Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers-topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door BetaNogal. Ik ben echt in het verkeerde land geboren op dat vlak. Ik hààt modder.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenModder hoort bij MTB, net zoals bij cyclocross..net zoals kasseien bij Vlaamse klassiekers. Het is misschien minder prettig om door te rijden en is zeker niet goed voor het materiaal, maar er vlot kunnen doorrijden met materiaal dat deze veldslagen verdraagt, is een kunst op zich. Tuurlijk kan je ook met de MTB op de straat blijven, maar dan kan je beter de racefiets kiezen. Met een rallywagen, kan je perfect uit de voeten op een F1 parcours, maar daar hoort zo'n ding nu eenmaal niet thuis.
Naast modder en tarmac zijn er nog meer ondergronden mogelijk he... rotsachtig terrein heeft mijn voorkeur. Daarnaast heb je ook nog zandgronden en ik vergeet er waarschijnlijk nog wel een paar.
Persoonlijk ben ik ook geen fan van modder. Er mag best een modderplas in een parcours zitten, maar als een gans parcours bestaat uit modder dan blijf ik liever in mijn bed liggen ....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk BerichtenJe vergelijking gaat niet helemaal op.
Naast modder en tarmac zijn er nog meer ondergronden mogelijk he... rotsachtig terrein heeft mijn voorkeur. Daarnaast heb je ook nog zandgronden en ik vergeet er waarschijnlijk nog wel een paar.
Persoonlijk ben ik ook geen fan van modder. Er mag best een modderplas in een parcours zitten, maar als een gans parcours bestaat uit modder dan blijf ik liever in mijn bed liggen ....
Enfin, mountainbike en modder hoeven helemaal niet samen te gaan. 't Is trouwens een zomersport, en in de zomer heb je sowieso veel minder modder dan in de winter. Kijk bijvoorbeeld al naar die Cape Epic toestanden, da's zon en stof, zaaalig! Dat 'winterMTB'en' is een Belgische (vooral Vlaamse) uitvinding.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenDat 'winterMTB'en' is een Belgische (vooral Vlaamse) uitvinding.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenModder hoort bij MTB, net zoals bij cyclocross..net zoals kasseien bij Vlaamse klassiekers. Het is misschien minder prettig om door te rijden en is zeker niet goed voor het materiaal, maar er vlot kunnen doorrijden met materiaal dat deze veldslagen verdraagt, is een kunst op zich. Tuurlijk kan je ook met de MTB op de straat blijven, maar dan kan je beter de racefiets kiezen. Met een rallywagen, kan je perfect uit de voeten op een F1 parcours, maar daar hoort zo'n ding nu eenmaal niet thuis.
Nee, MTB in ideale omstandigheden vindt plaats in bergachtige streken met harde aarde en stenen.
OK, daar kan ook al eens een beetje modder liggen, maar vergelijk het dan met F1: ik vind dat dat ook beter pàst in droge omstandigheden dan in nattigheid, ook al valt het wel voor dat F1 in de regen wordt gereden natuurlijk.
Enfin, ik heb het nu vooral over ideaalbeelden natuurlijk, maar toch.
En MTB vergelijken met cyclocross ...
Comment
-
Er wordt toch op vele plaatsen in de winter gereden hoor. Zelfs in de Pyreneeen. Natuurlijk zijn de ritten dan korter en moet je dan op andere dingen letten dan in de zomer.
Met goed materiaal en uitrusting is veel mogelijk. Kijk eens naar de UK, zelfs in de zomer is het daar zoals bij ons nu in de winterDaarom dat ik ook altijd naar Singletrack UK kijk als ik de kwaliteiten van materiaal in modder wil evalueren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk BerichtenJe vergelijking gaat niet helemaal op.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenEr wordt toch op vele plaatsen in de winter gereden hoor. Zelfs in de Pyreneeen. Natuurlijk zijn de ritten dan korter en moet je dan op andere dingen letten dan in de zomer.
Met goed materiaal en uitrusting is veel mogelijk. Kijk eens naar de UK, zelfs in de zomer is het daar zoals bij ons nu in de winterDaarom dat ik ook altijd naar Singletrack UK kijk als ik de kwaliteiten van materiaal in modder wil evalueren.
En je moet er het materiaal er voor hebben natuurlijk, er zijn bepaalde onderdelen die daar niet tegen kunnendon't get me started
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenEn je moet er het materiaal er voor hebben natuurlijk, er zijn bepaalde onderdelen die daar niet tegen kunnendon't get me started
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk BerichtenVertel, ik kan alleen op de verstelbare zadelpennen komen? (ergo: CB Joplin, die hebben na één modderrit een revisie nodig...)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk BerichtenVertel, ik kan alleen op de verstelbare zadelpennen komen? (ergo: CB Joplin, die hebben na één modderrit een revisie nodig...)
Dat gaat van naaf en body tot trapas..
Comment
-
Ik kreeg een reactie 'ik wil u er 40 euro voor geven'.
Ik heb hem gevraagd of hij enkel de remschijven wil.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichtenhttp://www.kapaza.be/detail/25875316/
Ik kreeg een reactie 'ik wil u er 40 euro voor geven'.
Ik heb hem gevraagd of hij enkel de remschijven wil.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenAfdichtingen van lagers, en de lagers zelf. Bij bepaalde merken, zijn deze onvoldoende of is er zelfs van lagers geen sprake..
Dat gaat van naaf en body tot trapas..
Waar ze niet tegen kunnen is de manier waarop de gemiddelde biker vervolgens de modder verwijderd met de hogedrukspuit ...
Best ook voldoende vet voorzien tijdens montage, dan dringt er minder vuil binnen. Dat vet verwijder en ververs je op tijd en stond zodat het vuil nooit de kans gekregen heeft om binnen te dringen.
Een mtb is een arbeidsintensief product als het op onderhoud aankomt. Met name als je hem in de modder gebruikt. Maar het is onzin dat het materiaal er niet tegen bestand zou zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten..
Een mtb is een arbeidsintensief product als het op onderhoud aankomt. Met name als je hem in de modder gebruikt. Maar het is onzin dat het materiaal er niet tegen bestand zou zijn.
Jij weet even goed als ik dat dit in de praktijk onmogelijk is. Zelfs in Proteams zullen ze eerder vervangen dan volledig heropbouwen.
Comment
-
Ik heb vroeger acht jaar gebold met een FRANSE auto, een 205 GTI, 130.000 beulkm's. Buiten het normale onderhoud heb ik twee stabilisatorstangen moeten vervangen, da's alles wat daar ooit aangekomen is. Bij verkoop niks roest, niks mankementen, noppes nadda... .
Hou nu toch eens op met die vooroordelen en dat veralgemenen man... .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk heb vroeger acht jaar gebold met een FRANSE auto, een 205 GTI, 130.000 beulkm's. Buiten het normale onderhoud heb ik twee stabilisatorstangen moeten vervangen, da's alles wat daar ooit aangekomen is. Bij verkoop niks roest, niks mankementen, noppes nadda... .
Hou nu toch eens op met die vooroordelen en dat veralgemenen man... .
Één mankement in al die kilometers. En dat dan nog omdat ik te rustig reed... (welbekende EGR klep die vastzat, zoals bij elke turbodiesel)
Nu ruim 80.000km met de Laguna III zonder mankementen.
En nu weer terug on topic: Nee, zo kun je niet alles verklaren. Een mountainbike is bestand tegen modder. Maar uiteraard dien je hem wel zorgvuldig te onderhouden. Na een modderrit de bike wegzetten in de garage en er niet naar omkijken is een NO GO. Na een rit de bike afspuiten met de hogedrukspuit is een NO GO.
Tenzij je graag elk jaar alles vervangt natuurlijk, maar dan niet zeggen dat het aan de modder ligt he
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichtenhoe komt het dan dat je met een normaal balhoofd elk jaar een nieuw moet steken terwijl je er bij een CK geen omzien naar hebt?
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een kapot balhoofd gehad.. maar goed onderhoud en degelijke producten doen wonderen natuurlijk.
Hoe goedkoper: hoe minder de afdichting, hoe belangrijker het onderhoud. Maar dat maakt het nog niet ongeschikt voor modder...
Comment
Comment