Misschien kortzichtig, maar daarom blijf ik liefst ver weg van carbon...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mountainbikers-topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Carbon heeft zeker zo zijn voordelen inzake rijkwaliteiten, maar idd, naar (extreme) duurzaamheid toe ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichtencarbon is een perfect materiaal om fietsen van te maken.
Alleen moet ik het ook niet hebben. Moest ik om de 2-3 jaar een nieuw frame kopen dan kocht ik carbon. Maar op dit moment houd ik het dus bij Alu.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichtencarbon is een perfect materiaal om fietsen van te maken.
Alleen moet ik het ook niet hebben. Moest ik om de 2-3 jaar een nieuw frame kopen dan kocht ik carbon. Maar op dit moment houd ik het dus bij Alu.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichtencarbon is een perfect materiaal om fietsen van te maken.
Alleen moet ik het ook niet hebben. Moest ik om de 2-3 jaar een nieuw frame kopen dan kocht ik carbon. Maar op dit moment houd ik het dus bij Alu.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk BerichtenGarantie is voor mij niet meer dan 'mooi meegenomen' als ik op zo'n manier gekwetst raak...
Ik heb nog geen mensen weten gekwetst raken door falen van hun carbon frame..En een fiets is meer dan een frame...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenAlu en zeker scandium frames kunnen dit ook hebben hoor.
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenIk ben volledig akkoord dat carbon kwetsbaarder is, maar het is verdomd fijn materiaal om een fiets mee te bouwen, en garantie is hier het belangrijkste woord.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenAls je continue met de vrees zit om gekwetst te raken door het falen van materiaal, is mtb niet zo'n veilige sport.
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenEr is zoveel wat stuk kan gaan. Het moet allemaal lichter en beter, zonder betrouwbaarheid te verliezen... Helaas is dat niet altijd mogelijk.
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenIk heb nog geen mensen weten gekwetst raken door falen van hun carbon frame..En een fiets is meer dan een frame...
Comment
-
Zo licht is een gewone Taurine (dus niet SL) toch ook niet.
Overigens, vanaf 2009 werd de Taurine aangepast aan de bevestiging van de schijfrem, net om breuken daar te voorkomen.
Ik denk dat een deftig carbon frame nog relatief veilig is. Een carbon stuur of (vooral!) stuurpen daarentegen ...
En om echt te gaan MTB-en lijkt een carbon zadelpen mij ook niet de ideale oplossing. Ik ben er ooit in geslaagd een massieve zadelpen (300 gram) van het merk Strong krom te rijden. Die zat standaard in een oude Cannondale gemonteerd, en die fiets was niet bepaald een basismodelletje, dus ik zou niet durect durven zeggen dat die zadelpen zo slecht was. Integendeel, had ik hetzelfde meegemaakt met een zadelpen van 200 gram, dat was die allicht direct gebroken ipv. gewoon gebogen.
Algemeen heb ik wel redelijk wat vertrouwen in mijn Taurine. Eén verhaal over een breuk zegt niets. Je zou minstens duizend Taurines moeten bekijken die minstens één jaar oud zijn, wil je een correct oordeel kunnen vellen over dat frame.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySteve Bekijk BerichtenVan de week m'n nieuw weliswaar occassie speeltje gaan ophalen. De deal met die Scott Scale is uiteindelijk niet doorgegaan, dus voorlopig komt er geen opvolger voor de Cannondale hardtail. Ik heb mij in de plaats een freeride mtb aangeschaft om mij terug wat meer te gaan focussen op de freeride en dowhill. Het gaat om een Cannondale Prophet team replica met 140 mm veerweg. Fiets is voorzien van een complete xt groep.
Ik ben erg tevreden van die fiets. Niet licht, maar met mijn conditie deert me dat niet. Ik vind 'm stijf voor een fully, dus ook ok. Instelbaarheid is top, en dat frame en de vork werken super.
Ben bijna aan 10k. Al is het grootste deel gewoon semi-sportieve toerritjes op asfalt/gravé/paden, en slechts 1/4e max echt "terrein". Niettemin : ben gek van die fiets.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenZo licht is een gewone Taurine (dus niet SL) toch ook niet.
Overigens, vanaf 2009 werd de Taurine aangepast aan de bevestiging van de schijfrem, net om breuken daar te voorkomen.
Ik denk dat een deftig carbon frame nog relatief veilig is. Een carbon stuur of (vooral!) stuurpen daarentegen ...
En om echt te gaan MTB-en lijkt een carbon zadelpen mij ook niet de ideale oplossing. Ik ben er ooit in geslaagd een massieve zadelpen (300 gram) van het merk Strong krom te rijden. Die zat standaard in een oude Cannondale gemonteerd, en die fiets was niet bepaald een basismodelletje, dus ik zou niet durect durven zeggen dat die zadelpen zo slecht was. Integendeel, had ik hetzelfde meegemaakt met een zadelpen van 200 gram, dat was die allicht direct gebroken ipv. gewoon gebogen.
Algemeen heb ik wel redelijk wat vertrouwen in mijn Taurine. Eén verhaal over een breuk zegt niets. Je zou minstens duizend Taurines moeten bekijken die minstens één jaar oud zijn, wil je een correct oordeel kunnen vellen over dat frame.
Dat carbon iets fragieler is, daar heb je garantie voor.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenDik, het stoerdere zusje van mijne Nascar. (ik heb wel een SL, dus net dat tikje minder freeride en iets meer allround)
Ik ben erg tevreden van die fiets. Niet licht, maar met mijn conditie deert me dat niet. Ik vind 'm stijf voor een fully, dus ook ok. Instelbaarheid is top, en dat frame en de vork werken super.
Ben bijna aan 10k. Al is het grootste deel gewoon semi-sportieve toerritjes op asfalt/gravé/paden, en slechts 1/4e max echt "terrein". Niettemin : ben gek van die fiets.
Inderdaad vette fiets!
En dat je 'm niet altijd gebruikt waar 'm voor gemaakt is, daar is in de verste verte niks mis mee...
Comment
-
Kan wel frustrerend zijn. Met de Taurine rijd ik niet graag op de weg. Die fiets nodigt (ondanks het prestatiegerichte frame) niet echt uit tot hard rijden op asfalt, eerder integendeel. Hoe meer off-road, hoe beter eigenlijk.
Nu ja, wel niet (te veel) in de modder, liefst.
Comment
-
Pff, ik wil wielen/cassette + remmen van dit: http://www.2dehands.be/fietsen/fiets...l=&pc_id=&afd=
Maar hij vraagt 350 euro voor die twee (banden zijn er niet bij). En 500 voor alles...
Dus bij deze: iemand een Reba met remote lock en Easton EA70 stuur/stuurpen/zadelpen kopen voor de helft daarvan, 250 euro?
Geen geld, want alles is amper gebruikt...
Ik zou eventueel alles kunnen kopen maar dat zie ik niet zitten...
Maar als ik op deze manier een deal kan sluiten, graag!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenAls je continue met de vrees zit om gekwetst te raken door het falen van materiaal, is mtb niet zo'n veilige sport. Er is zoveel wat stuk kan gaan. Het moet allemaal lichter en beter, zonder betrouwbaarheid te verliezen... Helaas is dat niet altijd mogelijk.
Ik heb nog geen mensen weten gekwetst raken door falen van hun carbon frame..En een fiets is meer dan een frame...
je weet wat ik over materialen denk, en inderdaad zelfs het beste materiaal kan ook breken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichtenik heb anders al carbonnen zadelpennen weten breken, en echt leuk voor de rijder is dat niet. Zeer rafelig en vlijmscherpe breuklijnen.
je weet wat ik over materialen denk, en inderdaad zelfs het beste materiaal kan ook breken.
http://www.flickr.com/photos/8436617...57624339334072
Comment
Comment