Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten
    Bij veel (of alle?) fully's kan je de achtervering ook "locken". Wat ik me dan afvraag: vangen de scharnierpunten van het veersysteem dan niet veel trillingen en schokken op en leidt dit tot extra slijtage en/of kosten op termijn?
    Zo erg zal dat wel niet zijn. In niet-geblokkeerde stand, zal je daar meer last van hebben.
    Het is wel zo dat een fully met demper in geblokkeerde stand zijdelings meestal toch een tikkeltje slapper zal zijn dan een hardtail.
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
      Zo erg zal dat wel niet zijn. In niet-geblokkeerde stand, zal je daar meer last van hebben.
      Het is wel zo dat een fully met demper in geblokkeerde stand zijdelings meestal toch een tikkeltje slapper zal zijn dan een hardtail.
      Waarom zou je daar in niet-geblokkeerde stand meer last van hebben? Dan vangt de demper toch juist een groot deel van de schokken en trillingen op?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
        Nen echte maalt daar niet om
        Da's waar, ik heb daar ooit een chrono mee uitgereden, met een pink die achterstevoren stond. Mijn vingertje staat nu echter nog scheef

        Comment


        • Ik vermoed dat daar rubberen bushings in zitten?
          Dan zal dat wel meevallen...

          Comment


          • Goeie vering behoeft geen lockout

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door 53 Bekijk Berichten
              Waarom zou je daar in niet-geblokkeerde stand meer last van hebben? Dan vangt de demper toch juist een groot deel van de schokken en trillingen op?
              In niet-geblokkeerde stand, beweegt alles iets meer.
              Nadruk op "iets".
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                Ik vermoed dat daar rubberen bushings in zitten?
                Dan zal dat wel meevallen...
                Rubber is geen aluminium.
                Maar goed, de meesten zullen daar niet veel van merken.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                  Zo erg zal dat wel niet zijn. In niet-geblokkeerde stand, zal je daar meer last van hebben.
                  Het is wel zo dat een fully met demper in geblokkeerde stand zijdelings meestal toch een tikkeltje slapper zal zijn dan een hardtail.
                  Euhm, de logica van alles wat je hier zegt ongaat me volledig.

                  Een fully is per definitie minder stijf dan een hardtail. Of we nu spreken of geblokkeerde demper of niet. Dat verandert niets aan de stijfheid van de constructie.

                  Uiteraard worden de lagerbussen zwaarder belast als je de demper blokkeert. Die stand is dan ook enkel zinvol voor biljartlaken strakke ondergrond.

                  In een beklimming die tractie vraagt is een werkende demper juist een voordeel...

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                    Goeie vering behoeft geen lockout
                    Hangt er van af. Op een helling met weinig tot geen putten, stronken, e.d.m., kan een lock-out nooit kwaad.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                      In niet-geblokkeerde stand, beweegt alles iets meer.
                      Nadruk op "iets".
                      Dus de krachten, die reeds hoger zijn omdat er niets gedempt wordt, worden ook nog eens losgelaten op een klein deel van de bushing? Dat is dus een extra nadeel

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                        Euhm, de logica van alles wat je hier zegt ongaat me volledig.

                        Een fully is per definitie minder stijf dan een hardtail. Of we nu spreken of geblokkeerde demper of niet. Dat verandert niets aan de stijfheid van de constructie.

                        Uiteraard worden de lagerbussen zwaarder belast als je de demper blokkeert. Die stand is dan ook enkel zinvol voor biljartlaken strakke ondergrond.

                        In een beklimming die tractie vraagt is een werkende demper juist een voordeel...
                        Waar spreek ik jou tegen?

                        Ik zeg gewoon dat de lagerpunten niet echt veel last zullen hebben van een geblokkeerde demper. En uiteraard moet je de demper niet blokkeren bij putten e.d.m.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                          Dus de krachten, die reeds hoger zijn omdat er niets gedempt wordt, worden ook nog eens losgelaten op een klein deel van de bushing? Dat is dus een extra nadeel
                          Ja, maar verwaarloosbaar.
                          In omstandigheden waarbij een geblokkeerde demper toch aangewezen kan zijn, weegt het alleszins niet op tegen het voordeel van het blokkeren van de demper. Ik denk nu bv. aan een sprint bergop met een fully die niet té prestatiegericht is.
                          Vind je het toch een nadeel, koop dan geen fully.
                          120d Hatch Edition Sport

                          Comment


                          • Het mag duidelijk zijn, ik gebruik de aanwezige lockout nooit. Platform demping kan ik dan meer appreciëren.

                            Als ik een lockout nodig heb, dan ben ik op een verkeerde plaats aan het fietsen en zou ik beter af geweest zijn in het wegfietsterstopic

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                              Het mag duidelijk zijn, ik gebruik de aanwezige lockout nooit. Platform demping kan ik dan meer appreciëren.

                              Als ik een lockout nodig heb, dan ben ik op een verkeerde plaats aan het fietsen en zou ik beter af geweest zijn in het wegfietsterstopic
                              Hangt er van af met welke bike je rijdt. Ik had vroeger een Super V, en op dat ding had ik beter wél een blokkeerbare demper gehad.
                              120d Hatch Edition Sport

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                Hangt er van af met welke bike je rijdt. Ik had vroeger een Super V, en op dat ding had ik beter wél een blokkeerbare demper gehad.
                                Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                Goeie vering behoeft geen lockout
                                Met beiden ga ik volledig akkoord!!



                                Comment


                                • Vermits het dan toch geen extra wielset zal worden, denk ik eraan om toch een een stel slicks te kopen en, indien gewenst, enkel de banden te vervangen.
                                  Maar ga ik voor slicks of semi-slicks? En welke (semi-)slick zouden jullie verkiezen? 1.25 of 1.50?

                                  Kan/mag ik bij een slick van 1.50 breedte dezelfde binnenband gebruiken als die er nu bij de Smart Sam 2.0 is gebruikt?
                                  Last edited by ; 30/04/2010, 09:41.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                                    Vermits het dan toch geen extra wielset zal worden, denk ik eraan om toch een een stel slicks te kopen en, indien gewenst, enkel de banden te vervangen.
                                    Goed gedacht.




                                    Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                                    Maar ga ik voor slicks of semi-slicks? En welke (semi-)slick zouden jullie verkiezen? 1.25 of 1.50?
                                    Ik zou slicks nemen, als het toch enkel voor op de weg is. Breedte: 1.2, kan wat meer druk verdragen dan de dikkere versies (5 tot 6 bar). Merk: Hutchinson Top Slick 1.2. Zelf heel goede ervaringen mee.





                                    Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                                    Kan/mag ik bij een slick van 1.50 breedte dezelfde binnenband gebruiken als die er nu bij de Smart Sam 2.0 is gebruikt?
                                    Officieel kan het niet (volgens de aanbevelingen op de binnenband zelf). Maar in de praktijk is het perfect mogelijk. Wel bij het monteren erop letten dat de binnenband niet gekneld zit tussen buitenband en velg. Kan je makkelijk verhelpen door als je de binnenband in de buitenband gestopt hebt een heel klein beetje lucht erin te blazen en de buitenband in zijdelingse richting wat te 'masseren'. Dan floept 'ie er vanzelf onder.

                                    Comment


                                    • Thx voor de info.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                                        Vermits het dan toch geen extra wielset zal worden, denk ik eraan om toch een een stel slicks te kopen en, indien gewenst, enkel de banden te vervangen.
                                        Maar ga ik voor slicks of semi-slicks? En welke (semi-)slick zouden jullie verkiezen? 1.25 of 1.50?

                                        Kan/mag ik bij een slick van 1.50 breedte dezelfde binnenband gebruiken als die er nu bij de Smart Sam 2.0 is gebruikt?
                                        Ik zeg u 1 ding : Schwalbe Marathon Supreme in 2.0.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                          Ik zeg u 1 ding : Schwalbe Marathon Supreme in 2.0.
                                          Toevallig ben ik daar via google enkele minuutjes geleden ook bij terechtgekomen.
                                          Lijkt me ook wat.
                                          Het gaat weer wat worden vooraleer ik beslist heb.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X