Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
    Cape Epic heet die race, voornamelijk in Western Cape province.
    Daar was ik van op de hoogte, maar was niet zeker dat de foto uit de Cape Epic kwam..

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta
      Nogal. Ik ben echt in het verkeerde land geboren op dat vlak. Ik hààt modder.
      Modder hoort bij MTB, net zoals bij cyclocross..net zoals kasseien bij Vlaamse klassiekers. Het is misschien minder prettig om door te rijden en is zeker niet goed voor het materiaal, maar er vlot kunnen doorrijden met materiaal dat deze veldslagen verdraagt, is een kunst op zich. Tuurlijk kan je ook met de MTB op de straat blijven, maar dan kan je beter de racefiets kiezen. Met een rallywagen, kan je perfect uit de voeten op een F1 parcours, maar daar hoort zo'n ding nu eenmaal niet thuis.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
        Modder hoort bij MTB, net zoals bij cyclocross..net zoals kasseien bij Vlaamse klassiekers. Het is misschien minder prettig om door te rijden en is zeker niet goed voor het materiaal, maar er vlot kunnen doorrijden met materiaal dat deze veldslagen verdraagt, is een kunst op zich. Tuurlijk kan je ook met de MTB op de straat blijven, maar dan kan je beter de racefiets kiezen. Met een rallywagen, kan je perfect uit de voeten op een F1 parcours, maar daar hoort zo'n ding nu eenmaal niet thuis.
        Je vergelijking gaat niet helemaal op.

        Naast modder en tarmac zijn er nog meer ondergronden mogelijk he... rotsachtig terrein heeft mijn voorkeur. Daarnaast heb je ook nog zandgronden en ik vergeet er waarschijnlijk nog wel een paar.
        Persoonlijk ben ik ook geen fan van modder. Er mag best een modderplas in een parcours zitten, maar als een gans parcours bestaat uit modder dan blijf ik liever in mijn bed liggen ....

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
          Je vergelijking gaat niet helemaal op.

          Naast modder en tarmac zijn er nog meer ondergronden mogelijk he... rotsachtig terrein heeft mijn voorkeur. Daarnaast heb je ook nog zandgronden en ik vergeet er waarschijnlijk nog wel een paar.
          Persoonlijk ben ik ook geen fan van modder. Er mag best een modderplas in een parcours zitten, maar als een gans parcours bestaat uit modder dan blijf ik liever in mijn bed liggen ....
          Inderdaad, wat een belachelijke vergelijking. Bij gemotoriseerde sporten gebeurt de aandrijving door motoren. Bij een fiets is dat met de benen. Extra weerstand kweken door met een MTB op de weg te gaan vlammen kan ook renderen... . Niks zo plezant om bij vettig winterweer op de weg te gaan rijden met een MTB, wind op kop met noppenbanden op nog geen 2 bar druk.

          Enfin, mountainbike en modder hoeven helemaal niet samen te gaan. 't Is trouwens een zomersport, en in de zomer heb je sowieso veel minder modder dan in de winter. Kijk bijvoorbeeld al naar die Cape Epic toestanden, da's zon en stof, zaaalig! Dat 'winterMTB'en' is een Belgische (vooral Vlaamse) uitvinding.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Dat 'winterMTB'en' is een Belgische (vooral Vlaamse) uitvinding.
            Sterker nog, in de meeste bergen is mtb'en in de winter niet eens mogelijk

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
              Modder hoort bij MTB, net zoals bij cyclocross..net zoals kasseien bij Vlaamse klassiekers. Het is misschien minder prettig om door te rijden en is zeker niet goed voor het materiaal, maar er vlot kunnen doorrijden met materiaal dat deze veldslagen verdraagt, is een kunst op zich. Tuurlijk kan je ook met de MTB op de straat blijven, maar dan kan je beter de racefiets kiezen. Met een rallywagen, kan je perfect uit de voeten op een F1 parcours, maar daar hoort zo'n ding nu eenmaal niet thuis.
              Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik ga hier echt mee akkoord.
              Nee, MTB in ideale omstandigheden vindt plaats in bergachtige streken met harde aarde en stenen.
              OK, daar kan ook al eens een beetje modder liggen, maar vergelijk het dan met F1: ik vind dat dat ook beter pàst in droge omstandigheden dan in nattigheid, ook al valt het wel voor dat F1 in de regen wordt gereden natuurlijk.
              Enfin, ik heb het nu vooral over ideaalbeelden natuurlijk, maar toch.
              En MTB vergelijken met cyclocross ...
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Er wordt toch op vele plaatsen in de winter gereden hoor. Zelfs in de Pyreneeen. Natuurlijk zijn de ritten dan korter en moet je dan op andere dingen letten dan in de zomer.
                Met goed materiaal en uitrusting is veel mogelijk. Kijk eens naar de UK, zelfs in de zomer is het daar zoals bij ons nu in de winter Daarom dat ik ook altijd naar Singletrack UK kijk als ik de kwaliteiten van materiaal in modder wil evalueren.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                  Je vergelijking gaat niet helemaal op.

                  Naast modder en tarmac zijn er nog meer ondergronden mogelijk he... rotsachtig terrein heeft mijn voorkeur. Daarnaast heb je ook nog zandgronden en ik vergeet er waarschijnlijk nog wel een paar.
                  Persoonlijk ben ik ook geen fan van modder. Er mag best een modderplas in een parcours zitten, maar als een gans parcours bestaat uit modder dan blijf ik liever in mijn bed liggen ....
                  Uiteraard. Maar modder hoort er bij. Een klassieker is ook niet enkel kassei, het is er een deel van..

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                    Er wordt toch op vele plaatsen in de winter gereden hoor. Zelfs in de Pyreneeen. Natuurlijk zijn de ritten dan korter en moet je dan op andere dingen letten dan in de zomer.
                    Met goed materiaal en uitrusting is veel mogelijk. Kijk eens naar de UK, zelfs in de zomer is het daar zoals bij ons nu in de winter Daarom dat ik ook altijd naar Singletrack UK kijk als ik de kwaliteiten van materiaal in modder wil evalueren.
                    Idd, je hoeft modder niet leuk te vinden, maar het is er sowieso deel van.
                    En je moet er het materiaal er voor hebben natuurlijk, er zijn bepaalde onderdelen die daar niet tegen kunnen don't get me started
                    Last edited by ; 30/03/2010, 12:51.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                      En je moet er het materiaal er voor hebben natuurlijk, er zijn bepaalde onderdelen die daar niet tegen kunnen don't get me started
                      Vertel, ik kan alleen op de verstelbare zadelpennen komen? (ergo: CB Joplin, die hebben na één modderrit een revisie nodig...)

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                        Vertel, ik kan alleen op de verstelbare zadelpennen komen? (ergo: CB Joplin, die hebben na één modderrit een revisie nodig...)
                        Haal de dweil al maar boven. De vloer gaat vol zever liggen.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                          Vertel, ik kan alleen op de verstelbare zadelpennen komen? (ergo: CB Joplin, die hebben na één modderrit een revisie nodig...)
                          Afdichtingen van lagers, en de lagers zelf. Bij bepaalde merken, zijn deze onvoldoende of is er zelfs van lagers geen sprake..
                          Dat gaat van naaf en body tot trapas..

                          Comment




                          • Ik kreeg een reactie 'ik wil u er 40 euro voor geven'.
                            Ik heb hem gevraagd of hij enkel de remschijven wil.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                              http://www.kapaza.be/detail/25875316/

                              Ik kreeg een reactie 'ik wil u er 40 euro voor geven'.
                              Ik heb hem gevraagd of hij enkel de remschijven wil.
                              Zulke zever kan je beter negeren.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                Afdichtingen van lagers, en de lagers zelf. Bij bepaalde merken, zijn deze onvoldoende of is er zelfs van lagers geen sprake..
                                Dat gaat van naaf en body tot trapas..
                                Die kunnen daar allemaal prima tegen.

                                Waar ze niet tegen kunnen is de manier waarop de gemiddelde biker vervolgens de modder verwijderd met de hogedrukspuit ...

                                Best ook voldoende vet voorzien tijdens montage, dan dringt er minder vuil binnen. Dat vet verwijder en ververs je op tijd en stond zodat het vuil nooit de kans gekregen heeft om binnen te dringen.

                                Een mtb is een arbeidsintensief product als het op onderhoud aankomt. Met name als je hem in de modder gebruikt. Maar het is onzin dat het materiaal er niet tegen bestand zou zijn.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                  ..
                                  Een mtb is een arbeidsintensief product als het op onderhoud aankomt. Met name als je hem in de modder gebruikt. Maar het is onzin dat het materiaal er niet tegen bestand zou zijn.
                                  Zo kan je alles verklaren. Zelfs een franse auto is een perfect betrouwbare wagen als je hem na iedere rit uit mekaar haalt en ieder onderdeeltje terug in perfecte staat terugplaatst.
                                  Jij weet even goed als ik dat dit in de praktijk onmogelijk is. Zelfs in Proteams zullen ze eerder vervangen dan volledig heropbouwen.

                                  Comment


                                  • Ik heb vroeger acht jaar gebold met een FRANSE auto, een 205 GTI, 130.000 beulkm's. Buiten het normale onderhoud heb ik twee stabilisatorstangen moeten vervangen, da's alles wat daar ooit aangekomen is. Bij verkoop niks roest, niks mankementen, noppes nadda... .

                                    Hou nu toch eens op met die vooroordelen en dat veralgemenen man... .

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      Ik heb vroeger acht jaar gebold met een FRANSE auto, een 205 GTI, 130.000 beulkm's. Buiten het normale onderhoud heb ik twee stabilisatorstangen moeten vervangen, da's alles wat daar ooit aangekomen is. Bij verkoop niks roest, niks mankementen, noppes nadda... .

                                      Hou nu toch eens op met die vooroordelen en dat veralgemenen man... .
                                      Mijn vorige franse auto, een Laguna II van 2005 heb ik nieuw gekocht en na drie jaar en drie maanden met 297.000km op de teller ingeruild op een Laguna III.
                                      Één mankement in al die kilometers. En dat dan nog omdat ik te rustig reed... (welbekende EGR klep die vastzat, zoals bij elke turbodiesel)

                                      Nu ruim 80.000km met de Laguna III zonder mankementen.

                                      En nu weer terug on topic: Nee, zo kun je niet alles verklaren. Een mountainbike is bestand tegen modder. Maar uiteraard dien je hem wel zorgvuldig te onderhouden. Na een modderrit de bike wegzetten in de garage en er niet naar omkijken is een NO GO. Na een rit de bike afspuiten met de hogedrukspuit is een NO GO.

                                      Tenzij je graag elk jaar alles vervangt natuurlijk, maar dan niet zeggen dat het aan de modder ligt he

                                      Comment


                                      • hoe komt het dan dat je met een normaal balhoofd elk jaar een nieuw moet steken terwijl je er bij een CK geen omzien naar hebt?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                          hoe komt het dan dat je met een normaal balhoofd elk jaar een nieuw moet steken terwijl je er bij een CK geen omzien naar hebt?
                                          Met een Race Face of een Syncros heb ik dezelfde ervaringen als met mijn CK ..

                                          Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een kapot balhoofd gehad.. maar goed onderhoud en degelijke producten doen wonderen natuurlijk.

                                          Hoe goedkoper: hoe minder de afdichting, hoe belangrijker het onderhoud. Maar dat maakt het nog niet ongeschikt voor modder...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X