTB hardtail frame), pas in 2007 was die er, daar is een hoop denk- en testwerk aan voorafgegaan. Toch waren er ook met de Taurine in het begin problemen (vooral de 2007 oranje/zwarte team replica met de drukke logootjes op de achtervork) had wel zo zijn kleine probleempjes, vooral met afbrekende kabelhoudertjes dan. Nu vandaag de dag kan je wel stilaan gaan stellen dat de carbonframes van de premiummerken al heel ver staan. Zeker op het vlak van stijfheid/gewicht zijn ze nagenoeg onklopbaar geworden.

                        Enfin, het ging over alu, en dat er nu niet veel meer geïnnoveerd wordt bij alu frames neemt echter niet weg dat die alu frames van nu per definitie slechte frames zouden zijn en geen bestaansreden meer zouden hebben. Qua prijs/kwaliteit is een alu frame van een premiummerk dezer dagen simpelweg onklopbaar. Net door die carbonmania die er heerst. Neem nu bijvoorbeeld Cannondale (ik haal altijd Cannondale aan omdat ik vooral dat merk volg) dat trouwens nog wel innoveert in hun alu frames (Flash alu) die terloops gezegd trouwens nog steeds met de hand in 'den USA' gemaakt worden, de ultra goedkope instap hardtail trail sl alu Cannondales buiten beschouwing gelaten. Die maken misschien al 25 jaar alu MTB frames. Die hun alu frames zijn zodanig geperfectioneerd door de jaren heen, dat je daar buiten het esthetische, een nieuwe warmtebehandeling en/of andere legering van de buizen niet veel meer hoeft aan te innoveren. Het is wel zo dat de lak van een Cannondale niet meer is wat het geweest is, vooral te wijten aan het verbod van het gebruik van solventen in de lakken, maar dat is bij andere merken ook zo. En ook dat de lasnaden soms niet meer zo enorm prachtig weggedremeld zijn als vroeger, enfin, dat zijn echter dingen die niets afdoen aan de kwaliteit en het rijgedrag. Dat ook Granville hun alu frames niet verwaarloosd kan ik alleen maar toejuichen! Ook al wordt er door vele dikwijls onwetende carbonfriekjes nogal laagdunkend en denigrerend gedaan over het lichte metaal, alu is bijlange nog niet dood. Vele wedstrijdrijders blijven ook zweren bij alu frames, zegt ook genoeg denk ik.

                        Nu, Granville frames zijn ongetwijfeld superframes jokke. Ik heb ook nooit iets anders beweerd. Maar in uw betogen over het merk kom je als mens die daar werkt (en de boel deels mee runt?) echt wel weinig objectief over. Het lijkt wel alsof alleen Granville (en in mindere mate Scott) hét merk bij uitstek is. Je hebt ook al eerder negatieve uitspraken over bepaalde andere merken gedaan, onder andere over Cannondale (weeral). Als we je dan vragen om die uitspraken iets meer toe te lichten, dan zeg je niets meer. Vind ik ook nogal 'verdacht'. Nu, het is je volste recht om je merk hier te komen ophemelen, maar dan mag je je er ook eens aan verwachten dat er al eens iemand tussenloopt die je niet enkel bloemetjes toewerpt.

                        Groeten

                        Comment


                        • Het staat niet zo om anderen af te breken, het eigen merk (een beetje) ophemelen is niet meer dan normaal.

                          Als je de mening van de man in de straat wilt (jij en ik dus) moet je bvb de Happy Bike Days van O2 Bikers er eens bij nemen.

                          Comment


                          • Je kan ook zeker terugvinden dat ik zeg dat er zeker andere merken goed zijn, dat klopt.

                            Ik heb idd wel al 2x opgemerkt dat Cannondale toch veel zware fouten heeft gemaakt, het heeft een prachtig imago (en nu met de Flash) werkt het terug aan mooie fietsen.....maar........... betrouwbaarheid en kwaliteit is een andere paar mouwen. En dat is nu ook eenmaal zo.

                            Het is verder zeker niet mijn bedoeling merken af te breken. Sorry als dat zo zou overkomen.

                            Kijk gerust naar Happy Bike days, daar komt Granville (en ook Scott) er over de jaren heen altijd goed uit.

                            Wel 1 kleine voetnoot: het is de consument die de beoordeling maakt en die is nu eenmaal ook heel gevoelig aan marketing.
                            Laat me stellen dat Happy bike days een mix vormt tussen marktimago en rijkwaliteiten.

                            Tenslotte. Ik werk daar idd, heb ik ook gezegd. Het lijkt me logisch dat ik (en anders zou ik wel ergens anders werken) vooral praat over die merken.

                            Nu goed, over het algemeen zwijg ik hier redelijk veel (denk ik) alleen heb ik even verwezen naar dat artikel en het feit dat we als Belg miss wat meer fier op Belgisch mogen zijn.

                            En als ik zeg je niet bij Granville moet zijn voor een fully, denk ik toch voldoende objectiviteit te hebben.
                            Dat de spark daarentegen een van de fully's bij uitstek is, zeker in België. Dat kan je als kenner nu toch echt niet ontkennen?

                            Dat het niet aan mij is om te zeggen wat nog heel goed is, is misschien begrijpbaar.

                            Sorry als ik miss soms te veel opkom voor eigen producten, echter ik probeer een zeker objectiviteit te bewaren.

                            Tenslotte: verwijzen naar een artikel of test, is niet mijn mening weergeven hé?

                            Comment


                            • Over de consument en zijn beinvloeding door marketing heb je zeker gelijk. Ik zou er ook nog urban myth willen aan toevoegen. Verhalen die ontstaan en dan een eigen leven gaan leiden.
                              Dat heb ik al meerdere malen aan den lijve moge ondervinden.
                              Op de 1 of andere manier is "men" er bij tita bikes van overtuigd geraakt dat die heel licht zouden zijn. Het eerste wat velen doen als ze mij ergens zien is vragen 'hoeveel weegt die'
                              terwijl de kracht van titaan toch helemaal ergens anders ligt.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                Je kan ook zeker terugvinden dat ik zeg dat er zeker andere merken goed zijn, dat klopt.

                                Ik heb idd wel al 2x opgemerkt dat Cannondale toch veel zware fouten heeft gemaakt, het heeft een prachtig imago (en nu met de Flash) werkt het terug aan mooie fietsen.....maar........... betrouwbaarheid en kwaliteit is een andere paar mouwen. En dat is nu ook eenmaal zo.
                                Zeg dan misschien gewoon wat er zo fel misgelopen of nog misloopt bij Cannondale. Bij mijn weten was de Six13 eerder een probleemgeval, voor de rest heb ik niet echt weet van zware tekortkomingen bij hun frames. Weet jij iets meer? Zeg het dan toch gewoon.



                                Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                Het is verder zeker niet mijn bedoeling merken af te breken. Sorry als dat zo zou overkomen.

                                Kijk gerust naar Happy Bike days, daar komt Granville (en ook Scott) er over de jaren heen altijd goed uit.
                                Ik volg die dingen zo niet. Ik denk dat daar dikwijls veel gemanipuleerd wordt. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat er nog echt slechte frames zouden zijn. Of anders nog, dat de verschillen voel- of merkbaar anders zijn. Om nog maar te zwijgen van de invloed van voorkeuren en/of vooroordelen aan een bepaald merk in de quotering van een bepaald frame.



                                Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                Wel 1 kleine voetnoot: het is de consument die de beoordeling maakt en die is nu eenmaal ook heel gevoelig aan marketing.
                                Laat me stellen dat Happy bike days een mix vormt tussen marktimago en rijkwaliteiten.

                                Tenslotte. Ik werk daar idd, heb ik ook gezegd. Het lijkt me logisch dat ik (en anders zou ik wel ergens anders werken) vooral praat over die merken.
                                Voilà, daar doelde ik dus ook op.


                                Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                Nu goed, over het algemeen zwijg ik hier redelijk veel (denk ik) alleen heb ik even verwezen naar dat artikel en het feit dat we als Belg miss wat meer fier op Belgisch mogen zijn.
                                Volldig waar, zeker in deze economisch moelijke tijden. Misschien dat deels daardoor Granville hier ten land ook de hemel ingeprezen wordt??



                                Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                En als ik zeg je niet bij Granville moet zijn voor een fully, denk ik toch voldoende objectiviteit te hebben.
                                Dat de spark daarentegen een van de fully's bij uitstek is, zeker in België. Dat kan je als kenner nu toch echt niet ontkennen?
                                Kan wel, maar je hebt ook iets met Scott zeker, niet?



                                Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                Dat het niet aan mij is om te zeggen wat nog heel goed is, is misschien begrijpbaar.

                                Sorry als ik miss soms te veel opkom voor eigen producten, echter ik probeer een zeker objectiviteit te bewaren.
                                Da's niks hoor, ik zou net hetzelfde doen!



                                Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                Tenslotte: verwijzen naar een artikel of test, is niet mijn mening weergeven hé?
                                En Mountainbike Plus is ook een Nederlands/Belgisch tijdschrift hé.
                                Last edited by Jakkel; 27/03/2010, 14:39.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                                  Ik volg die dingen zo niet. Ik denk dat daar dikwijls veel gemanipuleerd wordt. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat er nog echt slechte frames zouden zijn. Of anders nog, dat de verschillen voel- of merkbaar anders zijn. Om nog maar te zwijgen van de invloed van voorkeuren en/of vooroordelen aan een bepaald merk in de quotering van een bepaald frame.
                                  Hoe bepaal jij dan of een fiets goed is of niet, als je dat soort testen niet volgt? Puur natte vinger?
                                  Ik denk dat voor de meesten organisaties zoals de happy bike days de ENIGE manier zijn om te weten te komen hoe een bepaalde fiets echt rijdt.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                    Hoe bepaal jij dan of een fiets goed is of niet, als je dat soort testen niet volgt? Puur natte vinger?
                                    Ik denk dat voor de meesten organisaties zoals de happy bike days de ENIGE manier zijn om te weten te komen hoe een bepaalde fiets echt rijdt.
                                    Zoals ik al gezegd heb Adri, de voornaamste voelbare verschillen tussen frames onderling van verschillende merken zit 'm in de geometrie en ook een groot deel in de gebruikte buizen (zowel legering, als diameter, als wanddiktes,...). De ene heeft graag een korte bovenbuis, de andere graag een steile balhoofdhoek, enz... . Zo heeft iedereen zijn voorkeuren (en vooroordelen soms) en gaat 'ie die voorkeuren en eventueel ook die vooroordelen laten meespelen in de quotering van een bepaald frame. Ik hou niet zo van testen, zeker niet als het enigszins slecht correct meetbare toestanden zijn.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                                      Kan wel, maar je hebt ook iets met Scott zeker, niet?

                                      Ook ja (en nog wel wat spullen en dingen) Je kan eigenlijk stellen dat ik met een paar fietsmerken in contact kom en met parts met ongeveer alles.

                                      Comment


                                      • Jakkel, Puur theoretisch heb je natuurlijk gelijk. Maar zelf met een fiets rijden is nog altijd beter dan er over lezen in de boekskes hoor. Je voelt al snel of een fiets je ligt of niet (enfin ik toch, ik neem aan dat anderen dat gevoel ook hebben, maar misschien is dat niet zo ? ) . Hoe meer modellen je kan vergelijken hoe beter.
                                        Ik heb het geluk gehad dat ik uitgebreid kon testen met verschillende modellen toen ik een tita fully zocht. En achteraf gezien ben ik wel blij dat ik dat gedaan heb.

                                        Comment


                                        • Een tita koop je idd niet voor zijn gewicht en het klopt dat heel wat mensen dat denken. Ook would be kenners

                                          Je koopt dat voor zijn comfort, betrouwbaarheid en vergevensgezinde rijeigenschappen.

                                          Vooral ideaal bij lange ritten.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X