Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Als de merken de rijders volgden, hoe deden ze dat dan met de schakelaars? Een cassette uit de wegrennerswereld is snel gemonteerd. Idem voor de cassette en eventueel aangepast tandwielen vooraan, maar werden er dan speciaal voor de competitiebikers nieuwe schakelaars gemonteerd?

    Ik begrijp de overige kritiek wel. Dunnere kettingen, het moet toch aan de levensduur vreten? Of zijn die dingen uit sterker materiaal gefabriceerd?

    De competitiewereld is natuurlijk ook iets helemaal anders dan de wereld van de gewone biker die liever niet elke paar maand vanalles vervangt.
    Ze gebruikten meestal grip shifts..... zonder index of zelfs met index is enkel vooraan dat je moet opletten he.
    Dat van die dunnere ketting is hetzelfde verhaal toen men van 8 naar 9 ging. Toen was er ook een grote strekking dat dat te dun vond en altijdmet 8 speed ging blijven rijden.
    Eerlijk gezegd ken ik er niet zo veel.
    In 3x10 ben ik het met jullie eens, dat is sletiger. Maar ik ben verdorie heel zeker dat een ketting op een 2x10 die dunner is, veel minder afziet dan een 9 speed op een triple.
    Zeker hé !

    Over 3x10 heb ik mijn bedenkingen, ook na er mee gereden te hebben.......

    Comment


    • Ik snap echt niet hoe een 3x10 sletiger kan zijn dan een 2x10. De hoeken die de ketting in een 2x10 maakt zijn toch altijd extremer dan bij een 3x10 ?
      Enige voordeel is dat je vooraan minder moet schakelen, maar bij goed onderhouden top-materiaal kan dat toch geen probleem zijn.

      Comment


      • Allez Adrih...... akkoord dat een triple breder is dan een double?

        Zo ja
        Gebruik je op je buitenblad alleen de eerste vier kroontjes bijvoorbeeld?

        Pak eens pen en papier en teken dat is uit?

        Er nog niet uit?
        Verklaar dan eens waarom een ketting op een 3x10 LANGER is dan op een 2x10 zelfs al heb je een 2x10 met een 36 achter.....
        (bij een double levert men een ketting van 112 schakels, bij de triple 116).

        Het systeem met de beste kettinglijn heeft per definitie ook minder schakels, nee?


        Heb hier op papier de tekeningen liggen waar alles netjes in uitgestippeld staat. Shimano zal dit officieel uitbrengen in de loop van de maand.
        Hier ben ik nu eens 100% zeker van si.

        En last but not least. Een triple heeft heel veel overlappende versnellingen waardoor je meer ligt te schakelen wat op zich dus ook sletiger is.

        Ik hoop hiermee enige verduidelijking gebracht te hebben.

        Zal zien dat ik binnenkort die sheets is kan plakken hier.....
        Last edited by Jokke_vlo; 03/08/2010, 23:42.

        Comment


        • Persoonlijk zie ik geen enkel praktisch voordeel in zo'n 2 x 10. Integendeel zelfs, kettingen en kransjes worden dunner en zullen sneller slijten. Maar da's natuurlijk kassa kassa voor de fabrikanten. En de 'believers' die nu met een 3 x 9 rijden gaan persé willen upgraden naar die oh zo prachtige 2 x 10, want dat moet je nu hebben anders kom je nergens meer. Da's tweemaal kassa kassa.
          Je moet mij niks meer leren hoor, ik wandel al 39 jaar op deze bol rond, alles draait om de centjes. Ook met die 2 x 10 toestanden is het niks anders.

          Btw, als je 'juist' rijdt (geen 44 - 26, maar wel een 34 - 20 bijvoorbeeld), dan ligt een ketting op een 3 x 9 helemaal niet schuin. En tegen chainsuck bestaan perfecte hulpmiddeltjes.

          Mvg

          Comment


          • Man toch, fabrikanten om te beginnen. Sorry maar er zijn twee deftige aanbieders, zijnde Shimano en Sram.
            Dat is dus een oligopolie. De "fabrikanten" kunnen niet anders dan volgen.
            Tenzij je met fabrikanten deze twee wil zeggen natuurlijk .

            En dat van sneller slijtage. Waarom neem je dan geen 3x7? of 3x8?

            Blijkbaar mag je hier zeggen wat je wil een langere ketting wil minder slijtage zeggen?

            Natuurlijk, als je perfect kan schakelen op een 3x9, vermoed ik dat je dat even goed kan op een 2x10 en dan blijft het een feit dat je MINDER sleet zal hebben door de betere kettinglijn

            Voor mijn part blijf je koppig volhouden als is het maar om vol te houden. Maar technisch gezien is 2x10 al jaren een veel beter systeem dan bv een 3x9 met al zijn overlappende versnellingen en TE veel aan versnellingen.

            In feite is het dus back to basics en zou je 39 jaar ervaring je dit juist moeten doen inzien

            No offence, maar dit is gewoon zo klaar als een klontje.
            Ik loop hier al 40 jaar rond en kom nogal veel in contact met alles en nog wat in deze branche en heb een beetje ervaring met garanties, slijtage issues enz......

            En nieuw is ZEKER niet altijd beter !

            off the record: Sram had oorspronkelijk geen 3x10 voorzien en heeft onder druk van Shimano en de markt dat met lange tanden ook maar gebracht.

            Je redenering klopt wel voor een 3x10 maar raakt kant noch wal voor 2x10, believe me.

            Middeltjes tegen chainsuck? Jazeker. Maar geen middeltje nodig hebben is en blijft beter. Chainsuck is trouwens door te veel spanning op je ketting bij een scherpe kettinglijn. Volgens wat ik lees heb je daar dan ook nooit last van, door het perfect schakelen.

            Pas op mijn woorden klinken misschien hard, maar ik zeg dit vriendelijk. Alleen licht "opgesmeten" doordat je gewoon niet ff wil doordenken..... weet niet of je bereid bent dat te doen soms moet je fouten kunnen toegeven.
            Last edited by Jokke_vlo; 04/08/2010, 00:16.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
              Man toch, fabrikanten om te beginnen. Sorry maar er zijn twee deftige aanbieders, zijnde Shimano en Sram.
              Dat is dus een oligopolie. De "fabrikanten" kunnen niet anders dan volgen.
              Tenzij je met fabrikanten deze twee wil zeggen natuurlijk .

              En dat van sneller slijtage. Waarom neem je dan geen 3x7? of 3x8?
              Omdat je dat in een hoger segment van een bepaald merk misschien niet meer vindt??




              Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
              Blijkbaar mag je hier zeggen wat je wil een langere ketting wil minder slijtage zeggen?

              Natuurlijk, als je perfect kan schakelen op een 3x9, vermoed ik dat je dat even goed kan op een 2x10 en dan blijft het een feit dat je MINDER sleet zal hebben door de betere kettinglijn

              Voor mijn part blijf je koppig volhouden als is het maar om vol te houden. Maar technisch gezien is 2x10 al jaren een veel beter systeem dan bv een 3x9 met al zijn overlappende versnellingen en TE veel aan versnellingen.

              In feite is het dus back to basics en zou je 39 jaar ervaring je dit juist moeten doen inzien

              No offence, maar dit is gewoon zo klaar als een klontje.
              Ik loop hier al 40 jaar rond en kom nogal veel in contact en heb een beetje ervaring met garanties, slijtage issues enz......

              En nieuw is ZEKER niet altijd beter !

              off the record: Sram had oorspronkelijk geen 3x10 voorzien en heeft onder druk van Shimano en de markt dat met lange tanden ook maar gebracht.

              Je redenering klopt wel voor een 3x10 maar raakt kant noch wal voor 2x10, believe me.
              Klaar als een klontje? Seriues bezoedeld klontje dan toch.

              Sorry m'n beste, maar uw relaas brengt geen enkele duidelijkheid wat nu praktisch werkelijk de voordelen van die 2 x 10 zijn.
              Enfin, je doet maar. Mooie verkoopspraatjes maken deel uit van je job. Genoeg volk dat zulke dingen slikt, dus je zal er uiteindelijk zeker wel bij varen.

              Mvg

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Mooie verkoopspraatjes maken deel uit van je job. Genoeg volk dat zulke dingen slikt, dus je zal er uiteindelijk zeker wel bij varen.

                Mvg
                Bij deze de eerste keer dat ik me kwaad maak op dit forum, een welgemeend fuck you maat. En dat meen ik. Uw beschuldigingen zijn gewoon onder de gordel en op de man en hebben niets meer te maken met een discussie over een product.. Dat hoort niet op dit forum !
                Ik sta op eerlijkheid en respect. Verkooppraatjes ben je bij mij aan het verkeerde adres voor.
                Heb hier al een paar mensen in pm geholpen en denk dat die kunnen getuigen dat ik hen zeker nooit op kosten gejaagd heb. Vraag bv Leftlane die ik een alu ipv carbon voorstelde (evenals flupke) voor hun wintergebruik.
                Last edited by Jokke_vlo; 04/08/2010, 00:21.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                  Bij deze de eerste keer dat ik me kwaad maak op dit forum, een welgemeend fuck you maat.


                  Amai man, in uw gat gebeten?
                  Kom liever met sterke argumenten in plaats van plots wild om je heen te slaan.
                  Als je moeilijkheden hebt met mensen die zich vragen stellen bij een bepaald nieuw iets en een eerder kritische kijk op de zaak hebben, dan blijf je liever weg op een forum denk ik. Ik ben niet verplicht uw dingen zomaar klakkeloos te slikken denk ik.

                  Enfin, ik ga mij niet verlagen met uitspraken aan u, die jij wel richt aan mijn adres. Dat je zo'n taal gebruikt omdat ik iets in vraag stel zegt trouwens genoeg over je geloofwaardigheid.

                  Mvg, Jakkel

                  Comment


                  • Je hebt gelijk, ik ben in mijn gat gebeten. Een discussie tot daar toe, maar uw aanpak: "Mooie verkoopspraatjes maken deel uit van je job. Genoeg volk dat zulke dingen slikt, dus je zal er uiteindelijk zeker wel bij varen. "

                    Lijkt me een schoolvoorbeeld van verlagen en op de man te spelen. Of zie ik dat mis?
                    Last edited by Jokke_vlo; 04/08/2010, 00:29.

                    Comment


                    • Ja Jokke, ik gebruik op het buitenblad meestal enkel de 3 buitenste kroontjes en op het binnenblad de 3 kleinste. Met het middenblad kan ik in principe alle 9 kroontjes aan, laat ik ook zo afstellen, maar in de praktijk schakel ik dus bijna zoveel vooraan als achteraan.

                      Ik zal de rest van uw uitleg morgen eens goed doorlezen, het is wat laat nu en ik moet er morgen weer vroeg uit.

                      Edith : Jakkel, dat was erover voor mij ook. Jokke is altijd zeer discreet geweest waar het zijn werk-bedrijvigheden betreft, en ik neem zijn uitleg dan ook aan als die van een kenner en mede-fietslifhebber , niet van een verkoper.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                        Je hebt gelijk.
                        Da's ook altijd een manier natuurlijk... .

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                          Ja Jokke, ik gebruik op het buitenblad meestal enkel de 3 buitenste kroontjes en op het binnenblad de 3 kleinste. Met het middenblad kan ik in principe alle 9 kroontjes aan, laat ik ook zo afstellen, maar in de praktijk schakel ik dus bijna zoveel vooraan als achteraan.

                          Ik zal de rest van uw uitleg morgen eens goed doorlezen, het is wat laat nu en ik moet er morgen weer vroeg uit.

                          Edith : Jakkel, dat was erover voor mij ook. Jokke is altijd zeer discreet geweest waar het zijn werk-bedrijvigheden betreft, en ik neem zijn uitleg dan ook aan als die van een kenner en mede-fietslifhebber , niet van een verkoper.
                          Thx Adrih. Ik hou wel van een discussie, altijd leerzaam en interessant. Op de man spelen doen de meesten hier idd niet, denk ik. Respect en thx.
                          Zo snel als ik kan en mag, post ik hier nog eens de schema's van Shimano die dat moeten aantonen

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                            Je hebt gelijk, ik ben in mijn gat gebeten. Een discussie tot daar toe, maar uw aanpak: "Mooie verkoopspraatjes maken deel uit van je job. Genoeg volk dat zulke dingen slikt, dus je zal er uiteindelijk zeker wel bij varen. "

                            Lijkt me een schoolvoorbeeld van verlagen en op de man te spelen. Of zie ik dat mis?
                            Zie het zoals je wilt m'n beste. Ik zie in gans je uitleg geen énkel praktisch voordeel van een 2 x 10 tegenover een 3 x 9. Sorry, ik zie enkel, ja... mooie praatjes. En dat is je volste recht, niks mis mee. Maar geraak dan niet oververhit als iemand je daar attent op maakt. Nog eens, de geloofwaardigheid van je verhaal lijdt er alleen maar onder.

                            Mvg

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                              Zo snel als ik kan en mag, post ik hier nog eens de schema's van Shimano die dat moeten aantonen
                              Shimano gaat zeker geen dingen tonen die zouden kunnen aantonen dat 2 x 10 wel eens nadelen zou kunnen hebben tegenover 3 x 9. Da's hun eigen 'commerce' om zeep helpen.

                              Comment


                              • Jokke, ik beweer niet dat je ongelijk hebt, maar er zijn toch een paar punten waar je helemaal niet over rept.
                                Ten eerste over de dikte van de schakels en tandjes op de tandwielen. Bij een 10-speed is dat allemaal nog iets dunner. Bij gelijke krachten moet dat dus wel sneller slijten. Tenzij het gebruike metaal harder is natuurlijk.
                                Ten tweede vergelijk je de 2 x 10 met de 3 x 9. En dat dan met een 2 x 9? Nóg beter? 2 x 9 zie/zag je idd niet veel, maar een jaar of tien geleden pakte Cannondale er toch mee uit.
                                Ten derde: en wat dan met een 2 x 11? Nog beter? Ik kan het moeilijk geloven.
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • een ketting slijt (rekt) wel aan de interne asjes, en die zijn altijd even dik dacht ik.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                    Van schijfremmen ken ik te weinig, dus zwijg ik. Al wat ik weet is dat mijn Juicy 5's het nog altijd goed doen.
                                    In discussies over schrijfremmen heb ik me nog maar weinig gemoeid tot nog toe. OK, ik ken al die merken en de meeste types wel van naam, maar ik volg het wereldje niet echt meer, dus kan ik weinig recente info geven.
                                    Het was dan ook maar om te lachen
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                    Bestelt
                                    1995 Mazda MX-5 1.8

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      Shimano gaat zeker geen dingen tonen die zouden kunnen aantonen dat 2 x 10 wel eens nadelen zou kunnen hebben tegenover 3 x 9. Da's hun eigen 'commerce' om zeep helpen.
                                      ik ga nog even wachten met mijn commentaar tot ik die schema's effectief zie.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                                        Het was dan ook maar om te lachen
                                        I know, maar er zat toch een grond van ... uitdaging (niet slecht bedoeld) in?
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                          een ketting slijt (rekt) wel aan de interne asjes, en die zijn altijd even dik dacht ik.
                                          Mja, die zijn natuurlijk eerder versleten dan de schakels zelf.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X