Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Een goed balhoofd heeft geen onderhoud nodig. Ik heb 4 CK's lopen, de oudste sinds 2001, en geen van de 4 is al open geweest, behalve voor kontrole.
    Vroeger stak ik elk jaar andere lagers (Cane Creek, Mavic , Race Face)

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
      hoe komt het dan dat je met een normaal balhoofd elk jaar een nieuw moet steken terwijl je er bij een CK geen omzien naar hebt?
      Sorry, maar dat zijn serieuze nonsens Adri.
      Ik heb het niet over de ultra goedkope dingen, maar nagenoeg alle balhoofdstellen uit de middenklasse en duurdere reeksen van de courante merken zijn gewoonweg goed te noemen en gaan heel lang mee.

      Sommige lichtgewicht en dus ook dure balhoofdstellen van exotische merken zijn soms zelfs gewoonweg slecht, zelf ervaren. Ik had vorig jaar zo'n heel duur en superlicht balhoofdstel van Tiso in de Colnago, vederlicht, dat klopt. In de strijd naar de grammetjes wordt er op alles bespaard, zelfs op de afdichtingen, zo ook bij die Tiso. Ik heb dat balhoofdstel compleet gedemonteerd. Die lagerschalen, die lagers zelf, de minuscule o-ring afdichtringen en de behuizing waren belachelijk licht uitgevoerd. Zoiets moest gewoon kapot gaan en dat is dan ook gebeurd. Nu een Ritchey WCS gestoken, iets zwaarder maar veel robuuster uitgevoerd. Over CK spreek ik mij niet uit, ik heb 'r namelijk geen ervaring mee.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Sorry, maar dat zijn serieuze nonsens Adri.
        Ik heb het niet over de ultra goedkope dingen, maar nagenoeg alle balhoofdstellen uit de middenklasse en duurdere reeksen van de courante merken zijn gewoonweg goed te noemen en gaan heel lang mee.

        Sommige lichtgewicht en dus ook dure balhoofdstellen van exotische merken zijn soms zelfs gewoonweg slecht, zelf ervaren. Ik had vorig jaar zo'n heel duur en superlicht balhoofdstel van Tiso in de Colnago, vederlicht, dat klopt. In de strijd naar de grammetjes wordt er op alles bespaard, zelfs op de afdichtingen, zo ook bij die Tiso. Ik heb dat balhoofdstel compleet gedemonteerd. Die lagerschalen, die lagers zelf, de minuscule o-ring afdichtringen en de behuizing waren belachelijk licht uitgevoerd. Zoiets moest gewoon kapot gaan en dat is dan ook gebeurd. Nu een Ritchey WCS gestoken, iets zwaarder maar veel robuuster uitgevoerd. Over CK spreek ik mij niet uit, ik heb 'r namelijk geen ervaring mee.
        CK is effectief wel zeer goed, maar idd, zelf ook nog geen problemen gehad met andere deftige (niet écht lichte) balhoofdstellen. Ik heb het dan over Ritcheys, Ultegra, Dura Ace en natuurlijk de balhoofdstellen van Cannondale zelf (voor Headshok).
        120d Hatch Edition Sport

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
          Een goed balhoofd heeft geen onderhoud nodig.
          Het gaat erom hoe je de bike schoonmaakt....

          Een CK gaat geen tien jaar mee als je de bike na elke rit met de hogedrukreiniger afspuit en nooit onderhoudt.
          Geen enkel balhoofd heeft bij mij, tot nog toe, onderhoud nodig gehad. Simpelweg omdat ik op een lagervriendelijke manier de bike onderhoud. (lees, ik blijf weg van de hogedruk)

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
            Het gaat erom hoe je de bike schoonmaakt....

            Een CK gaat geen tien jaar mee als je de bike na elke rit met de hogedrukreiniger afspuit en nooit onderhoudt.
            Geen enkel balhoofd heeft bij mij, tot nog toe, onderhoud nodig gehad. Simpelweg omdat ik op een lagervriendelijke manier de bike onderhoud. (lees, ik blijf weg van de hogedruk)
            Logisch. Heb zelf ook al vele jaren geen hogedrukreiniger meer gebruikt voor de fietsen. Gewoon een spons, water en een doek.
            Tenzij er echt eens wat meer nodig is natuurlijk.
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • Ik heb een vraagje voor Cannondale kenners. Ik heb een tijdje geleden m'n Cannondale volledig terug opgebouwd met nieuwe onderdelen, maar ik zou nu willen overstappen naar een Scalpel, omdat dat altijd m'n favoriete bike is geweest. Aangezien ik al die nieuwe onderdelen nog heb op m'n andere Cannondale, zou ik enkel een Scalpel frame kopen en alles overbouwen. Nu is mijn vraag, past een Lefty op elke Scalpel frame of enkel op de frames die voorzien zijn voor een Lefty? Zou ik op dit frame bijvoorbeeld een Lefty kunnen installeren? Zijn daar extra aanpassingen voor nodig, buiten de juiste velgen uiteraard voor een Lefty.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySteve Bekijk Berichten
                Ik heb een vraagje voor Cannondale kenners. Ik heb een tijdje geleden m'n Cannondale volledig terug opgebouwd met nieuwe onderdelen, maar ik zou nu willen overstappen naar een Scalpel, omdat dat altijd m'n favoriete bike is geweest. Aangezien ik al die nieuwe onderdelen nog heb op m'n andere Cannondale, zou ik enkel een Scalpel frame kopen en alles overbouwen. Nu is mijn vraag, past een Lefty op elke Scalpel frame of enkel op de frames die voorzien zijn voor een Lefty? Zou ik op dit frame bijvoorbeeld een Lefty kunnen installeren? Zijn daar extra aanpassingen voor nodig, buiten de juiste velgen uiteraard voor een Lefty.

                http://cgi.benl.ebay.be/Cannondale-S...item27b09e149b
                Een Lefty past idd op elke Scalpel.
                Elk Cannondale-frame waar een Fatty, P-Bone e.d. in past, is ook voorzien voor een Lefty.
                Volgens mij past een Lefty zelfs in de eerste Cannondale-frames met een Headshok-vork.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Sorry, maar dat zijn serieuze nonsens Adri.
                  Ik heb het niet over de ultra goedkope dingen, maar nagenoeg alle balhoofdstellen uit de middenklasse en duurdere reeksen van de courante merken zijn gewoonweg goed te noemen en gaan heel lang mee.

                  Sommige lichtgewicht en dus ook dure balhoofdstellen van exotische merken zijn soms zelfs gewoonweg slecht, zelf ervaren. Ik had vorig jaar zo'n heel duur en superlicht balhoofdstel van Tiso in de Colnago, vederlicht, dat klopt. In de strijd naar de grammetjes wordt er op alles bespaard, zelfs op de afdichtingen, zo ook bij die Tiso. Ik heb dat balhoofdstel compleet gedemonteerd. Die lagerschalen, die lagers zelf, de minuscule o-ring afdichtringen en de behuizing waren belachelijk licht uitgevoerd. Zoiets moest gewoon kapot gaan en dat is dan ook gebeurd. Nu een Ritchey WCS gestoken, iets zwaarder maar veel robuuster uitgevoerd. Over CK spreek ik mij niet uit, ik heb 'r namelijk geen ervaring mee.
                  Ik blijf bij wat ik zeg. En ik heb de fietsen die het kunnen bewijzen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                    Hoe goedkoper: hoe minder de afdichting, hoe belangrijker het onderhoud. Maar dat maakt het nog niet ongeschikt voor modder...
                    Ongeschikt om er de hele winter lang onbekommerd mee door de modder te kunnen rijden...
                    Als je dat ziet zitten om pakweg maandelijks de lagers open te gooien om er vet in te steken, is een goedkopere oplossing een optie, die je op 1 winter meer dan beu bent. Of je kiest om de winter door te rijden op het asfalt, wat met MTB weinig meer te maken heeft..
                    Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je met een DT 240s naaf moeiteloos de winter doorkomt, zonder extra onderhoud, met wekelijks gebruik van de hogedrukreiniger. Zonder enig probleem.
                    BB30 lagers, zelfde verhaal.
                    Ketting ontvetten en schijf ontvetten moet je sowieso doen, daar kan je niet rond.Maar als je geen omziens hebt naar lagers en trapas, bespaar je al een hoop tijd en werk.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                      Ik blijf bij wat ik zeg. En ik heb de fietsen die het kunnen bewijzen.
                      Dan ben jij een uitzondering, het merendeel heeft daar geen problemen mee. Maar hé, uitzonderingen bevestigen de regel hé!

                      Comment


                      • Ik reed vroeger nog liever in de modder Nu rij ik ook de ganse winter door, maar, en dat zal zeker meespelen, ik verdeel mijn kilometers over meerdere fietsen ipv op 1 en dezelfde zoals in de tijd van de jaarlijkse wissel.
                        Het probleem was soms dat je de lagers geeneens kón vervangen, dus speling was weggooien. Nu heb je enkel nog problemen als het om speciallekes zoals bvb Tune gaat.
                        En een hogedrukspuit heb ik niet, toen niet en nu niet.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                          Of je kiest om de winter door te rijden op het asfalt, wat met MTB weinig meer te maken heeft..
                          Je spreekt duidelijk over jezelf.

                          Een abnormaal ver uitstekende zadelpen en een stuurpen die richting hemel wijst, die fiets kan maar van één iemand zijn.

                          Btw, mooie logootjes op je achtervork. Zeker dat op één na bovenste.




                          Groetjes

                          Comment


                          • Iemand aanraders qua routers in Han-sur-Lesse? Morgenvroeg de Ardennen eens gaan onveilig maken
                            Dedication, Determination, Perfection - Senna

                            Comment


                            • Kijk eens op de O2 bikers website onder de gps tracks . Zal wel wat inzitten in die buurt;

                              Comment


                              • Gisteren toevallig een fietswinkel voorbij gereden waar een Trek 8000 en 6700 stonden. Zien er een pak beter uit irl dan op foto/internet. Heeft hier niet iemand onlangs een Trek gekocht...?

                                Comment


                                • Kiezen is verliezen

                                  Comment


                                  • Dit jaar de 6700 aangeschaft en nog géén moment spijt van gehad

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
                                      Gisteren toevallig een fietswinkel voorbij gereden waar een Trek 8000 en 6700 stonden. Zien er een pak beter uit irl dan op foto/internet. Heeft hier niet iemand onlangs een Trek gekocht...?
                                      Math Salden is redelijk goedkoop voor Trek. Ik ken een aantal mensen die een 8000 daar gekocht hebben.
                                      Let op, da's een 'box mover', die enkel het minimum aan de fiets doet als hij uit de doos komt.
                                      Vel vet en perfecte afregeling moet je daar niet verwachten..

                                      Comment


                                      • Anders gewoon naar de plaatselijke dealer lopen en afdingen.
                                        Ik veronderstel dat er bij Math Salden sowieso niet meer af te dingen valt?
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
                                          Kiezen is verliezen

                                          Ik zou het anders wel weten.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X