Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• @ EvO, JanC, Beta en Jakkel:

Het is niet mijn bedoeling om mijn mtb als een 2de koersfiets te gaan gebruiken en veel km's tegen een zo hoog mogelijke snelheid te gaan rijden op de weg maar gewoon om af en toe ook eens enkel wat km's op de weg af te malen met slicks.
    In eerste instantie wil ik mijn mtb nog steeds als mtb blijven gebruiken.

Ik ben/was er mij ook van bewust dat een extra wielenset qua materiaal niet zo evident zou zijn daarom ook mijn twijfel en waarom ik niet meteen ben overgegaan tot het aanschaffen van een extra wielenset en alles wat er bijhoort.

Ben zojuist terug bij de lbs moeten zijn en heb 'm gevraagd wat zijn advies is en ook hij heeft een extra wielenset uit mijn hoofd gepraat indien het mijn bedoeling zou zijn om beide wielensets niet regelmatig genoeg af en toe te wisselen zodat de cassettes en ketting gelijkmatig zouden afslijten.
    Een mogelijkheid die hij gaf was eventueel één extra voorwiel met slick aanschaffen zodat hier al niet meer telkens van buitenband moet gewisseld worden maar enkel nog de buitenband naar slick op het achterwiel moet gewisseld worden.
    Last edited by ; 20/04/2010, 21:22.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door EvO@d1rk.be Bekijk Berichten
      Ik doelde ook niet zozeer op het financiële aspect, maar eerder op het feit dat er pro en contra mensen/aspecten zullen zijn Ikzelf ben niet helemaal overtuigd van slicks op de mtb omdat je niet dezelfde snelheid kan aanhouden met een mtb als met een koersfiets (tenzij je 100km aan een stuk als een gek wil trappen). Maar er zijn ook mensen die er positieve ervaring mee hebben. Heb je eventueel niet de mogelijkheid om dat eens van iemand te lenen ofzo en eens voor een 100-tal km te testen? Je mag mijn slicks komen halen in ieder geval, ik gebruik ze toch niet meer
      Alvast bedankt voor het voorstel.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
        @ EvO, JanC, Beta en Jakkel:

Het is niet mijn bedoeling om mijn mtb als een 2de koersfiets te gaan gebruiken en veel km's tegen een zo hoog mogelijke snelheid te gaan rijden op de weg maar gewoon om af en toe ook eens enkel wat km's op de weg af te malen met slicks.
        In eerste instantie wil ik mijn mtb nog steeds als mtb blijven gebruiken.

Ik ben/was er mij ook van bewust dat dit qua materiaal niet zo evident zou zijn daarom ook mijn twijfel en waarom ik niet meteen ben overgegaan tot het aanschaffen van een extra wielenset en alles wat er bijhoort.

Ben zojuist terug bij de lbs moeten zijn en heb 'm gevraagd wat zijn advies is en ook hij heeft een extra wielenset uit mijn hoofd gepraat indien het mijn bedoeling zou zijn om beide wielensets niet regelmatig genoeg af en toe te wisselen zodat de cassettes en ketting gelijkmatig zouden afslijten.
        Een mogelijkheid die hij gaf was eventueel één extra voorwiel met slick aanschaffen zodat hier al niet meer telkens van buitenband moet gewisseld worden maar enkel nog de buitenband naar slick op het achterwiel moet gewisseld worden.
        Ik heb het daarstraks al gezegd.

Dit is de beste oplossing voor u:
        Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Wissel gewoon snel uw banden, da's een kwartiertje werk in totaal. En het is een goedkope oplossing, je kan zelfs dezelfde binnenbanden gebruiken.

Comment

• W3N, ik wist wel dat je er geen racemachine van wou maken hoor.
          Wat je ook kan doen is gewoon een (semi)slick kopen. Een 1,25" monteren is nergens voor nodig als het niet écht snel moet gaan.

Fiets je eigenlijk veel in de modder? Als je vooral op droog terrein fiets, zou ik sowieso MTB-banden met weinig rolweerstand monteren. Eventueel zelfs semislicks.
          120d Hatch Edition Sport

Comment

• Absoluut, gewoon banden wisselen. Zeker als je van plan bent niet vaak te wisselen (zoals in mijn geval).

Je blijft anders steeds het probleem hebben van ongelijkmatige slijtage. Dat als we even alle andere problemen buiten beschouwing laten: uitlijnen van de remmen, ongelijke naafbreedte, ... Als je een identieke set koopt vallen deze weg.
            Maar om op die slijtage terug te komen: stel nu nog dat je op die wielset een aparte cassette hebt, en een ketting die je ook vervangt.
            Dan ga je dat probleem na verloop van tijd ook op je voorste tandwielen hebben...
            Het beste (als je een extra wielset hebt) lijkt mij dan om de cassette mee te wisselen (dus 1 cassette op de 2 sets wisselen).
            En tja, dan ben je quasi even snel als je gewoon de banden wisselt. En gegarandeerd geen problemen!

En zoals Beta zegt, als je vooral op droge ondergrond rijdt -> iets à la Ritchey Speedmax eronder. Dat bolt ook goed op asfalt (maakt een slick zelfs een beetje overbodig vind ik persoonlijk, als je geen 35 gemiddeld wil halen).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
              W3N, ik wist wel dat je er geen racemachine van wou maken hoor.
              Wat je ook kan doen is gewoon een (semi)slick kopen. Een 1,25" monteren is nergens voor nodig als het niet écht snel moet gaan.

Fiets je eigenlijk veel in de modder? Als je vooral op droog terrein fiets, zou ik sowieso MTB-banden met weinig rolweerstand monteren. Eventueel zelfs semislicks.
              Modder of droge onverharde wegen, ik verkies beide.

Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
              Absoluut, gewoon banden wisselen. Zeker als je van plan bent niet vaak te wisselen (zoals in mijn geval).

Je blijft anders steeds het probleem hebben van ongelijkmatige slijtage. Dat als we even alle andere problemen buiten beschouwing laten: uitlijnen van de remmen, ongelijke naafbreedte, ... Als je een identieke set koopt vallen deze weg.
              Maar om op die slijtage terug te komen: stel nu nog dat je op die wielset een aparte cassette hebt, en een ketting die je ook vervangt.
              Dan ga je dat probleem na verloop van tijd ook op je voorste tandwielen hebben...
              Het beste (als je een extra wielset hebt) lijkt mij dan om de cassette mee te wisselen (dus 1 cassette op de 2 sets wisselen).
              En tja, dan ben je quasi even snel als je gewoon de banden wisselt. En gegarandeerd geen problemen!

En zoals Beta zegt, als je vooral op droge ondergrond rijdt -> iets à la Ritchey Speedmax eronder. Dat bolt ook goed op asfalt (maakt een slick zelfs een beetje overbodig vind ik persoonlijk, als je geen 35 gemiddeld wil halen).
              Indien het toch een extra wielset was geworden dan had ik sowieso identiek dezelfde wielen gekocht als de originele.

De banden die op mijn mtb liggen zijn Smart Sam en ook deze band is een band die zijn plan in de modder nog net weet te trekken maar ook nog goed bolt op de weg.
              De raad die mijn lbs ook nog gaf was om idd deze banden te behouden en ze op te pompen tot 4 - 4,5 bar wanneer ik een ritje op de baan zou willen doen.

Comment

• Ook een beetje onzin, die 4,5 bar.
                Mijn ervaring is dat dat bijster weinig uitmaakt, 3 is méér dan genoeg. En comfortabeler.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                  Ook een beetje onzin, die 4,5 bar.
                  Mijn ervaring is dat dat bijster weinig uitmaakt, 3 is méér dan genoeg. En comfortabeler.
                  Da's geen onzin hoor. Op de weg mag dat best.

Comment

• Dat mag zeker, maar ik voel nauwelijks verschil eigenlijk...

Comment

Ook een beetje onzin, die 4,5 bar.
                      Zuiver om op de weg te rijden, durf ik ook tot 4 bar pompen hoor.
                      Bv. als ik ga fietsen met mijn zus. Met de koersfiets zou ik me wat moeten inhouden, dus dan liever de weerstand van de MTB-banden.
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                        Wie maakt hier gebruik van een extra wielset met slicks?

Ik denk eraan om me straks zo'n extra wielsetje te gaan bestellen.
                        Ik heb er zo een paar in de omloop. Ik heb een lichte MTB die ik enkel op de weg gebruik. In de winter met iets oudere wielen. Wel met v-brakes. Heb geen disk rempower nodig op de weg.
                        Last edited by ; 20/04/2010, 22:25.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                          Ik heb er zo een paar in de omloop.
                          Ja, maar gij zijt ook ne freak hé.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                            Net 37 km achter de kiezen, (voor het eerst meer dan 30) Lille blauw en rood. Twee weken droog, en 't is hier weer een grote stofboel!
                            Maar ik klaag niet, fiets is nog vrij netjes nu.
                            Je zag er nog niet echt afgepeigerd uit ook niet

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Ja, maar gij zijt ook ne freak hé.
                              Dat zal ik nooit ontkennen..

Net terug van weer een gidstochtje met de KBC MTB club.. er was veel volk want ze kwamen foto's trekken voor het KBC journaal
                              Ik was al maar een uur op voorhand gaan infietsen om toch wat km's te hebben want zo'n fotosessie durft al uitlopen.
                              42km en 540hm'kes

Comment

• Er was hier iemand op zoek naar een fiets, dacht ik:

De grootste zoekertjessite van België. Nieuwe en tweedehands goederen en diensten, koop en verkoop je op 2dehands.

Koopje, lijkt me.

Comment

Er was hier iemand op zoek naar een fiets, dacht ik:

De grootste zoekertjessite van België. Nieuwe en tweedehands goederen en diensten, koop en verkoop je op 2dehands.

Koopje, lijkt me.
                                  Maat 54-56, goed voor mensen tussen 1m65 en 1m80

Hilarisch!

Comment

• Ja best nog eens vragen naar de maat inderdaad.

Comment

• Als dat de maat is die ook op de foto staat, zou dit eigenlijk nog een cool fietsje zijn om mee naar het werk te bollen.

Edit:
                                      Of dit: http://www.kapaza.be/Fietsen_en_acce...hangfiets.html
                                      Zonder de aanhangfiets dan.
                                      Moest ik nu een deftige reden hebben om zo'n ding in huis te halen hé ...

Edit 2:
                                      Dezelfde in andere kleuren en met andere details: http://www.youtube.com/watch?v=KuLfPhj32eQ
                                      Ik ben verliefd op dat ding.
                                      Last edited by Beta; 22/04/2010, 21:17.
                                      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                        Dat zal ik nooit ontkennen..

Net terug van weer een gidstochtje met de KBC MTB club.. er was veel volk want ze kwamen foto's trekken voor het KBC journaal
                                        Ik was al maar een uur op voorhand gaan infietsen om toch wat km's te hebben want zo'n fotosessie durft al uitlopen.
                                        42km en 540hm'kes
                                        Dan zullen we dat binnenkort wel op ons bord krijgen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                          Je zag er nog niet echt afgepeigerd uit ook niet

't Was rustig maar steady, hartslag wat binnen de perken houden
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                          Bestelt
                                          1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Working...
                                          X