Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Da's dikke fun dus! En ik kan het weten als kempisch boerke!
    Hehe, het is wel meer zand maar met die regen van deze week was het niet te mul en toch nauwelijks plassen. En dan ook nog eens een terras met een zeer complete bierkaart! (www.de-roestelberg.nl)

    Lichtaart is mooi maar zeer gevoelig voor weersomstandigheden.. (heb er ook nog 2 jr gewoond)

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Iemand die met die banden rijdt zal er natuurlijk van overtuigd zijn dat het voordelen biedt. Anders zou 'ie er niet mee bollen. Weinig objectieve kijk op de zaak om het aan de betrokken persoon zelf te vragen denk ik.
      Wel, als we het aan hem vragen weten we meteen wat hem dreef. Dat kan toch geen kwaad?
      Als we op een objectieve test van dit soort banden moeten wachten hebben we allemaal een baard.

      Wat ik al lees in het mountainbike topic -en wat ik ook al vermoedde - is dat dit soort banden nog meer comfort biedt dan een fully, en niet te vergeten ook de fiets minder zwaar maakt. Er zaten immers ook draagsessies in .
      En vermits het over een meerdaagse over zeer ruw terrein gaat is comfort hier te verstaan als 'minder vermoeid raken als je konkurrent voor dezelfde inspanning'.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
        Hehe, het is wel meer zand maar met die regen van deze week was het niet te mul en toch nauwelijks plassen. En dan ook nog eens een terras met een zeer complete bierkaart! (www.de-roestelberg.nl)
        Een goei bierkaart doet al veel!



        Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
        Lichtaart is mooi maar zeer gevoelig voor weersomstandigheden.. (heb er ook nog 2 jr gewoond)
        De lager gelegen delen (in 't bos vooral) zijn een ramp bij langdurig nat weer. De zandduinen zijn zalig, gans 't jaar door. Allée, dat vind ik toch.

        Comment


        • Ik hoop dat ook, temeer daar een Sandman veel minder vermoeit dan een klassieke bike. Zelfs een fully is vermoeiender op de langere afstand. Ik heb er verleden jaar dagen van 2000 hoogtemeter mee gereden, waarbij ik met mijn conditie normaal gezien "total loss" zou geweest zijn.
          Niks aan de hand echter, ik was nog redelijk fris.
          Dus hoe langer het duurt en hoe zwaarder het is, hoe meer voordeel voor de combo Elias-Sandman

          "Hoewel de sandman van Elias zogezegd een hardtail is, fietst ie echter imho eerder als een dergelijke fully, die banden geven een ongelofelijk goede vering. Ik had wel het gevoel dat je op de sandman toch best over een gezonde dosis techniek beschikt, ook op dit fietsje moet je wel degelijk "werken" om dit alles te kunnen verteren. "
          Ik ken zowel Pocoloco als Eugienie en deze gasten weten waarover ze praten als ze het over mountainbiken hebben

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
            Ik ken zowel Pocoloco als Eugienie en deze gasten weten waarover ze praten als ze het over mountainbiken hebben
            Interessant, het gewicht zit aan de buitenkant van het draaiend deel.. de demping is niet separaat te regelen (enkel via luchtdruk maar dat heeft ook andere invloeden)

            objectief gezien is het geen alternatief voor een fully. Maar ik zou het ook weleens willen ervaren!

            Comment


            • De ene heeft het over dat het een enorm voordeel biedt bij lange zware wedstrijden.
              Ik wil dat best geloven hoor. Maar dat het dan toch zo'n enorm voordeel biedt vind ik het wel eigenaardig dat ik niemand anders op die foto's zie rijden met zo'n 'tractorbanden'..

              De tweede zegt al duidelijk dat je best een een heel goede technische bagage hebt, anders is het al moeilijk gedoe. Niet meteen een voordeel denk ik.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten

                objectief gezien is het geen alternatief voor een fully. Maar ik zou het ook weleens willen ervaren!
                Ik ook! Ik vrees alleen dat het niet onmiddellijk mijn ding zal zijn. Bandenfabrikanten doen enorm veel moeite om te besparen op bandengewicht omdat een zware band veel nadelen met zich meebrengt, en dan maken ze zo'n band...

                Comment


                • Dat ik iemand ben die op het gewicht van zijn fiets let weet ondertussen iedereen wel denk ik. Toch zie ik serieus voordelen voor deze fietsen.
                  De reden dat er bijna niemand mee rijd is omdat ze onbekend zijn. Kabush heeft zelfs raar naar de sandman gekeken en er zelfs even mee gereden.
                  Verder zijn de onderdelen ook alles behalve standaard.
                  BB van 100mm wat in mijn ogen het grootste nadeel is (Q factor)
                  Assen op de bike van Elias zijn doorgeslepen XT assen met een stuk tussen gelijmd
                  en er zijn zo enkele onderdelen die niet standaard te krijgen zijn.

                  Ik zie er de voordelen van dat is ondertussen ook duidelijk en ik wil hem graag eens aan een lange test onderwerpen. Deze morgen hier in de bergen al paar keren een strook voor mijn neus gekregen waar ik graag die dikke banden eens had getest.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Ik ook! Ik vrees alleen dat het niet onmiddellijk mijn ding zal zijn. Bandenfabrikanten doen enorm veel moeite om te besparen op bandengewicht omdat een zware band veel nadelen met zich meebrengt, en dan maken ze zo'n band...
                    Over commerz gesproken.. de consument koopt een band niet als hij 50 gram zwaarder is dan die van de concurrent
                    Lekdichtheid heeft daar vaak zwaar onder te lijden ... maar dat is moeilijker zichtbaar te maken met statistieken... en daardoor geen aankoopargument

                    Een lager gewicht helpt ook enkel binnen dezelfde categorie/breedtemaat. Immers een 2.3 loopt lichter dan een 2.1 ondanks een zwaarder gewicht dat gelooft ook niemand ... maar het is wel het geval

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                      Over commerz gesproken.. de consument koopt een band niet als hij 50 gram zwaarder is dan die van de concurrent
                      Lekdichtheid heeft daar vaak zwaar onder te lijden ... maar dat is moeilijker zichtbaar te maken met statistieken... en daardoor geen aankoopargument

                      Een lager gewicht helpt ook enkel binnen dezelfde categorie/breedtemaat. Immers een 2.3 loopt lichter dan een 2.1 ondanks een zwaarder gewicht dat gelooft ook niemand ... maar het is wel het geval
                      Dat loopt lichter, dat klopt. Maar de acceleratie en wendbaarheid lijdt er wel onder. En dat is dikwijls nadeliger dan dat goed lopen.

                      Comment


                      • Compromissen moeten er altijd zijn.
                        Ik vind het nogal onnozel om direct hard te oordelen zonder ooit met zo'n ding gereden te hebben. Dat is als zeggen dat vering sowieso slecht is omdat het energie opslorpt. Iedereen weet ondertussen wel dat dat argument grotendeels achterhaald is.
                        Het parcours heeft er ook veel mee te maken natuurlijk. Bij ons ben je niet zo veel met dergelijke banden, tenzij op zeer mulle ondergrond allicht.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • Als ik naar een autorace op een circuit zou gaan kijken. En ik zie daar allemaal karren racen met bijvoorbeeld 255/30 19 banden en daar rijdt er dan éne tussen met 205/60 15 bandjes... dan vind ik dat raar. Dan stel ik mij daar vragen bij.... . Moeilijk? Niet moeilijk denk ik.

                          Comment


                          • Ik heb net een PM van Pocoloco gehad over die fiets. Ik geef dat hier even mee, niet om een gelijk te halen maar gewoon als een stukje mountainbike informatie.

                            Hey Adri,

                            ....

                            Ik probeer hier wat de voordelen van die dikke wielen te schetsen. De nadelen ook, alhoewel die verrassend licht wegen.

                            Ten eerste: dat rijdt niet "moeilijk" of anders. Met een bandendruk van rond de kg rijdt dat zelfs op asfalt zoals een doodnormale bike, ook in bochten. Het eerste wat testers tegen me zeggen als ze er 50 m heen en terug mee gereden hebben (de stomverbaasde uitdrukking mag je er zelf bij verzinnen) "dat rijdt 'lijk ne gewone fiets... !?!".

                            Dat een Sandman zo goed in het terrein rijdt is een combinatie van het relatief lage gewicht ('t is geen boot van 20 kg), de lage bandendruk, de geometrie en het hoge gewicht van de wielen.
                            Op een rijtje wat dat veroorzaakt, volgens mijn inzicht:

                            - relatief laag totaalgewicht, kan nooit kwaad natuurlijk.

                            - lage bandendruk. We dragen meer dan een eeuw fietsgeschiedenis met ons mee, waarin het credo voor snelheid altijd was: dunne bandjes en hoge bandendruk. Op asfalt klopt dat wel, maar het is totaal verkeerd om dat over te zetten naar het terrein. Hier een link naar een studie die het allemaal wat beter kan uitleggen dan ikzelf.
                            http://www.bernhansen.com/Tester/Dekktrykk,%20bredde%20og%20knastens%20innvirkning% 20-%20schwalbe.pdf

                            Op asfalt valt het heel goed mee als je de banden tot iets meer dan 1 kg oppompt, dan staat de band hard en rol je op een dunne centrale, ononderbroken "nerf" - weinig contactoppervlak met het asfalt dus. Ik heb er al meer dan eens een paar wielertoeristen knettergek mee gekregen door ze langdurig en tot ver boven de 30 km/u te volgen. Die weten niet wat hun overkomt .

                            - voor het terrein is de geometrie zo gekozen dat de fiets licht stuurt, om het effect van de lagere bandendruk op te heffen. Bij lage snelheden is hij dus heel wendbaar.

                            - het hogere gewicht van de wielen zorgt eens op snelheid voor een veel groter gyroskopisch effect dan bij lichtere wielen. Daardoor wordt de fiets op snelheid héél stabiel en kan je je veroorloven dingen te raken die een andere fiets van koers zouden brengen. Ook korte opeenvolgende golven worden of plotse ruwe stukken worden door de grote inertie van de wielen "opgeslokt".
                            Je zou verwachten dat de bike daarom ook veel trager accelereert, maar op het terrein is daar wel iets van te merken maar niets storends. Aan het eerste ruwe stuk of korte bergop heb je die paar meters zo weer ingehaald. Ook weer in combinatie met de lage bandendruk. Je zal waarschijnlijk ook vaak het vertragend effect van ruwe stukken ervaren hebben ? Ook bergop als je "gelanceerd" bent en een ruw stuk raakt is het net alsof je in de remmen gaat ?
                            Wel, met de Sandman is dat remmend effect veel minder, véél minder.

                            Nadeel is wel dat je de remmen een maat groter moet dimensioneren. Je moet niet alleen je eigen kinetische energie kwijt, maar je moet ook die twee (vlieg)wielen afremmen.
                            Komt nog bij dat de bike veel vetrouwen inboezemt bergaf (en je dus automatisch sneller gaat rijden).

                            Dat allemaal op oneffen terrein. Op zanderige bodem blijft hij gewoon rijden waar je met een andere fiets afstapt of serieus in het rood gaat. Die ruiterpaden in Meerdaal bos bijvoorbeeld, daar rij je gewoon over.

                            Nadeel heeft ie wel in papperige blubber, als het schuin of steil gaat. Omdat je ook "boven" blijft is het dan één schuifpartij. Maar door vlakke blubberstroken rij je dan weer wel.
                            Met de nieuwe Surly Larry banden zou dat ook véél beter moeten zijn dan met de oude Endomorphs. Ik heb ze zelf nog niet in de blubber kunnen testen. Elias vondt het zonder meer goeie banden.

                            Voila, dat is mijn theorie waarom een Sandman zo leuk rijdt .

                            Comment


                            • Bedankt, mooi en interessant. Maar... een echt objectieve kijk op de zaak werpt het nog steeds niet. Je moet altijd compromissen zoeken, en volgens mij blijft een 26x2.0/2.2 band nog altijd de beste keuze voor het meeste offroad werk. Ook daar waar die Elias rijdt... .

                              Comment


                              • ik rij hier momenteel met een 2.4 mountainking vanvoor.
                                Op de race leg ik wel terug mijn 2.0 banden op.
                                Die 2.4 geeft veel meer vertrouwen in technische stukken en heeft een veel groter volume waardoor ik minder snel snakebites krijg. Morgen is de race vooral op shotterpaden etc dus leg ik weer een lichtlopende Vredestein band op. Als de race technischer was bleef de 2.4 gewoon liggen.

                                Comment


                                • Ik had die test ooit al in het Duits gelezen. Er staat volgens mij wel 1 fout in tabel 3 (Tyre Pressure factor).
                                  Meadow en Gravel zijn verwisseld.
                                  Natuurlijk gaat het maar over 3 types banden, en dan nog van hetzelfde merk. Maar het geeft toch nuttige info vind ik.

                                  Comment


                                  • Paulussen wordt betrapt en zet een punt achter z'n carriere ...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                      Bestelt
                                      1995 Mazda MX-5 1.8

                                      Comment


                                      • Verdorie, te laat
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                        Bestelt
                                        1995 Mazda MX-5 1.8

                                        Comment

                                        Working...
                                        X