Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Misschien kortzichtig, maar daarom blijf ik liefst ver weg van carbon...

Comment

• carbon is een perfect materiaal om fietsen van te maken.
      Alleen moet ik het ook niet hebben. Moest ik om de 2-3 jaar een nieuw frame kopen dan kocht ik carbon. Maar op dit moment houd ik het dus bij Alu.

Comment

• Carbon heeft zeker zo zijn voordelen inzake rijkwaliteiten, maar idd, naar (extreme) duurzaamheid toe ...
        120d Hatch Edition Sport

Comment

• 65km gedaan, 21gem. Zo goed als geen wind, constant asfalt en glooiend terrein kwestie van wat conditie te verbeteren. Ben wel kàpot....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
            carbon is een perfect materiaal om fietsen van te maken.
            Alleen moet ik het ook niet hebben. Moest ik om de 2-3 jaar een nieuw frame kopen dan kocht ik carbon. Maar op dit moment houd ik het dus bij Alu.
            Ik ben zowat van hetzelfde gedacht. Ik ken iemand die met een carbon MTB frame (Taurine frame) van Cannondale rijdt, eind vorig jaar brak achteraan in een afdaling tijdens het remmen gewoon de bevestiging waar het remblokgeheel aan het frame gemonteerd is af. De boel scheurde dus simpelweg van het frame. Hij heeft zich nog net veilig tot stilstand kunnen brengen. Dat zijn toch van die dingen die ik nog nooit gehoord heb bij alu frames, bij die van Cannondale alleszins toch niet. Hij heeft in garantie onmiddellijk een andere Taurine frame gekregen, maar leuk is iets anders.

Comment

Perfect?!

Comment

Alu en zeker scandium frames kunnen dit ook hebben hoor. Ik ben volledig akkoord dat carbon kwetsbaarder is, maar het is verdomd fijn materiaal om een fiets mee te bouwen, en garantie is hier het belangrijkste woord.

Comment

• Garantie is voor mij niet meer dan 'mooi meegenomen' als ik op zo'n manier gekwetst raak...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                    Garantie is voor mij niet meer dan 'mooi meegenomen' als ik op zo'n manier gekwetst raak...
                    Als je continue met de vrees zit om gekwetst te raken door het falen van materiaal, is mtb niet zo'n veilige sport. Er is zoveel wat stuk kan gaan. Het moet allemaal lichter en beter, zonder betrouwbaarheid te verliezen... Helaas is dat niet altijd mogelijk.
                    Ik heb nog geen mensen weten gekwetst raken door falen van hun carbon frame..En een fiets is meer dan een frame...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                      Alu en zeker scandium frames kunnen dit ook hebben hoor.
                      Maar de kans is minder...

Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                      Ik ben volledig akkoord dat carbon kwetsbaarder is, maar het is verdomd fijn materiaal om een fiets mee te bouwen, en garantie is hier het belangrijkste woord.
                      Je bent er vet mee met die garantie als je op je bek gaat en misschie maanden moeten revalideren... .

Comment

Als je continue met de vrees zit om gekwetst te raken door het falen van materiaal, is mtb niet zo'n veilige sport.
                        Dat klopt, maar je kan dan wel materiaal kiezen dat iets minder kans heeft op falen...

Er is zoveel wat stuk kan gaan. Het moet allemaal lichter en beter, zonder betrouwbaarheid te verliezen... Helaas is dat niet altijd mogelijk.
                        Voor velen MOET het niet persé lichter. Da's alleen voor die mensen die denken dat ze met 100 gr. minder vijf per uur rapper rijden...

Ik heb nog geen mensen weten gekwetst raken door falen van hun carbon frame..En een fiets is meer dan een frame...
                        Dan steek je je licht maar eens op bij je collega MTB'ers (als je die al zou hebben...), wel de echte eruit kiezen en niet de zogezegde echten hé...

Comment

• Zo licht is een gewone Taurine (dus niet SL) toch ook niet.
                          Overigens, vanaf 2009 werd de Taurine aangepast aan de bevestiging van de schijfrem, net om breuken daar te voorkomen.
                          Ik denk dat een deftig carbon frame nog relatief veilig is. Een carbon stuur of (vooral!) stuurpen daarentegen ...
                          En om echt te gaan MTB-en lijkt een carbon zadelpen mij ook niet de ideale oplossing. Ik ben er ooit in geslaagd een massieve zadelpen (300 gram) van het merk Strong krom te rijden. Die zat standaard in een oude Cannondale gemonteerd, en die fiets was niet bepaald een basismodelletje, dus ik zou niet durect durven zeggen dat die zadelpen zo slecht was. Integendeel, had ik hetzelfde meegemaakt met een zadelpen van 200 gram, dat was die allicht direct gebroken ipv. gewoon gebogen.
                          Algemeen heb ik wel redelijk wat vertrouwen in mijn Taurine. Eén verhaal over een breuk zegt niets. Je zou minstens duizend Taurines moeten bekijken die minstens één jaar oud zijn, wil je een correct oordeel kunnen vellen over dat frame.
                          120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySteve Bekijk Berichten
                            Van de week m'n nieuw weliswaar occassie speeltje gaan ophalen. De deal met die Scott Scale is uiteindelijk niet doorgegaan, dus voorlopig komt er geen opvolger voor de Cannondale hardtail. Ik heb mij in de plaats een freeride mtb aangeschaft om mij terug wat meer te gaan focussen op de freeride en dowhill. Het gaat om een Cannondale Prophet team replica met 140 mm veerweg. Fiets is voorzien van een complete xt groep.

Dik, het stoerdere zusje van mijne Nascar. (ik heb wel een SL, dus net dat tikje minder freeride en iets meer allround)

Ik ben erg tevreden van die fiets. Niet licht, maar met mijn conditie deert me dat niet. Ik vind 'm stijf voor een fully, dus ook ok. Instelbaarheid is top, en dat frame en de vork werken super.

Ben bijna aan 10k. Al is het grootste deel gewoon semi-sportieve toerritjes op asfalt/gravé/paden, en slechts 1/4e max echt "terrein". Niettemin : ben gek van die fiets.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                              Zo licht is een gewone Taurine (dus niet SL) toch ook niet.
                              Overigens, vanaf 2009 werd de Taurine aangepast aan de bevestiging van de schijfrem, net om breuken daar te voorkomen.
                              Ik denk dat een deftig carbon frame nog relatief veilig is. Een carbon stuur of (vooral!) stuurpen daarentegen ...
                              En om echt te gaan MTB-en lijkt een carbon zadelpen mij ook niet de ideale oplossing. Ik ben er ooit in geslaagd een massieve zadelpen (300 gram) van het merk Strong krom te rijden. Die zat standaard in een oude Cannondale gemonteerd, en die fiets was niet bepaald een basismodelletje, dus ik zou niet durect durven zeggen dat die zadelpen zo slecht was. Integendeel, had ik hetzelfde meegemaakt met een zadelpen van 200 gram, dat was die allicht direct gebroken ipv. gewoon gebogen.
                              Algemeen heb ik wel redelijk wat vertrouwen in mijn Taurine. Eén verhaal over een breuk zegt niets. Je zou minstens duizend Taurines moeten bekijken die minstens één jaar oud zijn, wil je een correct oordeel kunnen vellen over dat frame.
                              Een tita is naast carbon het enige wat ik nog zou overwegen, maar daar blijf ik niet lang genoeg mee rijden om de kostprijs eruit te halen.
                              Dat carbon iets fragieler is, daar heb je garantie voor.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                Dik, het stoerdere zusje van mijne Nascar. (ik heb wel een SL, dus net dat tikje minder freeride en iets meer allround)

Ik ben erg tevreden van die fiets. Niet licht, maar met mijn conditie deert me dat niet. Ik vind 'm stijf voor een fully, dus ook ok. Instelbaarheid is top, en dat frame en de vork werken super.

Ben bijna aan 10k. Al is het grootste deel gewoon semi-sportieve toerritjes op asfalt/gravé/paden, en slechts 1/4e max echt "terrein". Niettemin : ben gek van die fiets.

Inderdaad vette fiets!
                                En dat je 'm niet altijd gebruikt waar 'm voor gemaakt is, daar is in de verste verte niks mis mee...

Comment

• Kan wel frustrerend zijn. Met de Taurine rijd ik niet graag op de weg. Die fiets nodigt (ondanks het prestatiegerichte frame) niet echt uit tot hard rijden op asfalt, eerder integendeel. Hoe meer off-road, hoe beter eigenlijk.
                                  Nu ja, wel niet (te veel) in de modder, liefst.
                                  120d Hatch Edition Sport

Comment

• Pff, ik wil wielen/cassette + remmen van dit: http://www.2dehands.be/fietsen/fiets...l=&pc_id=&afd=

Maar hij vraagt 350 euro voor die twee (banden zijn er niet bij). En 500 voor alles...
                                    Dus bij deze: iemand een Reba met remote lock en Easton EA70 stuur/stuurpen/zadelpen kopen voor de helft daarvan, 250 euro?
                                    Geen geld, want alles is amper gebruikt...
                                    Ik zou eventueel alles kunnen kopen maar dat zie ik niet zitten...
                                    Maar als ik op deze manier een deal kan sluiten, graag!

Comment

Als je continue met de vrees zit om gekwetst te raken door het falen van materiaal, is mtb niet zo'n veilige sport. Er is zoveel wat stuk kan gaan. Het moet allemaal lichter en beter, zonder betrouwbaarheid te verliezen... Helaas is dat niet altijd mogelijk.
                                      ik heb anders al carbonnen zadelpennen weten breken, en echt leuk voor de rijder is dat niet. Zeer rafelig en vlijmscherpe breuklijnen.

je weet wat ik over materialen denk, en inderdaad zelfs het beste materiaal kan ook breken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                        ik heb anders al carbonnen zadelpennen weten breken, en echt leuk voor de rijder is dat niet. Zeer rafelig en vlijmscherpe breuklijnen.

je weet wat ik over materialen denk, en inderdaad zelfs het beste materiaal kan ook breken.

http://www.flickr.com/photos/8436617...57624339334072
                                        Bij zadelpennen, stuurpennen en sturen, ligt het ook wel wat anders, vind ik. Zeker in het MTB zou ik geen carbon zadelpen willen.
                                        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Het alu tijdperk is nog lang niet voorbij hoor, ook al beweren sommigen van wel... .

Comment

Working...
                                          X